Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Öppet brev till SVT inför Melodifestivalen 2022

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


Hej!

Jag som skriver heter Lukas och rapporterar bland annat för nyhetssidan ESC-Panelen tillsammans med några andra vänner, och har funderat på lite saker så här inför kommande års Melodifestival.

Det är ju så att det fanns en del länder inför 2021 års Eurovision som fick en del motgångar. Att Sverige till exempel missade en topp 10-placering sedan 2013 lär nog lämna många besvikna. Christer Björkman sade vid slutskedet av årets ESC att vi varit bortskämda med topplaceringar en tid nu. Och visst stämmer det, men hur kommer det sig att ett bidrag som gick hem i samtliga åldersgrupper och dessutom vann Mellojuryns röstning med stor marginal – ändå misslyckas så kapitalt i ESC? Mördande konkurrens? Otur?
Nja, tvärtom tror jag Sverige blivit för invanda med ett visst sound. Notera att inte en enda låt som hade svenska låtskrivare lyckades bräcka topp 6 i Eurovision för första gången på väldigt många år. Det svenska “soundet” kan, av resultatet att döma, ha blivit omodernt och förlegat – och nu behöver vi tänka om.

Men hur? Jag får erkänna att jag inte sitter på svaret för hur vi kan tänka om rent musikaliskt, men kanske är det värt att tänka på hur vår nationella uttagning är utformad? Det finns mycket funderingar jag har här. Hur kommer det sig till exempel att vårt program inte vuxit i publiksiffror och allmänt intresse trots våra framgångsrika år under decenniet som var? En teori jag har är att det faktiskt blivit för utdraget med sex veckor. Det fungerade säkert förr, men jag får intrycket mer och mer att gemene mans intresse inte hänger med hela vägen in i mål längre. Och det är med det i åtanke som jag har radat upp ett gäng förslag på förändringar i Melodifestivalen.

 

Vad jag gärna önskar se förändras

1. Finalen

Jag gillar finalupplägget som det är med 12 låtar. Där kan vi låta det vara. Röstningen behöver dock genomgå en del ändringar, men det återkommer vi till. Istället kan vi se över själva deltävlingarna, för här har jag en del förslag.

 

2a. Bort med Andra Chansen

Visst, dess existensberättigande har mest handlat om att ge vissa låtar möjlighet att växa, men rent tävlingsmässigt har den under alla 20 år tillfört ytterst lite. Bara en enda gång har det hänt att en låt som gått via denna runda stått som segrare när allt var sagt och gjort. Det bör också nämnas att denna låt inte var svenska folkets vinnare. Andra Chansen brukar rent generellt ha betydligt sämre tittarsiffror än alla andra deltävlingar, och det faktum att inga nya låtar introduceras, ihop med att vi haft så få vinnare därifrån, kan mycket väl spela in. Hur många “casuals” bryr sig om ett uppsamlingsheat av tidigare ratat material och gamla Melodifestivals-“deep cuts”?

 

2b. Minska antalet deltävlingar från fyra till tre

Det här kan låta som en drastisk åtgärd, som kräver sin förklaring…

En sak som visat sig allt tydligare över tid är hur de fyra deltävlingarna vi sett över alla år fått olika roller och/eller olika behandlingar. Den första respektive den sista deltävlingen (deltävling 4 som det då har varit), har haft störst betydelse. Det gäller att man ger en Melloupplaga en riktigt bra start till att börja med, med meriterade namn och/eller starka låtar, så att man lyckas locka in publiken tidigt. Likaså gäller det att man avslutar starkt, dvs. att ge folket någonting att se fram emot. Oftast brukar det vara störst snack kring den artist som blivit årets dragplåster, och allt som oftast fått äran att avsluta den sista deltävlingen, och därmed hela upplagan.

Deltävling 2 har även den en viktig funktion som många kanske inte tänker på. Det handlar i stora drag om att man håller kvar tittarnas intresse efter att ha lockat in dem efter första deltävlingen. Här har produktionen också möjlighet att testa gränserna, med att bland annat ta in nya genres i tävlingen, och locka med något nytt. Här brukar ofta bubblarna dyka upp, de som inte fått samma vinnarbuzz men sen kanske står där med ESC-biljetten när allt är klart. Faktum är att, förutom sista deltävlingen, är det faktiskt den andra deltävlingen som tagit fram flest låtar som sen går och vinner.

Och det är här deltävling 3 blivit ett problem. Den brukar generellt hamna mellan stolarna, och blir ofta reducerad till en transportsträcka mot den sista deltävlingen. Om det dessutom är ett svagt år för musiken i Melodifestivalen, så märks det att producenterna bränner krutet på de andra deltävlingarna istället. Därför har deltävling 3 tyvärr det väldigt lätt att bli till en musikalisk slasktratt, och ofta har det varit vanligt att de låtar som går vidare därifrån ofta fått parkera långt ner i resultatlistan i finalen.

Därför tror jag, att om man verkligen vill se till att hålla folks intresse uppe hela vägen in i kaklet, så tror jag det vore bra att man kör på tre deltävlingar och en final, där alla tre deltävlingar har en klar och tydlig funktion.

 

3. Låtarna

Eller snarare antalet låtar. Det jag har som förslag då, är att vi faktiskt utökar antalet tävlande låtar från 28 till 30. Dessa kan vi då disponera ut jämnt i tre deltävlingar, där varje deltävling har fyra finalplatser i potten.

 

4. Röstningen

Röstningen via Melloappen har varit en knäckfråga länge, ända sen det lanserades redan från första början. Hur ska man göra resultatet så “rättvist” som möjligt? Efter mycket djupdykning i resultaten får jag intrycket mer och mer att det kan bli svårt att få en rättvis fördelning när appen är den dominerande röstningskällan. Den fråga man snarare kan ställa är, hur många som tittar på Melodifestivalen har dess app som röstningsmetod? Jag har inget facit på det, men gissar att det kan vara ytterst få, och det baserar jag på en jämförelse för hur resultatet ser ut hos de som använder appen i jämförelse med de som röstar via telefon. Sedan 2019, då det blev möjligt att jämföra hur det gick för bidrag i appen kontra vad traditionell telefonröstning gett för resultat, har det varit en klar skillnad mellan dessa parter. Jag tror även att många som inte följer tävlingen lika slaviskt, kan ha blivit avskräckta från att ens vilja rösta eftersom telefonröstningen påverkat så lite.

Men hur ska man lösa detta? Röstning via appen är onekligen ingenting som man vill ta bort i första taget, men jag tror samtidigt att det hade varit värt att prova att helt enkelt splittra upp röstningen så att appröstandet och telefonröstandet väger lika tungt (50/50, ungefär som vissa andra nationella uttagningar gjort det). Det kan åtminstone i teorin fungera som en lockelse att få fler att rösta när man vet att man har en större chans att påverka utfallet.

 

5. Hur röstningsformatet ska användas

Med det ur världen, hur ska själva tävlandet genomföras? Om vi tar deltävlingarna först så anser jag att man kan köra på denna 50/50-regel, och så tänker jag också att det blir bäst att vi nöjer oss med bara en röstningsomgång. En andra omgång med bara några enstaka låtar kvar har oftast blivit ganska överflödigt, speciellt på senare år när resultaten inte längre nollställs efter att första röstningsomgången varit klar, samt att första omgången bara handlat om att två låtar (av sju) åker ut.

Sett till finalen, om vi fortsätter vidare på att låta app- och telefonröstning väga lika tungt och fungera som två olika “källor”, så kommer ju frågan, hur ska vi då balansera upp det med juryn? Det jag tänker är att vi behåller den internationella juryn, men att vi sen också tar tillbaka den svenska juryn, även den fördelad på åtta grupper som representerar åtta delar av landet. Alternativt att man kör på 11 regioner som tidigare, och så har man 11 länder för en internationell jurys räkning.

 

Detta är de förändringar som jag funderat på. Jag hoppas att de som ansvarar för detta anser att dessa förändringar skulle kunna vara intressanta att testa, om inte inför 2022 så kanske längre fram.

/Lukas, ESC-Panelen

 


2 kommentarer

  1. Ekri skriver:

    Kommer du skicka dessa förslag till dom som ansvarar för Mello?

    • Lukas skriver:

      Hej Ekri!

      En mycket bra fråga, och svaret är att jag faktiskt redan gjort det, kort innan denna krönika publicerades. Än så länge väntar jag fortfarande på svar från de ansvariga.

      /Lukas


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen