Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Eurovision 2021: Schlagermagistern analyserar och spekulerar inför finalen

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


EUROVISION 2021 – ANALYS. Imorgon lördag (22:a maj) avgörs finalen i årets Eurovision. Inför avgörandet har vår Schlagermagister Adrian analyserat startfältet utifrån olika parametrar.

Äntligen är det dags att börja kika närmare på lördagens Eurovisionfinal i Rotterdam – en final som tippas bli en av de jämnaste någonsin. Exakt hur jämnt det kan tänkas bli kan vi få en indikation på genom att titta närmare på några olika faktorer som är duktiga på att ge en bild av bidragens popularitet! Som traditionen bjuder, är det dags att analysera vem som vinner Eurovision 2021!

 

Oddsen

Generellt brukar oddsen faktiskt vara rätt duktiga på att avslöja vinnaren – eller i alla fall på ge ett hum om hur slutresultatet ungefär kommer att se ut. Sedan 2016, när det nya röstningssystemet infördes, så har oddsen blivit ett trubbigt verktyg för att förutse vinnaren. Just 2016 vann ju Jamala, som aldrig var tippad av oddsen att vinna. Hon blev den första att vinna tävlingen utan att vara vare sig jurygruppernas eller tv-tittarnas förstaval. Ryssland, som var oddsfavoriten, vann hos tv-tittarna med kom bara 5:a hos jurygrupperna. Nästfavoriten Australien vann hos jurygrupperna, men hamnade enbart på fjärdeplatsen hos tv-tittarna. Denna skillnad i preferenser mellan jury och tv-tittare var något som spelbolagen inte kunde inte ta in i oddsen och har varit ett gissel för spelbolagen sedan dess. Med undantag från 2017, så Salvador Sobral var överlägsen vinnare hos både jury och tv-tittare, så har oddsen gissat rätt av ren “tur”.

2018 vann Netta, som också länge var oddsfavorit. Däremot gick Eleni Foureira från Cypern upp som oddsfavorit bara några dagar innan finalen – men slutade sen bara tvåa bakom Netta. Emellertid var ingen av dem favorit hos jurygrupperna, där istället Österrike och Sverige tog topplatserna. Israel kom trea där och Cypern femma. 2019 var det dags igen, då oddsen korrekt förutspådde topp 2 – men denna gång av ren tur. Spelbolagen hade tidigt utsett Nederländernas Duncan Laurance som överlägsen favorit – faktum är att han var den kanske största oddsfavoriten någonsin, med 51% tippad chans att vinna! Som god tvåa fanns också den blivande tvåan Mahmood från Italien. Men ingen av dem blev någon favorit hos tv-tittare eller jurygrupper. Norge vann helt överlägset hos tv-tittarna, medan Nordmakedonien och Sverige tog hem jurygruppernas topplaceringar. Duncan fixade “enbart” en andraplats hos tv-tittare och en tredjeplats hos juryn – men poängskillnaderna mot övriga länder var mycket små. Visserligen vann han alltså, men det blev alltså inte med någon större poängmarginal.

Oddsen har de senaste åren alltså lyckats pricka in vinnaren – men på märkliga omvägar. Det som är tydligast här är att oddsen generellt är bättre på att pricka in tv-tittarnas preferenser snarare än jurygruppernas. Så visst är oddsen en bra indikation, men räkna inte med att de är kompletta. Speciellt inte när startfältet är spretigt och jämnt. Så låt oss nu titta på hur oddsen ser ut inför finalen:

Så här såg listan ut dagen innan finalen (notera att placeringar och siffror kan ha justerats sedan dess):

  • 1. Italien (24%)
  • 2. Frankrike (22%)
  • 3. malta_smallMalta (13%)
  • 4.switzerland_smallSchweiz (9%)
  • 5. Ukraina (9%)
  • 6. iceland_smallIsland (6%)
  • 7. finland_smallFinland (3%)
  • 8. portugal_smallPortugal (2%)
  • 9. San Marino (2%)
  • 10. Bulgarien (2%)
  • 11. cyprus_smallCypern (1%)
  • 12. lithuania_smallLitauen (1%)
  • 13. sweden_smallSverige (1%)
  • 14. Grekland (1%)
  • 15. Ryssland (1%)
  • 16. norway_smallNorge (1%)
  • 17. azerbaijan_smallAzerbajdzjan (1%)
  • 18. serbia_smallSerbien (1%)
  • 19. Israel (0,1%)
  • 20. belgium_smallBelgien (0,1%)
  • 21. Storbritannien (0,1%)
  • 22. Moldavien (0,1%)
  • 23. Nederländerna (0,1%)
  • 24. Tyskland (0,1%)
  • 25. Albanien (0,1%)
  • 26. Spanien (0,1%)

 

Kommentar

Årets final har inofficiellt korats den “jämnaste någonsin” – i alla fall i avseende på oddsen. Och visst får man medge att det var länge sedan som oddsen var så oklara om vinnaren och så många bidrag fanns med i toppen. Oddsen, i dess nuvarande utformning har utsett Italien eller Frankrike till favoriter. Skillnaden mellan dem i oddsen är så marginell att vi inte behöver bry oss om den. Är detta de blivande guld- och silvermedaljörerna då? Nja, det finns några viktiga invändningar.

Först och främst: Italien och Frankrike har fortfarande väldigt höga odds för vinst – båda två. 24%:s vinstchans är ett HÖGT odds – faktum är att det är det högsta oddset för en oddsfavorit på minst 10 år (om man räknar på de sista oddsen strax innan finalen). Detta innebär att spelbolagen aldrig har varit så osäkra på om deras vinnarfavorit faktiskt kommer att vinna! Detta är viktigt att komma ihåg – för även när spelbolagen är “dödssäkra” på att ett bidrag ska vinna, så har det ibland blivit fel (Minns exempelvis Ryssland 2016, som hade närmare 50% vinnarchans, men slutade trea i resultatlistan). Vare sig Italien eller Frankrike har därför egentligen några bra odds om man ska vara ärlig. Vidare: Både Italien och Frankrike är Big-5-länder, vilket innebär att tv-publiken ännu inte fått se deras bidrag live i sin helhet. De som är intresserade kan såklart kika på hela genrepsframträdandet på YouTube, men den absoluta majoriteten av tv-tittarna är inte så insatta. Vi kan därför dra slutsatsen att de allra flesta ännu inte har hunnit skapa någon stabilare åsikt om dessa länder – och då är oddsen inte till mycket hjälp. Dessutom har Italien och Frankrike valt två genres som är ovanliga ESC-vinnare numera, rock och Piaf-ballad. Detta är inte nödvändigtvis något negativt, men bidrar till osäkerheten.

Malta är tredjefavorit enligt oddsen – och ligger bara ca 10% bakom. I sammanhanget är det också en marginell skillnad, eftersom oddsen ändå är rätt höga i allmänhet för dessa bidrag. Malta har således nästan lika bra vinnarchans som de andra. Malta var länge oddsfavorit, i alla fall tills för en dryg vecka sedan. Dessutom är Malta just nu det högst rankade bidraget som redan uppträtt live – d.v.s. tv-tittarna har fått möjligheten att skapa sig en uppfattning om bidraget. Detta talar för Malta i konkurrens mot Frankrike och Italien. Maltas bidrag är också mer radiovänlig och publikvänlig än de andra i toppen – men frågan är om det räcker?

Bakom Malta i oddsen hittar vi Schweiz och Ukraina på 9% och ett snäpp längre ned Island på 6%. Man luras lätt att tro att dessa är hopplöst borta i vinnarstriden, men icke! Så sent som 2016 vann exempelvis Ukraina med ungefär samma odds som Island har idag! Då var det ju såklart en skräll, men i år verkar ju allting ha möjlighet att bli en skräll – så varför inte Island? Schweiz var den “första” oddsfavoriten i år, och låg i den positionen fram till i början av maj – innan Malta och Frankrike flög förbi, likaså Italien lite senare. Schweiz är alltjämt fansens favorit, och har klart mest stöd därifrån. Emellertid är låten inte ensam i sin genre, det finns flera liknande låtar – exempelvis Frankrikes och Bulgariens för att nämna några. Konkurrensen är således tuff för Schweiz som verkligen behöver sticka ut för att klara sig. Ukraina dock sticker redan ut maximalt – och är en genuin dark horse. De har slagit ur underläge förut – och kan göra det igen. Det är absolut inte omöjligt att Ukraina kan vinna en jämn omröstning, eftersom det är svårt att vara neutral mot det här bidraget. Island då? Samma här – detta är också en dark horse, men med ett helt annat angreppssätt gentemot Ukraina. Kanske de tar ut varandra? Oklart i nuläget – men i oddsen har de båda nästa lika bra chanser att vinna.

Så har ska vi nu tolka oddsen i år? Ja, räkna med en oviss final – för om spelbolagen är osäkra på vem som vinner, så är tv-tittarna förmodligen det också. Jurygrupperna å andra sidan brukar väldigt sällan vara helt överens om sin favorit – och ger 12:or till de flesta i slutändan. Med det sagt så kan vi i nuläget lika gärna få se en omröstning där en enstaka poäng avgör vem som blir vinnaren, som att Italien vinner med en jordskredsseger. Båda scenarierna är lika sannolika.

 

Spotifyspelningar

En annan indikator på bidragens popularitet är hur många gånger den har streamats på Spotify. Emellertid brukar detta vara en ganska svag indikator på vem som vinner i slutändan. Överlag brukar man här hitta bidrag som är populära bland ESC-fansen, men också bidrag som streamats mycket i framförallt Västeuropa och Norden (där Spotify är störst). Så här ser den topplistan ut:

 

Spotifylistan (till och med 15:e maj)

  • 1. Italien (25 948 000)
  • 2. sweden_smallSverige (14 319 000)
  • 3. finland_smallFinland (6 918 000)
  • 4. norway_smallNorge (5 481 000)
  • 5. Frankrike (4 495 000)
  • 6. cyprus_smallCypern (3 056 000)
  • 7. lithuania_smallLitauen (2 559 000)
  • 8.switzerland_smallSchweiz (2 492 000)
  • 9. iceland_smallIsland (2 406 000)
  • 10. Nederländerna (1 747 000)
  • 11. Ryssland (1 665 000)
  • 12. malta_smallMalta (1 628 000)
  • 13. belgium_smallBelgien (1 618 000)
  • 14. Tyskland (1 556 000)
  • 15. San Marino (1 549 000)
  • 16. Spanien (1 544 000)
  • 17. Storbritannien (1 534 000)
  • 18. Grekland (1 373 000)
  • 19. azerbaijan_smallAzerbajdzjan (1 223 000)
  • 20. Ukraina (1 069 000)
  • 21. Moldavien (1 031 000)
  • 22. Israel (978 000)
  • 23. portugal_smallPortugal (553 000)
  • 24. Bulgarien (497 000)
  • 25. Albanien (427 000)
  • 26. serbia_smallSerbien (279 000)

 

Kommentar

Trevlig läsning för oss svenskar – men tyvärr inte speciellt tillförlitligt. Spotify är störst i Norden, vilket märks tydligt på den här listan. De nordiska länderna dominerar, just p.g.a. Att de flesta Spotifyanvändarna sitter i Norden. Italien leder dock här – men det är inte ovanligt. Italien brukar gå bra på Spotify, i synnerhet när det italienska bidraget blir en hit i hemlandet. Den stora skillnaden mot övriga länder skvallrar dock om att Italien kanske ändå är på gång – och det kanske inte är så konstigt att landet är i topp i oddsen? Även Frankrike, Cypern och Litauen ligger högt – och detta är inte Spotifys starkaste områden. Kanske kan vi förvänta oss lite skrällar från dessa bidrag – i synnerhet Frankrike?

Kom dock ihåg att listan är från innan semifinalerna körde i gång – det kan alltså ha ändrats sedan dess.

 

 

YouTube-spelningar

Till skillnad från Spotify så är Youtube en mycket mer spridd medietjänst – och kan potentiellt ge en mycket bra indikation på vad tv-tittarna har för preferenser. Det finns även här såklart ett par begränsningar att tänka på. Dels är det överlag de officiella videoklippen det handlar om, och det kan handla om väldigt dyra musikvideor eller alternativt enkla liveframträdanden i den nationella uttagningen. Detta gör att det bidrag med bra musikvideor gärna får mer spelningar på Youtube – men går kanske inte lika bra i tävlingen. Ett exempel är Francesco Gabbani som 2017 blev ett av de mest sedda ESC-bidragen någonsin på Youtube, med sin musikvideo som blev viral. Emellertid gick det inte alls lika bra i ESC, och han slutade på 6:e plats. Så ta även denna indikator med en nypa salt!

Nedan är antal spelningar, de officiella musikvideorna publicerade senast i mars, räknade 21 maj:

 

  • 1. Ryssland (11 897 000)
  • 2. serbia_smallSerbien (9 839 000)
  • 3. malta_smallMalta (9 788 000)
  • 4. azerbaijan_smallAzerbajdzjan (5 910 000)
  • 5. Ukraina (5 057 000)
  • 6.switzerland_smallSchweiz (3 292 000)
  • 7. cyprus_smallCypern (3 162 000)
  • 8. San Marino (2 292 000)
  • 9. Italien (2 814 000)
  • 10. finland_smallFinland (2 653 000)
  • 11. lithuania_smallLitauen (2 463 000)
  • 12. sweden_smallSverige (2 376 000)
  • 13. iceland_smallIsland (2 253 000)
  • 14. Moldavien (2 158 000)
  • 15. Frankrike (2 150 000)
  • 16. norway_smallNorge (2 073 000)
  • 17. Tyskland (1 955 000)
  • 18. Israel (1 945 000)
  • 19. Grekland (1 830 000)
  • 20. Storbritannien (1 529 000)
  • 21. belgium_smallBelgien (1 431 000)
  • 22. Nederländerna (1 172 000)
  • 23. Albanien (1 107 000)
  • 24. Spanien (1 046 000)
  • 25. Bulgarien (932 000)
  • 26. portugal_smallPortugal (770 000)

 

Kommentar

Här ser vi plötsligt helt andra bidrag i toppen – en nästan rak motsats mot Spotifylistan. Där låg Serbien allra sist, men på YouTube är de ett av de två mest sedda bidragen! Ska man våga dra slutsatsen att YouTube är populärare plattform än Spotify – på Balkan? Ja. För YouTube-listan uppvisar överlag betydligt fler Östländer i toppen än vad Spotify gör – bl.a. Azerbajdzjan, Ukraina och inte minst Ryssland. Att Ryssland har så många views är inte så konstigt – landet är det största i tävlingen och Spotify är inte så stort där. Att se Ryssland högt är således inte helt oväntat, men vittnar ändå om att ett intresse finns kring det ryska bidraget – kanske på fler ställen än “bara” i Ryssland. Av de länder som inte är Östländer eller har massiva befolkningar, så hittar vi Malta, Schweiz och Cypern väldigt högt på listan – kan detta skvallra om att de är populära långt utanför sina gränser? I Maltas fall är det en ögonöppnare, för de har väsentligt mycket mer views än sina oddskonkurrenter.

Värt att nämna är YouTube-listan dock påverkas mycket av kvaliteten på musikvideon. Snygga, välproducerade musikvideor med högt produktionsvärde får mer views – och det märks i listan. Alla bidrag i topp-10 utom Ryssland och Finland har välgjorda musikvideos. YouTube är en visuell plattform, och användarna vill såklart ha visuell underhållning då. Liveklippen är inte lika underhållande, vilket förklarar varför många av de bidragen som använt liveklipp som officiell musikvideo, är så långt ifrån toppen.

 

ESC-Fansens omröstningar

ESC-fansen har varje år sin egen omröstning om vilka bidrag de själva vill ska vinna. Den mest omfattande är INFE-poll, där varje lands medlemsorganisation ger poäng enligt Eurovision-sättet 12, 10, 8, o.s.v. Det här ger en väldigt tydlig bild över vad ESC-fansen tycker, vilket är ett bra komplement till övriga indikatorer. Denna omröstning sker dock nästan en månad innan Eurovision kör igång, så den tar inte hänsyn till hur bidragen faktiskt framförs live i Eurovision. Därför återspeglas ofta de dåvarande oddsen tydligt i omröstningen, då oddsfavoriten gärna tar topplaceringen. Nederländerna vann omröstningen 2019, Israel 2018 och Italien 2017 – alla var tidiga oddsfavoriter. Omröstningen ger således en förvånansvärt bra indikation på vinnaren – men är mycket bunden till de dåvarande oddsen.

Så här slutade årets INFE-poll (resultat 9:e maj, dock är länderna som ej gick till final borttagna från listan):

 

  • 1.switzerland_smallSchweiz (176p)
  • 2. San Marino (138p)
  • 3. Frankrike (131p)
  • 4. malta_smallMalta (123p)
  • 5. cyprus_smallCypern (92p)
  • 6. lithuania_smallLitauen (87p)
  • 7. azerbaijan_smallAzerbajdzjan (59p)
  • 8. finland_smallFinland (48p)
  • 9. Grekland (45p)
  • 10. Ryssland (37p)
  • 11. Ukraina (30p)
  • 12. sweden_smallSverige (25p)
  • 13. Bulgarien (25p)
  • 14. Italien (23p)
  • 15. norway_smallNorge (20p)
  • 16. Albanien (17p)
  • 17. serbia_smallSerbien (14p)
  • 18. Moldavien (9p)
  • 19. Tyskland (7p)
  • 20. Israel (6p)
  • 21. iceland_smallIsland (5p)
  • 22. belgium_smallBelgien (3p)
  • 23. Storbritannien (3p)
  • 24. Spanien (1p)
  • 25. Nederländerna (0p)
  • 25. portugal_smallPortugal (0p)

 

Kommentar

Schweiz var ju en tidig oddsfavorit, och var så under lång tid. När INFE-poll genomfördes var Schweiz oddsfavoriten – och det märks här. Nu kan man ju faktiskt invända, och påstå att Schweiz var oddsfavorit p.g.a. att fansen uppenbarligen hade dem som sina favoriter  – vilket faktiskt är möjligt. Många fans satsar pengar på sin favorit, och då lär ju det påverka oddsen i ett tidigt skede. Schweiz är ju dessutom kvar i oddstoppen fortfarande, och fansens stöd sviktar ännu inte. Att räkna bort Schweiz från segern vore därför korkat, och de kommer helt säker få mycket röster från ESC-fansen. Vi ser också San Marino i topp, ett land som då och då blir fansens gullebarn. ESC-fansen har en tendens att omfamna smånationer, men även återkommande artister. San Marinos artist Senhit deltog ju faktiskt i ESC redan 2011, så hon är ju välbekant för ESC-fansen – att se henne i topp här är därför inte så konstigt. San Marino har ju dessutom ett speciellt förhållande till ESC-fansen och har haft nationella uttagningar i nära samarbete med dem förut. Frankrike och Malta är tätt efter, och de är ju även de länder som har en tendens att gå väldigt bra hos fansen. Årets bidrag från dessa två länder är lätta för ESC-fansen att omfamna: Frankrikes klassiska Piaf-ballad som påminner mycket om gamla tiders ESC-vinnare, och Malta med ett glatt popsnöre med en junior-ESC-vinnare som artist. Inga större överraskningar att fansen gillar detta alltså. Samtidigt går rock-bidragen mycket dåligt, både Italien och Finland halkar långt efter – trots starka odds. Det är alltså tydligt vilka typer av låtar som fansen prioriterar i årets ESC.

 

Slutsatser

Jag säger det igen: Detta är ett omöjligt år att förutspå! Oddsen för favoriterna har aldrig varit högre – och är således mer osäkra än någonsin. YouTube och Spotify uppvisar helt olika favoriter, även om Malta seglar upp med ett överrepresentativt antal streams/views hos båda. Fansen diggar Schweiz, som ligger 4-5 i oddsen och har liknande popularitet på nöjesplattformarna. Detta gör att årets ESC inte har någon klar favorit såsom vi har haft tidigare år. Även om Italien, Frankrike och Malta (och Schweiz till viss del) tenderar att synas i närheten av topparna på dessa listor är det omöjligt att spika någon som förhandsfavorit. Dessutom finns en mängd underdogs bakom dem – som fått mycket uppmärksamhet på sistone såsom Island och Ukraina.

Och för att göra saken ännu mer komplicerad – vem kommer att vinna juryns röstning? Förra gången vann Nordmakedonien juryns förstaplats – ett land som inte var i närheten av topp-10 vare sig i odds eller andra topplistor. Året innan dess hade vi Österrike i juryns topp – också dem helt otippade i toppen! Det enda vi vet om juryns preferenser är att de brukar gilla lite mer “amerikanska” bidrag, lite mer gospel, smooth pop och radiovänliga moderna låtar – men också komplicerade ballader med tydligt budskap. De gillar inte schlager, gammaldags retropop/disco/club/house/rock och de har generellt svårt för modern glad pop. Dessutom har de en förkärlek till konstnärliga scennummer – inte spejsade publikfriande scenshower med akrobatik, pyro och LED-skärmar – utan svårmodiga komplicerade och coola scennummer. Minns att Benjamin Ingrosso faktiskt kom väldigt högt hos jurygrupperna! Således finns bara ett fåtal bidrag som juryn i år faktiskt skulle tänkas omfamna – Frankrike, Bulgarien, Schweiz, Belgien och Portugal. De två sista där kommer garanterat klara sig bättre hos jurygrupperna än hos tv-tittarna.

I slutsats kan man dra att vi kommer få vara med om en gastkramande omröstning, men jag vågar inte säga att det faktiskt blir så jämnt som många tror. Det enda vi vet just nu, är att vi INTE VET vem som vinner – det betyder ju inte att den som faktiskt vinner i slutändan kanske gör det med säker marginal. Allt avgörs på finalkvällen – och just därför är det så spännande! Jag kommer garanterat att sitta bänkad!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen