MONTENEGROS UTTAGNING. Inför Eurovision 2019 valde det montenegrinska TV-bolaget RTCG ut Montenegros artist och tävlingsbidrag via den nationella uttagningen Montevizija. Vi berättar mer om hur uttagningen gick till och vilken artist och låt som slutligen valdes ut.
Mer fakta om uttagningen
|
Finalen
Fakta
| StartfältBidragen listas enligt startordning.
|
Panelen tyckte till!
Kommentar: Montenegros ESC-facit är ju ingen rolig läsning, och det ser ju inte omedelbart ut som att det är på väg att bli bättre. Den montenegrinska finalen är tämligen oinspirerad och slak i mitt tycke, och jag har riktigt svårt att utse någon favorit. Närmast kom ändå Andrea Demirovic som iallafall bjuder på en lite djupare upptempolåt än övriga. Men jag tror inte att något av dessa bidrag har vad som krävs för att nå ESC-finalen, så tyvärr lär Montenegro fortsätta sin kräftgång i ESC. | |
– | |
– | |
Kommentar: Montenegro kör alltså vidare på Montevizija, vilket är mycket trevligt för oss som gillar att följa dessa nationella finaler. Förra året skickade man den mycket vackra låten ”Inje”, som hamnade alldeles för lågt ner i resultaten när det väl gällde där i Europa. I år finns det ingen sådan balkanballad, eller möjligen går nog ”Nevinost” i det stuket. Annars har jag ”Uzmi ili ostavi” högst upp, vilket jag verkar vara ensam att vara. | |
Kommentar: Trots att uttagning kan ses som minimalistisk då den bara innehåller ynka fem bidrag, så håller den ändå en bra kvalité. Min klara favorit är Andrea Demirovićs Ja sam ti san. Som i min mening är en klar uppgradering gentemot hennes tidigare ESC bidrag från 2009 Just get out of my life. Skulle inte ha någonting emot om Montenegro valde att skicka något av bidragen i min topp 3 till Tel Aviv då jag tror att de kan klara sig åtminstone till finalen. Angående de resterande två bidragen, ja, de är ju dåliga. Men de är samtidigt inte mer spännande än ett glas kranvatten. | |
Kommentar: Det är kul att man fortsätter utse sitt bidrag genom en nationell final för andra året på raken. Men frågan är om det hjälper?Jag befarar nämligen att Montenegro kommer få det svårt att ta sig vidare från semifinal-steget i Eurovision återigen. Men personligen finns det två kandidater jag mycket väl har lust att se i Tel Aviv och det är låtarna från Monika Knezović och Ivana Popović-Martinović. En upptempo-låt och en ballad. Man prövade en ballad ifjol och misslyckades, så jag hade gått på upptempo-låten i år. | |
Resultat
Montenegro har haft sin nationella final, där det till sist blev musikgruppen D-Moll som tog hem segern med låten ”Heaven”. Så här såg deras finalframträdande ut:
Mer finalfakta
Efter att de fem bidragen framförts röstade tv-tittarna samt fyra jurygrupper fram två bidrag till en avgörande duell. Jurygrupperna bestod av en radiojury och en musikindustrijury. Utöver de hade man även bjudit in en internationell sexmannajury bestående av Eurovisionvinnarna Ruslana (Ukraina 2004) och Eldar Gasimov (Azerbajdzjan 2011) samt de tidigare Eurovisionrepresentanterna Lea Sirk (Slovenien 2018), Andras Kallay Saunders (Ungern 2014) och Ira Losco (Malta 2002 och 2016) samt SVT-profilen Jovan Radomir.
Varje jurygrupp respektive tittarna hade i första omgången varsin ranking som gav 5 poäng till vinnaren, 3 poäng till tvåan, 2 poäng till trean, 1 poäng till fyran och 0 poäng till femman.
De två bidragen som fått flest röster tog sig som sagt vidare till duellen, där tv-tittarna fick sista ordet att bestämma vem de ville skicka till Eurovision 2019. Det stod då mellan gruppen D-Moll och sångerskan Ivana Popović-Martinović, där det blev D-Moll som tog hem segern med 62 procent av rösterna. Det kan tilläggas att D-Moll även vann den första röstningsrundan.
Totaltabellen
Första omgången (radiojury+musikjury+int.jury+tittarröster = totalpoäng)
- D-Moll – ”Heaven” (5+5+2+5 = 17p)
- Ivana Popović-Martinović – ”Nevinost” (1+3+5+3 = 12p)
- Andrea Demirović – ”Ja sam ti san” (3+1+3+0 = 7p)
- Nina Petković – ”Uzmi ili ostavi” (2+0+0+2 = 4p)
- Monika Knezović – ”Nepogrješivo” (0+2+1+1 = 4p)
Andra omgången (endast tittarröster)
- D-Moll – ”Heaven” (62%)
- Ivana Popović-Martinović – ”Nevinost” (38%)
Panelen tyckte till (efter finalen)!
Ibland undrar jag har tv-tittare fungerar i vissa länder. Det här var ju rätt så mycket det sämsta bidraget i startfältet, så varför just detta tar sig till ESC är ett mysterium för mig. Inte nog med att scenframträdandet är obegripligt och intetsägande, men låten är ju dessutom helt utdaterad. Hade bidraget tävlat 1999 istället, så hade man kanske lyckats nå topp-15. Nu känns den istället som en aspirant till sistaplatsen i sin semifinal. Tråkigt, i synnerhet för ett land som verkligen behöver ett upplyft i tävlingen. | |
– | |
Först vill jag säga att jag har inte hört hur de andra bidragen lät så jag vet inte om det fanns någon bättre låt i startfältet. Men jag hoppas att det fanns det, för den här vinnarlåten känns otroligt 00-talsdaterad så det bara smäller om det. Gruppen är säkert jätteduktiga på scenen men den enda känsla jag får av dem är en slags Six4One-reunion och det är inte alls så roliga minnen. Så nej, jag tycker det är synd att Montenegro kommer att missa finalen ännu ett år. För det mesta tyder på det. Enda räddningen är i så fall att de putsar till låten innan deadline i mars och släpper en snygg musikvideo. Då kanske det blir lite bra. I det här fallet längtar jag tillbaka till 2014 och 2015 när Montenegro skickade riktigt bra musik till Eurovision. | |
Hade inte så stora förväntningar på Montenegro av nån anledning. Men jag håller med de övriga i panelen som kommenterat just nu att denna låt inte var särskilt uppmuntrande. Likheterna finns där med Six4One (Schweiz 2006), fast den här låten är mycket svagare. Risken finns mycket väl att det hela kommer sluta i Moll just för Montenegro nu när de skickade D-Moll. | |
Montenegro lyckades alltså välja ut den absolut sämsta låten i hela sin lilla uttagning. Vilken flopp. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag skall säga, men vi lär ju knappast åka till Podgorica 2020. | |
– | |