Schlagermagistern analyserar inför finalen i Eurovision Song Contest 2023

EUROVISION 2023 – FINALEN. Inför finalen i Liverpool har vår Schlagermagister Adrian analyserat startfältet utifrån olika perspektiv.

Då är det äntligen dags för final i Eurovision Song Contest i Liverpool 2023 – ett tillfälle som vi har väntat länge på nu! Det har varit en rafflande Eurovisionsäsong – men det är alltså nu allt ska avgöras. Håller Loreen för trycket eller blir det en skräll i finalen? Låt oss kika på förutsättningarna!

 

Oddsen

De senaste 10 åren har oddsen varit mycket duktiga på att förutspå vinnaren. Mellan 2012-2015, 2017, 2019-2022 har oddsen varit relativt klara om vem som skulle stå som vinnare i finalen. De få undantagen är 2016 – då Ukraina vann trots att Ryssland och Australien toppade oddslistorna, och 2018 då Israel vann trots att Cypern var oddsfavoriter. Dessa är ju dock specialfall! 2016 så var ju läget ganska kaosartat i finalen då Australien vann juryomröstningen långt före Ryssland, medan Ryssland vann telefonomröstningen långt före Australien. Ukraina slutade 2:a i båda omröstningarna och vann därför i sammanställningen. 2018 var det väldigt svängiga odds, Israel var solklara oddsfavoriter fram till dagen innan finalen – då Cypern plötsligt seglade om Israel och övertog ledningen med knapp marginal. Cyperns favoritskap 2018 var alltså högst spontant och kortvarigt.

 

En bra indikator

Oddsen brukar överlag alltså vara en bra indikator på slutresultatet, även om de nästan aldrig får in exakt rätt resultat i topp-5. Sverige brukar till exempel alltid övervärderas – och flertalet gånger har Sverige tippats nå topp-3 (t.ex. 2022, 2019, 2018, 2017) men har istället landat strax utanför topp-3 i slutresultatet. Oddsen brukar också totalt missa folkets favoriter, bidrag som kanske är lite för “folkliga” och inte så radiovänliga. I fjol hittade vi Moldavien först på 11:e plats i oddslistan, trots att landet fick näst mest poäng av tv-tittarna på finalkvällen. Landet slutade därför 7:a i sammanställningen. Vi minns såklart även Norge 2019, som vann tv-tittarnas röstning med god marginal i finalen, men var i oddsen bara på 7:e plats. Norge slutade sen visserligen på 6:e plats i finalen, men oddsen kunde alltså inte förutspå den norska dominansen bland tv-tittarna.

 

Hur oddsen ser ut inför Eurovisionfinalen 2023?

Så här såg listan ut dagen innan finalen (notera att placeringar och siffror kan ha justerats sedan dess):

  • 1. Sverige (52%)
  • 2. Finland (22%)
  • 3. Ukraina (6%)
  • 4. Israel (4%)
  • 5. Norge (3%)
  • 6. Frankrike (3%)
  • 7. Spanien (3%)
  • 8. Italien (1%)
  • 9. Storbritannien (1%)
  • 10. Österrike (1%)
  • 11. Kroatien (1%)
  • 12. Belgien (1%)
  • 13. Armenien (1%)
  • 14. Australien (1%)
  • 15. Tjeckien (<1%)
  • 16.Schweiz (<1%)
  • 17. Polen (<1%)
  • 18. Tyskland (<1%)
  • 19. Slovenien (<1%)
  • 20. Cypern (<1%)
  • 21. Moldavien (<1%)
  • 22. Serbien (<1%)
  • 23. Estland (<1%)
  • 24. Portugal (<1%)
  • 25. Litauen (<1%)
  • 26. Albanien (<1%)

 

Kommentar

Förra året var Kalush Orchestra det mest tippade Eurovision-bidraget någonsin. Enligt spelbolagen hade Ukraina då en vinstchans på 62% – och närmaste konkurrent var faktiskt Sverige på 14%. Värt att komma ihåg är att Ukraina visserligen vann då, men segern var inte alls så stor som man kunde tro. Faktum är att Storbritannien vann juryomröstningen, där Ukraina istället slutade 4:a. Det är alltså såklart en enorm fördel att dominera oddsen, men det säger väldigt lite om vinstmarginalen. I år är det Sverige och Loreen som dominerar oddsen – och med 52% vinstchans så är hon på samma vinstchans som Duncan Laurence var 2019, och dessutom hack i häl på Kalush Orchestras siffror ifjol. Detta bådar såklart väldigt bra för Sverige – men vi ska inte ta ut segern i förskott! Sverige brukar ALLTID vara övervärderade i oddsen. Sveriges bidrag går oftast väldigt bra i ESC, men oddsen överdriver alltid hur högt vi hamnar. Speciellt går det inte så bra hos tv-tittarna, där Sverige inte varit i topp-3 i finalen sedan 2015.

När vi kikar på närmaste utmanare ser vi Käärijä från Finland, som ligger på 22%. För att “bara” vara 2:a i oddsen är det en väldigt hög siffra. Hans odds är faktiskt nästan lika låga som Måneskins 2021, vilket visar att han faktiskt har en rejäl chans att vinna Eurovision trots att Loreen ligger etta just nu. Närmaste utmanare till Finland ligger långt ned sen – vi får klättra ned till 6% för att nå Ukraina på tredjeplatsen. Glappen mellan bidragen i topp-3 visar tydligt det alla ESC-fans och experter redan konstaterat: Det står mellan Sverige och Finland. Det är första gången i historien som dessa två länder ensamma setts som favoriter att vinna ESC, men Sverige har såklart varit i liknande situationer förut. Frågan är ju såklart om Loreens odds ändå väger tyngst här – eller om publikfavoriten Käärijä lyckas gå om? Återigen brukar ju Sverige övervärderas i oddsen och publikfavoriter undervärderas. Det finns således skäl att anta att Finland faktiskt kan vinna finalen på Sveriges bekostnad. Men samtidigt hade det varit en av tidernas största skrällar, då Loreen faktiskt är en av de största favoriterna i oddsen någonsin (efter Kalush Orchestra då).

Det kan dock vara betydligt mer intressant att gissa vem 3:e platsen kommer att tillfalla. Ukraina som just nu tippas där, har inte framträtt live i direktsändning än och det är svårt att på förhand gissa vad Europa tycker om dem. Ser vi kanske fortfarande sympatiröster p.g.a. Ukrainakriget? Närmaste utmanarna är Frankrike, Spanien, Israel och Norge – där endast Israel och Norge har framträtt live hittills. Med tanke på hur jämnt det är mellan dessa länder är det omöjligt att förutspå topp-5 här, oddsen hjälper inte alls. Räkna med överraskningar i resultatlistan bakom Sverige och Finland alltså!

 

 

Spotifyspelningar

En annan indikator på bidragens popularitet är hur många gånger den har streamats på Spotify. Emellertid brukar detta vara en ganska svag indikator på vem som vinner i slutändan. Överlag brukar man här hitta bidrag som är populära bland ESC-fansen, men också bidrag som streamats mycket i framförallt Västeuropa och Norden (där Spotify är störst). Så här ser den topplistan ut (antal spelningar den 9:e maj):

 

  • 1. Sverige (51 700 000)
  • 2. Italien (48 200 000)
  • 3. Norge (42 100 000)
  • 4. Finland (17 910 000)
  • 5. Polen (10 000 000)
  • 6. Storbritannien (7 530 000)
  • 7. Frankrike (7 230 000)
  • 8. Tjeckien (6 120 000)
  • 9. Israel (5 670 000)
  • 10. Österrike (4 480 000)
  • 11. Ukraina (3 580 000)
  • 12. Spanien (3 510 000)
  • 13. Belgien (3 176 000)
  • 14. Tyskland (3 160 000)
  • 15. Slovenien (2 640 000)
  • 16. Serbien (2 060 000)
  • 17. Estland (1 940 000)
  • 18. Armenien (1 920 000)
  • 19.Schweiz (1 840 000)
  • 20. Moldavien (1 790 000)
  • 21. Cypern (1 730 000)
  • 22. Portugal (1 630 000)
  • 23. Kroatien (1 560 000)
  • 24. Australien (1 560 000)
  • 25. Litauen (1 550 000)
  • 26. Albanien (966 000)

 

Kommentar

Trevlig läsning för oss svenskar – men tyvärr inte speciellt tillförlitligt. Spotify är störst i Norden, vilket märks tydligt på den här listan. De nordiska länderna dominerar, just p.g.a. Att de flesta Spotifyanvändarna sitter i Norden. Men man kanske bör komplettera listan med att nämna att Loreen under Eurovision-veckan nu tagit sig in på Global Spotify topp 200, på plats 103 vilket innebär att man är den 103:e mest streamade låten i världen just nu. Dessutom trendar Loreen på listorna i 26 länder, vilket inga andra bidrag gör just nu. Bådar alltså bra för Sverige!

Italien hamnar också högt, men även Italien brukar varje år dominera denna lista oavsett hur bra det går för dem i Eurovision. Förra året ledde de till exempel listan, men slutade långt utanför toppen i finalen. Anledningen är kanske att det italienska bidraget alltid blir populärt på hemmafronten, en effekt av att den väljs på San Remofestivalen som är en musikalisk höjdpunkt i Italien som berör nästan hela befolkningen.

Överraskande nog ser vi även Polen och Storbritannien här uppe, vilket skvallrar om att dessa två länder säkert kommer att bli att räkna med i finalen. Kan de skrälla? Också överraskande att se Tjeckien så högt upp – de verkar ju inte som några självklara favoriter, men trots det är de alltså bland de 10 mest streamade låtarna i år. Spännande!

 

 

YouTube-spelningar

Till skillnad från Spotify så är Youtube en mycket mer spridd medietjänst – och kan potentiellt ge en mycket bra indikation på vad tv-tittarna har för preferenser. Det finns även här såklart ett par begränsningar att tänka på. Dels är det överlag de officiella videoklippen det handlar om, och det kan handla om väldigt dyra musikvideor eller alternativt enkla liveframträdanden i den nationella uttagningen. Detta gör att det bidrag med bra musikvideor gärna får mer spelningar på Youtube – men går kanske inte lika bra i tävlingen. Ett exempel är Francesco Gabbani som 2017 blev ett av de mest sedda ESC-bidragen någonsin på Youtube, med sin musikvideo som blev viral. Emellertid gick det inte alls lika bra i ESC, och han slutade på 6:e plats. Så ta även denna indikator med en nypa salt!

 

  • 1. Sverige (6 100 000)
  • 2. Armenien (6 100 000)
  • 3. Israel (4 900 000)
  • 4. Frankrike (4 500 000)
  • 5. Österrike (3 300 000)
  • 6. Storbritannien (3 300 000)
  • 7. Tjeckien (2 400 000)
  • 8. Serbien (2 100 000)
  • 9. Ukraina (1 900 000)
  • 10. Finland (1 800 000)
  • 11. Kroatien (1 700 000)
  • 12. Spanien (1 500 000)
  • 13. Australien (1 300 000)
  • 14. Litauen (1 200 000)
  • 15. Cypern (1 100 000)
  • 16.Schweiz (1 100 000)
  • 17. Slovenien (1 100 000)
  • 18. Polen (1 000 000)
  • 19. Norge (1 000 000)
  • 20. Tyskland (964 000)
  • 21. Albanien (919 000)
  • 22. Moldavien (904 000)
  • 23. Belgien (809 000)
  • 24. Estland (616 000)
  • 25. Portugal (403 000)
  • 26. Italien (515 000)

 

Kommentar

Här toppar Sverige återigen – vilket är ovanligt. Att Sveriges bidrag är det mest sedda bidraget på Youtube har inte hänt på väldigt länge. Detta är alltså något att uppmärksamma särskilt då det vittnar om starkt intresse för Sverige i år. Även Armenien slutar högt – kan det vara en “Rosa-linn-effekt” vi ser? Hon slog ju igenom ifjol och blev det mest streamade bidraget ifrån Eurovision 2022 – trots att det inte gick speciellt bra i tävlingen. Kanske finns ett internationellt intresse för Armenien i år just p.g.a. av hennes framgångar? Under dem är det värt att notera Israel, Frankrike och Österrike – länder med starka musikvideor. Värt att notera är också att Finland inte alls är särskilt populära på Youtube. Varför då kan man undra? Det är en bra fråga – kan hända att den har hamnat i skymundan eller att låten helt enkelt inte nått ut så bra på just Youtube?

 

 

ESC-fansens omröstningar

ESC-fansen har varje år sin egen omröstning om vilka bidrag de själva vill ska vinna. Den mest omfattande är OGAE-poll, där varje lands medlemsorganisation ger poäng enligt Eurovision-sättet 12, 10, 8, o.s.v. Det här ger en väldigt tydlig bild över vad ESC-fansen tycker, vilket är ett bra komplement till övriga indikatorer. Denna omröstning sker dock nästan en månad innan Eurovision kör igång, så den tar inte hänsyn till hur bidragen faktiskt framförs live i Eurovision. Därför återspeglas ofta de dåvarande oddsen tydligt i omröstningen, då oddsfavoriten gärna tar topplaceringen. Sverige vann omröstningen 2022, Malta 2021, Italien 2019, Israel 2018 och Italien 2017 – alla var tidiga oddsfavoriter. Omröstningen ger således en förvånansvärt bra indikation på vinnaren – men är mycket bunden till de dåvarande oddsen.

 

Så här slutade årets OGAE-poll (med de icke-kvalificerade bidragen borttagna)

 

  • 1. Sverige (423 p)
  • 2. Finland (394 p)
  • 3. Frankrike (302 p)
  • 4. Norge (263 p)
  • 5. Österrike (228 p)
  • 6. Italien (226 p)
  • 7. Storbritannien (154 p)
  • 8. Tjeckien (91 p)
  • 9. Israel (83 p)
  • 10. Spanien (76 p)
  • 11. Slovenien (34 p)
  • 12. Moldavien (32 p)
  • 13.Schweiz (23 p)
  • 14. Belgien (21 p)
  • 15. Serbien (17 p)
  • 16. Cypern (14 p)
  • 17. Portugal (14 p)
  • 18. Armenien (7 p)
  • 19. Estland (6 p)
  • 20. Litauen (5 p)
  • 21. Australien (3 p)
  • 22. Polen (2 p)
  • 23. Tyskland (2 p)
  • 24. Kroatien (1 p)
  • 25. Albanien (0 p)
  • 26. Ukraina (0 p)

 

Kommentar

Fansen valde alltså Sverige som sina favoriter i år igen. Det är visserligen inte helt ovanligt, men det det var länge sedan som Sverige toppade fansens omröstning flera år i rad. Fansen brukar ju annars vara lite trötta på Sveriges framgångar i ESC, och det kan man ju förstå. Sverige har bara missat topp-5 i Eurovision ett par gånger de senaste 10 åren, och med Loreen så kan vi nu eventuellt ta vår 7:e seger och därmed gå upp i totalledning tillsammans med Irland. Ändå röstar fansen alltså nu Loreen som sin favorit! Men, kanske ändå värt att påpeka att Loreen har en drottningkrona hos fansen ända sedan 2012, och få schlagerdivor åtnjuter en lika hög ställning hos fansen som hon gör. Samtidigt kan vi notera att Finland toppar nästan alla fans topplistor nu de senaste veckorna, och det är ytterst få fans som öppet föredrar Loreen framför Käärijä. Finland är således numera klar fanfavorit. Men fansen har ju ändrat sig förut och i slutändan har de mycket liten inverkan på resultatet – men skvallrar iallafall om publikstödet i arenan om inte annat.

 

 

Slutsatser

Det går inte att förneka att Sverige är storfavoriter till Eurovisionvinsten i år. Med vinstchans på över 50% hos spelbolagen i Europa så är det solklart vem som kommer att ha allt strålkastarljus på sig i finalen. Men lika självklart är att den ende utmanaren är Käärijä från Finland. Han är fansens nya favorit och är överlägsen tvåa i oddsen – även om det är rejält långt kvar till Loreen. Läget påminner mycket om när Loreen tävlade sist 2012 – då toppade hon också oddsen, med de ryska babushkorna “Buranovskie babushki” som solklar tvåa. Även i resultatlistan sågs detta – och de två var helt överlägsna i poängen, där Loreen ändå var klart starkare i slutändan. Kanske ser vi något liknande i årets final?

En rimlig gissning är att Loreen tar hem juryomröstningen överlägset – där brukar Sverige alltid göra bäst ifrån sig. Käärijä är publikfavoriten, men kanske inte given för juryns gunst. Hos tv-tittarna kan det dock säkerligen bli mycket jämnt, och rent av finsk vinst. Men att Loreen skulle bli helt akterseglad i den omröstningen vore inte särskilt troligt, med tanke på hur många streams på Spotify och Youtube som hon har just nu jämfört med Käärijä. Snarare lär det i sådana fall bli en jämn match i tv-tittarnas omröstning – då det inte helt uppenbart finns några andra utmanare. Stämmer detta så kan Loreen ha råd att förlora tittaromröstningen med liten marginal till Käärijä, men ändå vinna tack vare juryn. Alltså, ungefär samma sak som hände 2015 med Måns Zelmerlöw.

Men återigen, det finns inga tendenser på någon av listorna här ovanför som skulle tyda på att Loreen INTE vinner. Sverige dominerar musiklistorna, Youtube, oddsen och fanklubbarnas omröstning. I ärlighetens namn är det enda som talar emot en 7:e svensk Eurovisionseger det faktum att vi har vunnit 6 gånger redan och att vi tenderar att bli överskattade p.g.a. det. Sverige är en supermakt i Eurovision och Loreen är en legend redan – självklart kommer det innebära mycket rampljus och höga förväntningar på Sverige! Just därför är det lätt att överskatta hur populärt Sveriges bidrag faktiskt är, och i synnerhet när utmanaren kommer från Finland – som i princip aldrig lyckas särskilt bra i tävlingen. Så även om Loreen är tung favorit – så måste vi ha is i magen ända in i kaklet. Visst är Loreen fantastisk och “Tattoo” en bra låt – men det är ju faktiskt en tävling där människor från hela världen (numera) får rösta! Med andra ord så kan allt fortfarande hända. Även om det just nu är väldigt mycket som talar för Sverige.

Vi håller ju dock såklart tummarna för Loreen.

Lycka till!

 


 

Kommentera