Panelen tycker till: Fjärde deltävlingen i Melodifestivalen 2018

MELODIFESTIVALEN – OMDÖMEN. I lördags (24:e februari) avgjordes den fjärde och sista deltävlingen i Melodifestivalen 2018 i Örnsköldsvik. Nu vet vi vilka två artister som gick direkt till final, vilka två artister som tog de sista platserna i Andra chansen. Men om vi för ett ögonblick lämnar hur resultatet de facto slutade i lördags så tänkte vi skribenter nu ge vår syn på detta. Så häng med på våra betyg, omdömen och topplistor!

Var och en av oss skribenter kommer ge ett personligt omdöme om varje bidrag samt även betygsätta bidragen. Vår betygsstege innehåller tio steg, där vi lägsta poäng är noll och högsta är fem. Däremellan kan man ge halvpoäng, så hela stegen ser ut som följer: 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 och 5.

Efter kommentarerna blir det även personliga topplistor.

 

Betyg och kommentarer bidrag för bidrag

 


Adrian: Lite konfunderad över att man satte den här låten som inledning till deltävling 4 – det här är inte ett typiskt öppningsbidrag i mina öron! Ambitionen är dock tydlig – en framgångsrik musikalartist med en storslagen låttext. Men låten är dessvärre helt menlös, och blir någonslags antiklimax i deltävlingen redan innan den ens hunnit starta på riktigt! Illa. Men det är inte Emmis fel, snarare SVT:s.


Haris: Emmis röst var riktigt imponerande. Men mer än så var det inte. De försökte skapa en dramatik som tyvärr aldrig dök upp. Jag ville verkligen gilla det, men av någon anledning föll det platt. Ändå var det tillräckligt bra och bättre än mycket annat i år för att få betyget.


Hollac16: Det var en helt okej inledning, men inte alls i stil med musikalnummer som har varit i den här tävlingen. Kändes lite som att det var fel forum för både henne och låten, även om jag tycker att hon bevisligen är en duktig sångerska. Inget direkt fel på själva helheten heller, men inte särskilt intressant för att gå vidare.


Lukas: Ganska synd att den här åkte faktiskt, jag tyckte den var rätt bra. Jag trodde att den här musikal-drivna låten hade kunnat vara rätt intressant, då Emmi ändå gör det bra, framför allt när hon ska ta de höga opera-tonerna. Låten i sig påminde mig lite som en blandning mellan Isa Tengblads ”I Will Wait” (2016) och JH Fjällgren & Aninias låt ”En Värld Full av Strider” (2017). Här hade jag nog faktiskt önskat att hon hade sjungit på svenska, jag tror det hade lyft låten. Ganska ironiskt på något sätt att Emmi skulle falla ut liksom Ikaros föll efter att han flög för nära solen.


Markus: Vilken fantastisk sångerska Emmi är. Även om jag tycker om låten så skall jag inte förneka att den är aningen svulstig. Kanske var de det plus ett tråkigt framträdande som sänkte henne.


Robban: Jag håller med om att Emmi är en grymt bra sångerska även om låten hade mer att önska. Dock var det mycket power i denna musikallåt och hon gjorde ett mycket bra framträdande.


 

 

 


Adrian: Den stora kontrasten mot ”Icarus” gjorde att jag faktiskt trodde på Elias – vi gick ifrån krystat antiklimax till glad Panetoz-dans! Men Elias är dessvärre inte av samma kaliber som Panetoz, tvärtom behöver han nog några år till innan han klarar den biffen. Hade låten dock framförts av Panetoz, hade denna varit i final nu – garanterat! Nu blev det en snygg debut för en ung kille med en ljus framtid. Inte mer än så.


Haris: Elias var duktig och hade ett galet meriterat team bakom sig. Men samtidigt är denna typen av musik en av de musikstilarna jag avskyr mest. Det gör ont för mig att lyssna på. Jag förstår syftet med att sprida glädje, men jag blir bara uttråkad.


Hollac16: Förutom att låtskrivarna i stort sett snott allt från Behrang Miris låt från 2013 så var detta en ganska bra låt. För det är en kopia av en rätt dansvänlig låt. Tyvärr faller det på att sångaren Elias inte riktigt satte alla toner rätt och jag tror man hade behövt Behrang Miri eller någon annan mer säkrare sångare för att kunna ta detta vidare.


Lukas: Lite konstig att bedöma. Låter som en blandning av Panetoz, Moncho’s Cuba Libre, och fotbollssång. Jag började nästan bli påmind av inmarschlåten till Syrianska FC (”I varje andetag” av Josef Özer). Trots att den här låten inte klarade sig vidare tror jag den kommer överleva i rätt miljö. Jag tror inte det här blir det sista vi får se av Elias Abbas.


Markus: Skön snubbe. Skön låt. Om det hade varit ett värdigt bidrag att skicka till Lissabon kan diskuteras. Jag blir i all fall glad av låten vilket alltid är ett plus. Dock så bör Herr Abbas öva upp sin sång.


Robban: Av alla latino-gladpoplåtar vi bjudits på i år var detta den klart sämsta av de. Man kände viss mättnad av den genren redan efter förra veckan. Elias lyste med sin oerfarenhet av artisteri, men jag klandrar inte honom, för han var duktig och satte allt annat på scenen förutom sången som var sådär. Lite förvånad att han åkte ut faktiskt, då svenska folket brukar falla för den här typen av positiva låtar.


 

 

 


Adrian: Det här var nog tyvärr ändå kvällens sämsta låt – Felicia får inte rösten att hänga med låten, och allting blir till pannkaka till slut. Synd! Det här skulle kunnat gå mycket bättre med en starkare röst och mer ambitiöst scennummer. Men som det såg ut där, så var den en given 7:e platsare.


Haris: Utan tvekan kvällens sämsta låt. Felicia är inte tillräckligt bra helt enkelt och låten var rätt tråkig rakt igenom. Inte konstigt att det slutade sist. Den ger oss ingenting liksom.


Hollac16: Det här var en låt som jag faktiskt inte ens kommer ihåg hur den gick så här i efterhand. Känns som P3-musik som man glömmer bort.


Lukas: Tycker nästan synd om Felicia Olsson, att hon ska bli deltävlingsjumbo. Men jag måste nog hålla med mina panelkollegor att jag tyckte att låten var ganska trist, den känns sådär typisk P3-radiopopballad som går och går utan att komma nånstans. Det händer för lite. Någonstans kan jag förstå att den blir sist, men ändå synd.


Markus: En rejäl nedgradering från hennes bidrag 2013, Make me no 1. Jag blev bara besviken på den här låten och är nöjd över att hon åkte ut.


Robban: Efter all ris är det dags för panelens mer positiva skribent att komma med lite ros. Jag tycker tvärtemot mina kollegor att detta var en riktigt bra låt som underskattades av svenska folket. Melodin, verserna och refrängen är fantastiska. Lätt en av de bästa låtar av samtliga 28 bidrag. Sist Felicia tävlade gillade jag inte alls låten, men nu föll jag pladask. Nej, detta bidrag var underskattat och borde absolut inte hamnat sist. En låt jag kommer lyssna mycket på även när tävlingen är över.


 

 

 


Adrian: För två veckor sedan hade jag brutalångest över att jag utsåg Samir & Viktor till mina favoriter i deltävling 2 – nu händer nästan samma sak igen när jag utser Rolandz till det mest intressanta bidraget i deltävling 4. Det är dessvärre det enda bidraget som jag kommer att minnas – trots att jag ju inser att allt är ploj och spel från Robert Gustavsson. Det här är inte stor musikalitet, eller ädel scenkonst – det är en krogshow som gör pastisch över dansbandsgenren med hjälp av Roberts mest folkkära karaktär Roland Järverup. Och jag går igång på det! Men, jag tillåter mig att göra det, eftersom det inte finns något annat att gå igång på denna kväll! Det är det mest minnesvärda, och det mest trallvänliga – men samtidigt en bortkastad finalplats i Friends, en finalplats som borde ha gått till en potentiellt ESC-vinnare.


Haris: Jag tänker inleda med att säga att Robert Gustavsson är min favoritkomiker i Sverige. Hans karaktärer och humor har hängt med en sedan barnsben och han vet hur man får människor till skratt. Detta är inte bra musikaliskt på något sätt, men det är underhållande och kul. Jag brukar oftast vara emot skämtbidrag, men så som Robert lever sig in i karaktären får mig att faktiskt uppskatta det. Det är mer hela konceptet hur han kan omvandla sig själv till Roland Järverup som jag tycker är häftigt. Precis som med många av sina tidigare karaktärer lever han som karaktären och det får den att kännas äkta. Vi har kanske haft det sämsta året någonsin i Melodifestivalen, så varför inte ha lite skoj i finalen.


Hollac16: Jag gillar Robert Gustafsson som komiker, som underhållare och som artist. Och karaktären Roland är faktiskt rätt underhållande. Men för femtielfte gången: Detta är bara ett i mängden av alla pajasnummer som SVT av någon anledning bjuder in, och personligen anser jag att detta nummer INTE hör hemma i en seriös musiktävling. Däremot förstår jag varför Rolandz gick till final, för det fanns ju inget annat intressant som tittarna kunde rösta på i denna deltävling. Det är lite som när Sean Banan gick direkt till final 2013, för det var precis då som nu bäddat för att ett sådant nummer som sticker ut som möter 6-7 totalt mediokra låtar. Då är det självklart att pajasgubben nr 1 går till final. Summa summarum tycker jag alltså inte om denna låt och heller ingen av alla andra pajasakter som SVT bjuder in. Låt de vara med som mellanakter, då hade jag känt ”okej lite skoj”. Men nu blir jag bara förbannad över att falsksångare, Instagramstjärnor, kockar och komiker med flera får ta platser från artister som faktiskt kan leverera något vettigt och som man kan engagera sig kring. Så jag bävar för vad vi får behöva uppleva nästa år…


Lukas: Kära panelkollegor och ni läsare där ute, nu måste jag erkänna min synd, jag älskar det här! Jag vet att det här är någonting jag borde avfärda för hur plojigt det är, men det går bara inte. Om Edward Blom fick mig att skratta för ett par veckor sen fick Rolandz mig att vika mig dubbel av garv. Och jag tror det där skapar en viss skiljelinje mellan komediakt och komediakt. Det här känns på något sätt mer trovärdigt. Man vet att Robert Gustafsson är en mycket erfaren komiker med flertalet strängar på sin lyra. Överlag mycket mer rutinerad än t ex Edward Blom och Samir & Viktor. Själva låten är för härlig även den med, jag inser nog att jag är svag för det gamla klassiska boogie-woogie rock’n’roll soundet som ändå kryddar denna egentligen ganska larviga dansbandsdänga. Men ändå, jag blir glad utan att det känns forcerat. Och nånstans kan jag ändå se ett budskap i låten, en slags pik mot hur dagens populärmusik är så strömlinjeformad och att det ska bara dansas och hur man ska vara ”kedjad till rytmen”. Även om jag är övertygad att den internationella juryn kommer slakta sönder den här låten i finalen så avslutar jag med att säga att det här var en låt jag gladeligen skulle fuldansa till.


Markus: Ett jädra hålligång är vad det är! Min gissning är att den här kommer komma fetsist i finalen. Men vad gör det? Blir ju åtminstone underhållen av låten.


Robban: Haha, säga vad man vill, men detta var lätt årets mest underhållande och medryckande bidrag som det inte går att ogilla vare sig man vill eller inte. Det var roligt, svängigt och otroligt charmigt. Till skillnad från Edward Blom’s tråkiga plojlåt, så hade denna låt en tydlig och klistrig refräng som var dansant och bra. Om det hade varit ett seriösare bidrag hade jag gett det högre poäng, men nu stannar jag på 3,5.


 

 

 


Adrian: Detta var nog ändå ett av kvällens visuellt snyggaste nummer, med en bra insats av dansare i neonfärger. Samtidigt lämnade låten en hel del övrigt att önska, den kvalificerar sig snarare in som en medelmåttig radiolåt. Visst kan man gå långt med det, det visade ju Robin Bengtsson ifjol, men någon måtta får det vara! Andra chansen var en fullt tillräcklig belöning – och kanske kan hon ändra min uppfattning där!


Haris: En mellanmjölks låt som är med år in och år ut. Det både låter och ser ut som något vi sett innan. Inget originellt överhuvudtaget. Kommer säkert spelas en del på radio när tävlingen är över. Jag gillar inte det och jag tycker det är tråkigt.


Hollac16: Mycket mycket besviken på denna låt. Hade förväntat mig något mer i pop-stil eller så, men detta var bedrövligt dåligt. Ingen bra sånginsats, väldigt tråkig låt och ett framträdande som var helt meningslöst och som lämnade allt att önska. Totalt sett var det 3 minuter av ingenting. Så min fråga är: vad tusan har den att göra i Andra chansen?


Lukas: Redan när jag fick höra vad det här skulle vara för typ av låt (Tropical house) fick jag väldigt dåliga vibbar. Jag har alltid haft svårt för housemusik i allmänhet, men ännu svårare för tropical i synnerhet. Tråkigt, ingen känsla, ingen själ. Vad som däremot blev spiken i kistan för mig så att jag måste drämma till med min fjärde nolla(!) är den där hooken efter refrängen. Detta är nånting vi fått dras med med mycket av det som är populärt i radion, nämligen att låtar har en hook där man tagit delar av artistens sång och klippt ihop, i vissa fall reverserat, och ändrat i olika tonlägen (ett exempel på detta, ”Starving” med Hailee Steinfeld, Zedd & Grey). Till de som ska envisas med att ha med ett sånt parti, sluta omgående! Det blir aldrig bra!


Markus: Fortfarande förvånad att hon gick vidare. Hade räknat ut det här bidraget på förhand. Låten är tämligen förglömlig. Det enda jag minns tydligt var inte Olivia själv, utan de otäcka gröna gubbarna på scenen. Vad var grejen med dessa?


Robban: Zzzznark.. Hur kunde denna intetsägande låten av Olivia gå till Andra Chansen? Det måste ha varit p.ga Olivia’s oerfarna, charmiga och personliga framtoning på scenen. Den må vara 2018 i stil, men om det är så musik ska låta nuförtiden är det inget för mig.


 

 

 


Adrian: Det här är ändå en låt som jag har lite delade åsikter om. Studioversionen är faktiskt riktigt bra – t.o.m. potentiell vinnare. Det är Frans/Sanna Nielsen Empty room-vibbar som jag får där, med ett mycket intimt och känslofyllt framförande. Dessutom har den många intressanta notkombinationer och annorlunda röstsvängningar som gör att den blir rätt minnesvärd. Tyvärr förstörs allt av scennumret – Felix har inte karisman eller närvaron att markera intimiteten eller känslomässigheten i låten. Allt faller platt när han kallt tittar in i kameran och börjar vifta med händerna lite slumpmässigt. Man blir dessvärre medveten om att allting är ett spel, och Felix bryter den förtrollning som låten hade kunnat ge. Tyvärr – rätt låt, fel artist.


Haris: Jag blev positivt överraskad av detta bidrag. Det var bättre än vad jag förväntade mig. Jag hade i ärlighetens namn inga förhoppningar alls att något bra skulle komma från en FO&O medlem. Inte min smak av musik annars. Detta var dock en bra låt. Men det finns ändå ett men – Felix är en för dålig sångare. Och han är dessutom rätt tråkig. Allt jag tänkte genom hela låten var ”tänk om en bra sångare framförde låten”. Då hade vi faktiskt kunnat haft en potentiell vinnare av hela tävlingen. Nu när han ska ta vägen via Kristianstad så är jag inte ens säker på att det blir final. Men ett tappert försök och en bra låt, synd bara att den inte framfördes av en bättre artist.


Hollac16: En gammal FO&O-kille kommer tillbaka och gör en avskalad ballad. Men som i fallet Elias Abbas hade det krävts en bättre sångröst och artist för att göra låten mer trovärdig. Här känns det mer som ett skoluppträdande i nionde klass. Ändå en helt okej låt, och trots denna kritik en av kvällens bättre bidrag. Med bättre menas att det fanns alltså nästan inget bättre…


Lukas: ”Amar Pelos Dois” goes Mello? Det hade jag inte räknat med. Nu är det så här att jag har lite svårt att hålla mig helt objektiv om den här låten då jag råkar känna Felix Sandmans mor (har haft henne som bildlärare på gymnasiet)! Jag tycker det är lite synd att han ska behöva gå omvägen via Andra chansen, även om jag är övertygad om att han kommer klara biffen. Det är en ballad som känns bra skriven, med en mörk backdrop, även om jag nånstans hade önskat lite mer kraft i den mot slutet.


Markus: Felix rabblar upp några klyschor om någon tjej han var tillsammans med. Tycker inte Herr Sandman ska gråta. Han har ju åtminstone haft ett förhållande, vissa av oss har bara fått uppleva olycklig kärlek… Att låten är rena sömnpillret gör inte saken bättre.


Robban: En riktigt vacker och avskalad ballad som gav mig rysningar. Det var skoj att höra Felix från Fo&O göra solosång och han skötte sig riktigt bra. Detta var äkta, personligt och med stor inlevelse. Ett rättvist resultat? Njae, frågar du mig så förtjänade Felix en finalplats. För mig är detta en vinnarkandidat. Hans scenspråk var väldigt likt Eurovision-vinnaren Salvador Sobral.


 

 


Adrian: Mariette var ju vårt sista hopp – men blev hon som satte spiken i kistan på ett uruselt melloår! ”For you” är hennes klart sämsta låt hittills i tävlingen, och kan i bästa fall beskrivas som en medioker radiopoplåt. Scenframförandet var dessutom, om ens möjligt, ännu mer medelmåttigt! Inga dansare, inte sprakande scenkläder, inga LCD-skärmar eller häftiga bakgrunder. Det enda som hamnade i ögonfånget var att hon satt på någon typ av ljuspyramid hela tiden. Vad var grejen med det egentligen? Skulle det vara så märkvärdigt eller? Nej, här känns det som att SVT fått total idétorka, och helt enkelt inte orkat ge Mariette den pushen hon hade behövt för att lyfta den här mellanmjölkspoppen till en högre nivå. Bittert!


Haris: När artisterna presenterades i år så var min första tanke att de har gjort detta för Mariette äntligen ska få chansen att vinna. Hennes två tidigare försök har varit bra. Men då ger de henne den sämsta låten hon tävlat med. Det finns verkligen ingenting här som skriker vinnare för mig. Det var ett tråkigt scennummer, eller rättare sagt så fanns det inget. Hon hade ju inte ens på sig scenkläder. Känns som att hon precis vandrade in från ett träningspass och ställde sig på scen för att sjunga. Årets sista låt summerar hur dåligt och oambitiöst årets Melodifestival har varit. Vi vill inte vinna i Lissabon helt enkelt. SVT tog ett sabbatsår.


Hollac16: Rätt besviken på att detta inte alls levererade som ett vinnarnummer. Tyvärr faller det på att helheten inte riktigt levererar och då blir det bara pannkaka av allting. Dessutom kommer jag inte ihåg något av låten så här i efterhand, inte bra med andra ord. Mariette är en bra artist men den här låten var faktiskt den sämsta hon haft med so far.


Lukas: Om jag ska sammanfatta den här låten skulle jag säga att den är ett hårt och farligt skott som träffade stolpe ut. För visst finns det förutsättningar att göra någonting riktigt bra här. Vi har Mariette som är säker som sångerska (även om jag inte tyckt att hon vart så där jättekarismatisk), och vi har en låt som lovar en del i början, och så kommer refrängen och det blir lite av ett ”nej, varför?”. För det hade verkligen kunnat lyfta med lite detaljer. Hade man t ex slängt in ett drum ’n’ bass-komp på refrängen hade det här kunnat bli succé, det är jag övertygad om. Tråkigt det här, det finns mycket potential i den här låten som man inte nyttjar.


Markus: Efter ett svagt år så hade jag förväntat mig att Björkman skulle spara det bästa till sist. Så var inte fallet. Mariette gjorde ett stabilt framträdande, men låten är en nedgradering på hennes tidigare bidrag. Tror dessvärre att hon får klara sig utan vinst i år igen.


Robban: Låten gav kanske inte den där käftsmällen som man förväntade sig på förhand, men tillräckligt starkt för att vara Mariette’s bästa Mello-bidrag på sina nu tre försök i tävlingen enligt mig. Hon har utstrålning och är säker på scen. Sätter varje ton och bjuder oss på ett snyggt framträdande och en medryckande låt. Hon kommer absolut att tillhöra toppskiftet i finalen. Frågan är om det räcker till att kamma hem vinsten?


 

 

Helhetskommentarer & topplistor

Topplistorna som presenteras nedan är varje skribents personliga topplista och behöver således inte vara efter hur resultatet slutligen blev.

 

  1. Rolandz – “Fuldans”
  2. Felix Sandman – “Every Single Day“
  3. Olivia – “Never Learn”
  4. Mariette – “For You”
  5. Elias Abbas – “Mitt paradis”
  6. Emmi Christensson – “Icarus”
  7. Felicia Olsson – “Break That Chain”

 

Kommentar: Nu är det officiellt – 2018 är det sämsta melloåret sedan 2005! Problemen har främst bestått av att låtarna helt enkelt varit för slätstrukna – och inramningen för oinspirerad. Visst, SVT är beroende av de som skickar in låtar till tävlingen – och skickar de inte in några bra låtar så blir inte tävlingen särskilt bra heller. Men årets Mello hade ändå ett ganska högt antal inskickade bidrag, och det här kan omöjligen ha varit de bästa av de tusentals låtar som skickades in! Här får faktiskt SVT inse att de gjort ett dåligt jobb. Vidare kan jag klaga på att scennumren också blivit tråkigare och mer sterila sedan ifjol – med vissa lysande undantag (Benjamin Ingrosso och Liamoo). Och den mest sorgliga ironin är att hela underhållningsvärdet på programmet har sjunkit – trots att man ju inför starten uttalade sin ambition att satsa mer på just underhållningen. Med undantag från Rolandz och Samir & Viktor har ju plojbidragen misslyckats, manusskämten har fallit platta och Fab-Freddie drabbats av en ”Hatstorm” (Nåja.. Bara för att man inte är uppskattad av alla betyder inte att man är hatad för den delen..). Och resultatet har blivit urusla tittarsiffror – är någon förvånad? Nej. Alltså, SVT: Avgå – alla!

 

  1. Rolandz – “Fuldans”
  2. Felix Sandman – “Every Single Day“
  3. Emmi Christensson – “Icarus”
  4. Mariette – “For You”
  5. Elias Abbas – “Mitt paradis”
  6. Olivia – “Never Learn”
  7. Felicia Olsson – “Break That Chain”

 

Kommentar: Då var vi nästan i mål. Alla bidrag är framförda och vi ska bara utse en vinnare ur den skaran som är kvar. Oj vilket dåligt år det har varit. Ikväll kom spiken i kistan som fastställde det definitivt. Sedan jag började följa Melodifestivalen regelbundet och så länge jag kan minnas så har jag inte varit med om en så dålig tävling i helhet. Ingenting var bra, varken bidragen eller underhållningen. David var väl ok, Fab-Freddie var bara ”cringe” hela vägen och publiken kändes död mer eller mindre. Jag vet inte om SVT gett upp riktigt ännu, men de måste definitivt tagit ett sabbatsår. För jag kan inte tänka mig att dessa 27 bidrag var de bästa av alla tusentals som skickade in. Ett exempel på ett bidrag som blev ratat är ju Danmarks vinnare. Där har du ett tydligt exempel på att dessa 27 inte var de bästa i högen. Känns mer som att de bara drog bidragen ur en hög och hoppades på det bästa. Det krävs en rejäl återhämtning till nästa år om inte folk ska vända ryggen helt och hållet till Melodifestivalen och helt ge upp på programmet.
Finalen nalkas och jag ser tre utvägar för att Sverige ska kunna nå final i Lissabon. Börjar med Benjamin Ingrosso och Liamoo som jag tror tar oss till final. Inte för att deras låtar är speciellt bra, men för det finns något i scenshowen och speciellt kombinationen av rap och pop som Liamoo träffar. Men i all årets smörja så finns en guldklimp ändå – John Lundvik. Från mer eller mindre helt okänd har han åtminstone prickat rakt in i mitt hjärta. Det är genuint och det känns på riktigt. Jag hoppas att han vinner i Friends Arena. För av allt vi sett i år är han den enda som kan göra Sverige rättvisa i Eurovision Song Contest 2018!

 

 

  1. Felix Sandman – “Every Single Day“
  2. Elias Abbas – “Mitt paradis”
  3. Emmi Christensson – “Icarus”
  4. Mariette – “For You”
  5. Felicia Olsson – “Break That Chain”
  6. Olivia – “Never Learn”
  7. Rolandz – “Fuldans”

 

Kommentar: I ärlighetens namn känner jag just nu väldigt stor meningslöshet kring Melodifestivalen, och jag vet inte riktigt varför. Antingen har jag växt ifrån programmet eller så är det programmet som växt ifrån mig. Låtarna i den fjärde deltävlingen var totalt slätstrukna och kändes mer som en misslyckad audition än något härligt att se fram emot. Skrämmande dåligt helt enkelt. Det känns lite som att SVT ”glömt” att en av låtarna som tävlar i år faktiskt ska åka till Lissabon och tävla i maj. Men det verkar man totalt strunta i. Tittar jag ut i Europa på de fem länder som hade finaler samtidigt som deltävling 4 pågick kan jag bara säga: wow! Och att Sverige, vi är totalt körda i år.

Vill tillägga att ingen av låtarna i deltävling 4 var speciellt minnesvärd, så därför ger jag allt hopp till John Lundvik att ta hem finalen. För det är den enda låten som känns äkta.

 

 

  1. Rolandz – ”Fuldans”
  2. Felix Sandman – ”Every Single Day”
  3. Emmi Christensson – ”Icarus”
  4. Mariette – ”For You”
  5. Elias Abbas – ”Mitt paradis”
  6. Felicia Olsson – ”Break That Chain”
  7. Olivia Eliasson – ”Never Learn”

 

Kommentar: Även om jag blev glad att det kom en låt jag kunde uttrycka mitt fulla stöd för och dessutom se den fuldansa vidare till final, så måste jag ansluta till det hårda gänget här och säga att det här året ändå är en vandrande flopp. För några år sedan var det snack om vad det var för sorts låtar som tävlade i Melodifestivalen, och då var det ofta dominerat av schlagerpop och dansbandspop, mycket som man vanligen inte skulle höra utanför schlagerbubblan. Isolerat å ena sidan, annorlunda å andra sidan. Skillnaden var att det fanns mycket mer nyanser i de låtarna man fick höra då. Så har det inte blivit nu när man proppat in en massa Spotifymusik i tävlingen.
Sen har jag inte heller begripit varför SVT valde att byta kurs och försöka fokusera på att höja underhållningsvärdet i programmet. Tänkte man inte för en sekund på vad vi som tittar egentligen vill ha? Jag tror inte jag hört något mello-fan säga att de ser fram emot programmet för programledarna och sketcherna. Det finns knappt någon som säger så, om ens någon. Nästan uteslutande har vi alltid enbart brytt oss om två saker; låtarna och resultatet. Där är jag osökt tillbaka på den där punkten där jag tyckte att det var ett vådaskott att inför 2015 sänka antalet låtar i tävlingen. Sen är det ändå så att floppar Sverige i Eurovision, flippar folket. Det vill man helst slippa, men jag tror tyvärr det är oundvikligt. Frågan är också hur SVT skulle agera på det. Man har uppenbarligen inte sett de illavarslande tendenserna som blivit av det kontinuerliga tittarfallet.

 

 

  1. Rolandz – ”Fuldans”
  2. Emmi Christensson – ”Icarus”
  3. Elias Abbas – ”Mitt paradis”
  4. Mariette – ”For you”
  5. Olivia Eliasson – ”Never learn”
  6. Felicia Olsson – ”Break that chain”
  7. Felix Sandman – ”Every single day”

 

Kommentar: Under alla de fjorton år som jag sett på Melodifestivalen så har jag aldrig varit med en ett så genomruttet år! Att David Lindgren är med i nästan varenda mellanakt plus programleder gör att jag börjar tröttna på honom. Fab-Freddie? Han får mig nästan att sakna Filippa Bark… Låtmässigt så är vi till och med med på en lägre nivå än i deltävling 2. Jag hoppas inte att årets vinnare kommer ifrån den här deltävlingen.

 

 

  1. Felicia Olsson – “Break That Chain”
  2. Felix Sandman – “Every Single Day“
  3. Mariette – “For You”
  4. Rolandz – “Fuldans”
  5. Emmi Christensson – “Icarus”
  6. Elias Abbas – “Mitt paradis”
  7. Olivia – “Never Learn”

 

Kommentar: Även om jag också är besviken överlag på årets Melodifestival både låtmässigt och manusregi, så tycker jag att den fjärde deltävlingen var riktigt underhållande och bjöd på en hel del intressanta bidrag. Det blev en spännande fight där Mariette och Rolandz gick till final som väntat, men där det var mer ovisst om vem som skulle knipa Andra Chansen-platserna. Trodde faktiskt att Elias Abbas skulle ta en av platserna. Jag hade gärna bytt plats på Felicia Olsson och Olivia. Tycker inte att Olivia förtjänade en andra chans, för låten var riktigt intetsägande och tråkig, medans Felicia’s låt var riktigt underskattad. Nu längtar man dock efter den spännande finalen den 10:e mars. Andra Chansen lär gå som förväntat; Moncho, Renaida, Felix Sandman och Mendez tar sig vidare.

 

 

Sammanfattningsvis

Så här tyckte alltså vi om den fjärde deltävlingen i Melodifestivalen 2018. Nu undrar vi vad du tyckte och om du håller med eller inte håller med oss.

Kommentera gärna artikeln!

 


 

Kommentera