« Inför ESC Kroatien 2020

Inför ESC Kroatien 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021 presenterade vi Albina med bidraget ”Tick-tock” som representerade Kroatien. Hon tävlade i den första semifinalen den 18:e maj där startnumret var satt till 10 av 16. Kroatien röstades inte vidare till finalen.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Albina?

 

Albina Grčić, mer känd under sitt förnamn Albina, föddes den 6:e februari 1999 i Split i Kroatien. Hon gjorde sig känd för publiken då hon år 2015 sökte och kom med i serbiska X Factor Adria. Efter att ha gått vidare från sin audition skulle hon ha parats hon ihop med några andra tjejer till en grupp, men det ville hon inte och därmed lämnade hon programmet. Istället sökte hon sig några år senare till kroatiska The Voice där hon tog sig från audition via alla kvalprogram till final där hon hamnade på tredje plats.

I och med succén i The Voice fick hon ett skivkontrakt och förra hösten (2020) släppte hon sin debutsingelImuna na strah. Kort därefter meddelades Albina som en av finalisterna i kroatiska Dora 2021, som var landets Eurovisionuttagning till årets Eurovision. Bidraget hon tävlade med hette ”Tick-Tock” och är gjord av Branimir Mihaljević, Max Cinnamon och Tihana Buklijaš Bakić. Låten vann både juryns och tittarnas omröstning och är därmed Kroatiens val till Eurovision 2021!

Hur valde Kroatien till Rotterdam?

 

Till Eurovision 2021 valde Kroatien att utse artist och tävlingsbidrag genom den nationella uttagningen Dora 2021 som bestod av en finalkväll med 14 tävlingsbidrag. Dessa hade utsetts av en jury efter en nationell antagning. Finalen gick av stapeln i mitten av februari där såväl tittarna som jurygrupper fick vara med och bestämma resultatet.

I samband med att antagningen startade meddelades ett par nyheter i upplägget, däribland att antalet tävlingsbidrag sänktes från 16 till 14, antalet personer från scenen fick vara maximalt fem samtidigt och all körsång som användes skulle vara förinspelad (dock fanns viss live-körsång på scenen). Dessutom öppnades möjligheten för artisterna att sjunga på fler språk om de så önskade.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Lite blandad inställning till det kroatiska bidraget i år. För en gångs skull försöker man sig på något modernare, men landar i något som snarare osar tidigt 2010-tal än något annat. På sätt och vis tycker jag att det är charmigt, för det blir intressant och underhållande på ett sätt som vi saknar hos många andra bidrag. Men samtidigt blir det kanske ändå lite skämmigt när man försöker göra sådan här musik relevant igen. Jag får dessvärre lite vibbar av desperation från Kroatien, men å andra sidan brukar landet generellt ha svårt att komma med moderna alster till Eurovision. I år försökte de iallafall – vilket de ska ha cred för.


.

Kroatien är ett udda land vad gäller musik. Inte bara i Eurovision-sammanhang men även på den lokala nivån. Kroatien har en tendens att göra allt på sitt sätt. Därför är det inte så vanligt med kroatiska storstjärnor i gamla ex-Jugoslavien på samma sätt som artister från Serbien och Bosnien. De enda jag kommer på såhär på rak arm är Tony Cetinski och Nina Badrić, som förövrigt båda representerat landet i Eurovision. Man ses lite som snobbiga i regionen eftersom man gör allt på sitt sätt. När det gäller folkmusik, som är den dominerande genren i området, så har man sin egna stil, när det gäller pop, rock osv så har man även där sin egna stil. Detta verkar även vara något man tagit till Eurovision. Det må vara på engelska, men visst känns det så kroatiskt.

Låten i sig sticker på så sätt ut för min del. Den låter annorlunda än de andra upptempolåtarna i tävlingen, vilket kan vara till dess fördel. Kanske inte det starkaste bidraget i tävlingen, men jag finner någon charm i det hela som tilltalar mig. Därför landar jag på en solid 3:a.


.

Kroatien kommer tillbaka med en riktigt bra poplåt som framförs av en riktigt duktig sångerska. Även om jag personligen hade Nina Kraljić som vinnare i Dora tycker jag att Albina är rätt val och hon har en minst lika bra låt. Nu blir det mer kroatisk popmusik vilket jag tycker är härligt. Första gången jag hörde ”Tick-Tock” gillade jag den direkt och jag har därefter gillat den ännu mer.


.

Det här är en låt som jag ena stunden gillar men i nästa stund kan jag lika gärna hoppa över den på spellistan. Blir antagligen ett snyggt dansant framträdande och sånt gillar jag.


.

De senaste åren har det gått rätt kärvt för Kroatien, och jag kan uppleva det att man haft det ganska svårt att hänga med övriga Europa rent musikmässigt. Ytterst få av deras låtar har kunnat klassas som särskilt aktuella, utan man har oftast legat 5-10 år bakåt i tiden. I år låter det som att man försökte hänga med lite mer i trenderna, men ändå lite sent. Som det är nu så blir detta en enkel, konventionell poplåt med lagom tendens att bli tjatig. Sen vet jag inte, jag kanske hade uppskattat låten mer om den var helt på kroatiska?


.

Tick tack låten maler på. In genom ett öra, ut genom det andra. Jag har redan glömt bort den. Vad skall jag kommentera.


.

“Tick-tock” är en modern poplåt med ett skönt club-vibe med ett snyggt dansnummer där Albina bärs fram på scenen av sina dansare. Dessutom är det något annorlunda än vad vi är vana att höra från Kroatien som annars brukar köra på typiska balkan-bidrag. Jag gillar också partiet när hon byter språk fråm engelska till kroatiska. Det passar väldigt bra.


.

Personligen skulle jag önska att man hade mer influenser av sitt lands musik än poplåtar av en mer mainstream-karaktär. Det här är en ok poplåt, men den tuggar liksom bara på och det händer inte så mycket spännande i numret. Detta är ett sådant bidrag som jag med åren kommer att glömma bort.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
23 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2021. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Jag hade kunnat vara snäll och optimistisk här, och ge Kroatien uppmuntran för sitt försök på modern pop. Men i slutändan väljer jag ändå att se bidraget i konkurrensen: Man tävlar ju mot ett stort antal andra liknande poplåtar i sin semi – närmast ligger ju Israel och Cypern tillhands, som ändå har lite mer moderna poplåtar. Jag kommer därför inte utesluta att man blir överskuggade i slutändan, och rent av missar finalen. Men då sannolikheten ändå är statistiskt sett liten – så blir jag inte överraskad om man tar sig vidare med ett nödrop, för att landa i bottenträsket i finalen istället. 23:e plats i finalen känns då som en rimlig placering.


Kroatien är lite svårtippat. Speciellt på sistone. De varvar högt och lågt. Plockar ibland poäng från oväntade håll, samtidigt som grannländerna stöttar dem i allt mindre utsträckning. Kroatien har därför ibland snubblat rejält i tävlingen trots relativt stabila bidrag. För mig tror jag det här landar någonstans i mitten av semifinalen. Kan bli final, men kan också missas precis.


Jag hoppas innerligt att det kroatiska teamet inte gör bort sig igen i Eurovision. De hade chansen att göra succé med Franka 2018 men genom att göra ett sparsmakat nummer istället för vad man gjorde i sin musikvideo den gången gjorde att det blev flopp på livescenen. Därför hoppas jag att teamet behåller det som Albina gjorde i Dora samt lägger i en växel till för då kan det gå hur långt som helst. Jag håller tummarna och sätter grönt ljus för Kroatien.


Första intrycket är dock att det är en häftig låt och det kommer många också tycka.



En finalplats? Inte alls omöjligt. Detta kan trots allt vara det mest anpassade soundet Kroatien kommit med på länge, och Albina verkar duktig på scenen. Mottagandet verkar överlag ha varit mycket positivt så här långt.


Kroatien har inte varit i final sedan 2017, och de får nog vänta till åtminstone 2022 innan de lyckas ta sig dit igen.


Given finalplats för Kroatien om ni frågar mig. De kommer garanterat att få många tittarröster.


Allt beror på numret, men om jag bara förlitar mig på låten i sig så tror jag att den komma falla utanför finalplacering, men i den övre regionen av rankingen av de fallna.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera