Schlagermagistern analyserar och spekulerar inför finalen i Eurovision 2022

EUROVISION 2022 – ANALYS. Ikväll lördag (14:e maj) avgörs finalen i årets Eurovision Song Contest där 25 länder, däribland Sverige, gör upp om segern. Inför avgörandet har vår Schlagermagister Adrian analyserat finalstartfältet utifrån olika parametrar.

 

Äntligen är det dags att börja kika närmare på lördagens Eurovisionfinal i Turin- en final som både verkar avgjord på förhand men samtidigt väldigt oviss! Exakt hur denna situation har uppstått kan vi se utifrån ett gäng olika faktorer, och det är det vi ska grotta ned oss i nu. Som traditionen bjuder, är det dags att analysera vem som vinner Eurovision 2022!

 

Oddsen

Generellt så brukar oddsen faktiskt vara rätt duktiga på att avslöja vinnaren – eller iallafall på ge ett hum om hur slutresultatet ungefär kommer att se ut. Sedan 2016, när det nya röstningssystemet infördes, så har oddsen blivit ett trubbigt verktyg för att förutse vinnaren. Just 2016 vann ju Jamala, som aldrig var tippad av oddsen att vinna. Hon blev den första att vinna tävlingen – utan att vara vare sig jurygruppernas eller tv-tittarnas förstaval. Ryssland, som var oddsfavoriten, vann hos tv-tittarna med kom bara 5:a hos jurygrupperna. Nästfavoriten Australien vann hos jurygrupperna, men hamnade enbart på fjärdeplatsen hos tv-tittarna. Denna skillnad i preferenser mellan jury och tv-tittare var något som spelbolagen inte kunde inte ta in i oddsen och har varit ett gissel för spelbolagen sedan dess.

Med undantag från 2017, då Salvador Sobral var överlägsen vinnare hos både jury och tv-tittare, har oddsen gissat rätt av ren “tur”. 2018 vann Netta, som också länge var oddsfavorit. Däremot gick Eleni Foureira från Cypern upp som oddsfavorit bara några dagar innan finalen – men slutade sen bara tvåa bakom Netta. Emellertid var ingen av dem favorit hos jurygrupperna, där istället Österrike och Sverige tog topplatserna. Israel kom trea där och Cypern femma. 2019 var det dags igen, då oddsen korrekt förutspådde topp två – men denna gång av ren tur. Spelbolagen hade tidigt utsett Nederländernas Duncan Laurance som överlägsen favorit – faktum är att han var den kanske största oddsfavoriten någonsin, med 51% tippad chans att vinna! Som god tvåa fanns också den blivande tvåan Mahmood från Italien. Men ingen av dem blev någon favorit hos tv-tittare eller jurygrupper. Norge vann hos tv-tittarna helt överlägset, medan Nordmakedonien och Sverige tog hem jurygruppernas topplaceringar. Duncan fixade “enbart” en andraplats hos tv-tittare och en tredjeplats hos juryn – men poängskillnaderna mot övriga länder var mycket små. Visserligen vann han alltså, men det blev alltså inte med någon större poängmarginal. Ifjol upprepades detta scenario då oddsfavoriten Italien vann – fast enbart med hjälp av tittarna, då juryn föredrog Schweiz och Frankrike – som låg alldeles bakom Italien i oddsen.

Oddsen har de senaste åren alltså lyckats pricka in vinnaren – men på märkliga ovägar. Det som är tydligast här är att oddsen generellt är bättre på att pricka in tv-tittarnas preferenser snarare än jurygruppernas. Så visst är oddsen en bra indikation, men räkna inte med att de är kompletta. Speciellt inte när startfältet är spretigt och jämnt. Så låt oss nu titta på hur oddsen ser ut inför finalen:

Så här såg listan ut dagen innan finalen  notera att placeringar och siffror kan ha justerats sedan dess (inom parentes nämns den procentchans bidraget sägs ha):

 

 

1. Ukraina (60%)

2. Storbritannien (11%)

3. Sverige (9%)

4. Italien (6%)

5. Spanien (4%)

6. Polen (1%)

7. Grekland (1%)

8. Serbien (1%)

9. Norge (1%)

10. Nederländerna (1%)

11. Moldavien (<1%)

12. Tjeckien (<1%)

13. Australien (<1%)

 

14. Finland (<1%)

15. Estland (<1%)

16. Frankrike (<1%)

17. Portugal (<1%)

18. Armenien (<1%)

19. Schweiz (<1%)

20. Island (<1%)

21. Azerbajdzjan (<1%)

22. Belgien (<1%)

23. Litauen (<1%)

24. Rumänien (<1%)

25. Tyskland (<1%)

 

Kommentar

Årets final verkar här vara avgjord på förhand. Ukraina har de lägsta oddsen i historien, och är totalt överlägsna i vad gäller i vad folk tippat på runt om i världen. Och man behöver inte vara en professor för att förstå vad den största anledningen till dessa överlägsna siffror är – kriget i Ukraina. Självklart är detta den kanske största bidragande faktorn till att Ukraina tippas ta hem en jordskredsseger i finalen.

Man kan dock ifrågasätta om Europa verkligen kommer att empatirösta på landet utan att egentligen bry sig om låten – men man kan argumentera för att det har hänt förut. 2016, i svallvågorna av Rysslands illegala Krimannektering, så lyckades landet framgångsrikt trotsa oddsen och vinna en stabil seger – utan att ha vunnit hos vare sig jury eller tittare. Empatiröster? Ja mycket troligt. Men i år är situationen såklart 1000 gånger mer extrem så nu bör man förvänta sig mycket empatiröster till just Ukraina. Faktum är att allt annat vore fel, givet landets förskräckliga situation. Men vinner dem p.g.a. det? Det är den stora frågan! Att tittarna vill visa sitt stöd är såklart högst troligt, men kommer jurygrupperna att göra det? Vi vet ju sedan tidigare att oddsen inte återspeglar jurygruppernas beteende särskilt bra – utan går mer för ballader och mer proffsiga radiomässiga låtar. I årets upplaga känns det som att Storbritannien, Sverige, Italien och kanske Nederländerna ligger bäst till här. Men även om dessa fyra länder skulle stjäla samtliga 12:or av jurygrupperna – så kommer den totala poängskörden för dessa länder inte att kunna mäta sig med tittarna – om tittarna är eniga om att ha Ukraina som favorit. Faktum är att det inte finns en chans att något land skulle kunna slå Ukraina ens om Ukraina får 0 poäng av jurygrupperna (vilket inte kommer att ske). Allt talar för att empatirösterna till Ukraina i varje land kommer att vara fler än rösterna på det bidrag som faktiskt tittarna tycker bäst om – oavsett vilket land det är. Vi kan därför i princip redan nu konstatera att Ukraina är vinnare av Eurovision 2022.

Dock är det spännande att se vem som kommer 2:a och 3:a. Om de platserna är det tuff konkurrens just nu, som vi kan se i oddslistan. Storbritannien är ju just nu i ledningen där – med Sverige hack i häl. Men Storbritannien har verkligen en tuff tid bakom sig, full med sistaplatser och 0-poängare! Kom ihåg att landet så sent som 2021 kammade hem 0 poäng! Att förvända den utvecklingen till en andraplats 2022 är smått mirakulöst och vore en enormt bedrift. Än så länge är Sam Ryder även ett oprövat kort, då han ännu inte mött tv-tittarna live, inte ens i en nationell final. Funkar hans scenshow? Håller rösten? Når han ut genom tv-skärmen? Många frågor återstår vad gäller Storbritannien! Men å andra sidan var saken likadan ifjol då oddsen också hade två Big-5 bidrag tippade i toppen – Italien och Frankrike – och de slutade som bekant etta och tvåa. Så räkna i varje fall med att Sam tar Storbritannien till sin bästa placering sedan 1997!

Sverige då? Ja, Sverige har ju visat sig vara kompis med jurygrupperna och inte med tittarna. Med tanke på Sveriges fantastiska odds, så vore jag inte förvånad om Sverige faktiskt vinner juryomröstningen – något vi ju nästan gjorde 2018 och 2019. Hos tv-tittarna ska vi dock vara glada om vi alls når topp-5, för det har vi inte gjort sedan 2015. Därför är det inte alls orimligt att se Sverige i topp-3, och i “värsta fall” i topp-5! Våra närmaste utmanare i ryggen är ju då Italien och Spanien om man ska tro oddsen. Och visst, båda dessa bidrag är stora favoriter hos fansen, som vi ska se. Men Italien är värdland och det brukar generellt inte vara gynnsamt för att nå höga placeringar i ESC. När Italien senast skickade en liknande ballad slutade man 5:a (i Lissabon 2018) och då var det helt tack vare tv-tittarna. Frågan är om tv-tittarna kommer vara lika engagerade denna gång när Italien är värdnation? Spanien å andra sidan har varit en fanfavorit länge – men nämns knappt utanför dessa kretsar. Spanien har ju, precis som Storbritannien, haft en fruktansvärd tid bakom sig med idel sistaplatser och katastrofer. Deras bästa placering de senaste 20 åren är en 6:e plats 2001. Om oddsen stämmer så kommer man nu kanske rent av nå topp-5 vilket vore en fullkomlig dundersuccé för landet! Men samtidigt, så är detta ett popbidrag som kanske inte är juryns absoluta favoritgenre. Och frågan är om landet är tillräckligt attraktivt för tittarna att rösta på? Här finns utrymme att vara fundersam – Spaniens låga odds kan vara ett luftslott som pumpas upp av fansen.

Dark horses då? Ja, såklart kan vi inte räkna bort bidrag som Norges bananvargar, eller Nederländernas S10 – och såklart Polens Ochman! Oddsen är ju inte så starka här, men kom ihåg att de ibland missar vissa publikfavoriter rejält! Såsom KEiiNO för Norge 2019, som ju vann tittarnas omröstning. Det finns alltså gott om utrymme bakom Ukraina – men att Ukraina vinner, det är säkert.

 

 

Spotifyspelningar

En annan indikator på bidragens popularitet är hur många gånger den har streamats på Spotify. Emellertid brukar detta vara en ganska svag indikator på vem som vinner i slutändan. Överlag brukar man här hitta bidrag som är populära bland ESC-fansen, men också bidrag som streamats mycket i framförallt Västeuropa och Norden (där Spotify är störst). Så här ser den topplistan ut (räknat den 9 maj 2022):

 

1. Italien (80 miljoner)

2. Sverige (17 miljoner)

3. Nederländerna (14 miljoner)

4. Spanien (10,63 miljoner)

5. Norge (7,5 miljoner)

6. Ukraina (5,43 miljoner)

7. Tyskland (5,43 miljoner)

8. Storbritannien (4,52 miljoner)

9. Finland (4,2 miljoner)

10. Polen (3,18 miljoner)

11. Tjeckien (2,46 miljoner)

12. Portugal (2,34 miljoner)

13. Belgien (2,28 miljoner)

 

14. Frankrike (2,26 miljoner)

15. Grekland (2,06 miljoner)

16. Litauen (1,96 miljoner)

17. Estland (1,81 miljoner)

18. Serbien (1,46 miljoner)

19. Australien (1,45 miljoner)

20. Rumänien (1,29 miljoner)

21. Moldavien (1,01 miljoner)

22. Island (950 000)

23. Armenien (860 000)

24. Schweiz (820 000)

25. Azerbajdzjan (380 000)

 

Kommentar

Trevlig läsning för oss svenskar – men tyvärr inte speciellt tillförlitligt. Spotify är störst i Norden, vilket märks tydligt på den här listan. De nordiska länderna dominerar, just p.g.a. Att de flesta Spotifyanvändarna sitter i Norden. Italien leder dock här – men det är inte ovanligt. Italien brukar gå bra på Spotify, i synnerhet när det italienska bidraget blir en hit i hemlandet – vilket årets bidrag definitivt har blivit.. Den stora skillnaden mot övriga länder skvallrar dock om att Italien kanske ändå är på gång – och det kanske inte är så konstigt att landet ligger så bra till i oddsen? Men återigen – de har varit nr 1 på dessa listor nästan varje år sedan 2015…

Vi kan dock se att Nederländerna och Spanien slutar högt här – vilket inte hör till vanligheterna. Här kan man därför spekulera i om en skräll är på gång? Inte omöjligt! Men det helt uppenbara är ju att oddsfavoriten saknas i topp-5, nämligen Ukraina som ses först på 6:e plats. Detta kan tolkas som ett bevis på att låten faktiskt inte är så värst populär – utan att favoritskapet beror på kriget. Låten hamnar efter både Norge och Spanien här – och skulle Ukraina vinna så blir det den minst spelade vinnarlåten på Spotify på länge.

Men, kom dock ihåg att listan är från innan semifinalerna körde i gång – det kan alltså ha ändrats sedan dess.

 

 

YouTube-spelningar

Till skillnad från Spotify är Youtube en mycket mer spridd medietjänst – och kan potentiellt ge en mycket bra indikation på vad tv-tittarna har för preferenser. Det finns även här såklart ett par begränsningar att tänka på, dels är det överlag de officiella videoklippen det handlar om, och det kan handla om väldigt dyra musikvideor eller alternativt enkla liveframträdanden i den nationella uttagningen. Detta gör att det bidrag med bra musikvideor gärna får mer spelningar på Youtube – men går kanske inte lika bra i tävlingen. Ett exempel är Francesco Gabbani som 2017 blev ett av de mest sedda ESC-bidragen någonsin på Youtube, med sin musikvideo som blev viral. Emellertid gick det inte alls lika bra i ESC, och han slutade på 6:e plats. Så ta även denna indikator med en nypa salt!

Inom parentes nämns antal spelningar gällande de officiella musikvideorna publicerade senast i mars (räknade 13 maj)

 

 

1. Ukraina (6 508 357)

2. Nederländerna (3 975 010)

3. Storbritannien (3 163 955)

4. Sverige (2 776 970)

5. Frankrike (2 562 643)

6. Serbien (2 330 420)

7. Armenien (2 327 296)

8. Spanien (1 992 671)

9. Rumänien (1 869 055)

10. Italien (1 655 765)

11. Grekland (1 625 524)

12. Belgien (1 543 245)

13. Portugal (1 368 170)

 

14. Azerbajdzjan (1 286 291)

15. Moldavien (1 238 265 )

16. Australien (1 206 348)

17. Litauen (1 150 504)

18. Polen (948 705)

19. Norge (893 490)

20. Schweiz (879 474)

21. Finland (775 305)

22. Island (729 656)

23. Tjeckien (721 676)

24. Tyskland (632 870)

25. Estland (619 699)

 

 

Kommentar

Här är plötsligt Ukraina i topp igen – med nästan dubbelt så många fler spelningar än tvåan Nederländerna. Här kan man alltså se att intresset för Ukraina är stort och många är intresserade av landets bidrag. Givetvis kan detta bero på att landet är i krig och talas om på nyheterna världen över. Dessutom är ju Youtube mer globalt än Spotify, så här kan nog många internationella tittare finnas med. Men i vilket fall som helst så bevisar detta att intresset för Ukrainas bidrag är på topp i år!

Under Ukraina ser vi att man nästan följer oddsen – fast med Nederländerna som tvåa och Storbritannien som trea – med Sverige först på 4:e plats. Precis som på Spotifylistan så kommer Nederländerna med i toppstriden här – vilket är imponerande. Kan de kanske trotsa oddsen och nå topp-5? Här har vi en potentiell utmanare alltså.

 

 

ESC-fansens omröstningar

ESC-fansen har varje år sin egen omröstning om vilka bidrag de själva vill ska vinna. Den mest omfattande är OGAE-poll, där varje lands medlemsorganisation ger poäng enligt Eurovision-sättet 12, 10, 8, o.s.v. Det här ger en väldigt tydlig bild över vad ESC-fansen tycker, vilket är ett bra komplement till övriga indikatorer. Denna omröstning sker dock nästan en månad innan Eurovision kör igång, så den tar inte hänsyn till hur bidragen faktiskt framförs live i Eurovision. Därför återspeglas ofta de dåvarande oddsen tydligt i omröstningen, då oddsfavoriten gärna tar topplaceringen. Malta vann omröstningen 2021, Italien 2019, Israel 2018 och Italien 2017 – alla var tidiga oddsfavoriter. Omröstningen ger således en förvånansvärt bra indikation på vinnaren – men är mycket bunden till de dåvarande oddsen.

Så här slutade årets OGAE-poll (där de icke-kvalificerade bidragen har plockats bort):

 

 

1. Sverige (393p)

2. Italien (387p)

3. Spanien (294p)

4. Nederländerna (218p)

5. Storbritannien (204p)

6. Frankrike (175p)

7. Polen (144p)

8. Norge (120p)

9. Ukraina (60p)

10. Estland (54p)

11. Serbien (53p)

12. Grekland (38p)

13. Finland (37p)

 

14. Tjeckien (35p)

15. Australien (16p)

16. Litauen (11p)

17. Portugal (9p)

18. Moldavien (6p)

19. Belgien (2p)

19. Rumänien (2p)

19. Tyskland (2p)

22. Schweiz (1p)

23. Armenien (0p)

23. Azerbajdzjan (0p)

23. Island (0p)

 

Kommentar

Fansen valde alltså Sverige som sina favoriter i år – men det var med minsta möjliga marginal. Italien var bara ett fåtal poäng ifrån – och liksom på oddslistan så slutar de hack i häl på Sverige. Spanien kommer trea här, efter Sverige och Italien – precis som i oddsen. Den enda skillnaden mot oddsen är såklart att Ukraina inte finns med i toppen – och detta beror ju på att hip-hop inte brukar vara fansens melodi. Fansen är kanske heller inte så benägna att sympatirösta – vilket sannolikt påverkat landets dåliga placering här. Storbritannien slutar 5:a i fansens omröstning – vilket kanske är lite svagt. Frågan är om bidragets popularitet är svagare än vi räknat med eller om detta bara är fansens egna särsmak?

I vilket fall som helst så ska vi komma ihåg att det inte är ofta som fansen väljer Sveriges bidrag som sin favorit – senast var 2014! Och då gick det iallafall ändå till 3:e plats i ESC-finalen! Vi kanske vågar hoppas på en repris?

 

Slutsatser

Ukraina vinner – den saken är säker. Aldrig förr har oddsen varit så låga för ett bidrag att vinna, och aldrig tidigare har ett bidrag haft så starka icke-musikaliska anledningar för att vinna. Självklart kommer Europa att visa sitt stöd till Ukraina, och det lär ske via tittarnas röster. Räkna med en jordskredsseger för Ukraina! Samtidigt är frågan helt öppen vad gäller 2:an och 3:an. Att Sverige ännu en gång tippas nå topp-3 är helt otroligt – och Cornelia har dessutom stöd från fans och experter. Men att hoppas på framgångar hos tittarna är nog att hoppas för mycket – Sverige är inte en tittarfavorit. Når Cornelia topp-5 hos tittarna får vi se det som en fantastisk framgång!

Storbritannien, Italien och Nederländerna verkar bli de störst utmanarna – eftersom Spanien högst troligt har lite uppblåsta odds tack vare fansen. Men Storbritannien är en stark utmanare – och lyckas Sam överhuvudtaget hälften så bra som oddsen säger så får det ses som en enorm framgång för engelsmännen! Landet har ju presterat så dåligt på sistone att en topp-5 placering vore rena drömmen. Nederländerna och Italien har ju dock nyss vunnit tävlingen och är notoriskt starka. Som vi sett så dominerar de också på Youtube och Spotify – vilket inte ska förminskas! Frågan är om de ändå klarar sticka ut, och om årets och fjolårets värdar verkligen lockar juryns eller tittarnas röster? En bra fråga helt klart. Men Sverige har alltjämt fördel gentemot dem – låt oss se om det räcker till en topp-3 för Cornelia.

I varje fall, så lär vi ju få revansch i Kiev (eller annan valfri och mer oskadd stad i Ukraina) 2023!

 


 

Kommentera