Eurovision 2019: “Dare to Dream” har fått sin logotyp


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

Foto hämtat från Eurovision.tv

EUROVISION 2019. EBU har nu officiellt presenterat logotypen för Eurovision 2019 (bilden ovan) som hör samman med temat “Dare to Dream” som presenterades tidigare i höstas.

Logotypen för 2019 års tävling består av ett antal trianglar som möts i ett kreativt och konstnärligt läge. Värdbolaget KAN/IPBC, som valt ut logotypen, beskriver logotypen som att trianglarna är som hörnstenssymboler och när de kombineras bildar de en enhet som återspeglar stjärnhimlen. Med denna symbolik vill man föra samman alla de stjärnor som kommer att få stå på scenen i Tel Aviv och framföra sina låtar och budskap till publiken.

Konceptet sägs ha hämtats från den scenskiss som årets scenograf Florian Wider gjort som publicerades officiellt strax före nyår.

Det är två israeliska reklambyråer som har tagit fram årets koncept och resultatet presenterades officiellt den 8:e januari 2019. Här nedan kan ni även se en film som EBU satt ihop som en liten teaser om vad som väntar i maj:

 

Biljettsläpp preliminärt efter semifinallottningen

EBU har i samband med presentationen av logotypen också meddelat att biljetter till showerna i maj kommer att släppas efter att den så kallade semifinallottningen har genomförts. Den kommer att hållas preliminärt i slutet av januari. Den officiella biljettpartnern 21

 

Fakta: “Dare to Dream”

I samband med att temat “Dare to Dream” presenterades sade Eurovisionchefen Jon Ola Sand till Eurovision.tv att “Dare to Dream” symboliserar allt vad Eurovision står för – inkludering och mångfald, men även att man som artist ska våga tro på sig själv att kunna vinna Eurovision Song Contest. Tanken är således att skapa nya drömmar och möjligheter för de artister som kommer att få stå på Eurovisionscenen i Tel Aviv, och för en av dessa kommer ju drömmen att gå i uppfyllelse eftersom en av dem kommer att koras till vinnare den 18:e maj!

 

Statistik: slogans i Eurovision Song Contest

Sedan år 2002, undantaget 2009, har slogans använts i Eurovision-sammanhang. Följande slogans har tävlingen haft i de senaste fem årens upplagor (före 2019 års tävling):

 

  • – 2018: “All Aboard!”
  • – 2017: “Celebrate Diversity”
  • – 2016: “Come Together”
  • – 2015: “Building Bridges”
  • – 2014: “#JoinUs”

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Eurovision 2019

Inför Finalen

Panelens topplista

Repetitionsbloggen

Nyheter


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen