« Inför ESC Lettland 2020

Inför ESC Lettland 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021 presenterade vi Samanta Tīna med bidraget ”The Moon is Rising” som representerade Lettland. Hon tävlade i den andra semifinalen den 20:e maj där startnumret var satt till 15 av 17. Lettland röstades inte vidare till finalen.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Samanta Tīna?

 

Samanta Tīna, artistnamn för Samanta Poļakova, föddes den 31:a mars 1989 i Tukums i Lettland (som då var en del av Sovjetunionen).

Samanta är en artist som verkligen inte har legat på latsidan när det gäller sin karriär. Sedan 2010 har hon deltagit i flertalet musiktävlingar, bl.a The voice och de lettiska Eurovisionuttagningarna både som soloartist eller i duo. År efter år blev det däremot aldrig någon seger utan det blev som bäst flera andraplaceringar, och även när hon tävlade i grannlandet Litauens uttagning tillsammans med artisten Vudis och låten Hey Chiki – Mama blev det ingen seger. Den negativa trenden bröts då Samanta tävlade år 2020 äntligen fick vinna uttagningen Supernova, den här gången var det med låten ”Still Breathingsom hon gjorde tillsammans med Aminata, som själv tidigare representerat Lettland som artist 2015 och som låtskrivare 2016.

I samband med att Eurovision 2020 skulle ha avgjorts kom beskedet att Samanta blivit internt vald att tävla för Lettland i Eurovision 2021. Så alltså mer än ett år sedan har hon varit redo att ställa sig på den stora Eurovisionscenen i Rotterdam! Denna gång har hon fått med sig bidraget ”The Moon Is Rising” som även denna gång har Aminata på upphovet tillsammans med Samanta Tīna och Oskars Uhaņs.

Hur valde Lettland till Rotterdam?

 

Till Eurovision 2021 valde Lettland både artist och tävlingsbidrag genom internval. TV-bolaget LTV bekräftade redan i maj 2020 att artistvalet skulle bli samma artist som vann Supernova 2020, dvs. sångerskan Samanta Tīna. Själva tävlingsbidraget utsågs även det i en intern process även om det dröjde till den 12:e mars 2021 innan den blev officiellt släppt.

Det här är första gången någonsin som LTV inte lät den lettiska publiken vara med och välja ut Lettlands artist och tävlingsbidrag till Eurovision Song Contest!

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Lettland har sedan Aminatas genombrott för 6 år sedan förvandlats till någon typ av experimentell electropop-nation i ESC. Samanta är den senaste i raden av sådana artister, och lyckas ovanligt bra med det. Hon har ett uttryckssätt som leker lite grann med det suggestiva, något vi fick se tydligt ifjol då hon också skulle ha representerat Lettland. Måste ändå säga att jag gillar hennes artisteri, det är en färgklick och ett spännande förhållningssätt till musiken hon producerar. Samtidigt är musiken konstig, klubbig och suggestiv – och framförallt svårlyssnad. Just därför kan jag inte sätta något högt betyg på detta, för jag klarar inte att lyssna på det.


.

Samanta Tina är tillbaka för att fortsätta Lettlands experimenterande i Eurovision. Hennes bidrag ”Still Breathing” från förra året var lite av min guilty pleasure. Årets låt är något helt annat. Kanske den mest svårlyssnade låten i tävlingen. Det känns bara som kaos utan någon struktur. Det försöker vara annorlunda och nytänkande, men blir överambitiöst och det resulterar i ingenting. Samanta är dock en fantastisk sångerska. Hon är som artist mycket intressantare än låten.

Jag ger den 1,5 bara på grund av att jag tycker att Samanta Tina har en fantastisk pipa och är en intressant artist. Hon skapar något från ingenting och förtjänar så mycket bättre. Låten borde aldrig lämnat skrivbordet.


.

Jag vill börja med att säga att jag har inget emot Samanta som artist eller att hon väljer att ta upp att alla ska få vara som de vill vara. Detta är ett viktigt tema som jag vet att hon har blivit väldigt kritiserad för på hemmaplan. Om vi vänder på det hela så tror jag att om en kille hade sjungit om ”starka killar” som ska stå upp för sig själva hade det inte blivit någon kritik alls. Så precis som för Rysslands sångerska handlar det för Samanta att det är en tjej som tar upp ämnet.

Jag tycker att det är rätt av henne att ta upp ämnet och det ska hon ha cred för. Det jag har svårt för är att låten inte riktigt tilltalar mig. Men det kanske blir bättre live på scenen i Rotterdam?


.

Den här låten har växt med tiden vilket egentligen inte är så bra i dessa sammanhang då man vill bli hänförd vid en lyssning. Men hon känns så oerhört stark och cool och hon imponerar på mig på något sätt. När hon sjunger så lyssnar man! En sann ledare…


.

”The Moon Is Rising” är kanske inte lika mycket rätt-upp-i-ansiktet som Samantas förra låt ”Still Breathing”, men fortfarande en fullgod uppföljare. Kanske hade jag nog föredragit en starkare refräng, för just nu saknas det.

Sen kan man tycka vad man vill om dessa feministiska girlpower-låtar, men de har såklart sin plats här. I år har vi minst tre stycken i konkurrensen. Men det som många av dessa faller på är att det antingen blir för mycket intern uppgörelse (Ryssland) eller så blir det en oavsiktlig ploj på det hela (Malta). Dessa gropar faller inte Lettland i. När Samanta framför detta känns det på riktigt.


.

Alltså, det spelar ingen roll hur mycket jag än anstränger mig. Jag kan inte för mitt liv komma ihåg den här låten. Ut genom ett öra för att sedan direkt försvinna ut genom det andra. Så innehållslöst och intetsägande. Men samtidigt kan jag inte hitta något ordentligt fel heller. Känner mest bara ingenting.


.

Suck… Detta är mer oväsen än en låt. Någon form av RnB känns det som. Den ska tydligen handa om kvinnors rätt att själva bestämma över sina liv. Aminata-stuket går inte alls hem hos mig. Samanta Tina är en duktig sångerska, men hennes nya stil passar inte alls. Detta bidraget är nog årets sämsta bidrag om ni frågar mig.


.

Kära nån! Varför i hela friden utsätter man mina öron för det här? Samanta Tina är en grym sångerska och jag upplever henne som oerhört proffsig, men ärligt talat – den här låten skriker hon sig igenom. Det är en sån distad bröströst att jag blir tokig och jag förstår inte alls vad Lettland har i syfte med detta bidrag. Om man vill att någon ska gå bärsärkagång är detta bidraget för dig, för jag ser inga andra sammanhang där denna hör hemma.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
13 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2021. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Lettland är just nu på en ökenvandring i Eurovision, och har haft mycket svårt att kvalificera sig till final på sistone. Det är inte svårt att förstå, när bidragen har denna utformning. Jag har personligen lite svårt att se hur man ska lyfta sig ur denna trend med samma typ av låt som man brukar skicka – så för mig är detta inget finalbidrag. Spelbolagen verkar dela min uppfattning, så jag vidhåller att man missar finalen i år också.


Bra artist. Dålig låt. Ett annat land kanske hade kunnat fixa det ändå, men inte Lettland.


Jag tror Lettland får göra sorti efter torsdagens semifinal. Det finns många andra nummer i samma stil som jag tror kommer att få poäng och att Lettland därmed blir utan finalplats.


Det här är en vild chansning men kanske imponerar hon på fler än mig. Kan även bli ett väldigt coolt framträdande.



Det är väldigt svårt att gissa sig till något rimligt resultat här. På pappret har Lettland ett tufft utgångsläge som uppträder direkt efter Finland. Detta är i och för sig inget nytt fenomen, 2018 hände exakt samma sak när de uppträdde efter Ungerns rockarrökare. Däremot tävlade Lettland med annan typ av låt (r&b-ballad), och var faktiskt snubblande nära en finalplats mycket tack vare juryn, även om tittarna sen satte käppar i hjulet för dem. Men nu är det desto svårare att sia om detta då det är en total motsats till ”Funny Girl”. Hur kommer jury och tittare reagera?


Det faktumet att Lettland tävlar med ett av semifinalens svagare bidrag, samt att de startar mellan flera favoriter ligger dem i fatet för att nå en plats i finalen.


Jag varken hoppas eller tror att Lettland har en chans med detta fruktansvärda bidraget. Lettland, kom tillbaka med ett bättre bidrag till nästa år istället.


Jag gissar att resten av Europa hör vad jag hör också och flyr fältet när kristallglasen börjar spricka!

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera