Adrians analys: Vem vinner Melodifestivalen 2017?

Vem av årets 12 finalister tar hem segern? Panelens skribent Adrian kommer här med en analys. Foto & montage: ESC-Panelen.

KRÖNIKA. Då har vi nått fram till finalveckan på mellosäsongen, den vecka där nöjesjournalister och bloggare upphör att vara ”tyckare” och istället blir ”experter”. Just denna vecka finns det tydligen en stor efterfrågan på just schlagerexperter som kan reda ut vad man kan förvänta sig av Melodifestivalens final och vem/vilka som till slut kommer att stå som vinnare. Det är ju trots allt en nationell angelägenhet – vinnaren ska representera Sverige i världens största musiktävling inför 350 miljoner tittare. Inget lättsamt uppdrag med andra ord!

Så vem har bäst chans att få denna ära? – Fortsätt läs!

Först och främst behöver vi ett lite större perspektiv.

 

Var befinner sig Sverige Eurovision-mässigt 2017?

Svaret är kanske lite storhetsvansinnigt men dock alltför sant: Sverige är en stormakt! Tittar vi på Sveriges resultat i ESC de senaste 6 åren (2011-2016) så har Sveriges bidrag slutat 3:a, 1:a, 14:e, 3:a, 1:a, 5:a. Det innebär faktiskt att vi har presterat bättre än exempelvis Ryssland och Azerbajdzjan under denna period! Dessutom kan vi inte förbi se det faktum att svenska låtskrivare står för en ännu större dominans i ESC – då mer än en tredjedel av alla bidrag som slutat i topp-5 i ESC-finalerna de sista 6 åren har haft svenska låtskrivare! Det svenska inflytandet i Eurovision har nu dessutom sträckt sig in i själva produktionen efter att Christer Björkman hyrts in av de ukrainska arrangörerna för att vara bidragsproducent i Kiev. Sverige har alltså en helt unik status i Eurovisionvärlden just nu.

Anledningen är givetvis kvaliteten i den svenska Melodifestivalen – som också fick ett rejält uppsving 2011, då både svenska musikproducenter och SVT lade större fokus på modern temporär musik – anpassad för en internationell radio/TV-publik snarare än för den svenska schlagerscenen. Tydligast blev detta i och med att den internationella juryn helt ersatte den nationella juryn i Melodifestivalen 2011. Sedan dess har vi fått se fler låtskrivare och producenter ta plats i Melodifestivalfinalen – det går därför inte längre att prata om någon dominans av några få låtskrivare (G:son, Kempe, Ljunggren). Senast ifjol vanns Mellon av låtskrivare som tidigare inte tävlat, och i år lyser de mest meriterade låtskrivarna med sin frånvaro i finalen (G:son undantaget). Denna situation syns också bland artisterna – där det numera är ohållbart för gamla schlagerlegender att göra comeback, oavsett hur uppdaterad de än försöker göra sig. Loreen fick bittert erfara detta förra helgen. Slutsatsen av det här är att Sverige håller på att moderniseras snabbare än någonsin, vilket har gjort att Melodifestivalens status har höjts. Detta har lett till ökad konkurrens om att komma med.

 

Detta behöver dock inte nödvändigtvis vara positivt!

Kritiken mot årets startfält i finalen är lika hård som den är symptomatisk för Sveriges musikindustri idag: – Allt låter ju likadant! Det starka fokuset mot internationell pop har gjort att närmare 7 av 12 låtar i finalen med lätthet kan placeras i facket ”mainstream radiopop”. Trenden är dessutom att ta efter fjolårsvinnaren Frans, vilket innebär att avskalade och ”coola” scenshower är klart favoriserade framför effektfull grafik och dans (Läser du det här, Loreen?). Detta har dock fått en ironisk boomerang-effekt – för det är det just de låtarna som inte kan kategoriseras som ”radiopop” som har utsetts till årets favoriter!

Generellt är det en gyllene regel i Melodifestivalen att det aldrig är fel att sticka ut – i synnerhet inte om man har en bra låt. Alla har sitt sätt – Måns hade 2015 en grafisk vägg som ingen sett förut, medan Frans hade just ingenting – vilket räckte för att sticka ut just det året då alla andra bidrag skulle ha grafik, dans och toapapper på scenen. Slutsatsen lyder därför: Vinnaren av årets Mello kommer definitivt att bli den som sticker ut på bäst sätt – och det lär inte bli en avskalad cool mainstream pop-låt denna gång.

 

Odds och andra indikatorer

Det klart vanligaste sättet att få en uppfattning om vem som har bäst chans att vinna Melodifestivalen, är givetvis att titta på speloddsen. Så här ser de ut nu dagarna innan finalen (snittodds):

 

  1. Wiktoria – 2,5
  2. Nano – 3,0
  3. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – 4,2
  4. Robin Bengtson – 9,5
  5. Mariette Hansson – 13,5
  6. Benjamin Ingrosso – 38
  7. Ace Wilder – 39
  8. Owe Thörnqvist – 58
  9. Anton Hagman – 75
  10. FO&O – 92
  11. Lisa Ajax – 130
  12. Boris René – 176

 

Utav detta kan vi se att Wiktoria är den knappa favoriten just nu, och hon har faktiskt legat stadig etta på listan sedan sitt framförande i sista deltävlingen i Skellefteå för några veckor sedan. Innan dess hade just Nano varit relativt ohotad ledare – en position han hade haft sedan slutet på första deltävlingen. I och med att Loreen åkte ut så har oddsen sjunkit rejält för både Wiktoria och Nano – men på sistone har även Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia krupit närmare. Det verkar alltså som att många spelare är osäkra på vilken av dessa tre som faktiskt har bäst chans.

Dock ska påpekas oddsen påverkas av ett otal faktorer – allt från hur många som satsar pengar på ett visst utfall till hur många Spotify-spelningar de har och vad experter säger. Oddsen har därför inte alltid haft rätt – även om det måste sägas att de har varit mycket framgångsrika hittills. De senaste 3 åren har de lyckats väl med att förutspå vinnaren – eller i alla fall den som vinner folkets omröstning. Juryomröstningen däremot har den visat total oförståelse emot – Robin Stjernberg (vinnare 2013) var inte i närheten av att vara oddsfavorit, men vann juryns röst så pass stort att han till slut vann allt. Senast ifjol kunde oddsen inte förutspå hur framgångsrik Oscar Zia skulle bli – eftersom det var juryn som gjorde honom till sin favorit.

Med andra ord – oddsen återspeglar folkets åsikter mycket bättre än vad de återspeglar slutresultatet.

 

En annan indikator på vem som vinner är spelningar på Spotify och YouTube

Ifjol minns vi ju att Frans blev en av de mest spelade låtarna i Sverige redan dagen efter att låten framfördes första gången, och kom sedan att bli den mest spelade låten under hela 2016. Hans överlägsna statistik på spelningslistorna skvallrade om den vinst han sedan fick i finalen. Hur ser då listorna ut för Mellobidragen i år? (Totalplats jämfört med alla låtar på listan)

 

Den totala digitala singellistan:

  1. Wiktoria (7)
  2. FO&O (11)
  3. Robin Bengtson (15)
  4. Benjamin Ingrosso (17)
  5. Anton Hagman (21)
  6. Nano (23)
  7. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia (25)
  8. Lisa Ajax (32)
  9. Mariette (40)
  10. Ace Wilder (55)
  11. Boris René (67)
  12. Owe Thörnqvist (–)

 

Spotify-streamingar (fram till 7 mars)

  1. Fo&O – ”Gotta Thing About You” (2 703 344 streams)
  2. Lisa Ajax – ”I Don’t Give A” (2 476 617 streams)
  3. Wiktoria – ”As I Lay Me Down” (2 463 829 streams)
  4. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye” (2 019 916 streams)
  5. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On” (1 910 330 streams)
  6. Nano – ”Hold On” (1 641 070 streams)
  7. Benjamin Ingrosso – ”Good Lovin’” (1 597 589 streams)
  8. Boris René – ”Her Kiss” (1 452 085 streams)
  9. Jon Henrik Fjällgren & Aninia – ”En värld full av strider” (1 257 254 streams)
  10. Mariette – ”A Million Years” (1 138 682 streams)
  11. Ace Wilder – ”Wild Child” (743 216 streams)
  12. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues” (341 658 streams)

 

Som ni märker så har tonårsidoler såsom FO&O, Lisa Ajax och Anton Hagman mycket bättre resultat i dessa listor än vad man hade förväntat sig – men deras unga fankrets är ju väldigt nätaktiva vilket märks just i dessa listor. Ändå så är Wiktoria i klart kommando även på dessa listor, även om hon inte är i närheten av Frans’ ledning i fjol. Men detta stärker ändå helt klart hennes favoritskap. Men vilka är då utmanarna? Även om vi tar FO&Os siffror med en nypa salt, så kan vi inte räkna bort dem – och de kommer sannolikt sluta bättre än vad oddsen vill medge. Dessutom verkar inte Wiktorias odds-utmanare riktigt kunna konkurrera med henne på listorna – både Nano och Jon Henrik feat. Aninia har just nu mer än en miljon färre streamningar. De är dessutom långt bakom på singellistan. Frågan är om de verkligen får svårt att utmana henne i finalen?

 

Startpositionerna

En sista faktor att ta med i beräkningarna är också startpositionerna i finalen. Vi har tidigare här på ESC-Panelen berättat i detalj om hur viktiga startpositionerna faktiskt är för slutresultatet – och även i år lär de kunna få ett inflytande.

En tumregel, som är vetenskapligt bevisad, är att det alltid är bäst att vara först ut eller sist ut. Bidrag som går ut i början, men inte allra först, lider dock stor risk att få ett dåligt slutresultat! Nu är det i och för sig så att Christer Björkman är väl medveten om detta, och SVT har under några år nu därför makt att själva avgöra startordningen för att balansera detta. Detta har gjort att ingen favorit får gå ut först eller sist – utan dessa positioner tilldelas bidrag som är charmiga men inte favoriserade. I år är det Ace Wilder som inleder showen och Owe Thörnqvist som avslutar. Av favoriterna så går Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia ut som 5:e, Nano ut som 9:e och Wiktoria som 10:e.

Startordningen ser ni här:

 

  1. Ace Wilder – “Wild Child”
  2. Boris René – “Her Kiss”
  3. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  4. Robin Bengtsson – “I Can’t Go On”
  5. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  6. Anton Hagman – “Kiss You Goodbye”
  7. Mariette – “A Million Years”
  8. FO&O – “Gotta Thing About You”
  9. Nano – “Hold On”
  10. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  11. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  12. Owe Thörnqvist – “Boogieman Blues”

 

Man måste säga att Jon Henrik har dragit en nitlott i denna startordning, eftersom 5:e positionen är tidig och därmed svår att starta ifrån. Dock har han fördelen av att starta mellan två mainstream-poplåtar, vilket kommer vara en fördel. Nano och Wiktoria går ut sida vid sida, vilket är spännande! De två stora favoriterna ställs alltså nära inpå varandra och kommer otvivelaktigt att dra röster ifrån varandra, även om Wiktoria har fördelen med att gå ut efter Nano. Förmodligen så har SVT tänkt ut att detta ska leda till ett jämnare resultat och mer spänning.

 

Några sista faktorer

Det finns dock lite kvar att nämna innan vi proklamerar Wiktoria som vinnare i Mellon 2017. Först och främst: Hon är INTE ESC-fansens favorit. Schlagernördar och Eurovisionälskare runt om i världen har i otaliga topplistor klargjort att Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia är deras favoriter – följt av Mariette och först på tredje plats Wiktoria. Detta är egentligen inte särskilt konstigt – ”I en värld full av strider” är så nära du idag fortfarande kan komma en klassisk schlager. Det kanske är lite underligt, men låten ligger både nära Disney’s ”Frozen”-soundtrack och klassiska schlagerballader som ”Stad i Ljus”. Det ligger med andra ord nära hjärtat hos alla schlagerfans.

Om vi dessutom tittar på andra webbomröstningar där schlagerfansen inte borde vara i stor majoritet, såsom SVT:s webbomröstning, så ser vi samma mönster även om Wiktoria där tar Mariettes andraplats. Nu ska man alltid ta webbomröstningar med en nypa salt, men jag tror ändå att Jon Henrik kan ta hem det. ”En värld full av strider” sticker ut enormt i startfältet, vilket ligger i linje med den gyllene regeln. Samtidigt är han folkkär och har en låt som är lättigenkännlig och relaterar till sådant som många redan älskar. Räkna inte ut jojken!

 

Slutligen måste också nämnas den internationella juryn

Vi har här ovanför i princip bara redogjort för 50% av rösterna i finalen. Den andra hälften kommer ifrån en professionell jury från olika länder, som tydligen har lite andra standarder än vi övriga svenskar. Vi har ganska sällan kommit överens med dem – bara 2011, 2012 och 2015 var vi överens om vinnaren. Då gick det ju i och för sig mycket bra i ESC, men det är ett tecken på att juryn tar in aspekter som vi svenskar inte kan relatera till. Utvecklingen i Mellon har gjort att förutsättningarna för juryn ser annorlunda ut nu mot för 5 år sedan. Sedan röstningsappen kom så kan vem som helst, helt gratis, rösta 5 gånger på vilka bidrag som helst. Detta har gjort att röstningsrekorden haglar tätt – och folket lägger röster på alla bidrag, men kanske en röst extra på sitt favoritbidrag.

Resultatet 2016 vittnade om effekterna av detta: Folkets röster blev jämnt spridda över startfältet och vinnaren Frans fick mindre än 15% av det totala antalet tittarröster, vilket är minst andel någonsin! Juryn å andra sidan kan inte sprida sina röster på det sättet – vilket gör att de har möjligheten att ge vissa bidrag en stark ledning. Om startfältet verkligen är så jämnt som det verkar på listor, odds och nöjesjournalister, så borde juryn kunna fälla en avgörande roll. Vad röstar de på då? Vem vet!? Men de har hittills värderat röstkvalitet, internationell gångbarhet och modernitet högre än häftiga effekter och förmåga att sticka ut. Bli därför inte förvånade om Robin Bengtson, Ace Wilder eller Nano lyckas bra hos juryn – eftersom de har de mest temporära popalstren i startfältet.

I slutändan vågar jag dock bara dra en enda slutsats: Det blir nog mer spännande än vi vågar tro. Ta fram spikmattan, för vi kommer ändå att sitta på nålar på lördag!

Vad tror du? Vem kommer egentligen vinna på lördag? Kommentera gärna!

 


 

Kommentera