Panelen tycker till: Vann rätt låt Eurovision 2019?


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

PANELEN TYCKER TILL. Efter tio års tävlande och 408 bidrag senare är det sjunde Eurovision-decenniet till ända. Medan vi inväntar att ny historia ska skrivas har vi i ESC-Panelen nu i sommar gått igenom år för år och ställt oss frågan: vann verkligen rätt låtar? Nu har vi nått den sista delen i detta projekt och därmed har vi nått 2019, det sista året på decenniet 2010-talet…

…Men det kommer en bonusdel där vi sammanfattar våra totaltopplistor för decenniet!

 

Sammanfattning om Eurovision 2019

Ja det blev Israel som fick stå värd för den sista Eurovisionen på decenniet 2010-talet, och det hade gått 20 år sedan sist. Fram till september 2018 var det oklart vilken stad som skulle få arrangemanget, men det föll till sist på kuststaden Tel Aviv. Tävlingen bestod i vanlig ordning av två semifinaler och en final (som ägde rum den 14:e, 16:e och 18:e maj 2019), där alla tävlingsländer utom värdlandet och “Big Five” var tvungna att kvala till sig finalplatser. Totalt stod 20 platser på spel, tio från vardera semifinal.

Alla länder som deltagit i Lissabon 2018, utom Bulgarien och Ukraina, kom till start i Tel Aviv. Ukraina skulle dock ha deltagit, men efter att landet stod utan representant trots en nationell uttagning valde man att göra ett mycket sent avhopp. Australien deltog för femte gången gillt och från detta år och fem år framåt (till år 2023) har EBU gett Australien rätt att delta i Eurovision varje år. Tidigare behövde deras TV-bolag söka specialtillstånd varje år (eftersom de bara är en så kallad “associerad medlem” i EBU), men det behövde man inte göra denna gång.

Det blev en mycket spännande avslutning på 2010-talets Eurovision Song Contest. Redan innan tävlingen ägt rum var Nederländernas Duncan Laurence och hans låt “Arcade“ överlägsen favorit hos spelbolagen att vinna tävlingen, men någon ny Rybak/Loreen-effekt var det inte tal om. Finalen blev istället en rysare av sällan skådat slag, då Nederländerna bara var jurygruppernas trea. Istället var det Nordmakedonien, som i princip aldrig haft någon bra placering i tävlingen, som vann juryns omröstning medan Sveriges John Lundvik blev tvåa. Sedan kom tittarna in i bilden och vände på steken fullständigt. De hade Norge som storfavorit, en låt som juryn ratat totalt, följt av Nederländerna på andra plats och Italien på tredje plats. Nordmakedonien och Sverige var inte alls några tittarfavoriter. Trots att Nederländerna varken vann juryns eller tittarnas omröstning så vann de i totala poängläget, med Italien som tvåa och Ryssland som trea. Sverige slutade femma.

Flera länder, förutom tidigare nämnda Nordmakedonien, som haft det tufft tidigare år fick det här året sina bästa placeringar på länge. Det gällde t.ex. Schweiz (blev fyra, fick sin tredje topplacering på 26 (!) år), Azerbajdzjan (blev åtta, tog sin första topp 10 sedan 2013), Island (blev tia, tog sin första finalplats sedan 2014), Slovenien (blev 15:e, högsta placering sedan 2015) och inte minst San Marino (blev 19:e, landet tog sin andra finalplats genom tiderna). För andra länder gick det sämre, t.ex. Ungern missade sin första finalplats sedan 2011, både Armenien och Rumänien missade finalplats för andra året på raken, Österrike som blivit bronsmedaljör 2018 blev näst sist i sin semifinal och så ska vi även nämna att Storbritannien åkte på sin fjärde finalsistaplats sedan millennieskiftet. I finalen var det också några förhandsfavoriter som inte gjorde så bra ifrån sig som väntat, t.ex. Cypern (13:e), Frankrike (16:e) och Grekland (21:a).

Alla resultat i tävlingen hittar du på denna sida. Lyssna även gärna på ett recap av låtarna i semi 1, semi 2 och finalen.

 

Panelen tycker till

Nu tänkte vi gå in på vad vi själva tyckte om vinnaren – vann rätt låt eller hade vi andra favoriter?

PS: Vilken låt var din vinnare? Kommentera gärna i rutan nedanför artikeln!

 


Jag anser att Sverige med låten “Too Late For Love” som framfördes av John Lundvik borde ha vunnit!

Motivering: Det sista Eurovisionåret på decenniet 2010-talet bjöd på en riktigt bra kvalité av bidrag, däremot långt ifrån hur bra jag personligen anser det var 2018. Först vill jag säga att vinnarlåten “Arcade” är ändå en helt okej låt men den var långt ifrån min favorit. Jag gav den en trea av fem i betyg inför och det står sig fortfarande. Låten är okej, Duncan är okej och framträdandet okej. Men mer än okej är det inte.

Istället tycker jag faktiskt att Sverige borde ha vunnit. John Lundvik och The Mamas bjöd på en låt och show i världsklass i Tel Aviv och det borde ha belönats bättre än fjuttiga 93 poäng från tittarna. Jag kan förstå att amerikanskinspirerad gospel kanske inte går hem helt i stugorna i alla delar av Europa, men kom igen alltså. Vilket otroligt framträdande de bjöd på! Skönt ändå att juryn hade någon vettig smak att sätta detta högt.

I den första semifinalen hade jag annars inte så många favoriter inför, Georgien och Serbien gav jag fem poäng till och det är betyg jag hade gett även idag. Jag är tacksam att åtminstone en av dem gick vidare. Kul också att San Marino gick vidare med ett glatt bidrag och en bra artist som Serhat är. Det visar också att det går att skicka något daterad discomusik när alla kanaler bara spelar mainstreamradiopop. Portugal är också en klassiker, den första låt jag anser Portugal skickat detta millennium som inte är tråkig eller skrikig. Det må vara konstigt – men det är faktiskt konst!

I andra semin var det fler bra låtar som tyvärr åkte ut: Armenien, Moldavien, Lettland, Rumänien och Kroatien. Alla hamnade i den svåra semin där det redan var givet vilka som skulle gå vidare (jag tror vi alla i panelen fick 8 eller 9 av 10 rätt i våra gissningar – så förutsägbart var resultatet här). Nu var det ju många bra som gick vidare till final, men om jag hade fått byta ut några så hade jag åtminstone skickat med Rumänien och Kroatien istället för Albanien och Malta.

I finalen hade jag som sagt Sverige som storfavorit, men jag hejade också på Serbien och Spanien, framförallt den sistnämnda som jag tycker förtjänade en betydligt bättre placering än den 22:a plats som det blev. Och varför kom Italien så högt? För mig är det en monoton och blek låt – skittråkig att både se och höra på!

Överlag så tycker jag att Israel gjorde tre bra shower. Det märks att de är bra på att göra bra shower. Däremot hade man kunnat skippa Madonna och dragit ned tiden till 3,5 timme istället för 4 timmar. Men sändningarna var roliga att följa och även om jag inte är helt nöjd med vinnaren så säger jag ändå grattis till Nederländernas femte seger (och det var kanske på tiden att den kom efter 44 års lång väntan)!

 

Min personliga topp 5

  1. Sverige: John Lundvik – Too Late For Love
  2. Georgien: Oto Nemsadze – Sul tsin iare
  3. Serbien: Nevena Božović – Kruna
  4. Spanien: Miki – La venda
  5. Rumänien: Ester Peony – On A Sunday

 


Jag anser att rätt låt vann det här året!

Motivering: En återkommande trend med mina favoritlåtar är att de ofta är ganska dystra. Antingen i ljudbilden, eller texten, eller både och. Just därför skulle det bli så att “Arcade” till slut blev min favorit bland ett getingbo bland fyra utmanare om min titel. Duncan lyckades med hjälp av den personliga historia han berättar i “Arcade”, om en barndomsvän till honom som avled i ung ålder, väcka en överhängande känsla av hopplöshet som man kan känna inför liknande situationer. Och med min livshistoria (som jag inte ska rabbla upp här för då blir jag för långrandig), så slår låten på precis rätt strängar för att jag ska uppskatta den.

Det blir desto roligare att se denna låt vinna, för när man tar i beaktande vad som var populärt inför 2019 var det så att många länder körde på “Fuego”-vågen, till mitt stora förtret. Men i slutändan var det bara en av dem som hade någon nämnbar framgång (Luca Hänni), men på det stora hela blev det en seger för låtar med emotionell tyngd och låtar som berättar en historia. Förvisso blev det en mycket knappare seger än vad många förutspådde, men ändå en seger oavsett.

 

Min personliga topp 5

  1. Nederländerna: Duncan Laurence – “Arcade”
  2. Spanien: Miki Núñez – “La venda”
  3. Island: Hatari – “Hatrið mun sigra”
  4. Belgien: Eliot Vassamillet – “Wake Up”
  5. Serbien: Nevena Božović – “Kruna”

 


 

Jag anser att Spanien med låten “La Venda” som framfördes av Miki Núñez borde ha vunnit!

Motivering: Nej jag tycker inte att Duncan Laurence från Nederländerna förtjänade att vinna tävlingen. Om Nederländerna skulle ha vunnit någon gång på 2010-talet så skulle det ha varit år 2010, även om de inte var mitt förstahandsval det året heller. Låten i sig är visserligen fin, men jag tycker texten är rätt dålig “Allt jag vet, allt jag vet. Att älska dig är ett förlorande koncept.” senast jag kollade var det ett förlorande koncept oavsett vem man råkar tycka oavsett om personen råkar vara vid liv eller inte.

Men nu köpte ju Europa Duncans snyfthistoria och så får det vara. Personligen tyckte jag dock att det fanns flera starka vinnarkandidater. Island med sitt budskap om att hatet inte skall få segra. Slovenien med sitt otroligt avskalade men ack så vackra bidrag. Norge med sin storslagna etnopoplåt, och såklart Serhat som representerade San Marino (behöver jag säga mer?).

Men får jag bara välja en vinnare så blir det Miki Núñez med låten La Venda från Spanien. Spanien är ett av de länder jag tycker minst om i Eurovision Song Contest. 2018 skickade de till och med tidernas sämsta bidrag… 2019 valde de dock att göra raka motsatsen och skickade en av de bästa låtarna på hela 2010-talet. När jag hör La Venda blir jag oftast på lite bättre humör, vad annat kan man bli av en så pass glad och catchig låt som dessutom framförs på spanska. Liveframträdandet kanske var något underväldigande, men Miki förtjänade klart högre än 22:a plats…

 

Min personliga topp 5

  1. Spanien: Miki Núñez – “La venda”
  2. San Marino: Serhat – Say Na Na Na
  3. Norge: Keiino – Spirit In The Sky
  4. Slovenien: Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi
  5. Island: Hatari – “Hatrið mun sigra”

 


Jag anser att rätt låt vann det här året!

Motivering: Första gången jag lyssnade på låten låg jag i sängen i källaren med hörlurarna i mobilen. Lillasyrran hade frågat om jag hört den och då blev jag med ens nyfiken. Från första strofen ändrades min andning, genom låten fanns det tillfällen då jag slutade andas helt. Den var så rätt! Den slog an mot en skör sträng och vid flertal gånger har Duncan gjort att en tår bildats i ögonvrån. Ja, att vänta på låtarna till finalveckan har inte varit min starka sida, för man vill ju lyssna, vända och vrida och analysera sig fram till vem man vill ha som vinnare och för mig var han solklar genom hela tävlingen. 

2019 kändes som ett år där nivån på bidragen var väldigt spretiga och ett år där låtar inte når fram till en refräng eller ett klimax. I den kategorin kom exempelvis Belgien. Starten i låten var lockande och allt radades upp till en snygg låt…men inget hände. Stackaren såg tyvärr också ut som ett vilset lamm på scenen, så jag hoppas han kan komma tillbaka med lite mer erfarenhet och bättre låt i bagaget. Men nu var det inte mina bottennapp vi ska komma till, utan mina favoriter. Ett land som jag anser borde kommit mycket högre och som inte förtjänade den “fake-12:a” som delades ut är Israels Kobi Marimi med låten “Home”, en strof i slutet av låten där han river av en lite raspig sång ger ståpäls. Han placeras i kategorin “gött jobbat, men inte hela vägen”. I den kategorin placerar jag även Italien (men varför låter italienska bidragen, trots sitt vackra språk, ofta så uttråkade när de framträder?), Frankrike (kul kombination mellan franska och engelska växelvis), Spanien (går inte ta miste på det positiva draget i låten och energin), Serbien (såå snygg ballad), Tjeckien (wow, vilken scennärvaro, flera pinnar upp), Slovenien (läckert, avskalat, behöver inte alltid vara pampigt, stort vibrato och wailanden), Azerbadjan (nästan på min topp 5, snygg) och likaså Ryssland (ja, jag gillar honom, men harmonierna var så läckra även dem – heja team Sverige) och Schweiz (vilken energi & glädje).

Så för att komma vidare, Sverige får min topp 5 placering. Min kära mor, som for till änglarna förra året, hade John Lundvik som favorit i Mello då med “My turn”, så den har en högre betydelse för mig än låten han förmedlade i år. Men han sjunger ju som en gud, tjejerna i kören var outstanding och låten är bra, så juryn gjorde ett bra jobb med poängutdelandet där. Nordmakedonien kom högt på min lista med en gång, den var lätt att ta till sig, en riktigt schlagerballad som naglade sig fast och tar 4:e platsen. Efter det tar jag en snäv sväng och sätter Island  på 3:e plats. Ärligt, jag är ingen “growlfantast”, men hela konceptet gick ända in i rotchakrat, i alla fall när falsettsången är rätt. Jag går fullständigt loss på låten och bara måste spela den med HÖG volym. Helt otippat bland låtvalen av pop och balladkaraktär! Min 2:aplats kniper Norge då låten är medryckande, glad och jag är en “sucker” för etniska influenser när det gifter sig med det moderna. Även om jojken varit rejält falsk vid framträdandet, så är jag för den här gången ganska förlåtande.

Värdskapet som Israel stod för höll en rafflande nivå, på gränsen till för mycket. Nä nu ljuger jag, att ha dit Madonna var too much, så där hoppas jag man tar lärdom för framtida värdskap. Bättre att nyttja tidernas Eurovisionstjärnor till mellanakter istället! Det finns annat, sånt som är bättre och som bidrar med mer konstnärlighet än en sångerska som inte behöver göra mer för att bevisa något för sig själv och världen.

 

Min personliga topp 5

  1. Nederländerna: Duncan Laurence “Arcade”
  2. Norge: KEiiNO – “Spirit in the sky”
  3. Island: Hatari – “Hatrið mun sigra”
  4. Nordmakedonien: Tamara Todevska – “Proud”
  5. Sverige: John Lundvik – “Too late for love”

 


 

 

Nu vill vi veta vad du tycker! Kommentera gärna vem du hade som personlig favorit det här året!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen