Sammanfattade Eurovision-nyheter, september 2024

NYHETSSAMMANFATTNING. Här kommer sammanfattningar av nyhetsläget i Eurovision-bubblan som det såg ut i september 2024.

 

Eurovision 2025

Arbetet med den kommande Eurovision-upplagan anno 2025 är i full gång och detta är vad vi hittills vet om produktionen.

 

Värdland, värdstad och värdarena


Efter ansökan, budgivning och en längre betänketid blev det i slutet av augusti officiellt presenterat att staden Basel i Schweiz har blivit värdstad för Eurovision 2025. I samband med beskedet blev det också officiellt att tävlingen ska hållas i St. Jakobshalle den 13:e, 15:e och 17:e maj nästa år. Det här betyder att nästa års Eurovision äger rum en vecka senare jämfört med både 2023 och 2024 års tävlingar.

Det har i skrivande stund inte dykt upp någon information om när biljettsläpp ska genomföras och vilka priser som gäller. Arenan kan vid en konsert ta in ca 12000 personer per föreställning men hur många som kan vara på plats samtidigt när ESC-scenen, ev. Green room och alla kameror och övrig teknik också befinner sig där är oklart.

 

Så fick Basel värdskapet

Initialt var det fyra städer i Schweiz (Bern tillsammans med grannstaden Biel, Basel, Genève och Zürich) som i slutet av juni hade ansökt om att få värdskapet. Respektive stad hade då överlämnat information till SRG SSR om hur de tänker sitt arrangemang ifall de hade fått uppdraget. Det gäller inte bara vilken arena som man vill hålla tävlingen i utan staden måste kunna uppfylla ett stort antal kriterier för att få uppdraget. Därefter har en arbetsgrupp haft fördjupande diskussioner med respektive värdstadskandidat tillsammans med redovisnings- och konsultfirman PwC. De har sedan haft en överläggning som resulterade i att Basel och Genève gick vidare till slutomgången och en månad senare togs beslut om att tilldela värdskapet till Basel. Det här gör att det blir den sjätte Eurovisionen i följd som inte äger rum i ett lands huvudstad.

 

Annat kring produktionen


Tävlingens Core Team, dvs. de personer som ingår i produktionens ledningsgrupp under det år som man har ansvar för tävlingen, har offentliggjorts. TV-bolaget SRF:s underhållningsdirektör Reto Peritz samt TV-bolaget RTS’ verksamhetschef Moritz Stadler har utsetts till programmets exekutiva producenter. Övriga roller har tilldelats Bernhard Spahni (Projektledningskontorets chef), Manfred Winz (ekonomichef), Nadja Burkhardt-Tracol (eventchef), Aurore Chatard (säkerhetschef), Kevin Stuber (jurist), Thomas Pittino (marknadsföringschef), Vassilis Donikian (HR-chef), Nicole Beutler (Chef för Public Affairs), Henriette Engbersen (Public Value) samt Till Jendly (assistent).

Dessutom kommer Christer Björkman att bli tävlingsproducent, en roll han tidigare haft i ESC 2013, 2016, 2017, 2018, 2019 och 2024, och Tobias Åberg, som är produktionschef, att ingå i Core Team.

 

Bekräftat: Montenegro gör Eurovision-comeback 2025


Sedan i augusti har det varit officiellt bekräftat att Montenegros nationella TV-bolag RTCG planerar att göra comeback i tävlingen till 2025. Nyheten bekräftades i samband med att det stod klart att landet även planerar att hålla en nationell publik uttagning för att utse artist och tävlingsbidrag. Montenegro deltog senast i Eurovision 2022 men har valt att avstå tävlan både 2023 och 2024. Vi får se om ytterligare länder eventuellt gör comeback nästa år samt om de länder som tävlade ifjol även är med igen.

 

Preliminär deltagarlista


Här listar vi de länder vars TV-bolag fram till 30:e september hade uppgett till säkra källor* att de vill delta i Eurovision 2025. Notera att länderna listas i bokstavsordning** och att listan fylls på kontinuerligt i takt med att länder lämnar besked om sitt eventuella deltagande. Efter varje land anges också hur långt de har kommit i sin produktion:

  • – Namn efter land innebär att ett artistval är gjort
  • – Namn i kursiv stil innebär att landet planerar att välja artist/bidrag genom en uttagning
  • – Om namn efter land saknas innebär det att landet ännu inte har gått ut med information om sitt kommande val.

 

 

Albanien – Festivali i Këngës 63

Azerbajdzjan

Belgien – Eurosong 2025

Cypern – Theo Evan

Danmark – Dansk MGP 2025

Estland – Eesti Laul 2025

Finland – UMK 2025

Frankrike

Georgien

Grekland

Irland – Late Late Show: Eurosong 2025

Island – Söngvakeppnin 2025

Italien – Festival di Sanremo 2025

Kroatien – Dora 2025

Lettland – Supernova 2025

Litauen – EUROVIZIJA.LT

 

Luxemburg – Luxemburg Song Contest 2025

Malta – MESC 2025

Montenegro – Montesong 2024

Norge – Norsk MGP 2025

Portugal – Festival da Canção 2025 

San Marino – Una voce per San Marino

Schweiz (värdland) – Internval

Serbien – Pesma za Evroviziju 25

Slovenien

Spanien – Benidorm Fest 2025

Storbritannien

Sverige – Melodifestivalen 2025

Tjeckien – Internval

Tyskland

Ukraina – Vidbir 2025

Österrike – Internval

 

Noteringar

* Eftersom det bara är indikationer om deltagande så ska listan endast ses som preliminär. Detta även om det i många fall förekommer bekräftelser på förberedelser kring nationella uttagningar. Med största sannolikhet lär EBU presentera den fullständiga deltagarlistan någon gång i slutet av 2024 eller början av 2025 och först vid det tillfället vet vi exakt hur många länder som kommer att delta i Eurovision Song Contest 2025.

** Tills den officiella deltagarlistan dykt upp gör vi ingen skillnad på om om ett land är en eventuell semifinalist eller direktkvalificerad till finalen.

 

 

Melodifestivalen 2025

I slutet av augusti släppte SVT regelverket för Melodifestivalen samtidigt som de öppnade antagningen. Den var sedan öppen fram till den 13:e september då det stod klart att sammanlagt 2 794 bidrag hade skickats in (vilket blev en ökning med 170 bidrag jämfört med fjolårets antagning). Med det följer nu mer information om vad vi vet om nästa års svenska Eurovision-uttagning.

 

Hur blir tävlingsupplägget?


30 bidrag kommer att tävla, bidrag som inför uttagningen fördelas ut på 6 bidrag om fem deltävlingar. I varje deltävling uppträder startfältet varpå en eller flera omröstningar tar fram två bidrag som går direkt till final samt ett tredje bidrag som får försöka kvala sig tillbaka till finalen. Övriga tre bidrag, dvs. de som placerar sig på fjärde, femte och sjätte plats, åker ut. Det gör således första säsongen med deltävlingar där inga bidrag på fjärde plats längre har chansen att nå finalen.

Direkt när den femte deltävlingen är avgjord sker finalkvalet med de fem bidrag som blev tredjeplacerade i respektive deltävling. Den av de de fem som fick flest röster i sin deltävling koras till kvalets vinnare och blir därmed klar för finalen. Övriga fyra bidrag får genomgå en andra röstningsomgång där tidigare deltävlingsröster behålls. Den av de fyra som efter den andra omgången har flest totala antalet röster vinner omgången och får den andra och sista finalplatsen.

I finalen kommer sedan de fem deltävlingsvinnarna, de fem deltävlingstvåorna och de två bidragen från kvalprogrammet att tävla om vem av dem som ska få representera Sverige i Eurovision 2025.

 

Presenterade nyheter

Förutom den tidigare nämnda förändringen att bara tredjeplacerade bidrag i deltävlingarna ges möjlighet att kunna kvala sig tillbaka in i finalen har ytterligare en stor nyhet presenterats. Den handlar om att SVT från och med 2025 kommer att tillåta att tävlingsbidrag som kommer att röstas vidare till finalen får spelas även efter avgjord direktsändning. Tidigare år har regeln varit att samtliga finalisters bidrag sätts i karantän till dess alla deltävlingar är avgjorda men det gäller således inte anno 2025. Ytterligare en förändring är att SVT även kommer att släppa studioversionerna till veckans deltävling dagen före livesändningen. Det här gör att publiken kan bekanta sig med startfältet redan innan sändning.

 

Hur utses startfältet?


SVT kommer i vanlig ordning att välja ut tävlingsbidrag från två kvoter. Den första kvoten innehåller 15 bidrag som röstas fram av en urvalsjury som får välja bland de inskickade låtarna från antagningen. Därefter tar SVT:s Melodifestivalredaktion över och utser ytterligare 15 låtar till startfältet. Någon gång i slutet av det här året planerar SVT att presentera vilka artister och låtar som ska tävla, men när det kommer att ske och i vilken form (fysisk eller digital presentation) är ännu inte känt.

 

Vilka städer besöks?


Under september meddelade SVT turnéplanen som denna gång startar i Luleå den 1:a februari och avslutas i Stockholm den 8:e mars. Däremellan kommer turnén i tur och ordning att besöka Göteborg (8:e februari), Västerås (15:e februari), Malmö (22:a februari) och Jönköping (1:a mars).

Samtliga städer har tidigare varit värd även om det i vissa fall var länge sedan sist, exempelvis var Jönköping senast värd 2007 och Västerås 2008 medan Luleå senast var värd för en deltävling 2020. Luleå blir också det nordligaste stoppet den här gången och första gången sedan 2023 som Melodifestivalen befinner sig i Norrland. Malmö som Göteborg har haft många deltävlingar förut och för 24:e året i rad är Stockholm värd för finalen. Även denna gång sker den i nationalarenan som sedan i somras har bytt namn till Strawberry Arena. Det är för övrigt 12:e gången i ordningen som nationalarenan är finalarena för Melodifestivalen.

 

Vem eller vilka blir programledare?


Till och med september månad hade SVT inte bekräftat några uppgifter gällande programledarval. Det presenteras således senare under säsongen.

 

Övriga nationella uttagningar

Hur ser planerna ut för länderna som har bekräftat deltagande? Några har precis som SVT börjat planera inför vilken slags uttagning de tänker anordna nästa år. Det här är vad vi vet just nu om dessa planer.

 

Bekräftade artistval


Cypern: I början av september blev det känt att TV-bolaget CyBC internt valt ut den cypriotiske sångaren Theo Evan som sin representant. Tävlingsbidraget meddelas vid en senare tidpunkt under säsongen. Det är första gången sedan 2017 som Cypern skickar en artist som är född på Cypern. Landet blev först ut att presentera sitt artistval.

 

Bekräftade uttagningar


Albanien: Den sista september fick sajten ESCToday.com bekräftat att Albanien dels kommer att tävla i Eurovision 2025, dels att Festivali i Këngës (FiK) återigen kommer att bli landets uttagning. Exakt tävlingsupplägg är inte känt, däremot har RTSH hintat om att startfältet (som väljs ut från en nationell antagning) ska presenteras under oktober 2024. Det är även känt att sångerskan Elhaida Dani, som tidigare har representerat Albanien i Eurovision 2015, kommer att vara konstnärlig ledare för denna upplaga av FiK samt att någon slags nostalginatt för att uppmärksamma Albaniens 20-årsdeltagande i Eurovisionen kommer att finnas med i programmen.

 

Belgien: Redan innan Eurovision 2024 var avgjord kunde den belgiska ESC-kommentatorn Peter Van de Veire presentera till Songfestival.be att nu när flamländska belgiska TV-bolaget VRT till 2025 får tillbaka uttagningsansvaret från fransktalande belgiska TV-bolaget RTBF planeras det för en comeback för Eurosong, som återinfördes 2023 men fick en paus under 2024 när RTBF utsåg artist och bidrag internt. Exakt omfång av upplagan är fortfarande inte bekräftat.

 

Danmark: TV-bolaget DR var tidigt ute med att berätta att nästa års final i Dansk Melodi Grand Prix kommer att äga rum i Jyske Bank Boxen i Herning lördagen den 1:a mars 2025. Först nu i september blev det offentligt med att åtta bidrag ska tävla i den finalen vilka kommer att utses från en nationell antagning som pågår under hösten. Exakt när startfältet förväntas att presenteras är i skrivande stund inte känt.

 

Estland: Det blir stora förändringar i nästa års Eesti Laul, bland annat blir det bara en enda final istället för semifinaler inför sändningarna och antalet tävlingsbidrag minskas från 20 till 16 låtar. Av låtarna som väljs ut väljer en urvalsjury ut 15 bidrag varpå publiken ges möjligheten att rösta in ett 16:e bidrag som wildcard. I övrigt känns mycket igen från det tidigare upplägget, bland annat till själva finalen som kommer att avgöras i två röstningsrundor. I den första omgången framförs bidragen varpå en studiojury tillsammans med tv-tittarna utser tre s.k. superfinalister som går vidare till en andra runda där bara tittarröster avgör vem av de tre som ska vinna finalen.

 

Finland: Under ett par dagar under augusti hade TV-bolaget Yle en öppen antagning för tävlingsbidrag till nästa års upplaga av UMK (Tävlingen för ny musik) som återigen blir Finlands Eurovision-uttagning. Nu när antagningen är avslutat startar processen för bolaget att välja ut startfältet. I regelverket, som finns presenterat på flera olika språk, framgår det att det troligen blir ett snarlikt upplägg även för den kommande UMK-finalen mot tidigare år, men om det blir några förändringar kring detta får vi återkomma till när vi vet mer om själva uttagningen.

 

Grekland: Enligt uppgifter till sajten Eurovisionfun.com kommer Grekland att utse artist och tävlingsbidrag via en nationell uttagning. Det skulle i så fall innebära att det blir första gången sedan 2015 som landet utser artist och bidrag genom en publikuttagning istället för internval, även om en mindre final utsåg landets tävlingsbidrag 2017. Mer information om uttagningen följer under säsongen.

 

Irland: I september öppnade irländska RTÉ en antagning för professionella låtskrivare att skicka in tävlingsbidrag. Utifrån information som har publicerats kommer antagningen samt eventuella specialinbjudningar ligga till grund för vilka bidrag som sedan väljs ut att tävla i den nationella finalen som enligt uppgifter från podcasten Éirevision återigen kommer att bli en del av talkshowen Late Late Show.

 

Island: Söngvakeppnin blir ännu en gång Islands uttagning till Eurovisionen. Som vi är vana vid kommer startfältet att utgöras av sammanlagt tio tävlingsbidrag som kommer att utses av en urvalsjury med representanter från FTT (förening av isländska kompositörer och textförfattare på Island), FÍH (förening för isländska musiker) och RÚV (det nationella TV-bolaget) vilka väljer bidrag från den antagning som pågår fram till mitten av oktober. I samband med att antagningen öppnade i slutet av september hintade RÚV om eventuella förändringar i tävlingsupplägget för uttagningen. Exakt vad dessa innebär har däremot inte kommunicerats ut än.

 

Italien: Precis som tidigare kommer TV-bolaget Rai i Italien att använda sig av Festival di Sanremo för att utse Italiens artist och tävlingsbidrag till Eurovision 2025. En del nyheter är att vänta, däribland att startfältet inte kommer att innehålla några s.k. Sanremo Giovani-finalister, utan det kommer bara att vara s.k. etablerade artister i startfältet. Istället hålls Giovani-finalen som en separat final i samband med festivalveckan. I övrigt är upplägget snarlikt från tidigare år, vilket betyder att det blir fyra för-kvällar och en final där artisterna under förkvällarna får uppträda och genomgå olika omröstningar innan finalen korar en vinnare. Festival di Sanremo har även fått en ny programledare och konstnärlig ledare som heter Carlos Conti. I slutet av sommaren presenterades mer fördjupande information om själva uttagningen vilket går att läsa mer om i denna artikel.

 

Kroatien: Det blir en fortsättning på Dora-konceptet även nästa år med totalt 24 tävlingsbidrag. Dessa utses av en urvalsjury som kommer att utse startfältet, med fyra reserver, från en nationell antagning som pågår till och med mitten av november. Däremot framgår det ej ännu om 2025 års Dora får semifinaler inför finalen eller om det bara blir en finalkväll. Enligt tävlingsreglerna står det dock att ett beslut om detta ska tas senast i januari medan sändningen eller sändningarna är planerade till februari 2025.

 

Lettland: Det lettiska TV-bolaget LTV fortsätter att använda formatet Supernova som Lettlands Eurovision-uttagning, vilket blir tionde gången i ordningen. Enligt vad LTV tidigare har kommunicerat ut kommer uttagningen att äga rum preliminärt i februari 2025, däremot vet vi inte hur många låtar som ska tävla och om det blir några inför-program före finalen äger rum. Själva tävlingsbidragen utses dock från en allmän antagning som är öppen till den 21:a oktober. Därefter får en hemlig jury utse låtarna även om LTV har rätt att bjuda in artister också.

