Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Schlagermagistern analyserar Melodifestivalfinalen 2021

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


MELODIFESTIVALEN 2021 – ANALYS. Då är Melodifestivalen 2021 avgjord och den 61:a vinnaren är utsedd. För att sammanfatta finalen har vi bett vår eminente Schlagermagister Adrian skriva några väl valda ord.

Vi visste ju redan på förhand att Melodifestivalen 2021 skulle bli ett udda år i Mellohistorien. Ingen publik i arenan. Ingen turné mellan olika städer. Coronaavstånd och skyddsmasker överallt. Och även om detta har varit lättsmälta modifikationer för oss tv-tittare, så märktes pandemins effekter stundtals i finalen. Vi känner alla igen oss i Christer Björkmans frustration när ljudet försvann ifrån onlineuppkopplingen med jurygrupperna. Vi som nu vant oss vid webbmöten med dåliga uppkopplingar skrattade igenkännande åt detta! Men finalen 2021 hade en del annat intressant innehåll, som kanske inte var helt uppenbara för tittarna:

 

Startfältet

Även i år tävlade 12 bidrag i finalen, vilket har varit standard sedan 2015. I år tävlade sju bidrag med manliga artister och fem med kvinnliga artister –  men denna gång såg vi inte något blandat bidrag såsom en duett mellan kvinna-man, vilket vi har vant oss vid de senaste åren. Två grupper var dock med, The Mamas och Arvingarna! Ifrån Arvingarna fick vi också den äldsta deltagaren, nämligen Tommy Carlsson – på 52 år. Detta är i sig inte speciellt gammalt, då vi har sett artister i finalen på väl över 80 år förut. Inte heller den yngsta artisten var särskilt ung – Tusse är 19 år, och är således inte ens den yngste vinnaren på länge (Vi minns ju Frans, som var 17 år 2016). Bland bidragen kunde vi också notera att hela tre som var på svenska –  vilket är flest sedan 2015!

 

Artisterna

Tidigare Mellovinnare i finalen

Foto (samtliga): Stina Stjernkvist/SVT (bilderna är hämtade från media.melodifestivalen.se)

Vi kan lätt konstatera att årets final hade ett närmast extremt startfält, sett till artisternas CV:n. Tusse var ju kvällens stora vinnare, men det är värt att påpeka att det fanns fler Mellovinnare i finalen. Faktum är att det aldrig förr deltagit så många tidigare Mellovinnare i en final! Fem var de ju totalt (Arvingarna, Charlotte Perrelli, Eric Saade, Alvaro Estrella  (som dansare i ”Popular” 2011) och The Mamas), vilket är anmärkningsvärt då nästan samtliga hade tagit sina vinster minst tio år tidigare. Endast The Mamas hade ju vunnit de senaste åren – och då dessutom två år i rad (2019-2020)! Rekord i antalet Mellovinnare alltså, men kom ihåg att 8 av 12 artister i finalen hade deltagit tidigare i en Melodifestivalfinal (som artist eller dansare) – och då slutat sämst på femte plats! Förutom de ovan nämnda artisterna så kan man också räkna in Danny Saucedo, Dotter samt  Anton Ewald här. Tre stycken av finalartisterna har dessutom varit programledare i Mellon, nämligen Eric, Charlotte och Danny. Ett annat ironiskt sammanträffande var att tre av startfältets artister tidigare var involverade i samma bidrag, nämligen i Danny Saucedos bidrag ”Amazing” 2012. Danny hade då både Alvaro Estrella och Anton Ewald med sig på scenen som dansare!

 

Debutanternas final

Foto (samtliga): Stina Stjernkvist/SVT (bilderna är hämtade från media.melodifestivalen.se)

I startfältet fanns också tre debutanter – nämligen Tusse, Clara Klingenström och Klara Hammarström. Av dem, så hade Tusse och Clara Klingenström aldrig tidigare ens deltagit i Melodifestivalen. Det är generellt ovanligt att så få debutanter är med i en final – vanligtvis utgör dem närmare hälften av startfältet. En annan grupp som varit ovanligt liten detta år, var antalet tidigare Idol-deltagare. I årets final var det bara Tusse och Danny Saucedo som deltagit i Idol, vilket annars brukar vara det dominerande genomslagsprogrammet i finalen. Tidigare har ju flertalet Idol-deltagare dessutom vunnit Mellon (Måns Zelmerlöw, Robin Bengtsson, Robin Stjernberg), men i år var tvärtom första gången som en tidigare Idolvinnare även vunnit Mellon! Tusse vann ju som bekant Idol 2019.

De andra finalartisterna hade lite olika bakgrunder; Klara Hammarström slog igenom i en realityserie om sin familj, tre (Alvaro, Anton och The Mamas) slog igenom som bakgrundsdansare/kör i Mellon, två (Eric Saade och Clara Klingenström) slog igenom i olika icke tv-sända talangjakter, och hela fyra artister fick skivkontrakt redan tidigt i sin karriär (Arvingarna, Charlotte, Paul och Dotter).

 

Annat om artisterna

Artisternas geografiska fördelning är kanske inte så värst märkvärdig i år, men har några få intressanta parenteser. Fyra av artisterna kommer såklart ifrån Stockholmsområdet, plus en av medlemmarna i The Mamas. Från Göteborgsområdet (närmare bestämt Partille) kommer Arvingarna. I övrigt fanns tre skånska artister (Eric, Paul och en medlem ur The Mamas), samt en var ifrån Dalarna (Tusse), Småland (Charlotte) och Värmland (Dotter) – samt för första gången en artist ifrån Gotland (Clara Klingenström). Hennes framgångar lär ju firas stort på ön!

Ett intressant perspektiv på startfältet är ju också att flera artister har utländsk bakgrund – antingen som första eller andra generationens invandrare. Bland de som är första generationens invandrare har vi Tusse (Kongo), Ash Haynes från The Mamas (USA), och Alvaro Estrella (Chile). Sedan har vi tre artister som är födda i Sverige, men där minst en av föräldrarna är invandrare: Eric Saade (Palestina/Sverige), Danny Saucedo (Bolivia/Polen) samt Paul Rey (Chile/Sverige).

 

Låtskrivarna

Finalens 12 bidrag skrevs totalt av 31 låtskrivare – d.v.s. i snitt 2,5 låtskrivare per låt. Av dessa är två tredjedelar män, alltså 24 personer. Dock hade nio av finalens bidrag minst en kvinnlig låtskrivare – så trots relativt få kvinnliga låtskrivare så var deras insatser i finalen ganska stora. Det var dock tre låtskrivare som dominerade finalen 2021 – nämligen Bobby Ljunggren, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt och Linnea Deb som alla hade med tre bidrag var. Bobby Ljunggren har nu haft med 55 bidrag i Melodifestivalen sedan 1987, och har således näst flest antal Mellobidrag av alla låtskrivare (Thomas G:son är fortfarande först med 62 st.). Dock har Bobby inte vunnit Eurovision än, vilket redan exempelvis Linnea Deb gjorde 2015. Hon ligger för övrigt även bakom vinnarbidraget ”Voices” tillsammans med Joy Deb, Anders Wrethov och Jimmy ”Joker” Thörnfeldt. Ett gott omen kanske?

En sista intressant notering är att Charlotte Perrellis bidrag ”Still young” skrevs av bl.a. Thomas G:son och hans son Charlie! Detta är första gången en Eurovisionvinnande låtskrivare skriver en låt gemensamt med sin son! Frågan är om nästa generationen G:son blir lika framgångsrik?

 

Resultat

Foto: SVT/Stina Stjernkvist (bild hämtad från Eurovision.tv)

Vi kan börja med att konstatera att Tusse vann en enormt klar seger, med 79 poäng (82% av maxpoängen) från de internationella jurygrupperna och 96 poäng från tv-tittarna (100% av maxpoängen). Tusse blir således den första vinnaren, i det nuvarande röstningssystemet, att få 12:or från samtliga åtta tittargrupper – från de yngsta till de äldsta. Lägg därtill att han fick 2,9 miljoner röster totalt – och därmed har han med råge fått mer röster än något annat bidrag i Mellohistorien! Storartat! I och med hans ringa ålder, 19 år, så blev han också den förste 00-talisten att vinna tävlingen. Emellertid var det inte den första vinsten för låtskrivarna, med undantag av Jimmy ”Joker” Thörnfeldt. Vinsten var 3:e vinsten för Joy och Linnea Deb (2013 & 2015), samt Anders Wrethovs (2019) andra vinst.

 

En jämn juryomröstning

Tusses seger var imponerande, men bara till viss del. Även om han vann de internationella jurygruppernas omröstning, fick han bara högsta poäng (12 poäng) ifrån hälften av jurygrupperna  (Nederländerna, Island, Schweiz och Frankrike). Eric Saade fick två 12-poängare, och Dotter samt The Mamas varsin. Juryomröstningen var således relativt jämn, men med just ovannämnda bidrag som klara favoriter. Inget bidrag lämnades utan poäng av jurygrupperna, men jämfört med tv-tittarnas röster så kan vi se att Alvaro Estrella tydligt missgynnades av juryn. Tv-tittarna å andra sidan, missgynnade istället Paul Rey – som slutade sist i slutresultatet. Anton Ewald däremot, missgynnades av både jury och Tv-tittare där han slutade näst sist i båda omröstningarna.

I det stora hela var dock jurygrupperna och tv-tittarna relativt överens, och för fjärde året i rad så hade de samma vinnare! Emellertid hade man olika favoriter bakom Tusse: Eric Saade och Dotter var jurygruppernas 2:a och 3:a, men Tv-tittarna hade istället The Mamas och Clara Klingenström som 2:a respektive 3:a. Just The Mamas höga placering hos tittarna är anmärkningsvärd, då de inte legat riktigt så högt i oddsen att man hade kunnat tro att deras stöd var så starkt. Men precis som ifjol så har man nog undervärderat hur populära de är ute bland folk, och finalresultatet cementerar dem konstigt nog som en av Sveriges mest populära artister! Ironiskt nog är det dock så att The Mamas blir en av två artister (tillsammans med Finlands Aksel Kankaanranta) som skulle ha deltagit i Eurovision 2020 och som ställt upp för ”omval” igen 2021, som INTE blivit omvald i sin nationella uttagning. I de flesta länder som hållit livesända uttagningar i år, har fjolårets utvalda artist inte valt att delta – förutom i Sverige, Finland, Estland och Litauen. I de två senare länderna så valde man alltså om fjolårsartisten, men inte i Sverige och Finland. The Mamas hade kanske en liten fördel av att man vann fjolårets Mello – men sedan inte fick åka till Eurovision. Tv-tittarna ville kanske unna dem en biljett till Rotterdam, men att denna välvilja inte riktigt kunde konkurrera ut Tusse?

 

Svagaste och starkaste deltävlingarna

Vi har ju under de senaste 6 veckorna kunnat följa en artikelserie om varje deltävlings historia under Melloturnéns 20 första år – och då fått läsa om hur framgångsrika varje deltävling har varit i att producera vinnare. I år kom vinnarlåten ifrån deltävling 3 – vilket är extremt ovanligt, och hände senast 2017. Den fjärde deltävlingen brukar vara den starkaste – och så var det även i år. Bidragen i finalen som startade i den deltävlingen slutade 2:a, 3:a och 5:a i resultatlistan! En enormt stark deltävling alltså!

Den svagaste deltävlingen, med råge, var dock deltävling 1. Bidragen därifrån slutade på 7:e, 9:e och 12:e plats i finalen. Bland andra chansen bidragen blev resultatet ganska utspritt mellan resultathalvorna, från 5:e och 6:e plats, ned till 10:e och 12:e plats. Detta förstärker såklart Andra chansen som en blandad giv, som ibland kan sortera fram potentiella vinnarkandidater men även komma med bottenskrap. I år var Clara Klingenström den pärla som vaskades fram i Andra chansen, och som med stor sannolikhet fick sitt stora genombrott tack vare detta.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2021

Inför Eurovision

Panelens topplista

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen