Inför Melodifestivalen 2019: Schlagermagistern om Programledarna

MELODIFESTIVALEN 2019 – KRÖNIKA. Inför att Melodifestivalen 2019 ska börja kommer vår Schlagermagister Adrian med några ord om de som ska guida tittarna genom sändningarna i år – programledarkvartetten Marika Carlsson, Kodjo Akolor, Eric Saade och Sarah Dawn Finer.

I oktober (2018) presenterade SVT en av de viktigaste hörnstenarna i nästa år Melodifestival, nämligen vilka programledare som får äran, eller kanske rättare sagt utmaningen, att leda programmet. Till skillnad från föregående år, valde SVT att gå på ett koncept med fyra programledare istället för två eller tre. Både valet av programledare samt konceptet med fyra av dem – möter emellertid en hel del problem och som i längden riskerar att dra ned helhetsintrycket av programmet. Detta i en tid, då tävlingen redan är i ett mycket ansatt läge med sjunkande tittarsiffror och stenhård kritik från både tittare och experter. Dock är inte hoppet på något sätt ute, men de 4 programledarna har nu ett svårt uppdrag framför sig.

 

Lika delar humor och musikalitet

SVT:s utvalda programledarkvartett består av lika delar humor och artisteri, ett val som förmodligen är tänkt som ett försök till att skapa balans mellan de båda delarna. På ena sidan har vi två numera välkända humorister – Kodjo Akolor och Marika Carlsson. Kodjo har i princip blivit synonym med radioprogrammet Morgonpasset i P3, men har också gjort insatser både som komiker, skådespelare, och programledare i bl.a. musikhjälpen. Marika Carlsson har däremot haft en lysande karriär som standup-komiker i nästan ett decennium, och har under denna tid också blivit utsedd till årets kvinnliga komiker ett antal gånger. På sistone har hon dock turnerat land och rike kring med Diggiloo-gänget, vari hon fått en väldigt aktiv roll som värdinna för showen. Det är kort sagt två komiker med många års programledarerfarenhet i bagaget – om än dock inte specifikt i TV-produktioner.

 

Den andra halvan av programledarkvartetten består av två före detta Melloartister som båda har gjort mer eller mindre bejublade inhopp som programledare tidigare. Sarah Dawn Finer gjorde mellodebut redan 2007 med ”I remember love”, och var även nära att vinna två år senare med ”Moving on”. Men under de senaste tio åren har hon deltagit i Mellon som programledare inte mindre än två gånger – och gjort succé som humorinslag i både Mellon och Eurovision med sitt alter ego Lynda Woodruff. Ett imponerande CV i högsta grad – men alltså utan någon Mellovinst att skryta med. Eric Saade däremot vann ju tävlingen 2011 och var sen snubblande nära att även vinna Eurovision med sin ”Popular”. Trots en framgångsrik musikalisk karriär har han även gjort inhopp i olika tv-program, bl.a. som ”expert” i SVT:s ”Inför ESC”-program. Hans mest programledarliknande insats gjorde han dock 2013 som Green room-värd i Eurovision i Malmö. Hans insats blev ihågkommen, bl.a. då han lyckades göra hashtaggen #MILF känd (eller ökänd) i hela Europa. Dock inte lika mycket i Storbritannien, där man faktiskt censurerade honom.

 

Vi kan alltså tydligt se att SVT har försökt att kombinera humor med både programledarerfarenhet och musikalitet. Detta är inte på något sätt en unik tanke då man under flera år starkt betonat hur viktiga humorinslag är för underhållningen i programmet. Samtidigt vill man tydligen inte göra eftergifter på den musikaliska underhållningen – vilket gör att vi troligen inte ska förvänta oss ett upplägg som skiljer sig särskilt mycket från tidigare års. Med tanke på att Edward af Sillén i år även är officiell innehållskonsult i programmet, så lär både ordvitsar, putslustiga spex och musikalnummer bli en återkommande del i programmet 2019. Inget nytt där alltså. Så kan man ens förvänta sig att dessa 4 programledare ska innebära någon förändring? Jo, men kanske inte helt till det bättre…

Ju fler desto bättre?

Det första man lägger märke till är ju den ovanliga mängden programledare. Melodifestivalen har, sedan turnéerna startade 2002, aldrig tidigare haft så många som fyra permanenta programledare. Visst har man flera gånger experimenterat med 8-10 olika programledare, men då har upplägget alltid varit att varje deltävling letts av 2-3 programledare och att dessa sedan bytts ut inför nästa deltävling. Så sent som 2016 hade man ett liknande upplägg, då Gina Dirawi ledde samtliga deltävlingar, men fick en ny programledarpartner inför varje deltävling – t.ex. Petra Mede eller William Spetz.

Den enda erfarenheten vi har fått av just fyra programledare samtidigt, kommer från Eurovision – där programledarkvartetter numera blivit ett återkommande koncept. Både 2015 och 2018 års ESC presenterades ju av just fyra programledare. Detta har dock inte mottagits särskilt väl, tvärtom har det stundtals framförts hård kritik mot att programmen blir svårare att följa när programledarna är så många – och så lika varandra. I ESC har det lett till att man i praktiken skapat olika ”programledarroller”, där någon spelar ”ESC-experten”, någon spelar ”clownen” och någon spelar ”den coole”. Idén är att ”paketera dem” som lättigenkännliga stereotypa karaktärer som alla tv-tittare över hela Europa kan relatera till, istället för att gå igenom den svåra processen att tvinga den enorma tv-publiken att lära känna varje programledare från grunden.

Tanken är alltså att göra det enklare för publiken att förstå sig på programledarna – men i ärlighetens namn så har det bara blivit mer uppstyltat och krystat. Programledarskapet har helt enkelt blivit mer av en dålig revy än ett faktiskt värdskap. Just därför finns skäl till att vara orolig inför Melodifestivalen 2019 – kommer programledarkvartetten att falla i samma fallgropar som sina europeiska kollegor?

 

Kända sedan tidigare

En uppenbar risk är Sarah Dawn Finer, i egenskap av att ha flera års erfarenhet av att leda Melodifestivalen, blir utsedd till någon typ av ”mamma” som får allt ansvar. Detta medan de båda komikerna Marika och Kodjo tar på sig clownrollen och skojar till det i green room och Eric blir någon självutnämnd schlagerexpert som står bredvid och rabblar rolig fakta. Jag tvekar inte på att detta skulle öka underhållningsvärdet för de barnfamiljer som följer programmet, men knappast för oss andra. Frågan är om det är detta Edward af Sillén har i åtanke?

Det som ändå talar emot det hela, är att programledarna faktiskt redan är bekanta för tv-publiken. Just därför finns inget behov av att introducera dem för publiken på nytt och skapa en helt ny relation mellan dem. Därmed försvinner också lite syftet med att ”paketera dem” och dela ut roller till dem.

Nej, tvärtom känns det ändå som att alla fyra har tillräcklig pondus för att sticka ut på egen hand.

Bland de fyra utvalda finns ju ingen okänd debutant, och egentligen inte heller någon som helt saknar programledarerfarenhet. Visst kommer både Marika Carlsson och Eric Saade ha mycket att bevisa, då de ju ännu inte lett några stora tv-produktioner, men båda har erfarenheter av liknande evenemang och båda är ju dessutom väletablerade hos tv-publiken.

 

Tuffa utmaningar

Med detta sagt, innebär det dock inte att Marika, Eric, Kodjo och Sarah har en enkel vår-vinter att se fram emot. Melodifestivalen har på det senaste blivit utsatt för en närmast överväldigande kritik – dels riktat mot kvaliteten på bidragen, men också på manus, regi och programledare. David Lindgrens excentriska, spexiga och käcka programledarstil väckte en del ont blod, vilket troligen är anledningen till att han inte fick tillbaka uppdraget inför 2019. Men problemet var nog i slutändan inte Davids programledarstil, utan hans manus och inramning – två problem som SVT inte har gjort sig av med inför 2019.

Om Melodifestivalen fortsätter lägga mer fokus på halvpolitiska budskap,  krystade humorinslag och sina närmast traditionella kabaré-pausunderhållningar, så kommer både tävlingen och artisterna att hamna i skymundan. Då har hela poängen med Melodifestivalen försvunnit, och då är det lika bra att lägga ned den. Känn ingen press, Maria, Eric, Kodjo och Sarah!

 


 

Så här tycker alltså vår Schlagermagister – nu undrar vi vad du tycker! Lägg gärna en kommentar i kommentarsfältet här nedanför.

 


 

Kommentera