« Inför ESC Österrike 2021

Inför ESC Österrike 2023 »


INFÖR EUROVISION 2022 presenterade vi duon Lumix feat. Pia Maria med bidraget ”Halo” som representerade Österrike. De kom att tävla i den första semifinalen den 10:e maj där startnumret var satt till 13 av 17, men bidraget röstades inte vidare till finalen.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Lumix feat. Pia Maria?

 

Österrike representeras i år av DJ LUM!X, eller Luca Michalmayr som han egentligen heter (född 23:e juli 2002), featuring Pia Maria (född 21:a maj 2003).

DJ LUM!X är trots sin ringa ålder en välkänd DJ i Österrike tack vare att han har släppt en del låtar som har blivit stora hits. Det gäller inte minst låten Monstersom han gjorde ihop med Gabry Ponte från Eiffel65, som idag har fått över 200 miljoner streams på Spotify.

Den här gången teamar LUM!X ihop sig med sångerskan Pia Maria, som till vardags är singer-songwriter hemma i Österrike och tillsammans framför de låten “Halo” som Luca Michlmayr har gjort med Anders Nilsen, Gabriele Ponte, Rasmus Flyckt och Sophie Alexandra Tweed-Simmons.

Hur valde Österrike till Turin?

 

Inför Eurovision 2022 valde Österrike både sin artist och sitt tävlingsbidrag genom internval.

Under senare delen av 2021 gick ORF ut med uppgifter om att de hade gjort auditions med ett större antal artister och sedan valt ut fyra som vid tillfället ej namngavs. Därefter kom nya uppgifter om att tre tävlande återstod innan slutvalet gjordes. Artisten och tävlingsbidraget meddelades sedan vid två separata tillfällen under uttagningssäsongen.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Här har vi ju denna semifinals mest moderna bidrag, som tyvärr har fått ta mycket kritik – helt oförtjänt. Jag gillar detta!! Och visst, det är en riktigt danslåt, som gjord för en yngre generation på ett dansgolv där jag inte platsar in. Men jag går igång på detta – här har vi ju ett upptempobidrag som mer än något annat bidrag lyfter stämningen i en annars ganska händelsefattig semi. Jag lyfter och dansar med. Supernöjd med det!


.

Ja, var ska jag börja med detta? Låten är helt ok, inte den bästa och inte den sämsta. Ligger runt omkring plats 25-30 i min lista. Det är roligt att se att DJ:n, LUM!X har hittat till Eurovision, en artist jag brukar lyssna på privat. Sen har han ju med sig sångerskan Pia Maria, ALDRIG hört talas om innan men det kan ju gå vägen.


.

Snacka om guldläge för Österrike. ”Halo” kommer verkligen väcka tittarna till liv efter att man somnat efter en drös av bedrövliga bidrag. Detta svänger och lyfter stämningen. Det är modernt men ger mig samtidigt nostalgi-vibbar från barndomen. Det var lite såhär upptempo-musik lät när jag växte upp på 90-talet. Jag gillar det och man blir på gott humör. Lite av en guilty pleasure kan man säga.


.

Österrike ändrar toner helt i år, från fjolårets ballad till partylåt i år. Jag tycker att det funkar bra och det är en personlig favorit om än att den inte hamnar högst upp på min topplista. Det är en av den första semifinalens bättre bidrag.


.

Nu händer det grejer! Nu slängs vi tillbaka några decennium och måsta snöra på oss dansskorna och det är underbart. Behövs verkligen ett sånt här bidrag i tävlingen i år som gör oss glada och nostalgiska. Tänker lite på Da Buzz när de hade sin bästa tid.


.

Österrike levererar igen! Jag har förvisso aldrig varit något större EDM/House-fan, men om det är någonting jag lärt mig, i synnerhet under min tid med ESC-Panelen, är att det alltid är skillnad på fågel och fisk oavsett vilken musikgenre man ger sig på. Det här är dessutom en låt som tagit lite oanade influenser för sin genre, lite kryddor av både E-Type (förutom robotsången då) och Ace of Base, stark doft av 90-talets Eurodance som dominerade listorna på den tiden. Jag undrar lite om det är någon form av nostalgiklocka som ringer i bakhuvudet på mig, men jag tror just att detta är en vitamininjektion som EDM-genren behövt för att inte uppfattas som steril och irrelevant. Dessutom har man ignorerat onödiga ljudeffekter och drops, och istället trycker man på med en ordentlig refräng istället, vilket är ett smart drag.


.

Min spontana reaktion när jag första hörde låten var att det här inte låter som en typisk Eurovisionlåt, snarare som den typen av EDM/Housemusik som spelas mycket på radion. Det klingar definitivt modernt och kommer i som en frisk fläkt i ett startfält fullt av lugna låtar. Det här är utan tvekan det bästa som Österrike skickat på flera år.


.

Detta är årets mest positiva överraskning! En fartfylld och medryckande partydänga. Tycker detta är riktigt bra och hoppas verkligen att det kan bli bra på scenen också.


.

Österrike kommer med en vitaminkick även om den är mainstream och en blandning av vibes från när man själv var aktiv på dansgolven (och ja det var inte igår) och dagens radiopop. Refrängen är spot on och är något jag helt klart går igång på. ”Halo” hamnar på min topp tio-lista för närvarande och tror den kommer lyckas hänga kvar där även i maj månad.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
35 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2022. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Här tror jag faktiskt att vi har en dark horse! Visserligen behöver man här såklart få till en bra scenshow som passar låten – men bara genom att den faktiskt bryter stämningen och tempot så mycket mot övriga bidrag i semifinalen så tror jag att den kommer att gå till final.


Min gissning är att Österrike kan floppa, men det kanske också går superbra för de. Låten är ju väldigt modern så det kan nog få publiken att tänka till.


Detta kommer väcka tittarna. Jag tror det är ett bidrag som sticker ut i denna semifinal så pass att det borde ge dem en finalplats.



Med sådana här DJ med en eller flera featuring-artister handlar allt om hur de gör liveframträdandet på scenen, och av det jag har kunnat se från de olika Eurovision Pre Partyn har det inte riktigt blivit jättespännande på scenen när LUM!X & Pia Maria har uppträtt. Därför hoppas jag att det som vi har fått se bara är uppvärmning och att det väntar mer i Turin. Om de lägger i en extra växel och ger järnet så kan det gå hela vägen, men just nu i april månad (läs: ett par veckor före sändningarna) är jag mer tveksam. Eller snarare väldigt tveksam. Av det skälet blir det tillfälligt en gul skylt.


Det borde vara en solklar finalplats men efter några liveframträdande på senaste tiden har framgången varit miniminal så de behöver verkligen skärpa sig för att lyckas men tror ändå att det kan bli ett kul och dansant framträdande som folk tycker är roligt.


Man kan tänka sig att detta skulle skrika finalplats på direkten, inte minst jag med tanke på mina positiva ordalag, men givetvis är det många fans som lyfter upp samma orosmoln som även jag skymtar i horisonten: Hur kommer detta hålla live? Kommer Pia Maria klara av att axla rollen som den starka scenpersonlighet som låten kräver? Inte minst kan man undra hur hennes röstresurser håller live. Såväl 2018 (Polen) som 2019 (Finland) har vi bekantat oss med EDM-nummer där man haft DJs i bakgrunden och sångare som inte lyckats bära upp låtarna live, och det har då gått rätt dåligt.



Ska man tro på spelbolagen så ligger Österrike precis på gränsen till att åka ut. Jag förstår inte riktigt varför. Det kan vara som min eminenta panelkollega Lukas nämnde ovan att Pia Marias röst kanske inte riktigt håller live. Polen & Finland skickade ju bidrag i samma genre 2018 respektive 2019 och då gick det mycket riktigt fullständigt åt skogen. Och andra sidan skickade Norge EDMlåten Grab The Moment 2017 och de gick ju som bekant till final.

Jag kommer för ovanlighetens skull låta optimisten inom mig att tala, och han påstår bestämt att Österrike går vidare till final.


Jag tror att det här bidraget kommer att höja stämningen rejält på scenen i Turin med sitt snabba pulserande beat. Om det räcker till lördagens final återstår att se, men spontant tycker jag att det borde höra hemma där. Oftast så har denna typ av låtar visat sig fungera bäst i studioversion.


Jag vågar gissa att låten tar sig till final och tas emot av en bred publik om man lyckas med en bra scenproduktion och sången håller. Om det är en sentimentalitetskänsla eller om jag ändå är modern nog att ha rätt återstår att se.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera