« Inför ESC Österrike 2017 | Inför ESC Österrike 2019 » |
INFÖR EUROVISION. Vi presenterar Österrikes artist och bidrag som deltog i Eurovision Song Contest 2018. Österrike hade startnummer 13 av 19 i semifinal 1 och sedan startnummer 5 av 26 i finalen.
Först ger vi en faktaöverblick om Österrikes tidigare Eurovision-historik samt om deras representant för 2018. Därefter har vi gjort personliga omdömen och satt betyg, vilka har byggt på vad vi tyckt inför tävlingen och dess livesändningar.
| Österrike gjorde sin debut 1957 och blev det första (men givetvis inte det sista) landet som blev sist i debuten. Man skördade inte särskilt många framgångar förrän när Udo Jürgens kom in i bilden och första året (1964) lyfte landet till en sjätteplats, sen en fjärdeplats året därpå för att sen runda av med en seger 1966. Detta skulle bli sista gången Österrike vann fram till 2014, en period på 48 år. Under denna period hade då Österrike lyckats komma sist 6 gånger (varav en semifinaljumbo), och i två av dessa fall blev man helt utan poäng. Men även efter segern 2014 blev det upp som en sol och platt som en pannkaka när Österrike kraschade på hemmaplan med noll poäng, ett öde man delade med Tyskland. Det är den enda gången det hänt att ett värdland blivit utan poäng. Trots detta har Österrike ändå klarat sig hyfsat på senare år, med en 13:e plats 2016 och 16:e plats 2017. Kommer de fortsätta i samma spår i år? En intressant notering är att Österrike har nollats i finaler av tv-tittarna två gånger de senaste tre åren. Både på hemmaplan 2015 och ifjol 2017 gav tv-tittarna noll poäng till Österrike. Ett undantag gjordes i finalen 2016 när Zoë blev topplacerad av tv-tittarna men bottenplacerad hos juryerna. |
Vem tävlade för Österrike 2018?
Cesár Sampson föddes den 18 augusti 1983 i Linz, Österrike. Han är sångare, låtskrivare och modell men har även arbetat som socialarbetare. Som 17-åring började han turnera runt med några av Österrikes mest välkända artister, för att sedan ta ett kliv tillbaka och bli låtskrivare och musikproducent. Cesár är idag med i Symphonix International och var både 2016 och 2017 med bakom Bulgariens framgångssagor med topplaceringar i Eurovision.
Men i år är det Cesárs tur att stå i rampljuset, och på scenen i Lissabon tävlar han med låten ”Nobody But You” som teamet i Symphonix International står bakom, nämligen Sebastian Arman, Joacim Persson, Johan Alkenäs, Borislav Milanov – och artisten själv: Cesár Sampson!
Så här såg Österrikes musikvideo ut inför tävlingen:
Panelen tycker till!
Här nedan tycker vi till om årets akt från Österrike och betygsätter det. Vår betygsskala har tio steg från noll (lägst) till fem (högst). Däremellan har det varit möjligt att ge 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 eller 5 poäng.
Om jag ska vara helt ärlig så är detta min personliga favoritlåt i årets Eurovision. Jag får vibbar från både Australiens debutbidrag 2015, och Italiens bidrag från ifjol – två fantastiska låtar! Tyvärr hade dem det gemensamt att de var svåra att framföra live på ett snyggt sätt – i Italiens fall så var det ett rent katastrofalt scennummer. Frågan är därför hur ”Nobody but you” ser ut live? Blir det gospelkör på scenen, eller blir det något mer uppdaterat i form av dans eller liknande? Ärligt talat vet jag inte hur jag skulle vilja se bidraget, låten är svår att föreställa sig visuellt. Men bortsett ifrån det, så kommer jag inte ifrån att detta är årets bästa låt – oavsett hur man ställer det på scenen i Lissabon. |
När jag inte ägnar mig åt Eurovision så föredrar jag alla former av musik. Men i grund och botten är det rock & metal för min del. Det finns också en genre som jag älskar som inte många vet om och det är soul och gospel. Och jag är så glad att äntligen få se denna kombination i Eurovision. Det är inte varje dag ett land vågar satsa på denna kombination. Men Österrike gjorde det och lyckades dessutom göra det riktigt bra! Som låt är detta en perfekt låt, men kanske något svår för Eurovision. Jag är lite orolig att den kan försvinna i ett tävlingssammanhang som Eurovision, men det hade kunnat bli en megahit utanför tävlingen. Cesár är en fantastisk sångare och låten sitter som en smäck. När gospelkören kommer in så ryser jag längst med hela ryggraden. Det är helt underbart. Han lyckas även vara emotionell som är så viktigt i denna genre. Jag hoppas verkligen detta går hem live och jag önskar Österrike all lycka. Dessutom en liten pluspoäng för kanske årets bästa musikvideo i tävlingen. |
”Vad är det som går och går men aldrig når dörren: klockan.” Den gåtan tycker jag passar bra in på Österrike i år. Själva låten och artisten är det inte något direkt fel på. Ändå tycker jag att helheten känns så långsam och tråkig. Hur det kommer gå är jag osäker på, kanske att ”Lord” får rösta? |
En sak som jag vanligen brukar uppskatta med Eurovision är att jag hittar låtar jag vanligen inte skulle höra någon annanstans. Den här känns däremot som att den skulle kunna höra hemma lika mycket på diverse hitlistor. Och det konstiga är att jag går ändå igång på det här! Jag tror att i det här fallet är det de små ”fixen och trixen” som gör den här intressant. Cesár som har en intressant röst att lyssna på, gospelkörerna, samt att låten, trots att det är en soulballad i grund och botten, kommer igång med ett bra driv när grundbeatet kommer in, och jag kan sitta och stampa med. (Ja, jag kommer prata mycket om låtars beat i mina recensioner) Med andra ord är det här en låt som känns hemma i vilket sammanhang den än skulle tillhöra, och ändå tycker jag den är trevlig att lyssna på. Bra jobbat där Österrike! |
Känns som en repris på deras bidrag från förra året. Fast med en mörkhyad sångare och med inslag av gospel. Personligen tycker jag bättre om den här låten. Tycker överlag att det är en mysig låt som är lätt att lyssna på. Borde fungera i Lissabon. |
Österrike har på de senaste åren skickat trevliga bidrag till Eurovisionen. Så är fallet även i år. Denna gospel-trudelutt har ett skönt sound och en kompetent sångare som känns stabil och intressant. Han påminner lite om John Lundvik och Isaiah som tävlade för Australien ifjol. |