Panelen tycker till om några av de senaste singelsläppen (juni 2018)


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

http://www.escpanelen.se/wp-content/uploads/2017/06/escrelaterade-artister-sing.jpg

PANELEN TYCKER TILL. Så här i sommartider tänkte vi passa på att tipsa om några Eurovision-relaterade artisters senaste singelsläpp. Det är både artister som tävlat i år (2018) men också tidigare år som vi listar. Denna gång tycker vi också till om låtarna med korta kommentarer och betyg från 0-5 poäng.

Det har presenterats ett flertal nya låtar av Eurovision-relaterade artister. Med Eurovision-relaterad menas artister som deltagit i Eurovision Song Contest eller i någon nationell uttagning. Artisterna presenteras i slumpvis ordning.

Denna gång presenterar vi några av de artister som under de senaste veckorna har släppt nytt, som vi själva valt ut som några favoriter. Senare kan vi komma tillbaka med ytterligare uppdateringar och tyckanden.

Vi gör inga totala topplistor denna gång utan enbart kortare kommentarer och sedan helhetsbetyg av varje låt.

 

De låtar vi tycker till om är:

 

Mycket nöje!

/ESC-Panelen

 

 

Madame Monsieur – “Tourner la page”

Franska duon Madame Monseiur, som representerade Frankrike 2018 med låten “Mercy”, släppte senast singeln “Tourner la page” som vi nu ska recensera. Så här tycker vi skribenter i panelen om deras nya singel:

 

 

Nä, Madame Monsieur bjuder inte upp till dans denna gång. För egen del kan det vara svårt att nå bättre än “Mercy” (som är en solklar femma för mig i betyg). Den här låten har jag glömt redan när jag lyssnat klart och det är synd. Jag hoppas duon släpper lite bättre låtar framöver.

 

Den här tycker jag har lite samma problem som “Mercy faktiskt. Det stapplar bara på utan något lyft.  Enligt min översättning betyder låttiteln “Vända blad”, men sett till låtens sound låter det inte som nån bladvändare direkt.

 

Jämfört med den fantastiskt vackra och emotionella “Mercy” så är den här låten absolut ingenting i jämförelse. Duon framför låten på ett snyggt sätt, men jag blir inte tilltalad.

 

Madame Monseiur var mina absoluta favoriter från årets Eurovision. Denna låt finns med på deras senaste släppta album Vu d’ici. Den känns sådär somrigt härlig och behaglig att lyssna på. Inte lika bra som deras tävlings-låt “Mercy“, men helt klart värd höga poäng.

 

 

 

Ieva Zasimauskaitė – “Paslėpk mane”

Ieva Zasimauskaitė, som representerade Litauen 2018 med låten “When We’re Old” har nu släppt singeln “Paslėpk mane”. Så här tycker vi skribenter i panelen om den nya singeln:

 

 

Jag har svårt att säga något dåligt om Ievas låtar, framförallt efter “When We’re Old” som jag personligen tycker är den allra bästa låten någonsin i Eurovisions historia. När det gäller denna uppföljare så dras jag med i Ievas drömvärld och jag gillar detta skarpt. Det finns någon sårbarhet och samtidigt en stor glädje som kombineras och det blir väldigt vackert. Musikvideon hade kanske kunnat bearbetas något men jag gillar kombinationen av Eurovisionäventyr och stranden.

 

Bättre än “When We’re Old” i alla fall, och inte bara för att Ieva sjunger på modersmålet. Däremot är låtens längd lite av ett frågetecken, men jag antar att det blir så för att jag är så van med att de flesta låtar jag ska höra bara är 3 minuter långa. Dels tar det lite tid för låten att komma igång, och när den väl gör det mal den på lite väl mycket.

 

Litauiska är inget språk jag har för vana att lyssna på. Vilket kanske är lite ironiska då litauiskans närmsta släkting lettiska är ett av mina favoritspråk. Kanske kan litauiska också bli ett favoritspråk hos mig då Ieva framför det på ett vackert sätt, precis som i Lissabon. Låten i sig är dock inte mycket att hänga i granen. Lite tråkig och inte omöjlig att glömma bort fort.

 

Ieva har en behaglig röst att lyssna på och hennes tävlings-låt i årets Eurovision var riktigt finstämd och bra. “Paslėpk mane” heter hennes uppföljare och framförs på hemspråket. Titeln betyder “Dölj mig” och även den är en finstämd låt, men jag tycker inte den ger någon Wow-känsla. Det är helt enkelt en okej låt som travar på, men berör mig inte på djupet som Eurovision-bidraget gjorde. Den trevliga videon ser ut att vara inspelad under Eurovision-veckorna i Lissabon, då man tydligt ser Ieva på blå mattan och på exotiska platser.

 

 

 

Netta feat. AWS – “Viszlát Toy”

Den ungerska gruppen AWS, som representerade Ungern 2018 med låten “Viszlát nyár”, har nu gjort en mashup med sitt forna tävlingsbidrag tillsammans med vinnaren Nettas låt “Toy”. Resultatet blev “Viszlát Toy” och så här tycker vi i panelen om denna låt:

 

 

Vad roligt att AWS gjort en sådan här crazy remix av sin egen låt och årets vinnarlåt. Jag tycker faktiskt att “Toy” gör sig bättre i denna version än i originalet, men jag tror inte Netta hade vunnit Eurovision med en rockversion. Det är som sagt roligt att lyssna på, men jag ger lite minus för att jag tycker att vissa partier är sämre. Mitt helhetsbetyg blir dock att det är roligt och intressant.

 

Den här är riktigt svårbedömd då det är en mash-up av två låtar jag haft vitt skilda åsikter kring. En suverän hårdrockslåt och en låt med mycket röstakrobatik som förvirrade mig mycket. Men jag tycker ändå man får till det riktigt bra. Nettas kaxighet gifter sig mycket snyggare med musiken till “Viszlát nyár” än till “Toy” måste jag medge. Refrängen och låtens brygga passar Nettas sång fint. Andra versen blir det lite tokigt då det känns som sången hamnade lite ur takt. Men i slutändan är det är det en låt jag inte glömmer i första taget. Intressant sak som AWS hittat på, de har under sin tid i ESC gjort lite roliga saker som aspirerat på att bli “internet memes”. Det som vore roligast att veta är om Netta hört denna låt och vad hon hade tyckt.

 

Vad ska man säga? Det här hade utan tvekan varit en betydligt värdigare vinnare än den versionen av “Toy” som faktiskt vann eurovision.

 

Häftigt sätt att göra om en redan populär vinnarlåt till en rockversion med hjälp av Ungerns AWS låt. Något sådant har man inte upplevt tidigare. Fyndigt och kul. Jag måste säga att jag gillar denna versionen mer än originalet.

 

 

 

Benjamin Ingrosso & Felix Sandman – “Tror Du Att Han Bryr Sig”

Strax före Benjamin Ingrosso åkte till Lissabon i maj 2018 för att tävla för Sverige med sin “Dance You Off” släppte han och Melodifestivaltvåan Felix Sandman den gemensamma singeln “Tror Du Att Han Bryr Sig”. Så här tycker i alla fall vi skribenter om deras singel:

 

 

För det första är det här är inte min typ av musik, utan musik som går in genom ena örat och ut genom det andra. Jag är alltså inte målgruppen och har därför svårt att bedöma hur bra eller dåligt detta är. Om jag ska gissa då: Hade de tävlat ihop i Melodifestivalen så hade det nog gått väldigt bra, men personligen hade jag nog satt detta sist. Ett poäng för det musikaliska inslaget.

 

Melodifestivalens etta och tvåa går ihop och fortsätter vidare på radiohit-spåret med en liten avstickare i det att de väljer att sjunga på svenska. Sticker inte ut nämnvärt. Trots en såpass merittyngd duett så tror jag inte den här hade kommit så långt om den hade tävlat. För någon kioskvältare är den knappast.

 

En låt där både Ingrosso och ugh… Sandman gaddat ihop sig kommer aldrig att få mer än noll poäng utav mig. Det spelar ingen som helst roll att de sjunger på svenska, låten är fullkomligt avskyvärd, precis som deras Melodifestival-bidrag. Punkt.

 

Härlig duett mellan vännerna och tillika ettan och tvåan av årets Mello. Påminner lite om Benjamins tidigare singel “Do You Think About Me“. Låten är skön att lyssna på, men sticker inte ut nämnvärt utan känns som en låt i mängden.

 

 

 

OG3NE – “Clouds across the sun”

Så kommer vi till den nederländska systertrion OG3NE, som ju representerade Nederländerna 2017 i Kiev med låten “Lights and Shadows”, som nu släppt en ny singel. Låten heter “Clouds across the sun” och så här tycker vi om den:

 

 

OG3NE-systrarna fängslar en verkligen med sin stil och lugna intryck. Själva låten håller inte samma klass som deras Eurovisionlåt “Lights and Shadows”, men jag gillar den ändå för att den känns behaglig. Jag ger lite minus för att det känns något slätstruket.

 

När OG3NE tävlade i Eurovision förra året med “Lights and Shadows” handlade låten om deras döende mor (som sen gick bort, vila i frid). Jag vill tro att den här fortsätter på det spåret, men när jag lyssnade mer på texten blev jag lite tveksam. Å andra sidan kanske det är bra att de inte fastnar på det temat. Nåväl, låten då… nja, tilltalade mig inte. Refrängen låter lite väl munter för låtens tema…

 

En tämligen trevlig och behaglig melodi att lyssna på. En rejäl uppgradering från deras överskattade “Lights and shadows” som tävlade i Kiev ifjol.

 

Systertrion OG3NE var jag inte särskilt förtjust i under Eurovision, men i efterhand har jag faktiskt börjat gilla både de och deras tävlings-låt. Denna låten har ett lugnt tempo och ett härligt sound kryddat med deras härliga röster. Den är tilltalande och bra helt enkelt. Extra vackert med flera olika toner samtidigt. Jag ska nog börja lyssna mer på denna systertrio som precis som Ieva och Émilie Satt (sångerskan i Madame Monseiur) har riktigt behagliga röster att lyssna på.

 

 


Så här tyckte alltså vi om dessa singlar. Nu undrar vi vad du tycker – kommentera gärna här nedanför!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen

ESC-Panelen