 

Litauen: Litauen fortsätter med uttagningen EUROVIZIJA.LT även om det inte är känt i vilken omfattning det blir till 2025. Det exakta antalet program lär avgöras när startfältet utses. Just nu och fram till den 11:e november kan man skicka in tävlingsbidrag, och i likhet med fjolåret får både litauiska som icke-litauiska medborgare skicka in låtar. Vi får återkomma till denna uttagning senare i höst.

 

Luxemburg: Det luxemburgska TV-bolaget RTL fortsätter att delta i Eurovision minst ett år till och precis som ifjol används även denna gång uttagningen Luxemburg Song Contest. För närvarande (fram till den 6:e oktober) pågår en antagning för tävlingsbidrag vilket vi har sammanställt mer om i denna artikel. Efter antagningen kommer en internationell jury att utse vilka låtar som ska tävla i uttagningen. Under september bekräftade RTL att den direktsända finalen är planerad att äga rum i Rockhal i Esch-sur-Alzette den 25:e januari. Det har även bekräftats att resultatet i finalen kommer att avgöras av både tv-tittare och internationell jury.

 

Malta: Det maltesiska TV-bolaget PBS valde även i år att anordna ett så kallad låtskrivarcamp där olika artister och låtskrivare träffades för att skriva musik tillsammans. Tanken var, enligt det regelverk som publicerades inför, att låtar skulle skrivas till både Eurovision och Junior Eurovision. Det finns däremot inga regler för uttagningen MESC 2025 än även om regelverket säger att låtarna som skapades skulle anpassas efter både den nationella uttagningen och Eurovision/Junior Eurovision.

 

Montenegro: I samband med att det montenegrinska TV-bolaget RTCG meddelade sin comeback till Eurovision 2025 blev det också känt att man avser välja artist och tävlingsbidrag via uttagningen Montesong 2024. Själva uttagningen kommer att äga rum i formen av en nationell final som är planerad till den 27:e november. Maximalt kan 16 bidrag delta, vilka utses av en urvalsjury som väljer bland låtar som inkommit via en nationell antagning. Resultatet i finalen kommer att delas lika mellan både jury- och tittarröstning.

 

Norge: Antagningen till Norsk MGP 2025 öppnade i slutet av augusti och avslutades den 1:a september. Vid den hade man rätt att skicka in som mest tre bidrag per person. NRK har efter antagningen ännu inte bekräftat hur tävlingsupplägget blir denna gång, däremot är det känt att de nu i oktober kommer att byta MGP-chef och norsk delegationschef, detta för att nuvarande chefen Stig Karlsen har valt att sluta då han ska börja en ny tjänst.

 

Portugal: Upplägget för nästa års Festival da Canção blir snarlikt fjolåret, dvs. 20 bidrag väljs ut varav 14 av dessa skapas av låtskrivare som TV-bolaget RTP bjuder in medan resterande 6 låtar väljs av en urvalsjury som får välja bland låtar som skickats in via en öppen antagning. När hela startfältet är klart fördelas bidragen ut på två semifinaler om tio bidrag per semi. I varje sådan sändning sker sedan två omröstningar, en där en studiojury tillsammans med tittarna röstar fram fem gemensamma favoriter och en där tittarna väljer ut ett wildcard. I finalen tävlar sedan de 12 finalisterna där regionala jurygrupper tillsammans med tv-tittarna röstar fram en vinnarlåt.

 

San Marino: För fjärde Eurovision-säsongen i följd kommer San Marino att utse artist och tävlingsbidrag via Una voce per San Marino. Uttagningen kommer, enligt regelverket, fortsatt att ha upplägget med att vem som helst får ansöka om att delta varpå olika auditions hålls för ändamålet. Från auditionrudan utser en jury ett antal tävlande som i början av 2025 får åka till San Marino och delta i olika heats där idag elva artister kommer att röstas fram till finalister. Därefter hålls finalen som enhälligt avgörs av en jury. Auditionuttagningarna pågår parallellt med ansökningarna, fram till nyårsafton pågår antagningen. Själva fasen med heats och final kommer att äga rum mellan den 17:e och 23:e februari 2025.

 

Serbien: Det serbiska nationella TV-bolag RTS har för fjärde Eurovision-säsongen i följd bestämt att låta Serbiens artist och tävlingsbidrag till nästa års Eurovision ska utses via formatet Pesma za Evroviziju. I samband med att regelverket presenterades har det dock inte framgått vilket slags format uttagningen får, ej heller hur många bidrag som ska tävla. Däremot är det officiellt att jury- och tittarröster ska användas som resultat. Antagningen pågår till den 1:a november.

 

Spanien: För fjärde året i rad väljer TV-bolaget RTVE i Spanien ut artist och tävlingsbidrag till Eurovisionen via Benidorm Fest. RTVE var även tidiga med att öppna ansökningen för artister och låtskrivare att skicka in material, även om deadline är i början av oktober (mer information om det finns att läsa i denna artikel). Sedan tidigare är det känt att programmen ska avgöras av delad jury-, demoskop- och tittaromröstning, men till skillnad från de tre tidigare Benidorm Fest-upplagorna kommer semifinalprogrammens resultat att hemlighållas istället för att öppet redovisa poänger och placeringar. Det innebär att finalisterna ropas upp utan någon som helst inbördes ordning vilket skapar mer stämning inför finalen.

 

Ukraina: Precis som ifjol kommer Vidbir att bestå av max tio tävlingsbidrag samt ett wildcard som röstas in av publiken, det blev aktuellt i samband med att TV-bolaget UA:PBC i Ukraina meddelade tävlingsreglerna nu i september. Själva finalen är planerad att äga rum i februari nästa år. Startfältet väljs ut genom en nationell antagning som pågår till mitten av november, när juryn därefter har gjort sitt val klart får publiken ta över och välja in sitt wildcard.

 

Bekräftat att artist och bidrag utses internt


Schweiz: Värdnationen kommer precis som de gjort varje säsong sedan ESC 2019 att utse artist och tävlingsbidrag internt. I augusti hölls en öppen antagning som fick in 431 förslag på låtar, vilka nu skickas vidare till dels en expertjury, dels en publikpanel, vilka får rösta fram en vinnare. Det är första gången sedan 2021 som värdnationen inte utser artist och bidrag via en publik uttagning.

 

Tjeckien: För första gången sedan 2021 kommer Tjeckien inte att hålla i en publik final där en artist och låt röstas fram att bli landets representant i tävlingen. Istället kommer det att bli en intern omröstning mellan olika jurygrupper som utgörs av en tillsatt så kallad fokusgrupp, en expertjury med tidigare ESC-representanter och andra musikexperter samt TV-bolagets eget team. Exakt när deras resultat meddelas är i skrivande stund inte känt. Jurygrupperna kommer att rösta bland de låtar som skickades in under antagningen som avslutas samma dag som denna artikel publicerades.

 

Österrike: I somras offentliggjorde Österrikes nationella TV-bolag ORF sina planer för uttagningen genom ett Instagraminlägg av Peter Schreiber. Han sitter med i den grupp inom ORF som beslutar om artist och tävlingsbidraget. Sedan inbjudan lades ut har artister kunnat ansöka, men nu i september avslutades den och därmed kan processen att börja utse en artist och låt påbörjas. Det är inte första gången landet väljer internt, faktum är att vi får gå tillbaka till 2015 då ORF senast höll en publik uttagning för detta ändamål (då man för övrigt var värd för tävlingen).

 

Ännu inte helt bekräftat hur artist/bidrag ska utses


Azerbajdzjan: Det är i skrivande stund okänt hur Azerbajdzjan ska utse artist och tävlingsbidrag. Fram till den 15:e september pågick en antagning där intresserade låtskrivare och artister gavs möjlighet att skicka in tävlingsbidrag. I regelverket behövde man följa det som gäller för Eurovision i stort, däribland att tävlingsbidraget ska vara ett nyskrivet originalverk som inte är eller har varit publicerad på offentliga kanaler, åtminstone inte före den 1:a september 2024. Enligt ESCToday.com skickades det in 154 bidrag varav minst 49 procent av dessa låtar ska ha gjorts av låtskrivare som är medborgare i landet.

Frankrike: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag. Ifjol blev det internval.

Georgien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag. Ifjol blev det internval.

Slovenien: Fansajten Eurovoix.com fick i september vecka veta att det slovenska TV-bolaget RTVSLO preliminärt hade bekräftat sitt deltagande i nästa års Eurovision men att en fullständig bekräftelse skulle dyka upp först i oktober. Kort efteråt meddelade TV-bolaget att deltagandet är bekräftat men ännu inte uttagningsmetod. De två senaste åren har Slovenien valt artist och bidrag genom internval men det har under samma tid funnits planer på att hålla en nationell final. Hur det ser ut anno 2025 får vi återkomma till senare under säsongen.

Storbritannien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag. Ifjol blev det internval.

Tyskland: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag. Ifjol blev det en nationell final.

 

 

Övriga nyheter

Startlistan klar i Junior Eurovision 2024

Nu står det klart att 17 länder, varav två som gör comeback, kommer att delta i årets upplaga av Junior Eurovision Song Contest som äger rum i Madrid i Spanien.

Startlistan, som EBU offentliggjorde i början av september, utgörs av samma länder som tävlade i föregående upplaga, med bara undantag för Storbritannien som har tackat nej att tävla denna gång. Däremot gör Cypern comeback efter att senast tävlat 2017 och även San Marino gör comeback efter att senast ha tävlat för nio år sedan. I övrigt, inga förändringar, även om det kan noteras att Sverige inte kommer till start denna gång heller. Det är nu ett decennium sedan Sverige senast deltog i sammanhanget.

Det har även bekräftats att trion Ruth Lorenzo, Marc Clotet och Melani García kommer att bli programledare för finalen.

 

Nederländerna får förlängd betänketid inför ESC 2025

Efter alla de omständigheter som skett under året kom det den 12:e september besked från TV-bolaget AVROTROS i Nederländerna att de har garanterats en förlängd betänketid gällande Eurovision 2025. I vanliga fall ska länder senast i början av hösten ha meddelat om de vill delta i nästa Eurovision. Men i det här fallet har EBU gått med på att förlänga Nederländernas betänketid till den 1:a november. Enligt uppgifter till Het Parool pågår konstruktiva samtal mellan parterna men det finns ännu inget beslut i frågan.

Även Eurovision.tv bekräftade i mitten av september nu att samtal pågår och att AVROTROS har fått förlängd deadline till tidigare nämnda datum.

Ifall Nederländerna väljer att inte delta i Eurovision nästa år blir det första gången sedan 2002 (då de inte fick delta p.g.a. den tidens regler om att de sämst slutplacerade i finalen fick avstå tävlan ett år) som de inte deltar, men om man ska räkna när fick delta men valde att inte vara med ändå får vi gå tillbaka hela 34 år i tiden (räknat från ESC 2025) då de senast hoppade av! Men vi vill återigen förtydliga att något besked ännu INTE har lämnats.

 

Uppdaterad ESC-referensgrupp

Den så kallade referensgruppen som är Eurovision Song Contests styrgrupp har nu fått en ny medlem samtidigt som två tidigare medlemmar har slutat. Det handlar om att 2025 års värdbolag SRG SSR nu får en plats i styrgruppen, i det här fallet med Moritz Stadler, medan 2022 års exekutiva producenter Claudio Fasulo och Simona Martorelli från italienska Rai har slutat. I övrigt verkar gruppen vara intakt från föregående år.

Själva referensgruppen utgörs av en ordförande, i det här fallet Bakel Walden, samt ESC:s Executive Supervisor, Martin Österdahl, tillsammans med de tre senaste i den lokala ledningen för tävlingen, här är det Rachel Ashdown från brittiska BBC, Ebba Adielsson från SVT i Sverige samt tidigare nämnda Moritz Stadler från SRG SSR i nuvarande värdland Schweiz. Dessutom består gruppen av fem delegationschefer som väljs in av EBU-medlemmarna. De fem nuvarande är Felix Bergsson från isländska RÚV, Ana Maria Bordas från spanska RTVE, Carla Bugalho från portugisiska RTP, Tomislav Stengl från kroatiska HRT samt Alexandra Wolfslast från tyska NDR.

Gruppens uppgifter under året är både att godkänna eller avslå förslag på ändringar och tillägg, säkerställa tävlingens finansiering, se till att arbeta med varumärket Eurovision samt övervaka det nuvarande värdlandets förberedelser till tävlingen. Det är exempelvis därför som de senaste årens exekutiva producenter sitter med i referensgruppen som stöd i arbetet till nuvarande ledning.

 

Värdstaden Basel söker ESC-volontärer

Nästa års Eurovision-värdstad söker inför våren volontärer som vill hjälpa till med olika saker inom Eurovisions. Det handlar om allt från att vara behjälplig inne i arenaområdet till att jobba vid Eurovision Village, presscentret, delegationsområdet etc.

Ansökan görs via denna länk (Deadline saknas).

 


 

Kommentera