Schlagermagistern analyserar inför Mellofinalen 2019

MELODIFESTIVALEN 2019 – ANALYS. Då har redan 5 veckor gått sedan den första deltävlingen i årets Melodifestival gick av stapeln i Göteborg, och äntligen har det blivit dags att kåra en vinnare! Detta brukar ju såklart vara en av de mest laddade momenten på hela schlagersäsongen, så naturligtvis vill man få ett bra förhandstips innan så att spänningen inte blir outhärdlig. Varför då inte kika på de siffror som brukar skvallra om vinnaren? Inför årets final så råder ingen brist på statistik, men för den som hade önskat spänning så kan jag tyvärr redan nu berätta att siffrorna pekar mot en promenadseger för storfavoriten.

 

Ännu en manlig vinnare?

Sedan 2015 har de manliga vinnarna kommit på led – från Måns Zelmerlöws stora comeback 2015, Frans succé 2016,  Robin Bengtssons skräll 2017, till Benjamin Ingrossos glädjefnatt 2018. Aldrig förr har manliga soloartister vunnit tävlingen så många år i rad, och inte heller i år finns några tecken på att den trenden kan brytas. Visserligen är startfältet i finalen i princip helt jämställt, med 6 manliga bidrag och 5 kvinnliga bidrag (och en duett). Detta är dock inte särskilt ovanligt, även om det hände senast 2014. Det som däremot har varit anmärkningsvärt är att de manliga artisterna dominerat slutresultatet så totalt på sistone. Sedan 2015 har topp-5 i finalen konstant bestått av åtminstone 3 manliga bidrag. Ifjol var det bara Mariette som mäktade med att nå topp-5, av de fyra kvinnliga bidragen i finalen! Det är med andra ord ganska svårt för de kvinnliga artisterna att nå högt just nu, även om det i år ser något ljusare ut, rent statistiskt. Om man däremot kollar på speloddsen inför finalen, så ser det dock ut som att det blir ännu en manlig vinnare.

 

1. Speloddsen dagarna före

Man ska alltid ta speloddsen med en nypa salt – i synnerhet när startfältet är jämnt. 2017 minns vi hur Robin Bengtsson skrällartat utsågs till segrare – trots att han av spelbolagen tippades sluta på 4:e plats. Det hela beror ju på vad spelare har satsat mest pengar på – och vad bolagens egna ”experter” anser rimligt. Just därför återger oddsen bara vissa gruppers prediktioner, som ibland är väldigt vilseledande. Emellertid har de ofta lyckats förutspå vinnaren, i synnerhet när det i slutändan visat sig uppenbart vem vinnaren skulle bli. Måns Z, Frans och nu senast Benjamin var solklara oddsfavoriter dagarna innan finalen, och skulle ju också med hyfsad marginal klara hem segern. Frågan är om årets spelodds är lika bra på att förutsäga vinnaren? Så här ser de ut just nu (Sammanvägd vinnarchans inom parentes):

 

  1. John Lundvik – ”Too Late For Love” (56%)
  2. Hanna Ferm & Liamoo – ”Hold You” (13%)
  3. Wiktoria – ”Not With Me” (8%)
  4. Bishara – ”On My Own” (8%)
  5. Anna Bergendahl – ”Ashes To Ashes” (5%)
  6. Mohombi – ”Hello” (4%)
  7. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken” (2%)
  8. Lisa Ajax – ”Torn” (1%)
  9. Arvingarna – ”I Do” (1%)
  10. Nano – ”Chasing Rivers” (1%)
  11. Malou Prytz – ”I Do Me” (1%)
  12. Lina Hedlund – ”Victorious” (1%)

 

Speloddsen är, som ni säkert ser, ganska klara med att John Lundvik är den stora favoriten att vinna årets Melodifestival. Detta är kanske ingen nyhet, då han redan efter artistpresentationerna i november ifjol seglade upp som en av förhandsfavoriterna. Men efter att han låt ”Too late for love” offentliggjordes efter deltävling 4, så har hans odds ständigt minskat och hans ledning är nu så pass stor att den nästan slår rekord. Johns odds är just nu så låga, att de ligger i paritet med Loreen 2012, och inte minst med Frans 2016, två artister som relativt ohotat skulle komma att vinna sina respektive år. Ändå är det inte helt jämnt bakom John, tvärtom finns ett bidrag som gör klara anspråk på andraplatsen: ”Hold you” med Hanna Ferm & Liamoo. Deras bidrag var, fram till deltävling 4, oddsfavorit hos de flesta spelbolagen men petades alltså ned till andraplatsen när John Lundviks låt offentliggjordes. Bakom Hanna & Liamoo så blir motståndet tätare, och några överraskningar ser vi i att Wiktoria och Anna Bergendahl nu börjat klättra allt högre upp. Sedan Andra chansen så har Anna faktiskt seglat upp som en favorit hos många, trots att hon legat mycket dåligt till i oddsen under lång tid. Även Wiktoria var uträknad fram till finalveckan, men det verkar som att hennes insatser under repetitionerna har höjt hennes vinnarchanser väsentligt. Journalister och experter på plats i arenan vittnar också mycket riktigt om att Wiktorias nummer har höjt sig sedan deltävling 1. Förlorarna de senaste veckorna är däremot Jon Henrik Fjällgren, Bishara och Mohombi. Framförallt har Jon Henrik och Bishara tappat sitt fäste i toppen, sedan Andra chansen, trots att de under sina deltävlingar lyftes fram som klara vinnarkandidater. Bishara blev ju en stor snackis i Lidköping, men har nu alltså tappat till de övriga favoriterna.

 

2. Mest streamat

Vilket bidrag lyssnar folk mest på då? Ja, det finns ju såklart flera sätt att mäta det på. Det positiva är ju att vi numera faktiskt kan hålla reda på exakt hur många gånger en låt har blivit lyssnad på – tack vare att de flesta använder sig av exempelvis Spotify eller Youtube för att lyssna. Emellertid så stämmer detta ändå inte alltid överens med slutresultatet, eftersom vissa åldersgrupper tenderar att köra vissa bidrag på ”repeat” lite väl ofta. Samir & Viktor har exempelvis kunnat stoltsera med att dominera Youtube-spelningarna under de åren de har deltagit – för att sedan ändå hamna på jumboplaceringarna i finalresultaten. En rimlig spekulation är att exempelvis ”Shuffla” gick varm på repeat i flera veckor – hos de flesta barnfamiljer runt om i Sverige. När det gäller exempelvis den digitala topplistan (Sverigetopplistan) däremot, så ger den något mer tillförlitligt resultat, då den tar hänsyn till streamningar på fler tjänster än Youtube, och dessutom spelningar på radio. Så här ser läget ut på dessa listor just nu:

 

Singellistan

Så här ser det ut på den totala digitala singellistan, om vi bara tittar på finalbidragens ställning inbördes, och inom parentes ser du den totala placeringen på singellistan:

 

  1. John Lundvik – ”Too Late For Love” (1)
  2. Hanna Ferm & Liamoo – ”Hold You” (2)
  3. Bishara – ”On My Own” (4)
  4. Mohombi – ”Hello” (6)
  5. Wiktoria – ”Not With Me” (8)
  6. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken” (10)
  7. Lisa Ajax – ”Torn” (12)
  8. Arvingarna – ”I Do” (13)
  9. Anna Bergendahl – ”Ashes To Ashes” (15)
  10. Malou Prytz – ”I Do Me” (17)
  11. Nano – ”Chasing Rivers” (31)
  12. Lina Hedlund – ”Victorious” (36)

 

YouTube-spelningar (fram till 8 mars):

  1. Bishara – ”On My Own” (607,000)
  2. Anna Bergendahl – ”Ashes To Ashes” (522,000)
  3. John Lundvik – ”Too Late For Love” (486,000)
  4. Nano – ”Chasing Rivers” (456,000)
  5. Mohombi – ”Hello” (407,000)
  6. Wiktoria – ”Not With Me” (372,000)
  7. Hanna Ferm & Liamoo – ”Hold You” (360,000)
  8. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken” (329,000)
  9. Malou Prytz – ”I Do Me” (287,000)
  10. Lisa Ajax – ”Torn” (282,000)
  11. Arvingarna – ”I Do” (261,000)
  12. Lina Hedlund – ”Victorious” (122,000)

 

På Sverigetopplistan är det tydligt att oddsen går igen, där John Lundvik toppar, efterföljd av Hanna Ferm & Liamoo, samt Bishara och Mohombi. En liten skillnad mot oddsen är dock att Wiktoria ännu inte tagit sig in i topp-3, vilket troligen beror på att Sverigetopplistan enbart tar in streamningar och radiospelningar av bidragen – inte hur de presterar på repetitionerna! Därför är det nog rimligt att påstå att Wiktoria just nu är populärare än sin egen låt, och att scennumret lyfter bidraget.

Men medan Sverigetopplistan nästan perfekt återspeglar oddsen, så bjuder Youtubelistan på helt andra placeringar. Återigen är det ett bidrag för (och av) den yngre publiken som ligger i topp, då Bishara tämligen överlägset toppar denna lista. En rimlig anledning kan vara att hans popularitet bland de yngre, men också att han ju redan är etablerad på Youtube sedan tidigare. Inte så konstigt att hans följare också vill se hans debut i Melodifestivalen? En något mer överraskande artist att se i toppen är däremot Anna Bergendahl, som är god 2:a bakom Bishara. Emellertid kan ju påpekas att ”Ashes to Ashes” inte gick direkt till final, utan först till Andra chansen och fick därmed släppas offentlig 4 veckor innan resten av finalstartfältet vilket också innebär att den har legat på Youtube under längre tiden än resten. Detta kan också vara anledningen till att Nano ligger så högt upp på listan, eftersom han ju också deltog i första deltävlingen. John Lundvik är dock god 3:a, och har därmed en ganska bra placering även i denna lista.

 

3. Startpositionernas magi

Länge så var startpositionerna helt vitala delar för att kunna avgöra vilka som hade störst vinnarchans – men så är inte fallet längre. Sedan ett antal år tillbaka så har man ändrat ganska radikalt i hur man sätter startpositionerna i finalen – från en helt slumpmässig lottning till en mycket utarbetad och förfinad fördelning. Länge så var det bara 10 finalbidrag, där startordningen lottades för att vara så rättvis som möjligt. Detta gjorde att vissa bidrag hade turen att hamna i slutet av startfältet, vilket statistiskt sett gav bäst vinnarchans, medan startposition 2 allt som oftast innebar en plats i bottenträsket. Men sedan 2015 har finalen haft 12 bidrag, och dessutom sätts deras startordning nu efter mycket nog uträkning av vilken kombination som generar mest underhållningsvärde. Inte sällan har det inneburit att inledning och avslutning går till de mest publikfriande numren, gärna upptempo, medan de stora favoriterna hamnar någonstans i mitten. Detta innebär att de mest gynnsamma startpositionerna, först, näst sist, och sist, under de senaste åren har gått till plojbidrag och rena shownummer såsom Samir & Viktor, Mendez, Hasse Andersson, Rolandz m.fl. Dessa kan knappast kategoriseras som förhandsfavoriter till segern, och har heller inte kommit i närheten av att vinna tack vare sina startpositioner. Istället har de flesta vinnare kommit ifrån andra positioner: 6:e (2015), 10:e (2016), 4:e (2017) och 11:e (2018). Men trenden visar iallafall att man har lite bättre förutsättningar om man hamnar på position 4-6 eller 9-11. Dessa positioner har uteslutande prenumererat på topp-3 placeringarna i resultatlistan sedan 2015. Hur ser det ut i år då? Jo så här:

  1. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken”
  2. Lisa Ajax – ”Torn”
  3. Mohombi – ”Hello”
  4. Lina Hedlund – ”Victorious”
  5. Bishara – ”On My Own”
  6. Anna Bergendahl – ”Ashes To Ashes”
  7. Nano – ”Chasing Rivers”
  8. Hanna Ferm & Liamoo – ”Hold You”
  9. Malou Prytz – ”I Do Me”
  10. John Lundvik – ”Too Late For Love”
  11. Wiktoria – ”Not With Me”
  12. Arvingarna – ”I Do”

 

De som verkligen dragit vinstlotterna i startordningen är John Lundvik (samma startposition som Frans 2016) och Wiktoria (samma position som Benjamin 2018). Även Bishara, Anna Bergendahl och Lina Hedlund hamnade på bra positioner – medan emellertid förhandsfavoriter som Hanna Ferm & Liamoo samt Jon Henrik Fjällgren och Mohombi dragit nitlotter. Intressant notis är att Lisa Ajax går ut på den sämsta startpositionen, 2:a, vilket hon inte gör för första gången. Faktum är att Lisa alltid gått ut som 2:a eller 3:a när hon har deltagit i finalen – de två klart sämsta startpositionerna.

 

4. Hur röstar de internationella jurygrupperna?

En effekt av att det varit så jämna startfält de senaste åren, har varit att de internationella jurygrupperna i stor utsträckning fällt avgörandet i finalen. 2017 så fick de igenom Robin Bengtsson som vinnare – och 2013 Robin Stjernberg. Båda gångerna emot folkets vilja. Oftast så är det dock folkets vilja som går igenom – eller iallafall sammanfaller med den internationella juryns. Därför är det svårt att avgöra på vilket sätt den internationella juryns åsikter skiljer sig från svenska folkets – men en tydlig trend är iallafall synlig: De bryr sig inte om vem som är känd sedan tidigare. Mendez, fick bara 2 poäng av juryn ifjol, men kammade hem 3:e mest poäng från folket! Tidigare år har bidrag som Samir & Viktor gått hem väldigt mycket mer hos folket, och även Hasse Andersson och Panetoz m.fl. Juryn dras inte alls till denna typ av mer ”folkliga” bidrag, utan föredrar svårare och mer sofistikerade bidrag såsom ”A million years” med Mariette, ”My turn” med John Lundvik eller ”Human” med Oscar Zia – låtar som alla lyckades betydligt bättre hos juryn. Troligen innebär detta att Arvingarna, Lina Hedlund och Jon Henrik Fjällgren kan få det kämpigt hos jurygrupperna, medan Nano, Mohombi och Wiktoria nog kan gynnas av dem.

Men en viktig notis är att årets jurygrupper i princip uteslutande är från västeuropa, vilket är lite anmärkningsvärt. Med länder som Österrike, Australien, Storbritannien och Finland så är det länder som tenderar att skicka liknande bidrag som Sverige till Eurovision – och som även tenderar att ge Sverige höga poäng. Tyvärr är det ytterst få av dessa länder som dock deltar i Sveriges semifinal i ESC sen i maj. Frågan är om det finns någon baktanke med detta eller om det är en ren tillfällighet? Vi får se om det får någon påverkan på resultaten.

 

Sammanfattning: h*n vinner?

Det är svårt att neka att John Lundvik skulle vara favorit, han är väldigt uppsnackad och har onekligen ett bra utgångsläge att ta hem det – oavsett vem man frågar. Det var länge sedan vi såg en lika stor favorit till segern – troligtvis är det bara Frans som kommer i närheten av samma favoritskap. Dock ska vi komma ihåg att det de senaste åren har blivit oväntat jämnt i  omröstningarna, mycket p.g.a. app-röstandet. Nu kommer ju det systemet att ändras i finalen, och mycket talar för att resultatet både kommer presenteras på ett annorlunda sätt, och se helt annorlunda ut än tidigare år. Men, frågan är hur stor effekt det får på slutresultatet? I slutändan kommer nog ändå rätt låt att vinna – och just nu ser det ut som ”Too late for love”. Iallafall om man får tro statistiken.

 


 

Kommentera