MELODIFESTIVALEN – OMDÖMEN. I lördags (17:e februari) avgjordes den tredje deltävlingen i Melodifestivalen 2018 i Malmö. Nu vet vi vilka två artister som gick direkt till final, vilka två artister som gick till Andra chansen respektive vilka tre artister som åkte ut. Men om vi för ett ögonblick lämnar hur resultatet de facto slutade i lördags så tänkte vi skribenter nu ge vår syn på detta. Så häng med på våra betyg, omdömen och topplistor!
Var och en av oss skribenter kommer ge ett personligt omdöme om varje bidrag samt även betygsätta bidragen. Vår betygsstege innehåller tio steg, där vi lägsta poäng är noll och högsta är fem. Däremellan kan man ge halvpoäng, så hela stegen ser ut som följer: 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 och 5.
Efter kommentarerna blir det även personliga topplistor.
Betyg och kommentarer bidrag för bidrag
Adrian: Detta var en ny bekantskap för mig, jag som inte följer Idol alls. Men jag kan verkligen förstå varför Martin är så populär, han har personlighet och en helt fantastisk röst. Tyvärr är hans låt inte alls intressant, även om jag gillar country rent generellt. Dessutom är scennumret lika tråkigt som låten. Jag kan bara konstatera att det var Martin som person som förtjänade finalplatsen – låten däremot hade jag klarat mig utan.
Haris: Helt ok inledning på denna deltävling. Det känns som att låten inspirerades lite av Martins vinnarlåt från Idol. Jag hade en känsla av att detta kunde gå till final på grund av Martins popularitet och genuina charm. Vet inte om själva låten hade något med saken att göra. Martin har en bra röst, men av någon anledning tycker jag inte den passar honom. Kändes lite för ”mesig” om man kan kalla det så, och rätt tråkig.
Hollac16: En riktigt bra start på den tredje deltävlingen, en skön start också med en bra poplåt. Tyvärr faller det lite mot slutet, att det blir lite för ointressant. Jag tror att den kommer fungera bättre på radio än som live-akt, men Martin är en bra artist och han bär låten bra. Men någon vinnare är det inte.
Lukas: Jag vet inte om jag varit med om att en deltävling inletts med ett mer mossigare bidrag än detta. Helt ointressant och jag kommer inte ens ihåg hur låten gick efter att alla sju hade framförts. Martin Almgren tycker jag inte heller är så karismatisk. Ytterst förvånad att det här kunde segla hela vägen till Stockholm.
Markus: Föll för Martin redan under sin audition i Idol 2015. Det kan vara så att jag är partisk då jag har anknytningar till Lindesberg där han kommer ifrån. Hur som haver så går det inte att förneka att han är en fantastiskt bra sångare. Låten är supergrym och budskapet är något jag själv kan känna igen mig i. Det här blir årets första femma för mig. Hoppas Martin får chansen att flyga till Lissabon.
Robban: Martin har en behaglig röst att lyssna på och känns folkkär och trygg. Det tyckte jag redan under Idol-tiden, då han vann tävlingen rättvist. Denna countryinspirerade låten var helt okej, men det slog inte gnistor inom mig av den, men jag kan förstå varför den tog sig till final. Någon vinnarkandidat i finalen lär han inte bli iallafall.
Adrian: Den här låten passerade mig fullständigt! Den gjorde inget större intryck på mig, även om låttexten för en gångs skull verkade vara det mest framstående. Ärligt talat känns det dock som att detta var ett bidrag som hade gjort sig bättre utanför Mellon, och att man borde satsat på nått mer intressant att ha med i tävlingen istället.
Haris: Detta nummer kändes lite som ett försök till något mer än bara en låt. Detta skulle vara så konstnärligt att det nästan blev för mycket. Men något inom mig gillade låten i sig även om det kanske kändes för mycket. Dock var det helt ute i fel forum.
Hollac16: Det här kändes lite Loreen ”light” fast på ett bra sätt. Barbi gör ett stabilt intryck men det är också en låt som kräver sina lyssningar och det får man inte när låten bara hörs en gång. Det är också därför jag ganska snabbt förstod att den var chanslös, men jag gillar den ändå.
Lukas: Barbi Escobar sjöng nånting med en väldigt fin innebörd, och det får hon två poäng för, för låten förstod jag ingenting av vad man hade velat bygga upp. Inte särskilt skojigt. Jag noterar även att det här är nionde året på raken som låt nummer två i deltävling tre åker ut.
Markus: Tycker förstås att konceptet bakom låten är jättefint. Och jag gillar även texten. Men själva melodin är aningen svag och framträdandet var antagligen för subtilt för att ha en chans mot resterande sex bidrag.
Robban: Trots det personliga innehållet i låten gjorde hon inget större väsen av sig. Detta var utan tvekan kvällens sämsta bidrag och jag är inte förvånad att hon hamnade på sistaplatsen. Har inget mer att tillägga.
Adrian: Jag måste säga att den här låten lockar fram både det positiva och negativa i mig. Det är något så ovanligt som en glad och optimistisk hip-hop låt, som Promoe fast på semester. Det är alltid skönt när man slipper få politik slängt i nyllet av folk som man inte håller med. Samtidigt tycker jag personligen inte om hur man gullar med diktaturer på det här sättet, och jag blir ständigt påmind om att den nog ändå har politiska undertoner med tanke på både låtämne och artistens bakgrund.
Haris: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna låt. Jag gillar inte denna typen av musik till vardags, så varför ska jag tycka om det här? Men något i låten får en ändå på gott humör. Det är inte det sämsta jag hört direkt. Det är lite unikt och eget i årets oerhört tråkiga Melodifestival.
Hollac16: Här blev jag positivt överraskad, för jag brukar inte gilla den här typen av strandraggarlåtar (eller hur man nu ska klassificera genren). Men till skillnad från andra låtar i den här genren så tycker jag Moncho lyckas göra något eget + att han hittar till dans och glädje. Man blir avslappnad och tänker sommar. Och det gillar jag.
Lukas: Herre jösses! Vad i hela friden var det där? Å ena sidan lät det som en parodi på Timbuktu, och andra sidan lät det som om att jag inte alls hängde med i vad Moncho ens ville få fram. Låttiteln bara upprepades jag vet inte hur många gånger och jag kunde inte uppfatta något annat för att det nästan bara mumlades bort. I övrigt tyckte jag att det blev som det brukar bli med reggaeton-låtar i allmänhet, det luktar usel ambitionsnivå lång väg. Ledsen Moncho, men jag tycker faktiskt det var bättre när du rappade om mer allvarliga ämnen.
Markus: Soundet i låten påminner om ett av soundtracken till datorspelet ”The sims: On holiday” Texten är inte så märkvärdig. Men Moncho verkar vara en hygglig kille. Är osäker på om det här har någon som helst chans i AC, oavsett vem han får möta.
Robban: En smittande refräng, glatt och färgglatt framträdande. Moncho underhöll med sin lekfulla karibiska reggaeton ”Cuba Libre” och tog välförtjänt en plats i Andra Chansen.
Adrian: Min kommentar efter att ha hört det första klippet av låten var: YES, äntligen! Här har vi något som sticker ut, något som står på schlagerns grunder utan att bli mossig gammal schlagernostalgi! Och äntligen så får Jessica göra det hon är bäst på – upptempo! Tyvärr så var min första reaktion under liveframträdandet: Men det här är ju jättedåligt! Hon sjunger i alldeles för hög tonart, vilket inte är så märkbart i studioversionen av låten som det är live. Det låter faktiskt som hon har ont, och att lyssna på liveframträdandet var faktiskt tidvis smärtsamt. Som tur var är det bara vissa passager av låten som låter illa, men det förstörde allting för mig. I övrigt var scennumret lite halvtråkigt – även om låten är hyfsat uppdaterad så är inte scennumret det. Allt såg ut som en repris av hennes bidrag från 2007! Men, trots allt detta, är det den bästa låten i finalen just nu. Iallafall studioversionen.
Haris: Verkligen? Året är 2018 men detta nummer fick mig att föras tillbaka till 00-talet igen. Det var inte alls min smak. Jag gillar Jessica Andersson, men varken låten eller numret gav mig ett intryck av att detta kunde vara en seriös utmanare år 2018. Och scenkläderna var 10 år utdaterade. Jag blev genuint förvånad att detta tog sig direkt till final, men å andra sidan var det ett rätt dåligt startfält. Jag förstår inte hypen kring detta eller varför mina kollegor gillar det. Det känns utdaterat, omodernt och genuint tråkigt.
Hollac16: I mina öron och ögon är Jessica kvällens givna finalist och jag tycker absolut hon är värd sin finalplats. Låten är däremot kanske inte en av Jessicas bästa bidrag i den här tävlingen, framförallt har jag haft svårt för hennes tidigare upptempo-försök 2006 och 2007. Men jag tycker att till skillnad från många andra veteraner som gör comeback med något helt annat än vad man förväntas höra så gör Jessica det man vill se. Istället för att stå och sjunga en gitarrbaserad ballad om hur eländigt livet är så kommer Jessica in och levererar något som låter modernt i tiden. Till skillnad från många andra gamla stjärnor tycker jag Jessica lyckas väldigt bra. Men precis som i fallet Almgren så är detta ingen vinnare i Friends Arena den 10:e mars, åtminstone inte för mig. Däremot är det en av finalens bättre bidrag, helt klart!
Lukas: Tycker faktiskt den här liknar Sigrid Bernsons låt från två deltävlingar sedan, fast lite bättre. Jessica Andersson vet vi är mycket mer säker som sångare, och har enligt min uppfattning en bättre utstrålning. Vi får se hur långt hon klarar sig, men en sak jag lärt mig framför allt nu är att man definitivt inte ska räkna bort henne!
Markus: SCHLAGERN HAR ÄNNU INTE DÖTT! Sedan år 2016 har det pratats om att schlagerns tid i melodifestivalen skulle vara över. Detta motbevisade Jessica när hon tog sig till final ikväll. En otroligt fartfylld låt som jag blir glad utav. Dock så lät det lite som om hon tappade texten. Vet inte hur segerchanserna ser ut. Men jag längtar till att få höra den här i finalen.
Robban: Jessica tog oväntat en av finalplatserna med sin moderna partyschlager och blev första kvinna att kvala in till finalen. Hon bröt även sviten att inte åka på samma öde som sina föregångare bland veteranerna, d.vs att åka ut, vilket är glädjande. Låten satt som ett smäck, framträdandet och sången likaså. Fick rysningar och jag gillar att hon kommer tillbaka med en uptempo-låt efter att ha kört två ballader på raken senast hon tävlat. Äntligen kom min första fempoängare i Melodifestivalen. Kör hårt i finalen, Jessica.
Adrian: Den här låten var ju en mer eller mindre exakt kopia på Kalles bidrag 2010, blandad med Roger Pontares bidrag ifjol – med ett scennummer stulet från Hasse Andersson 2015. Nu har jag ingenting emot det, för det låter ändå bra, och ser bra ut, men man har hört det förut. Det var helt enkelt inga nyheter vi fick ifrån Kalle, och då är det heller inget som ska till finalen. Så en 5:e plats var nog den perfekta placeringen för Kalle i år.
Haris: Det var ok och trevligt att lyssna på. Men mer än så var det inte. Det kändes rätt chanslöst på förhand men det var ändå en dos av något annat än det vanliga vi får höra i Melodifestivalen nu för tiden. Det var ingen ”Underbart”, för den var snäppet härligare än detta.
Hollac16: Låten är helt okej och Kalle Moraeus och Orsa Spelmän är trevliga att lyssna på. Men det stannar lite där för mig, för det här känns mer som folkparksmusik än Melodifestivalmusik. Trevligt i all ära men förstod att den var rätt chanslös, särskilt när hjärtat i bild gått helt lös på Jessica men knappt något alls på Kalle. Däremot ett roligt val av SVT att igen sätta Jessica mot Kalle i en avgörande duell (som det var i Andra chansen 2010). Duellen 2-0 till Jessica med andra ord.
Lukas: Det här var den låt som jag kom tillbaks till mest, och den mest njutbara. Spelmansglädje a la ”Guld och Gröna Skogar” (2015) kombinerat med folkligt sound a la ”Himmel och Hav” (2017), fast lite muntrare melodi. Jag hade så gärna velat se Kalle Moraeus fortsätta vidare. Det blir dock en trea för att jag tyckte att den liknade Himmel och Hav lite väl mycket, och den hade jag också satt en trea på.
Markus: Kalle är en av mina favoritgubbar. Visste redan på förhand att han inte skulle gå vidare och blev därför positivt överraskad när han knep femte platsen. Mer folkmusik i mello tack.
Robban: Mysfarbrorn Kalle med sina spelmän bjöd på ett trevligt midsommarnummer som svenska folket tog åt sig. Det kändes på förhand som att detta bidraget inte skulle vara kvar till den andra röstningsomgången. En 5:e plats är inte så dåligt trots allt.
6. Dotter – ”Cry”
Adrian: Jag är faktiskt lite sur och känner mig lurad här! Dotter hade en fantastisk debuthit för något år sedan med ”My Flower” som hade passat alldeles utmärkt i årets Mello. Faktum är att jag lyssnat intensivt på just den låten, från november då artisterna presenterades, fram till mellostarten i början av månaden – som uppvärmning till lördagens deltävling. Och när jag väl får höra hennes bidrag så blev jag fruktansvärt besviken! Det var inte ett dugg likt hennes tidigare låtar! Det här var ju inte ens riktig musik?! Det är alldeles alldeles alldeles FÖR experimentellt för Melodifestivalen! Har låtskrivarna redan glömt vad som hände Loreen ifjol??! Och Loreens låt var ju inte ens dålig, den var bara alldeles för konstig! Man kan inte skicka sånt här till Mellon – även om Dotter är en artist som skulle passa här. Och till alla de journalister som höjde den här låten till skyarna – snälla sluta röka så konstiga saker, och tvätta öronen! Det här är inte bra!
Haris: Det var något konstigt med den här låten. Precis som ”Stark” var detta också ett försök till något konstnärligt mer än en låt i sig. Och precis som den andra låten så var den helt i fel forum. Jag tyckte inte låten var så dålig, men den var konstig och helt opassande.
Hollac16: Även när det gäller den här genren så har jag svårt för den så intima musikaliska stilen. Den påminner mycket om t.ex. Loreen eller Aminata. Men jag tycker Dotter gör det på ett annat sätt och det blir ändå okej. Ändå så har jag redan nu glömt hur den gick.
Lukas: Den här rosades som bekant som en solklar finalist inför tävlingen, men jag var inte alls övertygad. Jag märkte ganska tydligt att det hela var väldigt skrivet och hopsatt och fixat och donat med. ”Cry” berörde mig inte alls, och det känns faktiskt inte så förvånande att den åkte ut.
Markus: Innan deltävlingen var jag skeptiskt mot den här låten och tyckte den var rejält överskattad av media. Markus Larsson på Aftonbladet lär nog gå i taket nu när låten tack o lov fick en välförtjänt sjätte plats. För mig var låten för svårsmält och jag tror även det var därför hon åkte ut.
Robban: Många experter och odds-sättare hade tippat Dotter i final, men låten var bevisligen för svår för tv-tittarna. Vi har sett jämförelser på detta tidigare. Jag tänker närmast på Loreen’s ”Statements” som också var pressens och odds-sättarnas favoriter, men som svenska folket valde att inte rösta vidare. Personligen var jag inte så förtjust i låten när den framfördes live. Mer en axelryckning. Saknade också en bra melodislinga med tydlig refräng. Inte förvånad alls att det blev ett respass för Dotter, med en allt för komplicerad låt för svenska folket.
Adrian: Jag var oerhört skeptisk till att se Mendez i Mellon igen – dels så är hans musikstil så intimt förknippad med det tidiga 00-talet och dels så ser han så fruktansvärt risig ut numera. Jag känner nästan att jag vill ge honom lite växel, hellre än jag vill lyssna på hans musik. Men konstigt nog så var låten helt okej, och var trots allt den näst bästa låten under kvällen! Detta är inte ett ohämmat nostalgiskt försök som spelar på gamla meriter – det var tvärtom välavvägt, känslofyllt och lättlyssnat! Den stora missen som Mendez tyvärr gjorde var att han litade till sin egen sångförmåga. Han är rappare – inte sångare. Med andra ord: Jag har aldrig hört maken till sådan falsksång! Det var riktigt illa – och jag minns plötsligt att Mendez under sin storhetstid alltid hade en ”riktig” sångare med sig på scenen (Pablo Cepeda). Varför kunde du inte ta in honom igen?! Nåja. Det blir bara en 3:a då.
Haris: Kan tänka mig att när man skulle ta fram årets låtar så frågade sig Christer Björkman vilken låt som var den största låten under 2017. Då slog det honom att ingen låt ens kom i närheten av framgångarna som ”Despacito” hade. Genast fick han en idé – Mendez! För han var ju populär en gång i tiden. Det kändes så genomskådat att de försökte spela på hela den här latino-trenden. Låten var inte dålig, men det var inget som var bra heller. Det var mil ifrån låten som den förmodligen inspirerats på. Mendez var kul en gång i tiden och han har genuint kul på scen märker man.
Hollac16: Méndez gör comeback efter 15 år och gör det på ett annat sätt mot för 15 år sedan. Han har hittat ett sound som lyckas och det låter lite som Arash i Eurovision 2009, vilket jag gillar. Det jag saknar är lite mera ös, lite mer sommarkänsla och lite mera partystämning. Då hade jag gått igång på det mer än vad jag gör nu. Dock helt klart en av kvällens bästa akter.
Lukas: Jag blev faktiskt lite bedrövad av den här låten. Mycket vatten må ha flutit under broarna under 15 år, men för mig var Mendez en riktig barndomshjälte med bland annat hans största hit ”Adrenaline” som blev omtyckt i hela min familj, trots att ingen utav oss var några inbitna mellofans vid den tiden. Nu kom han tillbaks med en urvattnad låt som försöker rida på framgångarna av en viss ”Despacito” (som jag förövrigt vill påpeka att jag inte ens minns hur den låter, bortsett från att den har det klassiska reggaeton-trumkompet). Synd!
Markus: Enligt mig är det här Mendez bästa Mello-låt. Visst är den lite av en rip-off på Despacito. Men jag uppskattar att han sjunger på spanska och tycker den ger sköna sommarvibbar. Han skulle även behöva jobba på sången lite. Överlag så är det i min bok en grym låt.
Robban: Nostalgiskt och kärt återseende med Mendez i Melodifestivalen. Låten var en medryckande, somrigt latinogung och en riktig partyrökare. Jag tror nog att han är lite besviken över att det inte blev någon finalplats, men konkurrensen var hård i denna deltävling. Känns ändå som om Mendez kommer ta sig till final, via Andra Chansen. Låten förtjänar att ta sig dit enligt mig.
Helhetskommentarer & topplistor
Topplistorna som presenteras nedan är varje skribents personliga topplista och behöver således inte vara efter hur resultatet slutligen blev.
- Jessica Andersson – “Party Voice”
- Mendez – “Everyday”
- Moncho – “Cuba libre”
- Martin Almgren – “A bitter lullaby”
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – “Min dröm”
- Dotter – “Cry”
- Barbi Escobar – “Stark”
Kommentar: Jag måste nog stämma in i klagokören som journalister och bloggare dragit igång på sistone: årets mello är hittills för dålig! Jag har inte hört någonting som jag hade velat skicka till ESC, och enbart ett enda scennummer är tillräckligt proffsigt för att ses i Europas tv-rutor – nämligen ”Dance you off”. Även om jag faktiskt gillar Jessicas låt i finalen så kan jag inte komma ifrån hur illa den låter live – eller hur tråkigt scennumret är. Det verkar som att ingen låt i år hittills lyckats sticka ut – och ansvaret ligger på SVT som flyttat fokus från kvalitet till underhållning. Och ändå är det inte särskilt underhållande! Möjligtvis för barnen, som har Fab-freddie. Men för oss vuxna som inte är okej med att spendera lördagkvällar med att titta på barnprogram med programledare som skjuter ut glittertröjor i publikhav och skriker hodeladi – så har jag på allvar funderat på att slå över till de andra ländernas uttagningar och skita i Mellon i år. När britternas uttagning nu till och med är sevärd, så verkar Sverige vara det enda land som inte tar ESC på allvar längre…
- Mendez – “Everyday”
- Martin Almgren – “A bitter lullaby”
- Barbi Escobar – “Stark”
- Dotter – “Cry”
- Moncho – “Cuba libre”
- Jessica Andersson – ”Party voice”
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – “Min dröm”
Kommentar: En konstig deltävling. Ingen av dessa låtar tycker jag är en låt värdig en final. Det kändes mer som ett tecken på att vi gett upp än att vi ska ta vår 7:e seger till senast 2020, som Christer Björkman påpekade. Linnea Henriksson var kvällens höjdpunkt utan tvekan. Jag halvsov igenom hela deltävlingen och Linnea fick mig att vakna till liv. Allt annat var genomgående tråkigt och jag hoppas verkligen att vi får en bra avslutning nästa vecka.
- Jessica Andersson – “Party Voice”
- Mendez – “Everyday”
- Moncho – “Cuba libre”
- Martin Almgren – “A bitter lullaby”
- Dotter – “Cry”
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – “Min dröm”
- Barbi Escobar – “Stark”
Kommentar: Tack SVT för en betydligt bättre och roligare och mer underhållande show. Deltävling 2 vill jag bara glömma bort hur illa det var, här kändes allt så mycket bättre. Låtarna som tävlade var alla bra och jag ger dem klart godkänt och några får till och med plus i kanten. Vill också säga det att vem som helst av dessa låtar hade ägt förra veckans deltävling, helt klart. Ändå saknar jag topparna och det som gör denna festival så härlig. Inget ont om någon men det kan bli ännu bättre.
Trots det är denna deltävling den hittills bästa kan jag inte hitta att vinnaren av årets Melodifestival tävlade i Malmös startfält. Om det inte blir bättre till den fjärde och sista deltävlingen nästa vecka så utlyser jag John Lundvik till min enda vinnare i år.
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – “Min dröm”
- Jessica Andersson – “Party Voice”
- Barbi Escobar – “Stark”
- Dotter – “Cry”
- Mendez – “Everyday”
- Martin Almgren – “A Bitter Lullaby”
- Moncho – “Cuba libre”
Kommentar: Jag har väl inte så mycket mer att säga än att kräftgången fortsätter. Ingen låt som fått någon toppmarkering från mig. Detta tycks ha blivit vanligare ända sen 2015 när SVT tog det enligt mig korkade beslutet att korta ner antalet tävlande låtar från 32 till 28. Jag är ganska övertygad om att en hel del topplåtar kan ha blivit lidande, och kommer inte de låtarna fram, tar det udden ur tävlingen. Jag tycks mig inte heller se någon låt som kan lyfta oss i Eurovision heller faktiskt. Parallellt med Melodifestivalen följer jag även andra uttagningar, och av de länder jag sett som tävlar i samma semifinal som oss har många spelat ut riktigt bra kort, så det kan nog bli tufft för Sverige i år, om det inte skulle råka bli så att det plötsligt kommer en låt som faktiskt får mig att falla baklänges.
- Martin Almgren – ”A bitter lullaby”
- Jessica Andersson – ”Party voice”
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – ”Min dröm”
- Mendez – ”Everyday”
- Barbi Escobar – ”Stark”
- Moncho – ”Cuba Libre”
- Dotter – ”Cry”
Kommentar: Utan tvekan årets bästa deltävling. När jag såg Jessicas bidrag var det som jag såg på Melodifestivalen för tio år sedan. Helt fantastiskt. Att min favorit(Martin) gick vidare var också ett stort plus då mina mina två tidigare favoriter Edward Blom & Stiko Per Larsson åkte ut. Måste även uppmärksamma Linnea Henrikssons fenomenala mellanakt. Hoppas vi får se henne i Mello nästa år.
- Jessica Andersson – “Party Voice”
- Mendez – “Everyday”
- Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – “Min dröm”
- Moncho – “Cuba libre”
- Martin Almgren – “A bitter lullaby”
- Dotter – “Cry”
- Barbi Escobar – “Stark”
Kommentar: Äntligen fick vi en kvinna i finalen och det är såklart att det ska till en riktig veteran för att bryta trenden med bara killar i finalen. Jag är framförallt glad att Jessica Andersson tog en av finalplatserna. Det såg man inte komma på förhand, då det snackades inför deltävlingen om att hon skulle ta en av Andra Chansen-platserna som bäst. Mendez som var en av förhandsfavoritern fick istället Andra Chansen-biljetten och det känns mer rättvist, med tanke på att sånginsatsen var lite skrakig, medans Jessica gjorde en felfri sånginsats. Dotter var överskattad hos media och odds-sättarna inför och var kanske den största favoriten som föll. Hon hamnade t.om bakom Kalle Moraeus, vilket var lite oväntat. Det var kul att resultatet inte blev så förutsägbart. Nu återstår en till deltävling innan det är dags för Andra Chansen & finalen. Ö-vik nästa alltså.
Sammanfattningsvis
Så här tyckte alltså vi om den tredje deltävlingen i Melodifestivalen 2018. Nu undrar vi vad du tyckte och om du håller med eller inte håller med oss.
Kommentera gärna artikeln!