Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Eurovision 2019: ”Dare to Dream” har fått sin logotyp

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


EUROVISION 2019. EBU har nu officiellt presenterat logotypen för Eurovision 2019 som hör samman med temat ”Dare to Dream” som presenterades tidigare i höstas.

Logotypen för 2019 års tävling består av ett antal trianglar som möts i ett kreativt och konstnärligt läge. Värdbolaget KAN/IPBC, som valt ut logotypen, beskriver logotypen som att trianglarna är som hörnstenssymboler och när de kombineras bildar de en enhet som återspeglar stjärnhimlen. Med denna symbolik vill man föra samman alla de stjärnor som kommer att få stå på scenen i Tel Aviv och framföra sina låtar och budskap till publiken.

Konceptet sägs ha hämtats från den scenskiss som årets scenograf Florian Wider gjort som publicerades officiellt strax före nyår.

Det är två israeliska reklambyråer som har tagit fram årets koncept och resultatet presenterades officiellt den 8:e januari 2019. Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte publicera logotypen här hos oss, men den går att ta del av i det inbäddade YouTube-klippet här nedan:

 

Biljettsläpp preliminärt efter semifinallottningen

EBU har i samband med presentationen av logotypen också meddelat att biljetter till showerna i maj kommer att släppas efter att den så kallade semifinallottningen har genomförts. Den kommer att hållas preliminärt i slutet av januari. Den officiella biljettpartnern 21

 

Fakta: ”Dare to Dream”

I samband med att temat ”Dare to Dream” presenterades sade Eurovisionchefen Jon Ola Sand till Eurovision.tv att “Dare to Dream” symboliserar allt vad Eurovision står för – inkludering och mångfald, men även att man som artist ska våga tro på sig själv att kunna vinna Eurovision Song Contest. Tanken är således att skapa nya drömmar och möjligheter för de artister som kommer att få stå på Eurovisionscenen i Tel Aviv, och för en av dessa kommer ju drömmen att gå i uppfyllelse eftersom en av dem kommer att koras till vinnare den 18:e maj!

 

Statistik: slogans i Eurovision Song Contest

Sedan år 2002, undantaget 2009, har slogans använts i Eurovision-sammanhang. Följande slogans har tävlingen haft i de senaste fem årens upplagor (före 2019 års tävling):

 

  • – 2018: “All Aboard!”
  • – 2017: “Celebrate Diversity”
  • – 2016: “Come Together”
  • – 2015: “Building Bridges”
  • – 2014: “#JoinUs”

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2023

Melodifestivalen 2023

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum med nio personer som tycker till om allt som rör Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Vi är en fristående grupp från Melodifestivalens respektive Eurovisions redaktioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen