MELODIFESTIVALEN 2021. Det har blivit dags för oss att ge våra omdömen och åsikter om bidragen som tävlade i den fjärde deltävlingen i lördags (27:e februari).
Först ger vi varsitt betyg till respektive bidrag som tävlade i deltävlingen, och därefter har vi även sammanställt en personlig topplista samt helhetskommentar om vad vi tyckte om programmet i stort. Notera att detta är våra personliga åsikter om bidragen. Du är mer än välkommen att själv tycka till genom att lägga en kommentar längst nere i artikeln.
PS: Haris har valt att inte tycka till om låtarna i denna deltävling. Detta innebär att ett tävlingsbidrag kan få maximalt 35 poäng av oss i panelen.
1. Tess Merkel – “Good Life”
Foto: Kitty Lingmerth, Lingmerth Photography/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
|
| ||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 20,5 (av 35) |
2. Lovad – ”Allting är precis likadant”
Foto: Peter Hagström, TGR/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
|
| ||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 18,5 (av 35) |
3. Efraim Leo – “Best of Me”
Foto: Matilda Hammar/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
| |||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 14 (av 35) |
4. The Mamas – “In The Middle”
Foto: Anna-Lena Ahlström, Universal Music/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
| |||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 17,5 (av 35) |
5. Sannex – “All Inclusive”
Foto: Charlotte Strömwall, Andreas Olsson/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
| |||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 15,5 (av 35) |
6. Clara Klingenström – “Behöver inte dig idag”
Foto: Olivia Huerta, Freebird Entertainment/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
| |||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 17 (av 35) |
7. Eric Saade – “Every Minute”
Foto: Adrian Pehrson, Eric Saade/SVT (hämtad från media.melodifestivalen.se)
| Har inte tyckt till
|
| |||||
|
|
|
|
PANELENS TOTALPOÄNG: 19,5 (av 35) |
Panelens topplistor
Som avslutning kommer här våra personliga topplistor för denna deltävling inklusive helhetskommentar för sändningen.
Kommentar: För min del så drar jag slutsatsen att deltävling 4 var den klart sämsta i årets Mello, iallafall vad gäller startfältet. Besvikelsen kommer främst av att Eric Saade hade en alldeles för komplicerad och osympatisk låt – som inte alls förtjänade att gå vidare till final. Tvärtom så kändes det som att Eric försökte göra en ny Loreen – lite ”Statements” fast ännu mer konstnärligt. I stickad pullover! Nej, det var inte min grej och jag irriterar mig på att den låten ändå gick till final. Å andra sidan var konkurrensen svag denna kväll, det måste jag ändå säga. Lovads och Efraims bidrag minns jag inte en enda strof av nu dagen efter – så minnesvärda var dem. Sannex’ bidrag minns man ju dock, tyvärr, då den höll dagisnivå – om man ska uttrycka det milt. Bäst av bubblarna var i sådana fall Clara Klingenström, med en förvånansvärt stark låt – om än att den kanske lätt hamnar mellan stolarna i ett spretigt startfält. De verkliga höjdpunkterna var The Mamas och Tess Merkel – varav bara The Mamas gick hem i stugorna. Deras bidrag ”In the middle” är dessvärre sämre än deras tidigare bidrag, det ska erkännas. Men den behöver tid att växa på en, och efter ett flertal lyssningar så måste jag säga att jag verkligen gillar den. Glad, lättlyssnad, sympatisk – d.v.s. allt som ”Every minute” med Eric Saade INTE är. Min favorit Tess, åkte orättvist ut – jag menar fortfarande att ”Good life” höll högst musikalisk kvalitet, även om den kanske var lite väl kitchig. Kanske var det Tess som hade svårt att sälja låten? Jag vet faktiskt inte var felet låg, så hur svenska folket tänkte är ett mysterium för mig där… Programledarna var bättre än förra veckan – överlägset – men jag har alltför svårt för både Per och Pernilla för att kunna tycka om det. Per spelar över alldeles för mycket i min smak, lite Mr. Bean goes Stefan & Krister. Pernilla är en blandning mellan Bolibompa och Julie Andrews i ”Sound of music” – med en rejäl dos ”reality-starkomplex”. Tillsammans så känns deras dialoger som extremt inövade och konstlade – man får faktiskt känslan av att man tittar på en Musical, eller en revy med Mello-tema. Det blir inte ett program av det alltså – det blir något annat. Kul mellanakt dock – extremt komplicerat, satsigt och ambitiöst för en gångs skull! Där funkade ju Musical/revy-temat faktiskt. Tråkigt att inget annat gjorde det denna kväll.. | |
Haris valde att inte tycka till om låtarna i denna deltävling | |
Kommentar: Överlag var detta en helt okej deltävling men jag tycker låtmässigt att det var den svagaste deltävlingen. Några som hade de bästa numren var Lovad och Eric Saade och jag tror att framförallt Eric är en av de som tillsammans med Tusse har stor vinstchans i finalen. Men överlag var låtarna medelbra och det som vägde upp något svagare låtar var Per Anderssons och Pernilla Wahlgrens insatser som programledare med Christer Björkman, inklusive deras mellanakter! Med deras insatser i ryggen kan jag i alla fall ge deltävling 4 godkänt, men jag håller med Adrian om att det här var den sämsta deltävlingen av de fyra i årets upplaga. | |
Kommentar: Även om man inte lyssnar innan på låtarna så lyckas man ju ändå snappa upp vad som tycks om låtarna i cyberspace. Kanske var det därför jag uppskattade Erics låt mer än vad jag trodde. Tyckte soundet och showen var i en klass för sig och jag ser hellre på det än Tusses framträdande tex. Enda jag vill kommentera på är – varför man har stickad tröja på sig i ett sånt framträdande? Största förvåningen var att Clara gick vidare till andra chansen och inte Tess. Men av nån anledningen gick Håkan Hellström-soundet hem i tv-sofforna tyvärr. | |
Kommentar: Nja, jag får ju erkänna att deltävling 4 var snäppet svagare än de övriga tre, mest för att jag saknade en ordentlig favorit. Sannex var förvisso nummer ett på min ranking, men med små marginaler. Hyfsad låt men lite tafflig inramning. Trodde den skulle stå sig högre då den musiken brukar gå hem på landsbygden, men tja… med Arvingarna som möjligt undantag har detta inte varit dansbandens år. Lovads låt gjorde mig lite tudelad. Där var inramningen bra, framträdandet intimt och hon framförde med starka känslor, men där var låten i stället den svaga länken. Inte för att den var dålig, men rätt innehållslös. Var är hooken, refrängen, lyftet? Tess Merkel då, hon dammade av discogenren med lite spoken word-krydda, men jag känner även där att det saknades någonting. Möjligen att hon i sig inte kunde bära upp numret. Att hon haft så stora framgångar med Alcazar tror jag så här i backspegeln kan beror på gruppdynamiken där. AC-kandidaterna då? Efraim Leos låt övertygade mig inte alls. Kändes väldigt billig, som en refuserad låt tilltänkt One Direction eller någon annan mer etablerad pojkartist. Det är lite tragiskt eftersom att jag ändå kände till honom tack vare hans hit ”When I Wanted You” som jag faktiskt tycker är rätt bra. Trist blir det på det sättet att ”Best of Me” inte tycks ha något element som gjorde att den andra nämnda låten gick hem för mig. En liten växare däremot blev Clara Klingenströms ”Behöver inte dig idag”. I förhandslyssningen kände jag att låten betygsmässigt stod och vägde mellan 2 och 2,5, men nu sätter jag ändå en trea. Behagligt stycke, hyfsad insats. Enda synpunkten? Ta bort elgitarren från Clara, den är inte ens med i melodin. Så till finalisterna då. The Mamas tycks jag alltid ha höga förväntningar på bara för att bli besviken. Jag hade förväntat mig mer glädje, fart och fläkt, och så blir det istället som en mer mollstämd och seg variant av deras vinnarbidrag förra året, som nu inte tycks lyfta. Eric Saade då, sist ut. Straffspark med utvisad målvakt, inte konstigt att han gör mål (läs ”kniper finalplats”). Och visst, det är en mognare låt jämfört med allt han synts med tidigare i dessa sammanhang. Det är ett tekniskt avancerat nummer som jag inte tycker faller i ”Statements”-fällan som Adrian nämner. För det som Loreen föll på där, var att hon hade ett tydligt budskap hon ville förmedla, men där inramningen blev så avancerad att helheten gick över huvudet på många. Saade däremot gör inte saker allt för svårt för sig. Att jag däremot bara ger en tvåa är mestadels för att låten återigen är svaga länken. Den börjar lockande, men sen kommer den inte vidare. Sammanfattningsvis, när jag nu hört alla 28 låtar så är detta ett ok+ år. Absoluta högstanivån har varit riktigt hög. Men resultaten har däremot varit smärre besvikelser. Det tycks mig som att svenska folket haft större tendenser att rösta på stora karaktärer istället för bra låtar i de flesta fall. Snart stundar i alla fall andra chansen, där jag har kvar en ruskigt bra låt som jag sätter mina förhoppningar till. Men mer om det i ett annat inlägg.
| |
Kommentar: Först och främst så måste jag berömma Per Andersson och Pernilla Wahlgren för en briljant insats som programledare. De nådde inte riktigt upp till samma nivå som Oscar Zia & Anis Don Demina, men de gjorde ändå ett strålande jobb helt klart. Låtarna då? Jag fattar mig kort, jag är inte nöjd. Visst The Mamas gick vidare som förväntat, vilket var enda ljuspunkten. Låten är ett steg uppåt jämfört med fjolårets bidrag och jag skulle inte ha någonting emot om de vann igen. Sannex trallvänliga låt och Tess Merkels något gammalmodiga schlagerpoplåt gick också hem hos mig. Men de fick visst kalla handen av resten av svenska folket. Trist, men så går det ibland. | |
Kommentar: Efter fyra veckor av deltävlingar har vi nu hört och sett 28 olika bidrag och jag måste säga att kvaliteten på låtarna i år har varit över förväntan. I lördags var det dags för de sista sju tävlande att ställa sig på scenen och slåss om de sista final – och Andra Chansen-platserna. De f.d Mello-vinnarna och tillika odds-favoriterna Eric Saade & The Mamas tog som förväntat finalplatserna medan min personliga favorit från denna deltävling, Clara Klingenström knep en plats i Andra Chansen tillsammans med ytterligare en av mina förhandsfavoriter i Efraim Leo. Läser att många tyckte att det här var ”den sämsta deltävlingen”, men det håller jag inte med om. Enda bidraget som jag gav under 3 poäng var min jumbo som sedermera även hamnade sist i form av Sannex. Lovad med sin känslosamma och fina ballad förtjänade ett bättre öde, men tror hon vann en hel del nya fans tack vare sitt deltagande och säkert många inklusive mig själv som blev berörd av hennes låt. Tess Merkel hade en helt okej poplåt, men ärligt talat var den inte tillräckligt stark för att nå bättre än en femteplats. Det var förövrigt första gången den här säsongen som jag hade alla rätt i min förhandstippning, vilket jag känner mig nöjd med. Programmet i sig, programledarna, inslagen och mellanakterna var hysteriskt roliga och bra. Deltävling 2 och 4 bjöd på de bästa programmen om man räknar bort låtarna enligt mig. Nu återstår bara Andra Chansen om en vecka, där de sista finalisterna ska utses och slutligen den stora finalen veckan därefter där 12 bidrag tävlar om att bli korad som årets Mello-vinnare och få äran att representera Sverige under Eurovision Song Contest 2021 i Rotterdam. | |
Kommentar: Deltävling 4 – det underbara radarparet Per och Pernilla gick all in och framträdde med en i särklass underhållande show. Det var fullkomligt underbart, galet och samtidigt genuint. Men det Per och Pernilla lyckades med misslyckades man med resten. Låtnivån för kvällen förväntade jag mig mer. Jag tror inte jag har blivit kräsen och jag är ändå ganska frikostig vad gäller betyg, men det var alldeles för mycket lättmjölk. Clara Klingenströms bidrag är inget jag överhuvudtaget tycker om att lyssna på. En kvinnlig Håkan Hellström går fetbort för mig. Sannex var lite skämskudde. En låt som går hem i husvagnen! Efraim gjorde ett gott försök, så han får gärna komma tillbaka med en starkare låt. The Mamas är kärlek, men låtmässigt har inget fastnat. Lovad kändes som en spinoff på Molly Sandén. Vackert, men saknar klimax från en riktigt pampig ballad. Tess förtjänade enligt mig finalplats. En bra låt, men något kändes ändå lite som gräddsås som skurit sig. Det jag skulle önska av Eric är att han får fram mer av sin huvudklang och falsettröst. När nasal bröströst tar överhanden kan det bli svårt att ta till sig låten. Men, efter några lyssningar och framför allt Erics konstnärliga framträdande är det honom jag placerar på första plats. Tyckte faktiskt det var det bästa framträdandet under hela Mello och är en sida jag vill se mycket mer av från honom. | |