« Inför ESC Frankrike 2021

Inför ESC Frankrike 2023 »


INFÖR EUROVISION 2022 presenterade vi Alvan & Ahez med bidraget ”Fulenn” som representerade Frankrike. I och med att de representerade ett så kallat ”Big Five”-land var bidraget direktkvalificerat till finalen den 14:e maj. De fick starta som nummer 6 av 25.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Alvan & Ahez?

 

Ahez är en fransk musikgrupp från Carhaix som ligger i Bretagne i nordvästra Frankrike. Medlemmarna i gruppen är de tre sångerskorna Marine Lavigne, Sterenn Diridollou och Sterenn Le Guillou som träffades i samband med sin studietid då de också sjöng ihop i den traditionella bretonska sångstilen ‘kan ha diskan’. Gruppens namn kommer bland annat från bretonsk mytologi.

Tillsammans med sångaren Alvan, eller Alexis Morvan-Rosius som han egentligen heter, tävlade de i den franska Eurovision-uttagningen med låten “Fulenn” som framfördes på bretonska. I finalen tog de sig vidare till den avgörande röstningsomgången som de också vann. Därmed är de Frankrikes representant i Eurovision 2022.

Bidraget “Fulenn” är gjord av Marine Lavigne och Alexis Morvan-Rosius och då låten framförs på bretonska blir detta den första Eurovision-upplagan någonsin som inte innehåller ett enda bidrag som framförs på franska!

Hur valde Frankrike till Turin?

 

Inför Eurovision 2022 utsåg Frankrike sin artist och sitt tävlingsbidrag genom uttagningen C’est vous qui décidez som alltså återkom efter fjolårets succéresultat då Frankrike fick en andraplats i Eurovision (något landet inte har upplevt på 30 (!) år). TV-bolaget France Télévisions utlyste redan under sommaren 2021 en antagning för intresserade låtskrivare och artister och från den genomfördes sedan en slags live-audition som avgjorde vilka 12 bidrag som skulle tävla i finalen.

Själva finalen sändes den 5:e mars från en TV-studio och avgjordes genom tre röstningsrundor. Först framfördes bidragen varpå tittarna fick rösta fram fem bidrag som de gillat bäst och efter det fick en jurypanel rösta fram ett av de utröstade bidragen som wildcard. Sedan nollställdes tidigare röster och tittarna och juryn fick nu rösta på nytt genom att poängsätta låtarna, där vinnaren blev det bidrag som fått högst totalpoäng när bägge parter hade sagt sitt.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Italien gjorde en 180-gradersvändning i år jämfört med ifjol. Frankrike gör detsamma kan man säga! Man lämnade det klassiskt franska Piaf-inspirerade soundet, som gav dem en imponerande andraplats ifjol – till, vad nu detta är… ”Fulenn” är väl kanske ett bidrag som känns mer hemma i 00-talets etnohysteri, än i 20-talets moderna sound. Det känns som att fransmännen försöker hitta något unikt men istället ramlar över någonting som bara är utdaterat och krystat. Jag känner inte den där förtrollningen av den bretonska-gaeliska magin – utan tycker mer det liknar en låg-budget Hollywood-film om Asterix. Inte någon kioskvältare för mig!


.

Var skall jag börja är frågan? Hmm… Jag kollade på den franska finalen och blev besviken tyvärr. Fanns bättre låtar att välja i mitt tycke. Förra året så var Frankrike min vinnare! ”Voilà” av Barbara Pravi, som var en KLOCKREN 5 i betyg. I år har de tyvärr sjunkit i min rankning väldigt. Saknar det franska språket i årets Eurovision.


.

För mig är detta ett av de mest svårbedömda bidragen. Det är liksom överallt. Känns som att låten letar efter en identitet, men aldrig finner den. Det är lite etno, men inte direkt franskt. Samtidigt är det och vandrar ut i ett elektrosound medan damerna försöker göra det hela väldigt mystiskt. Det blir en galen mix. Det är som om man tagit flera låtar och bara lagt dem på varandra. Absolut inte det sämsta i år, men samtidigt väldigt förvirrande.


.

Förra året var Barbara Pravi min stora favorit och jag hoppades länge att det skulle räcka till seger. Nu gjorde det inte det, men jag är ändå glad att det räckte till en andraplats vilket blev Frankrikes bästa placering på 30 (!) år. Det ska inte behöva ta så pass lång tid för ett land som Frankrike att uppnå dessa placeringar tycker jag.

Så när man då har haft en storfavorit ett år är det svårt att toppa det året därpå. Frankrike hade förvisso en bra final med många starka kandidater men just Alvan & Ahezs låt förstår jag mig inte riktigt på. De är bra och så, men jag tycker låten framförallt brister i att refrängen bara är ett musikstycke med en dans. Och helhetsmässigt blir framträdandet ganska otydligt och rörigt. Så för min del blir det bara en tvåpoängare till Frankrike från mig i år.


.

Det här bidraget var inte väntat från Frankrikes håll vilket jag tycker är kul. Med tanke på alla ballader i år så kommer det här som en frisk fläkt. Det är annorlunda och coolt och sticker ut. Frågan är bara om det är alldeles för annorlunda och att det är just Frankrike som kommer med en sådan här låt? Jag ska erkänna att jag saknar det franska språket och det är enda anledningen till att jag inte ger fyra poäng – helt enkelt för svårt att sjunga med.


.

Det här kan vara den mest svårbedömda låten för mig att recensera. Å ena sidan tycker jag det är väldigt spännande med gruppen Ahez och hur samspelta de är. Det är inte helt olikt Tanxugueiras som var så nära att vinna i Spanien. Men sen kommer Alvan in och snor rampljuset och det blir som någon slags krock mellan etnopop och 90-talsrave…? Det är så konstigt, för det känns som någonting jag borde tycka vore roligt och intressant, men låten tappar mig ungefär halvvägs. Men jag måste dock berömma valet att sjunga på bretonska! I denna låt sitter det precis som det ska, och låter väldigt vackert.


.

Då Frankrike väljer att sjunga på bretonska i år så är det här faktiskt första upplagan av Eurovision någonsin som inte ett enda franskspråkigt bidrag kommer att framföras. Tämligen ironiskt då två bidrag i topp 3 framfördes på just franska…

Så vad tycker jag om låten? Det här var min favorit i Frankrikes final. Det är en väldigt häftig och annorlunda låt med ett coolt elektroniskt sound. Att den dessutom framförs på bretonska höjer känslan.


.

Frankrike skickar ett härligt och udda bidrag med mycket etnoinfluenser till ett dansbeat framfört på ett keltiskt minoritetsspråk. Trots att jag inte hade med Alvan & Ahez på min topplista inför den franska finalen, så måste jag säga med facit i hand att de valde helt rätt. Liveframträdandet imponerade stort på mig och låten växer ju mer jag hör den. Lätt ett av årets bästa ESC-bidrag. Man vill bara upp och dansa när man hör låten.


.

Det här bidraget var ett så oväntat val för Frankrike att jag aldrig trodde att just ”Fulenn” skulle ta hem det. Den är så långt ifrån de stilar man valt tidigare och som är ”typiskt franskt”. Detta var en av mina favoriter från den nationella tävlingen och då kan jag nämna att jag rankade en helt annan musikstil högt också. Den här är min vinnare i ESC 2022, för jag blir banne mig i trance av att lyssna på den högt, att sjunga med i nåt jag inte förstår ett dyft av och bara dansa. Den låt som hamnat på repeat allra mest!


 

PANELEN TILLSAMMANS.
28 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2022. I och med att bidraget är direktkvalificerad till finalen gissar vi bara mellan vilka placeringar bidraget kommer att hamna i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs före finalsändningen i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= troligt topp 10-bidrag


= förmodligen en mittenplacering


= hamnar under plats 20

 

Så här gissar vi


Kommer Europa falla för det här? Nja, det känns lite för optimistiskt att tro det. Detta är nog så långt ifrån vad man kan komma 2022 rent musikaliskt just nu, och jag har svårt att se hur vare sig jury eller tv-tittare kommer gå igång på detta. Nej, i år så återvänder Frankrike nog till bottenträsket igen.


Min gissning vart Frankrike slutar är tyvärr mellan position 22-26 i finalen, Jag känner till många som sätter Frankrike i mitten eller i toppen i finalen men jag tror tyvärr bara det kommer bli knasigt hela numret. Men jag får säga lycka till Frankrike.


Jag tror faktiskt inte på detta. Frankrike får gå tillbaka till ritbordet igen. Framförallt måste de hitta sin identitet i tävlingen. Förra året gick allt så bra, men i år tror jag man är tillbaka i bottenträsket.



Jag är tveksam till hur bra eller dåligt det kommer att gå för Frankrike i år. Som min kollega Markus nämner längre ner så kan man jämföra låten med Ukrainas ifjol, men jag tycker att Go_A hade ett helt annat scenintryck jämfört med Alvan & Ahez. Det blir för rörigt som jag tidigare kommenterade. Så jag sätter en gul skylt just nu så får vi se vad som händer sen.


Det borde gå bra för det här bidraget men det är svårbedömt för att det just är så oväntat från Frankrike. Antingen kommer man älska den eller hata den.


Att sjunga på ett så obskyrt språk som bretonska (som vi inte fått höra sen 1996, även då från Frankrike, och det gick riktigt dåligt då), till en låt som blandar så mycket stilar… Frankrike gamblar väldigt mycket här. Men om det fanns nånting vi lärde oss från 2021 var det hur viktigt det är att just våga gambla. Dessutom tror jag det lär slå igenom på samma sätt som ”Shum” i fjol. Skrällvarning?



Det kanske är väl optimistiskt av mig att tippa att Frankrike skall sluta topp 10 även i år. Men låten skulle kunna jämföras med Ukrainas bidrag från fjolåret (Dvs Shum) och den slutade ju 5:a trots sin annorlunda struktur. Jag vågar därför tippa på att Frankrike slutar någonstans i topp 10.


Frankrike har medvind just nu. Landet har varit med ända sedan starten 1956 och har sedan dess bara missat tävlingen vid två tillfällen, 1974 och 1982. Man har vunnit Eurovision 5 gånger även om den senaste segern kom så långt tillbaka som 1977 när Marie Myriam framförde ”L’oiseau et l’enfant”. Man har också kommit tvåa fem gånger, senast med förra årets bidrag “Voilà” med Barbara Pravi.

Jag tror att den positiva trenden håller i sig och att man återigen placerar sig högt. Kanske inte inom topp 5, men säkert någonstans mellan plats 6-15. De ska ha cred för att de vågar ta ut svängarna och skicka ett sånt experimentellt och udda bidrag i år.


Med tanke på att man nationellt faktiskt valt den här tror jag helt klart den kan komma högt även i finalen. Det som gör det lite svårbedömt är kvaliteten på det fysiska framträdandet live. Det kan lätt bli många falska toner och lite stökigt.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera