Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Retrovision 1972

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


RETROVISION. Nu har det blivit dags för oss att dra igång ännu en säsong med Eurovision-nostalgi. Den här gången tar vi oss an 1970-talets Eurovisioner och vårt tredje stopp handlar om Eurovision-finalen 1972.

 

Vad är Retrovision?

Retrovision är som namnet låter – nostalgi med tidigare avgjorda Eurovision-upplagor där vi panelmedlemmar i ESC-Panelen lyssnar igenom tidigare tävlingsbidrag år för år och röstar fram vår vinnare. Vi kan välja bland alla bidrag som har tävlat i en upplaga utom Sveriges bidrag. Sedan tidigare har vi avklarat 1950- och 1960-talet samt 1980- och 1990-talet och den här gången tänkte vi köra 1970-talets tio Eurovisions.

Du får självklart bidra med din topplista i kommentarsfältet och även säga vad du tycker om våra val. Är det kanske enligt dig någon favorit vi har missat eller ett bidrag som sattes på tok för högt? Ordet är fritt!

 

Sammanfattning: Eurovision 1972


Med anledning av bland andra logistiska skäl kunde inte Monaco, som vunnit 1971 års final, anordna Eurovision 1972. Istället tillfrågade EBU det brittiska TV-bolaget BBC som tackade ja, vilket således blev tredje gången som Storbritannien arrangerade tävlingen utan att ha vunnit den. Finalen gick av stapeln i Edinburgh den 25:e mars, och sammanlagt deltog 18 länder vilka samtliga hade medverkat året innan.

Poängsystemet med att låta varje land ha två jurypersoner som betygsatte bidragen från 1 till 5 behölls även om reglerna justerades lite. Bland annat ändrades åldersreglerna till att en medlem skulle vara mellan 16 och 25 år och den andra mellan 25 och 55 år. Samtliga jurypersoner befann sig på plats i arenan under finalkvällen. Ingen juryperson fick rösta på sitt eget lands bidrag.

Efter att poängen hade delats ut gick segern på nytt till en ministat, i det här fallet Luxemburg som tack vare Vicky Leandros’ ”Après toi” tog hem Luxemburgs tredje seger genom tiderna. Värdnationen fick ånyo en andraplats, vilket för övrigt var britternas åttonde andraplats, och likt året innan blev Västtyskland bronsmedaljörer. För Sveriges del gick det sämre även om det var samma representant som året innan (Family Four). 1971 hade gruppen slutat som sexa medan den här gången hamnade de på 13:e plats.

 

Startfältet

Följande bidrag tävlade i Eurovision 1972 (listade enligt startordning):


  • 01. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben”
  • 02. Frankrike: Betty Mars – “Comé-comédie”
  • 03. Irland: Sandie Jones – “Ceol an Ghrá”
  • 04.Spanien: Jaime Morey – “Amanece”
  • 05. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  • 06. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting”
  • 07. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  • 08. Schweiz: Véronique Müller – “C’est la chanson de mon amour”
  • 09. Malta: Helen & Joseph – “L-imħabba”
  • 10. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan”
  • 11. Österrike: Milestones – “Falter im Wind”
  • 12. Italien: Nicola di Bari – “I giorni dell’arcobaleno”
  • 13. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti”
  • 14. Sverige: Family Four – “Härliga sommardag”
  • 15. Monaco: Anne-Marie Godart & Peter MacLane – “Comme on s’aime”
  • 16. Belgien: Serge & Christine Ghisoland – “À la folie ou pas du tout”
  • 17. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi”
  • 18. Nederländerna: Sandra & Andres – “Als het om de liefde gaat”

 

 

Panelen tycker till


Varje skribent utser tio bidrag från startfältet som man tycker bäst om. Dessa låtar får poäng enligt Eurovision-skalan (12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng). Sedan har vi lagt samman alla poäng och det land som fått högst totalpoäng vinner Retrovision 1972.

Om två eller fler bidrag hamnar på samma totalpoäng räknas – i första hand – antalet poänggivare, sedan den som fått flest av högst valör. Är det fortfarande helt lika kommer bidragen att hamna på samma slutplacering. Denna regel gäller oavsett placering.


OBS! Eftersom vi inte vill favorisera Sverige kommer ingen av oss kunna ta med “Härliga sommardag” med Family Four på listorna. Istället skriver vi helhetsomdömen om vad vi tycker om låten fast utom så att säga topplistetävlan. Denna regel gäller även kommande bidrag från Sverige i detta projekt.


  1. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi”
  2. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti”
  3. Italien: Nicola di Bari – “I giorni dell’arcobaleno”
  4. Nederländerna: Sandra & Andres – “Als het om de liefde gaat”
  5. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  6. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  7. Irland: Sandie Jones – “Ceol an Ghrá”
  8. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben”
  9. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting”
  10. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan”

Kommentar om Sveriges låt: Sverige tävlade med en fin visa men även den här gången känns låten lite för anonym för sammanhanget. Så jag är inte jätteförvånad att det gick som det gick i resultattabellen.


  1. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi”
  2. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  3. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan” 
  4. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting”
  5. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  6. Monaco: Anne-Marie Godart & Peter MacLane – “Comme on s’aime”
  7. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben”
  8. Spanien: Jaime Morey – “Amanece”
  9. Schweiz: Véronique Müller – “C’est la chanson de mon amour”
  10. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti”

Kommentar om Sveriges låt: Ett helt klart bättre alternativ för Sverige detta år men ändå ganska medelmåttigt. Jag tyckte hela startfältet höll en lägre standard detta år så Family Four var ett glatt tillskott.


  1. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  2. Italien: Nicola di Bari – “I giorni dell’arcobaleno”
  3. Monaco: Anne-Marie Godart & Peter MacLane – “Comme on s’aime”
  4. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  5. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting”
  6. Malta: Helen & Joseph – “L-imħabba”
  7. Irland: Sandie Jones – “Ceol an Ghrá”
  8. Belgien: Serge & Christine Ghisoland – “À la folie ou pas du tout”
  9. Frankrike: Betty Mars – “Comé-comédie”
  10. Spanien: Jaime Morey – “Amanece”

Kommentar om Sveriges låt: Family Fours andra försök tyckte jag blev bättre än ”Vita vidder”, där ”Härliga sommardag” lyckas hålla en mer stabil balans mellan vers och refräng. Också en catchig och trallvänlig låt. Tyckte den förtjänade bättre än den 13:e plats det till slut blev.


  1. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  2. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan”
  3. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi”
  4. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting”
  5. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  6. Nederländerna: Sandra & Andres – “Als het om de liefde gaat”
  7. Österrike: Milestones – “Falter im Wind”
  8. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben”
  9. Schweiz: Véronique Müller – “C’est la chanson de mon amour”
  10. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti”

Kommentar om Sveriges låt: Av de två bidragen Family Four tävlade med i ESC vill jag påstå att 1971 års bidrag Vita Vidder är den bättre låten. Härliga Sommardag känns som en nervattnad version, är inte förvånad att den resulterade i ett av Sveriges mindre bra resultat.


  1. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow”
  2. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben”
  3. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi”
  4. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida”
  5. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti”
  6. Nederländerna: Sandra & Andres – “Als het om de liefde gaat”
  7. Malta: Helen & Joseph – “L-imħabba”
  8. Irland: Sandie Jones – “Ceol an Ghrá”
  9. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan”
  10. Belgien: Serge & Christine Ghisoland – “À la folie ou pas du tout”

Kommentar om Sveriges låt:

 

 

Slutresultat


Det här blev vårt gemensamma resultat för Eurovision 1972. Hur röstade du?

  • 1. Storbritannien: The New Seekers – “Beg, Steal or Borrow” (46 p)

  • 2. Luxemburg: Vicky Leandros – “Après toi” (40 p)

  • 3. Portugal: Carlos Mendes – “A festa da vida” (37 p)


  • 4. Norge: Grethe Kausland & Benny Borg – “Småting” (22 p)
  • 5. Finland: Päivi Paunu & Kim Floor – “Muistathan” (21 p)
  • 6. Västtyskland: Mary Roos – “Nur die Liebe läßt uns leben” (20 p)
  • 7. Jugoslavien: Tereza Kesovija – “Muzika i ti” (18 p)
  • 8. Italien: Nicola di Bari – “I giorni dell’arcobaleno” (18 p)
  • 9. Nederländerna: Sandra & Andres – “Als het om de liefde gaat” (17 p)
  • 10. Monaco: Anne-Marie Godart & Peter MacLane – “Comme on s’aime” (13 p)
  • 11. Irland: Sandie Jones – “Ceol an Ghrá” (11 p)
  • 12. Malta: Helen and Joseph – “L-imħabba” (9 p)
  • 13.Spanien: Jaime Morey – “Amanece” (4 p)
  • 13. Belgien: Serge & Christine Ghisoland – “À la folie ou pas du tout” (4 p)
  • 15. Schweiz: Véronique Müller – “C’est la chanson de mon amour” (4 p)
  • 16. Österrike: Milestones – “Falter im Wind” (4 p)
  • 17. Frankrike: Betty Mars – “Comé-comédie” (2 p)

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Inför ESC 2022

Best of Nationella 2022

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum med nio personer som tycker till om allt som rör Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Vi är en fristående grupp från Melodifestivalens respektive Eurovisions redaktioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen