« Inför ESC Moldavien 2020

Inför ESC Moldavien 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021 presenterade vi Natalia Gordienko med bidraget ”Sugar” som representerade Moldavien. Hon tävlade i den andra semifinalen den 20:e maj där startnumret var satt till 7 av 17 och sedan i finalen där startnumret sattes till 14 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Natalia Gordienko?

 

Natalia Gordienko föddes den 11:e december 1987 i Chișinău i Moldavien. Hon är både sångerska och skådespelerska som inledde sin musikaliska bana med att bland annat som barn sjunga i skolkören. 2005 prövade hon sin talang i gruppen Millenium och bara ett år senare fick hon representera Moldavien i Eurovisionen med bidraget Loca”. Någon större succé blev det inte, utan en kraschlandning på 20:e plats. Detta efter att Moldavien, som debuterade bara ett år tidigare i Eurovision, hade uppnått lite kultstatus med gruppen Zdob și Zdub.

År 2010 lämnade Natalia gruppen Millenium och satsade på sin egen solokarriär, bland annat med albumsläppet Time. Förutom det har hon tävlat i en mängd olika tävlingar och fått utmärkelser. Åren som följde har hon gett ut en rad singlar och ytterligare ett album.

När det var dags för 2020-talet ställde Natalia åter upp i den moldaviska Eurovision-uttagningen och vann med bidraget Prison. Dessvärre blev det ingen tävlan den gången (p.g.a. coronapandemin) men mitt under industrisemestern samma år gick hon ut i sina sociala medier och deklarerade att hon hade fått chansen att få tävla för Moldavien ännu en gång. Under uttagningssäsongen som följde valdes bidraget ”Sugar” ut till henne. Låten är gjord av trion Dimitris Kontopoulos, Philipp Kirkorov och Sharon Vaughn.

Hur valde Moldavien till Rotterdam?

 

Till Eurovision 2021 valde Moldavien både artist och tävlingsbidrag genom internval.

Redan föregående sommar gick Natalia själv ut i sociala medier och sade att hon skulle representera Moldavien ytterligare en gång i Eurovision. Däremot dröjde det en bra stund efter det innan TV-bolaget TRM och sedan även EBU offentliggjorde det hela. Själva tävlingsbidraget utsågs även det i en intern process.

Det kan tilläggas att det är första gången sedan 2007 som Moldavien väljer internt till Eurovision!

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Kitschigt värre! Här har man gått all-in på Katy Perry-tåget och producerat något som är så överdrivet plottrigt att ingen lämnas oberörd. Jag har visserligen svårt att se hur man skulle kunna göra samma sak på scenen i Rotterdam, utan att det blir platt och krystat, men framförallt vet jag inte om det är något som kommer tilltala allmänheten särskilt mycket. Personligen tycker jag att låten är ganska bra, om än lite gammaldags i sin utformning. Men paketeringen känns överdriven och direkt jobbig stundtals – men i slutändan kanske nödvändig. Jag känner att låten faktiskt inte är tillräckligt intressant för att hålla på egen hand, så jag förstår att man vill satsa mer på scennummer som berör (eller snarare chockar). Tyvärr drar det ner betyget för mig, för som sagt som blir det jobbigt i slutändan.


.

Mina kollegor drar paralleller till Katy Perry. Jag kan definitivt se deras poäng. Dock känner jag Maruv-light över hela låten. Det känns som att låtskrivarna hörde den helt fantastiska ”Siren Song” och skapade en låt i samma stuk. En låt med en vers och sen hårt pumpande musik som refräng. Enkelt koncept må tänkas, men till skillnad från Maruv så faller detta helt platt. Jag har sett henne framföra låten live och även där finns lite Maruv-vibbar fast hon använder sig av män som dansare istället.

Även om det inte är det starkaste bidraget någonsin så är det inte så tråkigt. Det finns många sämre och tråkigare bidrag i årets tävling. Så jag ger den ändå en 2a utan någon större motivering egentligen.


.

Än så länge har jag inte fått användning för nollpoängaren, men i Moldaviens fall är det mycket nära. För den här låten gör mig bara irriterad.

Till en början vill jag säga att årets moldaviska låt bara är en dans. Det är ingen text som betyder något, i alla fall inte vad jag förstår. Om det finns något djupsinnigt i texten i denna sockerchock till låt så får någon gärna tala om det för mig. För det andra vet jag inte om det är husmorstemat á la 50-talet eller alla fördomar om sexism du kan finna i musikvideon som stör mig mest. Jag blir mest förvånad över att tiden inte bara kan stå stilla, den verkar även gå baklänges. Och sedan adderar vi choklad, socker och fyra dansande glasstrutar ovanpå allt detta. Nej, nej, nej. Det här blir bara för dåligt och det blir i mina ögon bara pannkaka av allting.

Det enda som räddar låten från nollan är att musiken sätter sig på hjärnan. Och sedan fastnar den där. Det är nog också det som tyvärr tar låten till final…


.

Moldavien är en av mina favoritländer i dessa sammanhang men det kändes som att jag var ensam om att gilla Moldaviens bidrag förra året men det var verkligen nåt speciellt med den. Den känslan får vi inte i år. Nu vill vi istället dansa loss till den härliga grooven som bara verkar existerar i östra Europa. Hörde precis en rysk version och den var ännu bättre så synd att de kör på engelska.


.

Var låtskrivarna i ett rejält sockerrus när de skrev detta bidrag? Jag kan inte säga att jag blev särskilt godissugen av detta, direkt. Här blir det så att min känga mest går mot musikvideon som känns som att man försökt planka på Katy Perrys försmädligt dåliga låt ”Bon Appetit”. Men det blir ju lite oundvikligt i och med att låten i sig verkar ju ta en ganska så pervers inriktning. Det största mysteriet är varför Natalia Gordienko valde att köra på detta, jag trodde hon hade mognat mer som artist efter att jag hade hört hennes förra låt ”Prison”. Å andra sidan, att försöka förstå hur denna låt blev till är nog ungefär lika lätt som att försöka knyta upp den Gordiska knuten. Ytterligare en låt som var farligt nära nollan.


.

Inte för att jag blir speciellt godissugen, eller ens suktad överhuvudtaget när jag hör låten så skulle jag ändå säga att jag gillar det jag hör. Låten i sig är tämligen lättlyssnad och catchig. Texten är största svagpunkten, men om liveframträdandet kommer att likna musikvideon någorlunda så lär nog ingen ens lägga märke till det…

Personligen föredrar jag Prison och hade hoppas att Moldavien skulle bjuda på en låt i samma stil, men Sugar är ändå en okej uppföljare. Speciellt när man jämför med vad andra länder skickat…


.

Jag tycker att årets bidrag är snäppet bättre och betydligt roligare än fjolårets låt, vilket känns extra viktigt i år. Det är en riktig sockerchock. En dansant poplåt som känns lättsmält och bra. Det är mycket anspelningar på sex i videon och lär bli likadant under liveframträdandet i Rotterdam.


.

Moldavien har ett bidrag som alla gånger får mig att vilja dra igång fredagskänslan och dansa i vardagsrummet. Låten i sig är ganska svag och banal, särskilt vad gäller text och melodi, så den bärs mest av rytmiken. Videon tilltalar mig inte alls, men jag lämnar poäng utifrån studioversionen och känslan.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
21 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2021. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Går det här verkligen till final? Jag vågar inte utesluta det. Saken är ju den, att i Eurovision vill man bli ihågkommen – oavsett om man blir det för någonting bra eller dåligt. Att tittare får socker-yrsel är därför något som kanske hjälper Moldavien, snarare än stjälper dem. Just därför räcker det nog iallafall till final, men i ärlighetens namn har de ju kanske inte något där att göra. Mitt tips är 23-25:e i finalen.


Moldavien har någon märklig förmåga att ta sig till final med alla möjliga, konstiga bidrag. Så varför inte kunna göra det även i år?


Europa lär nog få en sockerchock den 20:e maj och röstar Natalia till final. Om det blir så hoppas jag i så fall att Natalia tar med sig sina fyra dansande glasstrutar till Rotterdam. Då blir det i alla fall lite humor i eländet. Grönt – tyvärr.


Jag hoppas ju på ett väldigt härligt nummer på scen men tror ändå inte de kommer någon vart med det tyvärr.



Det går ju inte att komma ifrån att det är Moldavien vi pratar om här. När de lyckas komma högt i tävlingen så är det med knasiga och spexiga nummer, det är nästintill garanterat. Och jag är rätt övertygad om att de kommer ställa till med ett redigt spektakel med denna låt. Det i kombination med goda odds gör att jag säger att de fixar final ganska komfortabelt.


I semifinalens första planhalva tävlar flera impopulära bidrag vilket kommer gynna Moldavien. Jag tror även att det kommer bjuda på ett skruvat framträdande vilket kommer garantera finalplatsen.


Moldavien bör inte ha några bekymmer att ta sig till final. Väl där blir det en placering i mittenskiktet. Jag förväntar mig en maffig scenshow.


Gissar att Moldavien har ett tillräckligt kaxigt nummer att ta sig vidare till final med.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera