Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Vi tycker till: Deltävling 1, Melodifestivalen 2022

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


MELODIFESTIVALEN 2022. Det har blivit dags för oss att ge våra omdömen och åsikter om bidragen som tävlade i den första deltävlingen i lördags (5:e februari).

Först ger vi varsitt betyg till respektive bidrag som tävlade i deltävlingen, och därefter har vi även sammanställt personliga topplistor med helhetskommentar om programmet i stort.

Du är varmt välkommen att bidra med dina åsikter i kommentarsfältet längst nere. Var det t.ex. någon låt vi rangordnade för högt eller lågt?

OBS! Artistfotografierna är hämtade med tillstånd från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television. Fotograf till samtliga pressbilder är Janne Danielsson/SVT.

 

Betygsättning av tävlingsbidragen


 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Malou Prytz – “Bananas”











Totalpoäng: 22 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Theoz – ”Som du vill”











Totalpoäng: 27,5 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Shirley Clamp – “Let There Be Angels”











Totalpoäng: 21,5 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Omar Rudberg – ”Moving Like That”











Totalpoäng: 20,5 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Danne Stråhed – ”Hallabaloo”











Totalpoäng: 21,5 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”











Totalpoäng: 32,5 (av 45)

 

 

Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.

• Robin Bengtsson – “Innocent Love”











Totalpoäng: 29,5 (av 45)

 

 

Panelens topplistor

Som avslutning kommer här våra personliga topplistor och kommentarer för denna deltävling samt skyltar med vad vi tyckte om sändningen i sin helhet:

  • Grön skylt = väldigt bra sändning
  • Gul skylt = helt okej sändning
  • Röd skylt = tyckte inte om sändningen

 


 

  1. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  2. Theoz – ”Som du vill”
  3. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  4. Malou Prytz – “Bananas”
  5. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  6. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  7. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”

Kommentar: För en gångs skull verkar jag helt dela åsikt med nöjesjournalisterna i Sverige. Jag älskade verkligen ”Hold me closer” och inte minst Cornelia Jakobs smått drömska röst. Jag får vibbar från Robyn, Oasis och Dotter, även om hon röstmässigt framstår som ett kärleksbarn mellan Bonnie Tyler och Petra Marklund. Helt tagen! Supervärd finalist för min del! I övrigt känner jag kanske att startfältet var bra ”i teorin” men tyvärr inte i det långa loppet. De två yngre herrarna Theoz och Omar kom visserligen med bra scennummer och väldigt klistriga pop-tuggummin, men var väl tyvärr kanske inte så slagfärdiga utanför den yngre generationen. ”Som du vill” lät dessutom mer eller mindre som en kopia på ”När ingen ser”, Axel Schylströms bidrag från 2017. Kanske inte så oväntat då han var Theoz låtskrivare… I övrigt var startfältet ganska menlöst. Shirley och Robin gör visserligen bra ifrån sig rent artistiskt – men låtarna är stora gäspningar. För Malou var det tvärtom: bra låt men alldeles för plottrigt scennummer – rent kaos faktiskt. Gjorde nästan ont att se på. Danne Stråhed orkar jag nog inte ens kommentera, jag kan inte acceptera att han gick vidare till semifinal… Men värst av allt var ju såklart – ja – produktionen i sig. SVT:s megafiasko med appen fortsätter. Värst av allt är ju att detta dessutom inte var första gången det brakade ihop – utan 4-5:e gången snarare. Och den som drabbades hårdast av alla var ju såklart nybörjaren Oscar Zia – som kanske hade kunnat klara sig riktigt bra – om han fått en vettig chans. Nu blev allt pannkaka istället, och det är bara SVT:s fel. Nej, ledsen att säga det, det blev en enda lång skämskudde i lördagskväll!


  1. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  2. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  3. Theoz – ”Som du vill”
  4. Malou Prytz – “Bananas”
  5. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  6. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  7. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”

Kommentar: Nu är äntligen Mello igång! Jag ger programmet ett helt OK betyg. Roligt att publiken är tillbaka! Det gjorde kvällen mycket roligare. Men det finns saker de måste finslipa på och trixa med. Till exempel Mello-appen, den ska inte krångla så mycket som den gjorde. Vi får hoppas till nästa deltävling att de löser problemet. Men nu till musiken. Enligt mig så fanns det bara 2 låtar som stack ut och det var Robins och Cornelias låtar, sen var det 3 st andra låtar som var helt okej. Men sen till de två sista i min ranking, var inte de bästa tyvärr jag. Ska man tänka Eurovision-tankar nu, så tror jag att Cornelia Jakobs har stor chans att ta sig dit.


 

  1. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  2. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  3. Malou Prytz – “Bananas”
  4. Theoz – ”Som du vill”
  5. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  6. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  7. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”

Kommentar: Då var vi igång. Synd bara att det skulle inleda så platt. Vad gäller låtarna så undrade jag genuint vem som valt ut detta under de fem första bidragen. De två sista låtarna lyfte tävlingen och förtjänade sina finalplatser. Min topplista är lite missvisande då jag anser att det hade räckt med de två första låtarna. De andra platsar inte ens på listan. Men det var inte bara låtarna i sig som var under all kritik, utan även produktionen. Det märktes att något inte stämde, att den stora bossen inte längre var med bakom kulisserna. Oscar Zia som ensam programledare var en missräkning. Hur mycket han påverkades av allt runt omkring är svårt att säga, men SVT slängde ut honom i det djupa för att drunkna. De kunde kanske satt honom ihop med en mer rutinerad kollega. Det var ett lågvattenmärke och jag hoppas SVT lär sig. Eran efter Björkman har börjat, och det var inget att hänga i julgranen.


  1. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  2. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  3. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  4. Theoz – ”Som du vill”
  5. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  6. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  7. Malou Prytz – “Bananas”

Kommentar: Låtmässigt får den här deltävlingen godkänt med plus i kanten, för det fanns många bra bidrag. Produktionsmässigt ger jag däremot ett svagare betyg för det var lite svajigt, både på genrepet och även i direktsändningen om än att saker och ting löste sig mycket bättre när det väl var live som gällde. Flera av bidragen höjde sig också mer jämfört med genrepet, vilket möjligen kan bero på att det var en större publik i arenan då. På tal om publik var det extra roligt att Mello-publiken äntligen får vara inne i arenan. Som vi alla har längtat sedan mars 2020!

När det gäller låtarna så tycker jag inte någon låt egentligen var dålig, utan det går från godkänt och helt okej (men ändå bra) till riktigt bra. Jag är personligen jätteglad att Cornelia gick direkt till final för hon har den bästa låten so far. Jag skulle heller inte ha något emot att skicka ”Hold Me Closer” till Turin. Jag tror absolut att det skulle kunna funka. Å andra sidan är det tre deltävlingar kvar där jag hoppas att app-strulet löser sig så att vi får äntligen följa med i det nya poängsystemet som har införts.

I övrigt en bra start på säsongen!


  1. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  2. Theoz – ”Som du vill”
  3. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  4. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  5. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  6. Malou Prytz – “Bananas”
  7. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”

Kommentar: Årets festival startade hyfsat bra. Låtarna var ok, programledarna skötte sig bra och pausunderhållningen fick mer än godkänt. Trist att appen skulle strula så men det var väl egentligen väntat. Tycker inte någon av låtarna sticker ut. Några är absolut radiovänliga och jag tror att Cornelia skulle kunna gå långt, även i Turin. Överlag lyssnar jag hellre på låtar med lite fart i men ändå saknas det något i kvällens bidrag.


  1. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  2. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  3. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  4. Malou Prytz – “Bananas”
  5. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  6. Theoz – ”Som du vill”
  7. Omar Rudberg – ”Moving Like That”

Kommentar: Det är alltid nervöst att se hur det ska bli med den första deltävlingen varje år. Standarden på låtarna, hur håller manus och regi, kommer allting fungera smärtfritt? Nu var det ju som vi vet en del ökända strul med appen som ställde till både det ena och det andra. Största eloge till Oscar Zia däremot som lyckades genomföra detta med att hålla nerverna i schack och ha en plan B. Med så mycket problem i knät hade det inte varit svårt att duka under under pressen.

Men om vi ska ta och snacka lite om låtarna då, sett till hur de slutade.

Jumbo blev Malou Prytz vilket förvånade mig en hel del. Har tidigare inte haft så höga tankar om hennes låtar och blev ändå lite lättad av att höra denna låt som faktiskt var rätt så duglig, mycket anor från Pink och en text som ändå kändes som att den passade henne. Men ja, de hinder som fanns, de ställde till det för henne. Shirley Clamps låt gillade jag ändå lite grann, men samtidigt kunde jag inte låta bli att undra, med dess lite gammaldags sound och smått preachy text, ”vem är denna låt för?” Där vart jag inte alls förvånad över att hon skulle åka ut. Mer förvånad att det skulle floppa för Omar, som byggde upp en ordentlig hype runt sig med allt ifrån Netflixsucéer och fortsatta singelsläpp. Att jag gav låten 0 beror i stort sett för att reggaeton nästan aldrig funkar för mig, och möjligen att jag blev sur för att låten saknade allt som behövdes för att vara konkurrenskraftig, och istället var rakt igenom konstruerad och kall.

Och det är här vi går vidare till semifinalisterna, mer specifikt Danne Stråhed som många tror tjänade på det ökända apphaveriet. Men jag tror också att hans avancemang visar att det ändå finns en publik för den sortens låt. Uppskattade också låten för dess tillbakalutade atmosfär. Theoz låt hade också sin publik, absolut, men låten var väldigt tjatig. Har inget mer att kommentera där.

Till då de båda finalisterna. Att Cornelia Jakobs skulle ta sig vidare som etta kände jag låg lite i luften när många kritiker började höja henne mot skyarna. Ändå är jag inte helt berörd. Det verkar som låten har ett intressant paket i första minuten men sen kommer den inte vidare. Jag har redan problem att komma ihåg den. Det har jag däremot inte med Robin Bengtssons bidrag. Om det är nånting som gläder mig mer än nåt annat är det nog när en återkommande deltagare som en gång tävlat med en låt jag inte alls gillat, kommer tillbaks med någonting suveränt, som dessutom får mig att ändra uppfattning om artisten. Robin som fått ta en hel del kritik från mig med ”I Can’t Go On” för fem år sen kom här med en låt som gav mig gåshud i refrängen och kändes mer avslappnad och säker än jag någonsin sett honom. Passade utmärkt till låten.

Men sammanfattningsvis, om deltävlingen i stort, så var den präglad av mer kaos än vad den behövde vara, men Oscar Zia hanterade det bra, och jag var relativt nöjd med resultatet, så det blir en godkänd gul skylt.


  1. Theoz – ”Som du vill”
  2. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  3. Malou Prytz – “Bananas”
  4. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  5. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  6. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  7. Omar Rudberg – ”Moving Like That”

Kommentar: Var sjutton skall man börja. Vilken katastrof till deltävling! Okej, nu är jag kanske lite hård, men produktionen, app-haveriet samt Oscar Zias undermåliga insats var under all kritik. Jag är besviken. Oscar Zia gjorde ju en så pass stark programledarinsats så sent som förra året tillsammans med Anis Don Demina, och nu svamlade han bort det helt. Det var som om att han inte hade sovit på 3 dygn… Är även besviken på att det nya spännande momentet med poängutdelningen under deltävlingen som uteblev p.g.a att appen kraschade. Det enda positiva jag kan säga är väl att nästa deltävling bara kan bli bättre.

Låtarna då? Till att börja med så måste jag erkänna att jag nog är den enda personen som inte alls förstår grejen med Cornelia Jakobs Hold Me Closer, eller jag förstår precis vad folk ser i den. Att sjunga om uppbrott är bevisligen ett vinnande koncept i sammanhanget. Felix Sandman gjorde samma sak 2018 när han framförde, enligt mig, tidernas näst sämsta Mellolåt Every Single Day, och vi såg ju hur det slutade. Cornelia vann ju deltävlingen men då endast telefonomröstning användes så säger det ingenting. Förra året exempelvis så vann Arvingarna, Eva & Ewa samt Clara K telefonomröstningen i sina respektive deltävlingar, och ingen av dem hade i toppstirden i finalen att göra. Så jag är inte ett dugg orolig att Cornelia vinner finalen, jag har svårt att se att en sådan låt skulle gå en hem hos de yngre tittargrupperna.

En positiv följd av att endast telefonomröstning användes dock var att min tvåa Danne Stråhed skrällde sig vidare till andra chanse… Förlåt, jag menar semifinalen. Istället för Omar Rudberg som kom 5:a. Även min favorit Theoz gick till semifinalen. Det innebär inte bara att min topp 2 gick vidare utan även att båda de svenskspråkiga bidragen i deltävlingen kvalificerade sig vilket glädjer mig som panelens språkfacist.

Kort sagt tycker jag att produktionen var under all kritik, men jag är ändå nöjd med resultatet. Hade visserligen bytt ut Cornelia med Malou men i slutänden så kvalificerade sig ändå 3 av låtarna i min topp 4. Jag tror och hoppas inte att vinnarlåten kommer ifrån den här deltävlingen. Om nu inte Theoz mirakulöst vinner finalen, men chansen är närmast obefintlig.


  1. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  2. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  3. Theoz – ”Som du vill”
  4. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  5. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  6. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  7. Malou Prytz – “Bananas”

Kommentar: Äntligen var Melodifestivalen tillbaka. Det fanns både ris och ros med detta. Minus-tecknet var ju såklart att turnén fått ställas in och köras ifrån Stockholm samtliga veckor p.ga restriktionerna, men plus-tecknen för att det hölls i en arena som kunde ta in live-publik och inför kommande veckor kommer man kunna ta in ännu mer publik.

Låtarna höll en bra nivå överlag tycker jag. Bäst var utan tvekan Cornelia Jakobs. Sån röst och ett sånt fantastiskt framträdande. En vemodig och känslosam ballad som stod ut från mängden. Den enda besvikelsen denna veckan var Malou Prytz och hennes låt Bananas, som jag tyckte var aningen barnslig och intetsägande. Robin Bengtssons låt var helt okej. Lite överskattad, men tror han gick vidare mycket på sin popularitet och sin trygg approach på scenen.

Hade inte app-haveriet inträffat tror jag att vi hade fått se Omar Rudberg vidare till semi istället för Danne Stråhed. Tror Danne gynnades av haveriet och av telefonröster.

Trots en del tekniska missar får programmet godkänt. Tycker Oscar Zia som programledare är både duktig, spontan och rolig.

Jag ser fram emot nästa deltävling, redan. Låt oss hoppas på att vi slipper massa teknikstrul och att appen fungerar som den ska, så ni tittare kan få se det nya spännande röstningsmomentet som vi ackrediterade fick beskåda under fredags-genrepet.


  1. Theoz – ”Som du vill”
  2. Cornelia Jakobs – ”Hold Me Closer”
  3. Omar Rudberg – ”Moving Like That”
  4. Danne Stråhed – ”Hallabaloo”
  5. Robin Bengtsson – “Innocent Love”
  6. Shirley Clamp – “Let There Be Angels”
  7. Malou Prytz – “Bananas”

Kommentar: Jag måste bara få säga – SLOPA APPEN! Det känns inte som att den tillför extra krydda till tävlingen och har inneburit alldeles för mycket strul. Vissa år har jag inte varit drabbad, men då har någon annan i min närhet haft problem istället.

Vad gäller deltävling som helhet innehöll den en bra balans av låtar. Oscar Zia gjorde ett utmärkt arbete som programledare, särskilt med de ”kinks” programmet innehöll men framför allt att jag var underhållen. Nä, han har inte erfarenheten som Måns Z, men med lite mer kött på benen kommer det bli bra. Mellanakter höll en snygg samt komisk nivå som tilltalade mig. Eric Saade gjorde ett suveränt framträdande med sina scenkollegor.

Låtarna då? Jag som inte förlyssnat alls, var glatt överraskad över Theoz och Danne Stråheds bidrag.  Inser att jag höll svenskspråkiga bidrag högt vid denna deltävling och Theoz kunde man inte låta bli att sitta och nicka i takt till. ”Hallabaloo” kommer garanterat spelas i stugorna och danshaken för kasedans när väl festligheterna drar igång igen.  Cornelias nummer var snyggt och naket och jag har en förkärlek till produktioner där sångerskan/sångaren är barfota – man är på något vis mer ”grounded” till låten. Shirley, Malou och Robin har alla medverkat med bidrag som varit så mycket starkare tidigare åår att jag tyvärr inte kan placera dem annat än i godkänt-trakten. Det lämnar Omar och det tror jag är bidrag som växer lite med lyssningar och hade lätt kunnat skicka honom till ESC.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Inför ESC 2022

Best of Nationella 2022

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen