Mello 2020: Schlagermagisterns finalanalys

MELODIFESTIVALEN 2020 – ANALYS. I lördags utsågs Sveriges 60:e Eurovisionrepresentant, och efter en av de mest jämna tillställningarna i tävlingens historia, så lyckades till slut The Mamas ta hem segern. Men den satt djupt inne, och årets Mello kommer garanterat att bli ihågkommen som den mest ovissa på flera år.

 

The Mamas – två år i rad!

Vinnarartisten The Mamas bringade mycket nytt med sig med sin vinst i årets Melodifestival. Det är den första kvinnliga akten att vinna tävlingen sedan Sanna Nielsens vinst 2014. The Mamas är dessutom den första gruppen att vinna tävlingen sedan 2007 då The Ark vann! Om vi däremot specificerar vår definition av The Mamas till en ”trio”, ja då är det passande nog bara Afro-dite som passar in i jämförelse med sin vinst 2002. Dessutom skickar nu Sverige en artist som redan vunnit tävlingen året innan – då The Mamas var bakgrundskör till John Lundvik ifjol. Nu var det visserligen John som själv som stod som officiell artist då, men i all praktisk mening så var ju The Mamas med och spelade en avgörande roll i bidraget. Senaste gången Sverige skickat samma artist till Eurovision två år i rad – ja, då får vi gå långt tillbaka, närmare bestämt till 1972. Mellan 1971-1972 representerades Sverige av Familly Four, också det en grupp. En av deltagarna i gruppen, Marie Bergman, har dessutom rekordet i antalet Mellovinster (3 st) när hon 22 år senare vann Mellon igen, fast denna gång med Roger Pontare.

Att låna med sig körsångare och dansare från Melloproduktionens huskör/husdansare till Eurovision tillhör vanligheterna – och även om det inte finns några uppgifter på det så är det säkerligen någon enstaka körsångare som följt med två år i rad till Eurovision. Även om två av medlemmarna i The Mamas tidigare körat bakom Mellobidrag (Jonas Gardell 2018 och Behrang Miri 2013) så är de ju inte någon huskör, utan skapade som en unik del av John Lundviks bidrag. Det gör det mer legitimt att säga att The Mamas faktiskt får representera Sverige två år i rad!

 

Utländsk vinnare

En annan detalj som lätt glöms bort är att Sverige nu (eller egentligen då redan ifjol) fått sin första vinnare utan svenskt medborgarskap – nämligen Ash Haynes, som är född och uppvuxen i Washington, D.C. i USA och är således ännu amerikansk medborgare. Hon bor dock permanent i Sverige sedan 2019. Nu kan man såklart invända att vi visst haft utländska vinnare i Melodifestivalen – bl.a. 2018 då några av låtskrivarna bakom Benjamin Ingrossos ”Dance you off” var australiensiska och nederländska medborgare. Men på artistsidan är Ash Haynes en verkligen ett unikum! Den stora frågan är dock varför det tog så lång tid för för oss att utse en artist utan svenskt medborgarskap? Vi har varit mycket när att göra de några gånger – bl.a. Nick Borgen (1993, norsk medborgare), Cornelis Wreeswijk (1972, nederländsk medborgare), Arja Saijonmaa (1987, finsk medborgare). Dessa kanske inte var så långväga utländska medborgare direkt, men vi ska ju inte glömma att vi även haft ett gäng amerikanska artister med i tävlingen tidigare, mest prominent var ju Eurovision-vinnaren Katarina som deltog 2005 med ”As if tomorrow will never come”. Det gick dock inget vidare för Katarina som åkte ut i Andra chansen.

 

Gotlands första seger

Bortsett ifrån The Mamas som ju framför låten, så hade även bidraget tre låtskrivare – Melanie Wehbe, Patrik Jean och Herman Gardarfve. Denna trio hade faktiskt bara ett bidrag med i årets Melodifestival, vilket är relativt ovanligt. Det händer dock till och från, bl.a. 2018 då det australiensisk/nederländska låtskrivarteamet som nämndes tidigare, stod bakom ”Dance you off”. I årets vinnande låtskrivargäng återfinns dock ett ovanligt inslag – nämligen en gotlänning! Herman Gardarfve är nämligen född i Visby, vilket gör honom till den förste gotlänning att vinna Melodifestivalen!

 

Annorlunda startposition

En sista intressant reflektion på vinnarbidraget är att det framfördes som det första bidraget i den första deltävlingen. Det är inte ofta ett bidrag både framförs som det första och det sista (i form av vinnarreprisen) i en Melodifestival. Faktum är att det aldrig har hänt under Melodifestivalens turnékoncept. Det bäst placerade bidraget som startat som bidrag nummer ett – i första deltävlingen var faktiskt Alcazar med ”Alcastar” så lång tillbaka som 2005! De skulle sluta 3:a i finalen. För att hitta en liknande vinnare får vi gå tillbaka till 1999 där Charlotte Nilsson (nu Perrelli) gick först ut i finalen med sin ”Tusen och en natt”. På den tiden fanns dock inga deltävlingar, utan bara finalen, vilket gör att hon alltså startade som första bidrag i finalen också (Charlotte hade även startnummer 1 i finalen 2008 då hon också vann). The Mamas startade som tredje bidrag i finalen 2020, vilket även det är en ovanlig startposition för vinnarbidraget. Faktum är, att om vi skall hitta det senaste vinnarbidraget som startat ifrån position nummer 3 i finalen, behöver vi gå tillbaka till 1992 – och Christer Björkmans stora genombrott med ”Imorgon är en annan dag” som ju som bekant vann tävlingen då just från position tre.

 

Minsta vinnarmarginalen

Vinnarmarginalen i årets final var, som vi alla vet, extremt liten. En ynka poäng skiljde The Mamas ifrån Dotter! Inte nog med att de båda artisterna hade ironiskt närbesläktade namn (Mammor och dotter), men att de dessutom skulle hamna på samma poäng hos jurygrupperna. Detta var i sanning en ovanlighet – då jurygrupperna inte lyckats ge sina två toppbidrag samma poäng – sedan 1978! Då krävdes en ny röstningsomgång för att skilja mellan de två bidragen – Björn Skifs med ”Det blir alltid värre framåt natten” och Wizex med ”Miss Decibel”. I år spelade det dock ingen roll eftersom vi ju även inväntade folkets röster. Men att en poäng skulle skilja mellan The Mamas och Dotter var svårt att förutspå, men liknande jämna bataljer har skett förut. 1987 skiljde en poäng mellan Lotta Engberg och Arja Saijonmaa – där Lotta gick hem med vinsten. Jämnaste toppstriden i turnékonceptets ärevarv skedde 2014 då Sanna Nielsen vann med 2 poäng före Ace Wilder! Man ska dock flika in att jurygrupperna då hade Ace som klar etta, och att folket hade Sanna som klar etta – även om marginalerna kanske inte var så enormt stora.

 

Jämna tittarröster

Kollar vi enbart på tittarröster så är segermarginalen 2020 lite speciell. 15,5 % föredrog The Mamas och 15,3 % föredrog Dotter – vilket innebär en skillnad på 0,2 %! Där den klart minsta segermarginalen i procent någonsin! Tidigare var den minsta skillnaden mellan folkets 1:a och 2:a på 0,5%, och det var faktiskt så sent som 2018 då Benjamin Ingrosso slog Felix Sandman med 10,5% vs. 10,0% i finalen. Det råkar också vara den lägsta procentandel som någon vinnare någonsin haft av folkets röster! The Mamas med sina 15,5 % vann alltså en ganska stark vinst ur ett historiskt perspektiv, än vad man kanske tror. Till och med starkare stöd än tillsammans med John Lundvik ifjol – då de fick ihop 14 % stöd i finalen!

 

Ett jämnt topp 3

Man ska dock lägga in en brasklapp för tvåan Dotter och trean Anna Bergendahl också. För första gången sedan 1987 är samtliga artister i topp 3 kvinnor! Med tanke på den manliga dominansen de senaste åren var det många som efterfrågade detta. Dotter var en hårsmån ifrån att bli den första rödhåriga Mellovinnaren någonsin – tillika den första värmländska vinnarartisten sedan Monica Zetterlund 1963! Hon var dessutom storfavorit i oddsen inför finalen, och hade 49 % vinnarchans enligt alla de större spelbolagen. Det var faktiskt ett av de lägsta oddsen på flera år, och därmed är det helt klart en av de största skrällarna på flera år att hon inte vann! Man ska alltså inte alltid lita på oddsen!

Anna Bergendahl däremot var aldrig någon oddsfavorit – men tittar man på tittarröstningen ser man tydligt att hon var de äldres stora favorit! Anna fick nämligen alla sina 12:or av åldersgrupperna 45-59 år, 60-75 år, och 75+ år. Dessutom fick hon 12 poäng av telefonröstarna – som inte indelas i åldersgrupper utan levereras som en enskild grupp. Dock brukar det mest vara äldre i den gruppen, de som inte använder appen. Anna hade alltså vunnit överlägset om alla 45-plussare hade fått bestämma! Lika illa hade det dock gått för henne om bara ungdomar fått rösta. Hon fick nämligen inga poäng från åldersgrupperna 3-9 år och 10-15 år.

 

Jurygrupper vs. Tittare

Jurygrupperna och folket var annars rätt överens i år, vilket har varit en trend sedan 2018. I år var det bara ett fåtal bidrag som gynnades enbart av endera jury eller tittare. Felix Sandman var en av dessa, då han fick en fin placering av jurygrupperna på tredjeplats med 53 poäng – bara tolv poäng bakom toppduon The Mamas & Dotter. Det gick dock inte lika bra hos tittarna för Felix, som fick nöja sig med 3 % av rösterna och 14 poäng – vilket räckte till en 7:e plats totalt. Även Mariette fick ett lyft av juryn, som hade henne som 5:e bidrag – medan tittarna placerade henne näst sist denna gång. Tittarna däremot verkade mycket nöjda med Hanna Ferm – en av de mer uppsnackade bidragen i finalen. Hos juryn gick det inte alls för Hanna som låg på 9:e plats när juryn avlagt sina röster. Hos tittarna gick det bättre, där hon istället nådde hela 69 poäng – vilket var ynka 3 poäng sämre än vinnande The Mamas! Hanna kunde faktiskt kassera hem en av 12-poängarna från den yngsta åldersgruppen 3-9 år, men också idel 10:or och andra höga poäng ifrån samtliga åldersgrupper! Imponerande! Hanna hade dock behövt bättre stöd ifrån juryn för att ha med toppstriden och göra, men fick nu nöja sig med fjärdeplatsen i totalen. Hon kan ju i alla fall trösta sig med att ha tagit den största vinsten i deltävlingarna, då hon vann sin deltävling med 94 av 96 möjliga poäng. Imponerande!

 


 

Kommentera