Panelen tycker till: Vann rätt låt Eurovision 2018?


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

PANELEN TYCKER TILL. Efter tio års tävlande och 408 bidrag senare är det sjunde Eurovision-decenniet till ända. Medan vi inväntar att ny historia ska skrivas tänkte vi i ESC-Panelen nu i sommar gå igenom år för år och ställa oss frågan: vann verkligen rätt låtar? I den näst sista delen ska vi kika tillbaka på Eurovision 2018.

 

Sammanfattning om Eurovision 2018

Portugal hade kämpat i flera decennier för att få den efterlängtade Eurovision-titeln och 2017 släppte förbannelsen då Salvador Sobral fick sjunga tävlingen hem till Lissabon. För det blev den portugisiska huvudstaden som fick uppdraget att hålla i tävlingen den 8:e, 10:e och 12:e maj 2018. Formatet med två semifinaler användes även detta år, där alla länder som ville tävla förutom värdlandet och “Big Five” behövde kvala om tjugo finalplatser, tio från varje semifinal.

Det här året var det första året sedan 2011 som inget land som deltagit året innan hoppade av. Australien var som synes med igen och dessutom gjorde Ryssland comeback efter att man fått lämna återbud med kort varsel året innan (efter konflikten med Ukraina). Så totalt blev det 43 länder som deltog – lika många som deltog åren 2008 och 2011.

Nog kan man kalla 2018 för året då många av de länder som brukar gå till final (tack vare bl.a. mycket diasporaröster) inte gick vidare till “The Grand Final”. Detta drabbade hela Kaukasus (Armenien, Azerbajdzjan och Georgien), Rumänien (!), Ryssland (!) och Grekland (den sistnämnda för andra gången på bara två år). Sällan har vi Eurovisionfans skådat att så många förhandsvana favoriter åkt på stryk redan i semifinalstadiet!

Istället blev 2018 års topp tio fylld av länder som under de senaste åren haft väldigt hopplösa resultat, t.ex. Cypern (som blev tvåa), Österrike (trea), Tyskland (fyra), Tjeckien (sexa), Estland (åtta) och Danmark (nia). Men den som drog största vinstlotten var ändå Israels Netta med sin låt “Toy” som förvisso bara blev trea hos juryerna men vann tittaromröstningen och därmed tog Israel hem sin fjärde seger efter 20 års väntan.

Hur gick det då för Sverige? Ja, Sveriges representant det här året var Benjamin Ingrosso och bidraget hette “Dance You Off”. Som vanligt tog sig Sverige sig enkelt vidare till final från semifinalerna, men finalen skulle det komma att bli en riktig rysare för Sverige del. Efter finalens juryröstning såg det ljust ut, då Sverige låg tvåa efter Österrike. Men sedan kom tittarna in och satte käpparna i hjulet för Benjamin. De hade honom först på 23:e (!) plats, vilket gjorde att planerna på en ny svensk Eurovision-seger inte längre vad att tänka på för detta år. Tack vare det stora jurystödet blev tittartappet inte så dråpligt som det hade kunnat bli, utan det blev en sjundeplats vilket ändå får räknas som väldigt högt för Sveriges del.

Alla resultat i tävlingen hittar du på denna sida. Lyssna även gärna på ett recap av låtarna i semi 1, semi 2 och finalen.

 

Panelen tycker till

Nu tänkte vi gå in på vad vi själva tyckte om vinnaren – vann rätt låt eller hade vi andra favoriter?

PS: Vilken låt var din vinnare? Kommentera gärna i rutan nedanför artikeln!

 

Jag anser att Bulgarien med låten “Bones” som framfördes av Equinox borde ha vunnit!

Motivering: 2018 var ett kul år med en hel del bra bidrag. Tyvärr var de två bidragen som ställde sig längst upp på prispallen bland de sämsta i mitt tycke. Vinnarlåten “Toy” var ren smörja till låt och för att inte tala om den så uppenbara propagandan låten baserades på. Hela konceptet var rent ut sagt vidrigt. Jag har nog uttryckt mitt missnöje över denna låt tillräckligt mycket här i panelen för att gå in på det igen. Jag är bara glad att dess år av uppmärksamhet äntligen är över och vi slipper dras med det mer.

Som jag nämnde så hade 2018 en hel del kvalité. Högst upp på den listan var den bulgariska supergruppen Equinox och deras låt “Bones”. Det var snyggt producerat, väl framfört och var oerhört catchigt. För att inte tala om den mörka övertonen som på något sätt vilade över låten. Den fångade in mig från första lyssningen och jag trodde genuint då att den kunde vinna. Sedan insåg jag att Europa aldrig kommer ta till sig det på samma sätt som jag gjorde. Än idag älskar jag låten och är en av mina absoluta favoritlåtar i Eurovision historien.

Österrike blev juryns favorit, vilket gladde mig rejält. Den slutade på en fin och välförtjänt tredje plats. Cesárs djupa röst med en härlig refräng med soul-influenser gjorde detta till en låt av riktigt hög kvalité. Waylon från Nederländerna är en personlig favorit. Han imponerade på mig redan 2014 och visade här att han kan stå på egna ben. Han har en röst av guld och kan köra både country och rock. En riktigt underskattad låt från 2018 års tävling. Mitt fjärde val lät nog göra mig till panelens mest hatade medlem, men jag är nog en av få som faktiskt gillade Benjamin Ingrossos låt. Och det av en väldigt enkel orsak – den gör mig glad. Jag blir på så gott humör varje gång jag hör låten. Den lyfter min sinnesstämning rätt omgående. Och för en person som är lika stel som en staty så vill jag genuint upp och dansa. Slutligen vill jag nämna Italien. De lyckas alltid skicka låtar som faller mig i smaken. Vet inte om det är språket som jag är svag för eller om det är något med deras sätt att suga mig in i deras värld, oavsett vilken typ av genre de kommer med. Finns flera låtar som hade kunnat ta plats på listan och som hade kunnat göra det. Men för stunden håller jag mig till dessa fem.

 

Min personliga topp 5

  1. Bulgarien: Equinox – “Bones”
  2. Österrike: Cesár Sampson – “Nobody But You”
  3. Nederländerna: Waylon – “Outlaw in ‘Em”
  4. Sverige: Benjamin Ingrosso – “Dance You Off”
  5. Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente”

 


Jag anser att Litauen med låten “When We’re Old” som framfördes av Ieva Zasimauskaitė borde ha vunnit!

Motivering: Till en början håller jag med min kollega Haris om Israels vinnarlåt och även Cyperns andraplacering. Två dåliga låtar som kom alldeles för högt, mest kanske på grund av underhållningsvärdet i scenshowen. Däremot håller jag inte med om kvalitén i Österrikes låt, personligen gav jag Cesár en etta i betyg i vår inför-guide (vilket jag var helt ensam om i detta sammahang) och det står jag för. Det finns också fler sämre låtar som kom alldeles för högt, t.ex. den italienska duon och inte minst Tjeckiens egen “Allan Ballan” alias Mikolas Josef. Den sistnämnda vill jag inte ens kommentera längre!

Då var det slutgnällt för mig för denna del för även om det inte gick för mig i toppen så var 2018 ett riktigt starkt Eurovision-år! Faktiskt ett år med fler toppkandidater än jag får plats med på listan, men jag kommer till det lite senare. Först vill jag börja med den låt som berör mig mest av alla, och det är Litauens Ieva Zasimauskaitė och hennes “When We’re Old”. Faktum är att den är så pass berörande att jag inte kan lyssna på den särskilt ofta utan att bli just väldigt berörd. Dock på ett positivt sätt! Jag är väldigt glad att Ieva lyckades ta sig till final från det getingbo som första semifinalen var 2018, för det fanns många kandidater som var bra där, men i finalen blev jag otroligt besviken att Litauen inte vann, även om jag idag inser att sannolikheten för det sjönk drastiskt när de fick så pass tidigt startnummer. Men oavsett, de borde åtminstone ha blivit topp 10 med en så pass bra låt! Det enda jag kan glädja mig över är att Ieva fick höga poäng av såväl jury som tittare och att det ändå är Litauens tredje bästa placering genom tiderna. Det hade lika gärna kunnat bli som för Slovakien 2010 (att komma näst sist i sin semi).

Dags då för alla andra favoriter jag hade det här året. De är många och de ropas upp nu utan inbördes ordning. Håll i hatten för nu kör vi: Albanien (äntligen en riktigt bra rocklåt från Albanien!), Belgien (tydligen ensam i gruppen att gilla den), Estland (opera har gjorts förut, men det här var bra), Bulgarien (inte toppfavorit men riktigt bra), Kroatien (återigen rätt ensam om att gilla detta), Grekland (något genuint som borde ha gått till final), Armenien (en av Armeniens bättre bidrag på 2010-talet), Schweiz (hade gått till final i semi 2), Irland (vacker melodi), Danmark (härligt nummer), Nederländerna (annorlunda rocklåt), Ungern (bara häääääärligt), Montenegro (borde ABSOLUT ha gått till final!), Slovenien (älskar den här låten), Ukraina (smårolig), Tyskland (vacker låt) och Frankrike (borde ha kommit högre).

Hur ska jag bara kunna välja fem av dessa? Hjäääääääääälp!

 

Min personliga topp 5

  1. Litauen: Ieva Zasimauskaite – When we’re old
  2. Frankrike: Madame Monsieur – Mercy
  3. Ungern: AWS – Viszlát Nyár
  4. Albanien: Eugent Bushpepa – Mall
  5. Slovenien: Lea Sirk – Hvala, ne!

 


Jag anser att Ungern med låten “Viszlát nyár” som framfördes av AWS borde ha vunnit!

Motivering: Som nybakad panelmedlem var 2018 det första året jag bevakade de nationella uttagningarna på allvar, och det fanns flera intressanta låtar jag fick bekanta mig med. En utav dem var “Viszlát nyár” av AWS, och när det blev klart att de gick och vann hemma i Ungern blev jag alldeles lyrisk. När vi i panelen sen skulle kommentera låtarna inför 2018 öste jag enormt mycket beröm över “Viszlát nyár”, och jag står fortfarande för det jag sa då (panelens omdöme går att hitta här). En kompromisslös hårdrocklåt som knappast tog några fångar, och framförd med enorm energi på scen. Det roliga med detta var att min kärlek till denna låt blev såpass uppmärksammad att jag fick en hälsning från bandets trummis (Áron Veress, reds anm) å AWS vägnar, bara en sån sak!

Väl i Eurovision så kom jag ihåg att jag svettades rejält inför semifinal två där Ungern tävlade, och kom ihåg att jag bara lyfte mig upp från stolen och skrek “Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!” när Ungern gick vidare. Vissa pratade till och med om att Ungern skulle komma väldigt högt, och detta var ett viktigt steg för det.

Men i slutändan blev det som bekant tyvärr inte så, Ungern sjönk till en 21:a plats i finalen, och det visade sig även att de hade gått till final med blotta förskräckelsen (bara 4 poäng ner till elfteplatsen). Istället skulle tävlingen se ut att bli ett chicken-race mellan Israel och Cypern, med två låtar som jag inte alls hade så mycket till övers. Därtill också Österrike som blev juryns favorit ganska oväntat. Hur som haver, Israel som vann då, där har jag redan kunnat konstatera att det blivit en låt som inte åldrats särskilt väl.

 

Min personliga topp 5

  1. Ungern: AWS – “Viszlát nyár”
  2. Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente”
  3. Tyskland: Michael Schulte – “You Let Me Walk Alone”
  4. Danmark: Rasmussen – “Higher Ground”
  5. Montenegro: Vanja Radovanović – “Inje”

 


Jag anser att Danmark med låten “Higher Ground” som framfördes av Rasmussen borde ha vunnit!

Motivering: HELT fel låt vann det här året! Faktum är att undertecknad skulle gå så långt som att påstå att propaganda låten Toy är den sämsta låten som någonsin vunnit Eurovision Song Contest (Ja, jag har lyssnat igenom samtliga vinnarbidrag sedan år 1956). Visserligen är den catchig, men på det där tämligen irriterande sättet. Budskapet trycks rätt upp i ansiktet på lyssnaren som förnedras med kycklingljud. Nej fy, 2018 års vinnare borde ha varit 2010-talet mest episka bidrag, Higher Ground som framfördes av den betydligt mer begåvade sångaren Rasmussen från vårat grannland Danmark.

Så här recenserade jag bidraget innan tävlingen: “Det här kan vara den bästa låten som någonsin tävlat i Eurovision. Den nordiska atmosfären. vikingareferenserna, den otroligt episka melodin och texten… Jag blev helt betagen första gången jag hörde det här mästerverket. Att SVT var så pass (grov svordom) att de valde att inte ta med låten i melodifestivalen kommer för all framtid vara ett stort mysterium för mig. Den enda förklaringen jag kan komma på är de helt enkelt inte ville vinna ESC i år. Jag tror och hoppas att Danmark ska knipa finalplatsen. Men en vinst känns långt borta då låten kan vara lite för nordisk för att folket i södra Europa ska kunna uppskatta den fullt ut.”

Jag står fast vid det jag skrev då (även jag kanske hade uttryckt mig något annorlunda nu) och i slutändan så gick det ju bra för Danmark som slutade på en 9:e plats. Men min önskan hade dock varit att det skulle ha gått hela vägen, nu gjorde det dock inte det och min förhoppning är att vi skall få se fler liknande nordiska bidrag i tävling i framtiden. Redan år 2019 skickade ju Norge låten Spirit In The Sky och lyckades till och med toppa danskarnas resultat från året innan. Vem vet, nästa år kanske det är Sveriges tur att skicka ett bidrag i den här stilen, man kan ju hoppas…

 

Min personliga topp 5

  1. Danmark: Rasmussen – “Higher Ground”
  2. Grekland: Yianna Tersi – “Oniro Mou”
  3. San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening – “Who We Are”
  4. Frankrike: Madame Monsieur – “Mercy”
  5. Serbien: Sanja Ilić & Balkanika – “Nova Deca”

 


Jag anser att Bulgarien med låten “Bones” som framfördes av Equinox borde ha vunnit!

Motivering: Jag håller mig helt enkelt till Haris motivering med den här! Jag älskar den här låten och måste alltid lyssna på repeat några gånger när jag lyssnar på låtarna för året. Det dröjde dock innan den dök upp i min musikstreamingtjänst, för innan den hade jag en helt annan favorit. Alekseevs från Vitryssland med studioversionen av låten “Forever” lyssnade jag sönder, dvs innan jag sedan hörde liveversionen – där dog den!  Det var svagt, falskt och…konstigt!

Jag och lillsyrran hade möjligheten att besöka Portugal & Lissabon finalveckan, vara på ena semifinalen, dansa på Eurocafé och uppleva finalen på Eurovillage med tusentals andra fantaster och hela upplevelsen är bland de bästa jag haft i mitt liv. Vacker plats, suverän tunnelbana där det var lätt att ta sig överallt, hjälpsamma människor och en hel stad som sjöd av folkfest. Jag hade inte Israel“Toy” som nån topplåt, men att uppleva hur den togs emot bland publiken på torget gjorde att jag inte alls missförstår hur långt den tog sig. Det gungade!

Utöver Bulgarien, hur ska jag välja när 2018 års bidrag är så in i helskotta bra! Det är verkligen ytterst få från året jag inte tycker om. Albaniens rockbidrag satte ribban tidigt – tror jag tycker det är landets bästa bidrag! Ungerns bidrag uppskattar jag mer och mer (det gömmer sig en liten smygrockare därinne ibland och headbanging faller sig helt naturligt), Nederländernas countryrockare var så rätt, tidlös, Sverige med snygg produktion och proffsigt framträdande, Greklands vackra bidrag med sitt underbara språk (tyvärr var framträdandet inte i nivå med låten i sig självt), Sloveniens medryckande “Hvala ne” man inte kunde låta bli att guppa huvudet i takt med. Sen tycker jag att Finland hade en riktigt bra låt, “Monsters”, som förtjänade en högre placering än vad det slutade med. Ukrainas “Under the ladder” var oerhört bra live. Man har färgats av det man sett IRL, det kan man inte sticka under stol med.

Sen var det några bidrag där jag anser att huvudpersonerna är bättre än låtarna de framförde, det är Alexander Rybak från Norge och Eleni Foureira från Cypern. Av alla låtar är det inte många som spelats på svensk radio såsom Elenis “Fuego” – fortfarande! Tycker inte den är top notch, men sångerskan är vad jag skulle säga “a force of nature”.

Så, förutom min etta kan min topp fem variera något beroende på humöret. På femte plats placerar jag Tjeckiens Mikolas Josef  med “Lie to me”. Den har fått vara med vid många sessioner när jag lyft min hantlar då den fungerar oerhört bra att hålla träningstakt till. Danmarks Rasmussen med “Higher ground” gav i alla fall Mig gåshud. Hans röst är kanske inte fullt så svulstig, men jag hade inte varit ledsen om den vann. Estlands Elina Nechayeva med sin kristallklara stämma i italiensk opera “La forza” är bland de snyggaste i operasammanhang och ESC och hamnar på tredjeplatsen. Jag lyckas komma upp i hennes register, men det låter mer som en klämd hamster eller något annat slags olyckligt skadat djur när jag försöker. På andra plats placerar jag Serbien Sanja Ilić & Balkanika med den moderna, men etniska “Nova Deca”. Med klyschor från “Love, Love, Peace, Peace” som Måns Zelmerlöv och Petra Mede framförde med bravur 2016 innehåll den här låten  “en gammal man i skägg”, “trumslagare” och ett “gammalt instrument”, så vad kan gå fel! Att man sjunger på det vackra hemspråket och blandar gammalt och nytt gör att den här seglat upp till andra plats och blivit en av mina favoriter 2018.

 

Min personliga topp 5

  1. Bulgarien: Equinox“Bones”
  2. Serbien: Sanja Ilić & Balkanika – “Nova Deca”
  3. Estland: Elina Nechayeva“La forza”
  4. Danmark: Rasmussen – “Higher ground”
  5. Tjeckien: Mikolas Josef – “Lie to me”

 

Nu vill vi veta vad du tycker! Kommentera gärna vem du hade som personlig favorit det här året!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen