« Inför ESC Belgien 2017 | Inför ESC Belgien 2019 » |
INFÖR EUROVISION. Vi presenterar Belgiens artist och bidrag som deltog i Eurovision Song Contest 2018. Belgien hade startnummer 4 av 19 i semifinal 1. De gick inte vidare till finalen.
Först ger vi en faktaöverblick om Belgiens tidigare Eurovision-historik samt om deras representant för 2018. Därefter har vi gjort personliga omdömen och satt betyg, vilka har byggt på vad vi tyckt inför tävlingen och dess livesändningar.
| Belgien tillhör den så kallade ”first 7”, alltså de sju länder som var med från allra första början i Eurovisionens historia, men är förmodligen det land av de sju som haft minst flyt av alla. Man har bara vunnit en gång, och det var året 1986 med den då blott 13-åriga Sandra Kim och hennes ”J’aime la vie”, men sen har man kommit sist hela åtta gånger! Sedan när semifinalsystemet infördes 2004 har det inte heller fungerat för Belgien, men från och med 2010 har de börjat få till det igen. Även om det fortsatt med tre finalmissar har Belgien ändå lyckats med att komma med i topp 10 fyra gånger, varav två av dessa slutade man fyra. Kan Belgien fortsätta rida på dessa framgångar? En intressant notering är att årets belgiska Eurovisionrepresentant arbetar på Ikea i Belgien. |
Vem tävlade för Belgien 2018?
Laura Groeseneken, här under sitt artistnamn Sennek, föddes den 30 april 1990 i Leuven, Belgien. Hon är singer-songwriter, röstcoach och arbetar som visual merchandiser på Ikea.
Några av de musikaliska koncept som Laura har arbetat med är konserten 007 In Concert, som var en hyllningskonsert till 50-årsfirandet av James Bond-konceptet. Sedan år 2014 har Laura också framträtt med artistprofilen Ozark Henry och de har synts på scener ihop under olika musikfestivaler. Just nu arbetar Laura med sin solokarriär och går då under sitt artistnamn Sennek. Men Sennek har även gjort musik för andra artister som till den belgiska gruppen Hooverphonic.
Låten som Sennek ska tävla med i Eurovision 2018 heter ”A Matter of Time” som hon gjort tillsammans med Alex Callier och Maxime Tribeche.
Så här såg Belgiens musikvideo ut inför tävlingen:
Panelen tycker till!
Här nedan tycker vi till om årets akt från Belgien och betygsätter det. Vår betygsskala har tio steg från noll (lägst) till fem (högst). Däremellan har det varit möjligt att ge 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 eller 5 poäng.
Jag måste erkänna att årets belgiska bidrag går över huvudet på mig. Jag fattar inte vad som är så tilltalande med den här låten! För mig så låter detta som en billig kopia på ”Skyfall” med Adele – och inget annat. Visst, ”Skyfall” är en grym låt, men den här budgetversionen av låten intresserar inte mig speciellt. Detta är rätt unikt för belgiska bidrag – som jag annars brukar ha starka åsikter om. Speciellt då de senaste årens belgiska bidrag har varit mycket intressanta. Här blir det tyvärr bara en axelryckning från min sida. |
Belgien är ett av de länder som verkligen höjt sin kvalitet på musiken och börjat ta tävlingen på allvar de senaste åren. Denna låt kan nog placeras in i samma hög. Det är på något sätt konstnärligt och annorlunda samtidigt som det sticker ut. Dock tycker jag inte det är lika bra som ”Rythm Inside” eller ”City Lights”. Men det är förmodligen en smaksak och att jag personligen inte riktigt går igång på det. Låten är lite seg och ett försök till dramatik som uteblir. |
Ifjol var jag inte alls Team Belgien, för ”City Lights” som Belgien tävlade med i Kiev, ansåg jag (och fortfarande anser) att den bara var en överskattad och väldigt tråkig låt som kom alldeles för högt i slutresultatet. I år däremot är jag verkligen Team Belgien, för när jag hörde låten första gången önskade jag att den aldrig tog slut, eftersom Sennek lyckades fånga mitt intresse direkt. Låten är mycket behaglig och lugn och samtidigt en spännande låt som absolut skulle kunna synas i en Bond-film. Sedan är Sennek en duktig och mycket karismatisk sångerska. Med tanke på att en så dålig låt som ”City Lights” kunde komma fyra i finalen i Kiev hoppas jag att Sennek kan komma mycket högre än så. Kanske blir det Bryssel 2019, och i så fall är det inte mig emot! Jag ger lite avdrag för att låten har en tendens att tappa placeringar för mig, även om låten är absolut en av årets bästa bidrag och ett av Eurovisionens klart bästa bidrag genom tiderna! |
Låten växer och är självklart intressant att lyssna på, men som helhet tycker jag den ändå är lite blek. Verserna känns ganska lagom farliga, lockande och spännande, men refrängen blir ganska tam i jämförelse. Det är lite synd för jag tycker också att Sennek har en intressant röst. Kunde hon inte ha fått en bättre låt? |
Tävlingens mest ointressanta land, Belgien. Sällan skickar de någonting som får mig att höja på ögonbrynen. Men det finns undantag. B.la. Urban Trads ”Sanomi”, Vanessa Chinitors ”Like the Wind”, två fantastiskt bra bidrag enligt mig. Den förstnämnda tillhör dessutom min topp 10 favoritbidrag i Eurovision någonsin. |
Här håller jag helt och hållet med min panelkollega Markus. Belgien har en fruktansvärt ointressant låt i år och jag börjar tröttna på alla James Bond-bidrag som dyker upp med jämna mellanrum i Eurovisionen. Det är inget fel på sångerskan som jag tycker är bra, men själva låten är totalt ointressant och tråkig. Det händer ingenting och jag lämnas helt oberörd av detta fiaskobidrag. Belgien blandar och ger likt Italien. Ifjol älskade jag deras låt ”City Lights” som kom på 4:e plats. Det känns som att det är på tiden att belgarna får sig en rejäl smocka och inte rider på framgångssagan år efter år. Särskilt inte när de skickar något så här dåligt och urtrist. |