Panelen tycker till: Vann rätt låt Eurovision 2017?


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

PANELEN TYCKER TILL. Efter tio års tävlande och 408 bidrag senare är det sjunde Eurovision-decenniet till ända. Medan vi inväntar att ny historia ska skrivas tänkte vi i ESC-Panelen nu i sommar gå igenom år för år och ställa oss frågan: vann verkligen rätt låtar? I denna del tycker vi till om vinnaren i Eurovision 2017!

 

Sammanfattning om Eurovision 2017

Efter att det i slutskedet i finalen 2016 i bild stått mellan fienderna Ryssland och Ukraina, där det blev Ukrainas något kontroversiella låt “1944” som tagit hem segern blev det ett Eurovision för andra gången i Ukraina. Men mycket av tävlingen skulle dock komma att plågas av just konflikter, framförallt mellan värdlandet och Ryssland men även med problem inom produktionen på många plan, inte minst efter att de två exekutiva producenterna lämnat produktionen och att Ukraina vägrade släppa in den ryska representanten i landet.

Nåväl, efter många om och men kom beslutet att tävlingen skulle läggas i huvudstaden Kiev den 9:e, 11:e och 13:e maj 2017. Totalt kom 42 länder till start, med bland annat en rumänsk comeback (efter att de fick avstå 2016 års tävling av ekonomiska skäl till EBU) men med ett sent ryskt avhopp p.g.a. konflikten med Ukraina. Australien bjöds åter in till tävlingen och kom även till start för tredje året på raken. De fick precis som året innan kvala genom semifinalerna om att få en plats i finalen, precis som för alla andra (utom “Big Five” och värdlandet). I övrigt var allt som vanligt, två semifinaler avgjorde vilka tjugo länder som skulle göra de direktkvalificerade länderna sällskap i finalen.

I finalen i Eurovision 2017 var det Portugals Salvador Sobral med låten “Amar Pelos Dois“ som vann. Lyssna gärna på låten i klippet här ovanför. Portugal som i 50 år hade slitit med dåliga placeringar i stort sett vartenda år man deltagit kom plötsligt att bli allas favorit. Salvador tog hem såväl tittar- som juryröstningen överlägset. Bulgarien, som även de haft kämpigt tidigare om än bättre resultat 2016, kom tvåa och Moldavien, som även de haft bitvis kämpigt tidigare, lyckades bli trea. Så det blev helt enkelt ett år när länder som hade haft det kämpigt kom högst! Det ska även noteras att Portugal vann finalen med den dittills högsta poängsumman, och denna hade även gått förbi Alexander Rybaks tidigare rekordsumma från 2009 om det gamla poängsystemet (2009-2015) hade gällt.

Sverige då, ja vi skickade som bekant Robin Bengtsson med låten “I Can’t Go On” som tog Sverige åter till en topplacering i finalen, totalt sett en femteplats. Robin Bengtsson fick inleda den första semifinalen, men drog sedan andra halvan i finalen och fick ett sent startnummer. Detta gjorde att Sverige för första gången sedan 2006 fick starta efter nr 20 i en Eurovision-final!

Alla resultat i tävlingen hittar du på denna sida. Lyssna även gärna på ett recap av låtarna i semi 1, semi 2 och finalen.

 

Panelen tycker till

Nu tänkte vi gå in på vad vi själva tyckte om vinnaren – vann rätt låt eller hade vi andra favoriter?

PS: Vilken låt var din vinnare? Kommentera gärna i rutan nedanför artikeln!

 

Jag anser att rätt låt vann det här året!

Motivering: Rätt plats, rätt tid och rätt omständigheter. Det är receptet som gjorde Portugal till segrare år 2017. Det var liksom den perfekta stormen för Portugal att äntligen vinna. 2017 var ett ovanligt år. Det fanns egentligen ingen vinnarkandidat i denna upplaga, så bettingbolagen gick med Italien i stort sett fram tills dess att Gabbani framförde sin låt live. Då insåg man det som länge varit risken – “Europa kommer inte förstå sig på Italien live”. Och förhandsfavoriten slutade sexa. När det är så många låtar som ligger på samma nivå kommer folk dras till det som kändes mest äkta, och det var Sobral och hans låt. Han var på riktigt och hans låt var vacker. I en musikvärld som blir mer och mer kommersiell och datagjord kom här en kille med en låt som lika gärna kunde ha tävlat i Eurovision på 60-talet. Folk tog det till sig och gjorde honom till segrare. Därmed blev Salvador Sobral den första mannen, och andra artisten bakom Marija Serifovic 2007, att vinna med en låt som inte innehöll någon engelsk text detta millennium. Helt välförtjänt!

2017 var som sagt ett märkligt år. Det var som att folk tröttnade på Spotify-musiken för en stund, och ville ha något mer originellt. Tre av låtarna i topp åtta var låtar framförda på modersmålet och inte engelska. Ville man ändå ha den typen av musik så fanns ju alltid Sverige att falla tillbaka på. För om det är någon som kan kommersiell musik så är det gamla Sverige. Sverige slutade på en femte plats. Men där emellan hittade vi en powerballad från Bulgarien, tramsig upptempo från Moldavien och någon form av mystisk konst från Belgien.

Personligen var min favorit Joci Papai och hans fantastiska “Origo”. En låt på ungerska med etnoinfluenser som var min favorit genom hela tävlingen och är det än idag. Jag gillade Italiens seriösa trams om man nu kan säga så. Det var tilltalande på ett kul sätt. De två efterföljande bidragen kan jag inte riktigt ge en förklaring för. Det är låtar som helt går på känslor. Danmark och Norge gjorde mig på gott humör bara och det kan jag inte ta ifrån dem. Anjas låt var så nära schlager jag vill komma i den moderna Eurovisionen och jag får gåshud varje gång hon tar i i refrängen. Norge är en sådan låt som bara gör mig glad. Man kan lyssna på den när som helst. Men även om Sobral inte hade min absoluta favoritlåt, så hade han förmodligen tävlingens bästa låt och förtjänade därför att vinna!

 

Min personliga topp 5

  1. Ungern: Joci Pápai – “Origo”
  2. Italien: Francesco Gabbani – “Occidentali’s Karma”
  3. Danmark: Anja – “Where I Am”
  4. Norge: JOWST – “Grab The Moment”
  5. Portugal: Salvador Sobral – Amar Pelos Dois

 


Jag anser att Frankrike med låten “Requiem” som framfördes av Alma borde ha vunnit!

Motivering: För egen del anser jag att en majoritet av låtarna som tävlade i Eurovision 2017 är relativt slätstrukna och tråkiga. Det finns såklart undantag från den regeln, men i jämförelse med flera av de andra åren på 2010-talet anser jag att 2017 blev det näst tråkigaste året. Bara 2013 är sämre för mig. En stor skillnad mot 2013 är att jag i vår Inför-bevakning 2017 inte kunde ge ett en enda land fem poäng. Jag gav förvisso två länder 4,5 poäng, förvisso högt, men bägge länderna fick vissa avdrag och det kommer jag till strax.

Så när jag nu skulle hitta fem bidrag som jag ville ha med på denna topp 5 fick jag leta ganska länge. Jag vill förtydliga att alla låtar som tävlade 2017 inte är dåliga, men av de jag gillar är fler bara bra/okej och inte superbra/hurra som det varit många av de tidigare åren. Exempel på bra låtar, om än att det finns vissa saker att vara negativ till, är Sverige (även om jag inte jublar helt för låten), Azerbajdzjan (modernt och trevligt och lite annorlunda sound), Albanien (en av de bättre låtar som de skickat detta decennium), Polen (fast låten var bättre i musikvideon och förstördes av ett trist liveframträdande), Cypern (okej, fast G:sons försök 2016 var bättre), Slovenien (gillar låten även om den kom 15 år försent), Rumänien (ett annat år hade jag avfärdat hiphop och joddling i kombo som årets kalkon, men 2017 fick de fyra av fem poäng från mig i finalen), Kroatien (konstig-närlig låt), Vitryssland (var min topp 3 tror jag av det som var i finalen, ett annat år hade jag avfärdat duon totalt), Ukraina (hade de behållit sitt framträdande i den nationella uttagningen hade det gått mycket bättre) och Israel (skön danslåt men inte så bra sånginsats).

Men det finns två låtar som jag gav 4,5 poäng av 5 möjliga till i 2017 års Inför-guide som jag fortfarande står för och tycker mycket om. Det är Frankrike och Schweiz. Jag kan förvisso idag förstå varför Schweiz inte gick till final och varför Frankrike inte vann, men jag tycker att bägge två förtjänade mer än vad de fick. Framförallt Frankrikes låt som jag anser är en av de bästa franska bidrag som tävlat detta decennium. Mina invändningar mot det franska bidraget är att de var tvungna eller valde att lägga till engelska i refrängen. Det stör! Mina invändningar mot Schweiz’ bidrag är att jag saknar ett tryck i låten, vilket deras tilltänkta bidrag 2015 hade. Scenshowen blev kanske inte den bästa i bägge fallen med.

Avslutningsvis till vinnaren Portugal då. Jag gav Salvadors låt noll poäng inledningsvis och det står jag för fortfarande, för jag tycker att det är en skittråkig låt som är totalt passé i både tid och rum. Det enda man kan glädjas åt är att Portugal till sist fick vinna (även om jag hellre hade sett t.ex. Catarina Pereira fått den chansen) och att fler länder började våga släppa engelskan och sjunga på eget språk igen. I övrigt, Frankrike borde ha vunnit!

 

Min personliga topp 5

  1. Frankrike: Alma – Requiem
  2. Schweiz: Timebelle –Apollo
  3. Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – Yodel It
  4. Cypern: Hovig – Gravity
  5. Azerbajdzjan: DiHaj – Skeletons

 


Jag anser att Finland med låten “Blackbird” som framfördes av Norma John borde ha vunnit!

Motivering: 2017 fortsatte lite på samma spår som 2016 där det var en ganska svag upplaga sett till låtmaterialet i stort, plus avsaknaden av en ordentlig favorit för min del. Sedan hände en dyster omständighet från min sida under februari månad, där låten “Blackbird” kom lägligt från Finland, och texten kom att spegla hur jag mådde just då. Vidare satte jag mig och studerade låten mer och mer, och insåg vilket fint stycke Finland kom att bidra med detta år. En dyster låt med en aura av det karga och kyliga nordiska ljudlandskapet som man inte hör någon annanstans. Finland blev tyvärr varse om den otur de brukar ha, och missade finalen. Rejält oförtjänt.

Om jag dock ska ägna en stund att prata om Portugal som vann då, så är det ändå en vinnarlåt som jag ändå kan stå bakom även om den inte är den allra största favoriten. Om det var något jag skulle sammanfatta “Amar pelos dois” som så är det att det var en nyttig vinnare. Bland ett myller av artificiella poplåtar som kom att dominera tävlingen under mitten på 10-talet, så blev Salvador ett unikum med sin oslipade låt, som framfördes på ett känslosamt vis som man inte ser i vanliga fall. Plus en inlevelse som syntes rejält i hans framträdande. Kort sagt, en enorm kontrast mot det som var populärt på radio där och då. Och framför allt var det viktigt att låten vann, då den sjöngs på portugisiska, vilket under de efterföljande åren motiverade fler länder att våga sjunga på sitt modersmål.

Min personliga topp 5

  1. Finland: Norma John – Blackbird
  2. Vitryssland: Naviband – Historyja majho žyccia
  3. Australien: Isaiah – Don’t Come Easy
  4. Ukraina: O.Torvald – Time
  5. Cypern: Hovig – Gravity

 


 

Jag anser att rätt låt vann det här året!

Motivering: När tävlingen begav sig 2017 så var Vitryssland min favorit. Men åren har gått och i slutändan kunde lika gärna vilken som helst av bidragen i min topp 5 varit min vinnare. Nu har jag dock bestämt mig för att min personliga favorit från år 2017 är låten Gravity som framfördes av Hovig från Cypern. Jag skriver ofta om att jag finner mina vinnarbidrag relaterbara och av samtliga 408 bidrag som tävlat på 2010-talet så skulle jag säga att det här är den mest relaterbara låten för mig.

Men nu vann ju inte Hovig. Utan det gjorde min tvåa Salvador Sobral från Portugal. Ändå anser jag att rätt bidrag vann, låt mig förklara. Hovig må ha haft ett bättre bidrag, men man kan knappast ge honom priset för att vara 2017 års bästa sångare. Salvador gjorde således den bättre sånginsatsen/framträdandet (med råge). Att jag dessutom anser att tävlingen behöver fler icke-engelskspråkiga vinnare lär knappast komma som en nyhet för de som följt panelen de senaste två åren. Salvador sjöng just på hemspråket portugisiska vilket under de senaste två upplagorna av tävlingen inspirerat fler artister att sjunga på modersmålet. Att Amar Pelos Dois är en fantastiskt vacker melodi gör knappast saken sämre.

Kort sagt så förtjänade Portugal att vinna det här året och jag är mycket glad att de gjorde det, inte minst med tanke på att det gjorde ett sådant fenomenalt jobb att anordna nästa kommande tävling.

 

Min personliga topp 5

  1. Cypern: Hovig – Gravity
  2. Portugal: Salvador Sobral – Amar Pelos Dois
  3. Schweiz: Timebelle – Apollo
  4. Vitryssland: Naviband – Historyja majho žyccia
  5. Ungern: Joci Papai – Origo

 


 

Jag anser att Bulgarien med låten “Beautiful mess” som framfördes av Kristian Kostov borde ha vunnit!

Motivering: Kort och gott – Snygg inledning, vacker text, modern ballad som jag kan lyssna till om och om igen. Unge Kristian gjorde ett proffsigt intryck, men med en låt som denna gäller att sätta falsetten för att den ska riktigt bra, vilket live ibland var svajigt.

Generellt är 2017 inte ett toppår för mig och flertal melodier är för mig helt bortglömda och ett flertal ganska mellanmjölk, men som alltid finner man några guldkorn i högen av kattguld. Ett sådant är Estlands “Verona”! Den var måhända något utdaterad i sitt sound och hela ljudbilden från produktionen kändes tunn genom rutan, men jag gillade verkligen melodin och den var lätt att ta till sig. Tyvärr tog den sig inte till final, men i och med att Portugal tog hem segern kan man förstå att detta var ett år där mainstream pop inte hamnade högt bland de som röstade annat än hos mig. Ja jag var inte alls en som placerade Portugal ens i final. Okej, låten, melodin och språket blev ett recept på något vackert, men tilltalade inte mig i dessa sammanhang. Fick fullständig panik på Sobrals framträdande där han i en för stor kavaj, och vad det såg ut som dubbla axelvaddar, framförde vinnarlåten med en för mig udda framtoning.

På min tredje plats placerar jag vår Robin Bengtsson med “I can’t go on”. Det är främst låten i sig som jag placerar högt, för det är en höftryckande bra låt. Däremot var ljudbilden och sångprestationen något i underkant, för han kan och när det sitter så sitter det snyggt. Och, hade man inte ändrat texten i låten hade den aldrig kommit på min lista överhuvudtaget. Ordet “fucking” förfular något så oerhört att det från början var skämskudde för mig och det är inte så att jag är pryd, det hör bara inte dit! Robin tävlar mot min fyra, Ungerns Joci Pápai med låten “Origo”.  Den är helt underbar, sången är perfekt och att den framförs på ungerska är bara ett plus. Däremot är jag inget fan av den rap som ingår. Utan den hade jag nog placerat den högre.

På femte plats placerar jag Danmarks Anja Nissen med “Where I am”. En härlig Eurovisiondänga som jag sjunger med i så det förslår. Med tävlingens snyggaste pipa, men med lite mycket skrikande, framförde hon en mycket bra låt. Men tyvärr, även den gick inte riktigt fram genom rutan. Moldaviens coola Sunstroke Project är naggande nära min topplista, för “Hey Mamma” har ett sånt skönt gung i sig. Och, vem gillar inte en snygg saxofon och en schysst hook! Israels Imri med “I feel alive” likaså, men även om falsetten satt snyggt låg han generellt lågt i pitchen genom hela låten. Sen, Rumäniens joddlarlåt var ett bidrag jag motvilligt tycker om. Ibland är det det komiska inslaget vad som behövs för att lätta upp stämningen!

Min personliga topp 5

  1. Bulgarien: Kristian Kostov – “Beautiful mess”
  2. Estland: Koit Toome & Laura – “Verona”
  3. Sverige: Robin Bengtsson – “I can’t go on”
  4. Ungern: Joci Pápai- “Origo”
  5. Danmark: Anja Nissen – “Where I am”

 


 

 

Nu vill vi veta vad du tycker! Kommentera gärna vem du hade som personlig favorit det här året!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen