NYHETSSAMMANFATTNING. I denna veckovisa nyhetsuppdatering sammanfattar vi de aktuella Eurovisionnyheterna från den senaste veckan. Allt för att du ska känna dig så uppdaterad kring allt viktigt som för närvarande pågår i Eurovisionvärlden.
Eurovision-nyheter
186 miljoner tv-tittare såg Eurovision 2018
EBU har nu sammanställt statistiken från tittarsiffror från olika TV-bolag i världen och den totala summan personer som såg sändningarna från Eurovision 2018 uppgår till 186 miljoner. Det är en hög siffra men däremot inte den högsta någonsin, till exempel lockade Eurovision i Stockholm 2016 med 204 miljoner tv-tittare.
I Sverige var det enligt mediemätningsföretaget MMS (Mediemätning i Skandinavien) ca 821 000 personer som såg semifinal 1, 1 485 000 som såg semifinal 2 och 2 575 000 som såg finalen. Enligt uppgifter är finalsiffrorna de lägsta sedan år 2010.
Länder som fick en ökad andel tittare var bl.a. Israel där drygt 51% av tv-tittarna valde att se på finalen. Även Cypern hade rekordhöga tittarsiffror där drygt 77,4% av befolkningen såg programmen. Storbritannien och Tyskland hade vardera 7 respektive 7,7 miljoner tv-tittare, Frankrike hade 5,2 miljoner, Spanien 6,4 miljoner och Portugal hade 1,5 miljon, vilket var en uppgång med tio procent jämfört med 2017.
Avslutningsvis kan vi även nämna att på Island såg 95,3% av befolkningen på Eurovision 2018. Detta trots att Island kom allra sist av alla 43 länder i startfältet.
Ökat intresse hos yngre målgrupper
EBU:s statistik gällande tittarsiffrorna visar även att programmet lockar fler tittare i yngre målgrupper.
43,1% av personer i målgruppen 15-24 år såg årets Eurovisionfinal runt om i världen. Detta är ett nytt mätningsrekord och dessutom fyra gånger högre jämfört med den senaste högsta noteringen.
I målgruppen 4-15 år stannade mätningen på 35,1% och för målgruppen 25-34 år blev det 35,4%.
EBU har även redovisat att man fick 6,6 miljoner livestreams i 198 territorier fördelat på de tre showerna, vilket är en ökning med drygt 10 procent mot 2017 års tävling.
Netta slår YouTube-rekord
På tal om statistik så har nu Israels vinnare Netta slagit alla tiders YouTube-rekord gällande ett Eurovisionbidrag, i alla fall på Eurovision.tv:s officiella YouTube-kanal.
Musikvideon till vinnarbidraget “Toy“har nu haft över 58 miljoner visningar, vilket gör i snitt 763 000 visningar per dag. Tidigare är det två bidrag från Eurovision 2010 (Frankrikes Jessy Matador och Tysklands Lena) som haft i särklass många visningar, men Netta lyckades slå dem på bara 76 dagar. Förutom musikvideon har semifinalklippet med Netta haft 15 miljoner visningar, finalklippet 25 miljoner och vinnarframträdandet 1 miljon visningar.
Dessa siffror lär med stor sannolikhet öka inom kort då det inte finns tendenser som pekar nedåt.
Andra nyheter
P4 Nästa 2018: Då hålls de lokala finalerna
Sveriges Radios musiktävling P4 Nästa 2018 är nu igång med de lokala finalerna runt om i Sverige. Här kommer schema med datumen för alla finaler.
P4 Nästa är en musiktävling för att hitta ny musik till Sveriges Radio. Intresserade artister runt om i Sverige har fått skicka in bidrag till sina lokala P4-stationer, där varje station håller i sin uttagning och utser en vinnare. Efter att 25 lokala vinnare utsetts kommer en riksjury besluta 8 vinnare som får tävla i den direktsända riksfinalen som avgörs på Konsert & Kongress i Linköping den 25:e augusti. Vinnaren i finalen, som avgörs av tittarröster och juryröster, får sin låt spelad i P4 och testas under hösten in på Svensktoppen. Programledare för finalen blir Josefin Johansson och Titti Schultz.
De senaste åren har någon i finalen även blivit erbjuden en plats i kommande års Melodifestival, men i skrivande stund är det inte officiellt om man kommer erbjuda något sådant i år.
ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.
Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se
Musiktips
För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och besök. Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du användningen av alla cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.