Robbans andra topplista inför Eurovision 2025

PANELENS TOPPLISTA 2025. Med kort tid kvar tills det är dags för liveframträdanden och avgörande i årets Eurovision Song Contest presenterar vi nu våra slutgiltiga topplistor för säsongen. Dessa är vad panelmedlemmarna tycker inför tävlingen, i det här fallet gäller det vår skribent Robbans topplista.

Precis som vid den föregående topplistan redovisas alla placeringar i bakvänd ordning, dvs. från plats 37 till 1, men den här gången får du också kortare kommentarer till varför en låt fått just den placeringen i denna topplista. Självklart får du gärna kommentera vad du tycker och titta gärna in hur Robbans skribentkollegor Adrian, Gabriel, Haris, Hollac16, Jessica, Katja, Lukas, Markus och Tanja har valt att placera ut bidragen på sina respektive nya topplistor.

Nedan är hur den slutgiltiga topplistan ser ut. Placering inom parentes är hur Robban placerade bidraget vid första topplistan i mars. Notera att kommentarer släpps lite senare.

 

Plats 37 till 25

Plats 37 (36). Georgien
Mariam Shengelia – Freedom

Årets bottennapp för mig. Musikalkänsla. Detta är bara så tråkigt och intetsägande och Georgien brukar allt som oftast tillhöra de ESC-nationer jag ogillar med vissa undantag.

Plats 36 (37). Litauen
Katarsis – Tavo akys

Litauens ESC-uttagning var lång och innehöll över 40 bidrag. Det fanns bra mycket bättre alternativ att skicka till Basel än den här alternativa rockgruppen med deras låt ”Tavo akys” (Dina ögon) som ger mig huvudvärk och ångestkänslor. Men frontsångaren är söt iallafall.

Plats 35 (35). Lettland
Tautumeitas – Bur man laimi

Baltisk folkmusik i nån slags etnotechno i körstämmor. Ytterligare ett bidrag som får mig låg och o-pepp. Jag blir bara stressad när jag hör det här och vill bara att låten ska ta slut. Denna vokalgrupp kommer säkert göra sitt yttersta för att charma till sig röster, men av mig blir det inga guilty-points.

Plats 34 (32). Australien
Go-Jo – Milkshake Man

Humorbidrag från Australien. Tempo och driv absolut, men inget som tilltalar mig tyvärr. Jag gillar vanligtvis milkshake, men Australiens milkshake vill jag nog inte alls testa på 🙂

Plats 33 (34). Portugal
Napa – Deslocado

En blandning av britpop och indie. Tilltalas inte alls av detta sömnpiller. Portugals hittills enda seger i Eurovision tog man år 2017 när Salvador Sobral framförde sin finstämda ballad ”Amar pelos dois”. Någon ny seger är definitivt inte i sikte i år.

Plats 32 (30). Ukraina
Ziferblat – Bird of Pray

Detta band kom tvåa i den ukrainska uttagningen Vidbir som debutanter ifjol med låten ”Place I Call Home” och i år var det deras tur att få revansch och äran att representera Ukraina i Eurovision. Ett spretigt poprock-bidrag med folkmusik-inslag. Tycker mest att det är tjatigt och gnälligt.

Plats 31 (29). Italien
Lucio Corsi – Volevo essere un duro

Det var så synd att vinnarbidraget från San Remo Festivalen ”Balorda nostalgia” med Olly inte fick tävla för Italiens räkning. Det var min personliga favorit och jag hade verkligen inte haft Italien så här lågt på min rakning om han hade tävlat istället, men Olly tackade nej och tvåan Lucio Corsi blev tillfrågad istället och tackade ja. ”Volevo essere un duro” var ett av bidragen jag gillade minst så jag var inte direkt själaglad över skiftet. Nåväl, den är trots allt lite småtrevlig och mysig om man är i rätt sinnesro med lite 70-tals vibbar och man ska aldrig räkna bort Italien. De brukar alltid placera sig högt i Eurovision. Lucio känns som en italiensk Michael Jackson-kopia till utseendet.

Plats 30 (28). Armenien
Parg – Survivor

Dramatiskt och storslaget i sin prägel utan att man får den där WOW-känslan, men ett klart godkänt bidrag från Armenien i år. Lite för anonymt och mainstream. Jag tror inte man når liknande höjder som ifjol då man tog sig till final och slutade på en fin åttonde plats.

Plats 29 (33). Storbritannien
Remember Monday – What the Hell Just Happened?

Denna tjejtrio brukar vanligtvis leverera country-hits, men till ESC i Basel blir det en feel-good-poplåt som är lättsam och variationsrik i tempo. Något slags hopkok av olika stilar. En av de svagare låtarna som Storbritannien ställt upp med i Eurovision.

Plats 28 (31). Schweiz
Zoë Më – Voyage

Värdnationen bjuder oss på en franskspråkig vispop. Lågmäld, mysig och småtrevlig. Påminner lite om Bulgariens ESC-bidrag från 2020 och 2021. Känns som en tvättäkta juryfavorit, men kommer nog få svårt att få röster från folket. Den har växt på mig från första lyssningarna.

Plats 27 (26). Tjeckien
ADONXS – Kiss Kiss Goodbye

Årets tjeckiska bidrag ”Kiss Kiss Goodbye” är ett spännande popnummer med ett härligt dansbreak om att ta tillbaka sin egen inre styrka. Fint budskap och en duktig sångare, men aningen överdramatiskt. Kommer garanterat bli ett maffigt scenframträdande.

Plats 26 (24). Polen
Justyna Steczkowska – Gaja

Justyna Steczkowska är tillsammans med Montenegros artist de enda återkommande ESC-artisterna i årets startfält. Justyna var ytterst nära att få representera sitt hemland återigen redan ifjol när hon var på ropet i den interna uttagningsprocessen och sattes som tvåa bland jurymedlemmarna som utsåg kandidaten. Nu blir det istället i år som hon gör comeback. Låten Gaja kombinerar traditionella folk-inslag med moderna pop-element, vilket gör den både traditionell och samtida i sitt uttryck. Justyna har en stark röst och förmedlar en djup känsla.

Plats 25 (23). Montenegro
Nina Žižić – Dobrodošli

Montenegro tvingades också skicka sin tvåa likt Italien. Nina är en duktig sångerska och en vi bjuds på en finstämd och dramatisk balkanballad, något man knappast tackar nej till. Får lite James Bond-feeling av låten. Nina har tidigare ESC-deltagande i ryggen, fast då i en konstellation och nu får hon framföra helt på egen hand. Trots att jag håller tummarna för att det ska bli finalplats tror jag dessvärre hon och Montenegro faller ur och stannar i semin.

 

 

Plats 24 till 11

Plats 24 (22). Israel
Yuval Raphael – New Day Will Rise

Dags att tycka till om det kontroversiella landet Israel. En kraftballad med en duktig sångerska. Låter väldigt storslagen men väldigt klyschig. Här blandas både engelska, franska och hebreiska. Kan nog komma minst lika högt som ifjol om jag får ge mig på en gissning. Det sägs att framträdandet kommer bli storartat och snyggt.

Plats 23 (27). Azerbajdzjan
Mamagama – Run With U

Här har vi ytterligare en liten växare hos mig. Det är medryckande Rnb-pop med discovibbar och orientaliska inslag. Modernt sound möter inhemskt. Här drar jag kopplingar till Justin Timberlake.

Plats 22 (21). Grekland
Klavdia – Asteromata

En välsjungen midtempolåt med härlig grekisk touch. Jag gillar när man hör var bidragen härstammar ifrån och det gör man verkligen här. Dock hittar jag ingen direkt hook och jag saknar den där riktiga melodin. Den tenderar till att bli lite småtråkig, men dramatiken och känslan gör ändå att den fångar mig.

Plats 21 (25). Österrike
JJ – Wasted Love

En av de stora förhandsfavoriterna till vinsten i år som verkligen är säregen och annorlunda. Fantastisk opera-klang på sångarens röst och låten är allvarsam och dramatisk. Ett kompentent bidrag för Österrike må jag säga, men jag hoppas inte att detta blir vinnaren.

Plats 20 (19). Finland
Erika Vikman – Ich komme

Så fick alltså Erika Vikman sin efterlängtade revansch. Hon var stor fan-favorit för fem år sedan med ”Cicciolina” som snöpligt blev tvåa efter att ha varit förhandsfavorit till segern i UMK 2020. Jag var inte speciellt imponerad av hennes uppföljare ”Ich Komme”. Videon och texten till låten osar snusk lång väg (förvisso inget fel med det), men detta var det vulgäraste lagret. Inför den finska finalen hade jag istället andra favoriter som jag höll på, men jag måste medge att Erikas låt har vuxit på mig sedan final-framträdandet. Det kommer definitivt bli en ny fanfavorit hos de mest inbitna fansen. Denna gången i Eurovision och inte bara för oss som följer de nationella uttagningarna.

Plats 19 (16). Serbien
Princ – ”Mila

Serbien skickar återigen det förväntade med det traditionella balkan-soundet och en typisk ballad som känns lite rockig. Princ sjunger med stor inlevelse och är en duktig artist. Han kom på andra plats i den serbiska finalen år 2023 med bidraget ”Cvet sa istoka” efter Luke Black. Princ var varken tittarnas eller juryns etta i årets serbiska final. Tittarna höll med mig och ville istället haft Bojana & David med ”Šesto čulo” som sin vinnare.

Plats 18 (18). Kroatien
Marko Bošnjak – Poison Cake

Baby Lasagna lyckades förra året nästan vinna hela Eurovision, men slutade på andra plats efter Nemos ”The Code”. Det är Kroatiens hittills bästa placering i tävlingen sedan landets debut som eget land år 1993 även om det kroatiska bandet Riva med ”Rock Me” vann tävlingen år 1989 för dåvarande Jugoslavien. Jag tror inte att Kroatien kommer bräcka den andra platsen från ifjol, men detta pop-bidraget sticker ut och är annorlunda och Marko är karismatisk och härlig. Han sjunger om att han vill bjuda alla elaka människor på förgiftad tårta.

Plats 17 (15). Tyskland
Abor & Tynna – Baller

Syskonduon Abor & Tynna från Östterrike är det som får äran att representera Tyskland i ESC 2025 med låten ”Baller” (som betyder skjuter direktöversatt till svenska) som är en slags elektronisk ravedänga med inslag av hiphop. Den har ett klubbigt sound. Även om den inte tillhörde mina främsta favoriter tycker jag ändå om den och uppskattar att den framförs på tyska. Känns modern, ungdomlig och lekfull. Hoppas bara rösten håller för Tynna. Det har var varit lite surt de gångerna jag sett detta bidrag framföras live.

Plats 16 (13). Estland
Tommy Cash – Espresso Macchiato

Estland bjuder oss ytterligare en gång på galenskap och denna gången är det snäppet än mer. Hela bidraget och artisten i sig är en sån stor gimmick precis som Joost Klein och Käärijä. ”Espresso Macchiato” är så medryckande och catchig. Den fastnar på näthinnan och jag förstår varför Tommy Cash har blivit så populär. Han bjuder verkligen på sig själv med mycket humor. Estland kan bli farliga i årets ESC-upplaga och oavsett om sånginsatsen är minst sagt bristfällig, blir man underhållen. Det blir garanterat finalplats med hjälp av tittarrösterna som står för 100 % i semin. Han får det nog tuffare att charma juryn i en eventuell final, skulle jag gissa på.

Plats 15 (20). Slovenien
Klemen – How Much Time Do We Have Left

Klemen och Slovenien står för årets mest finstämda ballad i år, samtidigt som den är lite sorglig då han sjunger om sin frus autoimmuna sjukdom. Ett otroligt vackert bidrag från Slovenien i år. Under framträdandet i EMA framförde han bidraget delvis hängande upp och ner på scenen. Väldigt effektfullt och snyggt. Det framträdandet lär vi inte få se på nytt då man fått se från repetitionerna att han framför det tillsammans med hans fru på scen. Trots att oddsen pekar på att det inte blir någon finalplats hoppas jag att Klemen skräller sig vidare och att tittarna blir lika berörda som jag blir.

Plats 14 (17). Cypern
Theo Evan – Shh

Theo Evan är den första cypriotiska artisten för Cyperns räkning sedan år 2017. Årets bidrag ”Shh” är en mörk och lite mystisk poplåt som stegrar i tempo, där tanken är att lyssnaren får ledtrådar från texten om vem låten handlar om. Enligt den cypriotiska delegationen har man sagt att det kommer att avslöjas vem det är på scenen i Basel, vilket låter riktigt spännande. Skön klubbkänsla och en bra låt på ett dansgolv, gymmet eller på löprundan. Bidraget har växt sedan jag hörde den första gången och vi får se hur den tas emot av de röstande.

Plats 13 (14). Luxemburg
Laura Thorn – La poupée monte le son

Luxemburg återvände till Eurovision förra året efter att ha saknats i 31 år och comebacken blev lyckad då man nådde en 13:e plats i finalen med Tali och låten ”Fighter”. Historiskt sett är annars Luxemburg ett av de stora ESC-länderna med hela 5 segrar i tävlingen. Uppföljaren ”La poupée monte le son” är en franskspråkig, enkel, trallvänlig melodi. Den är bra, men kanske inget vinnarmaterial. Sött, ungdomligt och uppiggande. Den direkta översättningen på låttiteln är ”Dockan höjer volymen”. En slags hyllning till France Gall som tävlade för Luxemburg för 60 år sedan som också hade docktema.

Plats 12 (12). Frankrike
Louane – Maman

Frankrike har vunnit Eurovision fem gånger där den senaste vinsten kom 1977 med bidraget ”L’oiseau et l’enfant” framförd av Marie Myriam. Förra året slutade  Slimane på en fin fjärdeplats i Malmö med sin storslagna ”Mon amour”, medan Frankrikes bästa placering under 2000-talet är 2021 års ”Voilà” med Barbara Pravi. Det känns spontant som Frankrike är ute efter en efterlängtad sjätte seger. Frågan är om den infaller i år eller om vi får vänta tålmodigt något år ytterligare. Jag tror de har goda chanser. Årets franska bidrag är en elegant och typisk fransk ballad med en kompetent sångerska. Det är pampigt så det förslår. Mäktig presentation av bidraget på självaste Stade de France inför storpublik under pausen i en rugby match. Ifjol var Frankrike först ut att offentliggöra sitt ESC-bidrag och i år var de sist ut av alla 37 tävlingsnationer.

Plats 11 (10). Norge
Kyle Alessandro – Lighter

Storfavoriten Kyle Alessandro vann Melodi Grand Prix 2025 på sitt andra försök, men första gången som solosångare. Han är en enormt begåvad och charmig artist och levererar ett bra framträdande med sin midtempo-poplåt ”Lighter” som är en slags hyllning till sin mor som drabbades av en svår sjukdom, men överlevde. Den handlar om att hålla gnistan och hoppet vid liv. Det är ett modernt och ungdomligt bidrag som kan få många röster i Eurovision, särskilt tittarröster. Jag tycker jättemycket om detta bidrag, dock är rösten lite halvsvajig, vilket oroar mig en aning. Hoppas att framträdandet blir ännu maffigare på den stora ESC-scenen med mycket eld. Det borde absolut räcka till en finalplats för Norge. Extra kul att svenske Adam Woods är en av låtskrivarna.

 

 

Topp 10

Plats 10 (8). Malta
Miriana Conte – Serving

Årets mest omskrivna bidrag som var tvungen att slopa låttiteln från ”Kant” till ”Serving”. Malta försökte vara fyndiga med sitt utvalda ESC-bidrag genom sångerskan Miriana Conte som har försökt vinna Maltas uttagning flertalet gånger tidigare. Låttiteln var alltså från början ”kant” som betyder ”sång” på maltesiska och uppfattades som för kontroversiell. ”Kant” uttalas som engelskans ”cunt” och innehåller frasen ”jag gör det hela tiden, levererar sång”. Själva låten är både medryckande och modern. Den censurerade versionen blev bra trots allt.

Plats 9 (5). San Marino
Gabry Ponte – Tutta l’Italia”

Årets bidrag ”Tutta l’Italia” som betyder ”Hela Italien” var från början en vinjett-låt till årets italienska San Remo Festivalen innan den senare kom med i den nationella uttagningen i San Marino som ett av tävlingsbidragen där den sedermera utsågs som vinnare. Det är en riktigt härlig elektroniskt modern uptempo-låt där låtproducenten Gabry Ponte får sånghjälp av Andrea Bonomo och ytterligare några körsångare. Här blir det partystämning.

Plats 8 (9). Belgien
Red Sebastian – Strobe Lights

WOOW! Vilken grym, elektronisk banger från Red Sebastian och Belgien. En slags hyllning till den belgiska rave-kulturen. En av mina absoluta favoriter i årets upplaga av Eurovision. Sångaren levererar en utmärkt sånginsats. Håller tummarna för att Belgien revanscherar sig efter fjolårets fiasko.

Plats 7 (7). Island
VÆB – RÓA

De gulliga och charmiga bröderna i VAEB från Island får äran att inleda hela Eurovision Song Contest 2025 med sin passande partyhöjare till bidrag. EPA-dunk är väl det närmaste jag kan komma på som beskrivning. Älskar att de behållit den på isländska. Det är en otroligt medryckande och skön låt. Sånginsatserna har kanske mer att önska, men va f-n. Det här är BRA!!

Plats 6 (6). Irland
Emmy – Laika Party

Fjolårets omskrivna vinnarbidrag ”Doomsday Blue” med Bambie Thug hörde inte till mina favoriter då, men det var onekligen ett bra val eftersom Irland, efter att ha missat ESC-finalen ganska ofta de senaste åren, nu äntligen tog sig till finalen i Malmö och väl där slutade så högt upp som på en sjätteplats. Den norska artisten Emmy representerar Irland i år alltså. Henne känner man främst till från norska MGP 2021. Låten ”Laika Party” är en medryckande poplåt som faller mig i smaken och med härligt rymdtema. Irland och Sverige har numera sju vinster vardera i ESC, vilket är mer än några andra länder i tävlingen. Det var däremot längesedan Irland hörde till de riktigt stora nationerna i Eurovision. Senaste vinsten tillkom för 29 år sedan när Eimear Quinn vann tävlingen med ”The Voice” år 1996. Någon ny seger lär det inte bli i år, men en finalplats borde det minst bli.

Plats 5 (3). Danmark
Sissal – Hallucination

Sissal från Färöarna är en riktigt stark sångerska med karisma och bra scennärvaro. Hon kan verkligen leverera bra sånginsats live. Låten är en kraftfull och energifylld poplåt som kräver en duktig artist, vilket man har lyckats med här. Dessutom har bidraget svenska låtskrivare i form av Linnea Deb och Melanie Wehbe, vilket betyder att Melanie nu har vunnit i Danmark två år i rad och hon var dessutom med och skrev 2019 års danska vinnarbidrag ”Love Is Forever” till Leonora. Dags för danskarna att få lite framgång i Eurovision tycker jag. Håller tummarna för våra nordiska grannar.

Plats 4 (11). Nederländerna
Claude – C’est La Vie

Förra året blev Nederländernas bidrag diskvalificerat under själva finaldagen, vilket aldrig hänt tidigare under tävlingens långa historia. Sångaren Joost Klein hade hotat en fotograf efter torsdagens semifinal och då detta blev anmält fick han inte uppträda med sin populära låt ”Europapa” i finalen i Malmö dit han annars hade kvalificerat sig och eventuellt varit en av kandidaterna till slutsegern. Nederländernas TV-bolag AVROTROS blev rejält upprörda och det var länge oklart om man skulle vara med i årets tävling. EBU gav dock Nederländerna en något längre deadline samtidigt som man såg över regelverket för att försöka hindra att något sådant skulle kunna hända igen. Årets bidrag med Claude är ett riktigt glädjepiller med en allvarsam underton. Det är en dansant, trallvänlig poplåt med melankoliska partier. Han känns otroligt genuin och fin och faktum är att Nederländerna är min största växare sen vi presenterade den första topplistan. Hoppas och tror på en riktigt fin slutplacering i årets tävling.

Plats 3 (4). Albanien
Shkodra Elektronike – Zjerm

Som vanligt är Albanien tidigt ute med sitt val av ESC-bidrag genom sin musikfestival Festivali i Këngës (Sångfestivalen). Denna klassiska festival, som i år anordnades för 63:e gången, har sedan landets debut i ESC 2004, använts för att utse Albaniens ESC-bidrag. Musikduon Shkodra Elektronike med deras låt ”Zjerm” är precis som bandnamnet antyder byggd på elektroniska tongångar, men deras musik är också en stark hyllning till den traditionella albanska musiken med etno-influenser. Kort och gott skulle man kalla denna genre för elektro-folk. Jag gillar när man behåller sina ESC-bidrag på originalspråket och i år är det många som håller sig till det. Albanien förtjänar framgång och att vinna Eurovision en vacker dag. Jag både tror och hoppas att de får sin bästa placering genom tiderna just i år. Det tycker jag att de förtjänar. Tänk att få tävlingen till Tirana en vacker dag. Det hade varit något.

Plats 2 (1). Spanien
Melody – Esa diva

Dansant sångerska med en snygg schlagerpop-dänga som har lite etno & spanska influenser med härlig koreografi. Melody har en grym närvaro på scen och sjunger bra. Tycker inte att det hade behövts en revamp av detta bidrag, då låten funkade fint i sin original-version. Trots detta tycker jag fortsatt att det är tävlingens bästa låt och håller tummarna för att Spanien ska komma bra till i ESC-finalen. Hon var snubblande nära att få representera Spanien i Eurovision år 2009 när hon kom på 2:a plats med den flamenco-inspirerade låten ”Amante de la luna”. Nu 16 år senare fick hon äntligen sin revansch.

Plats 1 (2). Sverige
KAJ – Bara bada bastu

Dessa härliga killar från Vörå i Österbotten är ju bara för charmiga och härliga. Att KAJ skulle vinna Melodifestivalen 2025 med sin humoristiska och energiska poplåt på svenska (med dialekt) hade man aldrig kunnat ana på förhand. Vilket genomslag de har fått, särskilt för den svenska publiken. Dessutom verkar de gå hem hos såväl spelbolagen som ESC-fansen. Framträdandet är bland de mest underhållande vi sett i tävlingens historia och jag hoppas att de hottar upp det ännu mer till Eurovision-veckan. Detta är något helt nytt från Sverige och denna glädje och lekfullhet är just vad vi behöver i dessa förhållandevis dystra tider med allt elände som händer i vår omvärld. Jag är inte förvånad att vi är en av förhandsfavoriterna till att vinna. Senast Sverige framförde på svenska språket i Eurovision var år 1998 när Jill Johnson sjöng ”Kärleken är”.

 


 

Kommentera

 
 

 
 
 

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »