MELODIFESTIVALEN 2020. Det har blivit dags för oss att ge våra omdömen och åsikter om bidragen som tävlade i den tredje deltävlingen i lördags (15:e februari).
Först ger vi varsitt betyg till respektive bidrag som tävlade i deltävlingen, och därefter har vi även sammanställt en personlig topplista samt helhetskommentar om vad vi tyckte om programmet i stort.
Du är välkommen att tycka till i kommentarsfältet längst nere. Nu kör vi!
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
|
| ||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
|
| ||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
| |||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
|
| ||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
| |||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
|
|
| ||||
| Har inte betygsatt |
| |||||
|
| ||||||
Topplistor och helhetskommentarer
Kommentar: Tyvärr var denna deltävling lite av årets bottenkänning i mina öron. Startfältet var inte alls lika starkt som de tidigare, och programlederi och manus såg sitt lågvattenmärke denna kväll. De fyra bidrag som gick vidare var lyckligtvis de bästa, men inget av dem kommer troligen nå särskilt långt. Mariettes låt hade mest potential, men lyfter aldrig och förstörs sen helt av att hon sedan (helt omotiverat) tar fram en elgitarr och låtsas spela på. WTF??? Anis Don Demina gör en glad låt, men utan vara finalvärdig och Mohombi gör ett av de tråkigaste scennumren jag någonsin sett. Hans låt är dessutom bekant i mina öron, vilket tyder på ett ihopkok av flera tidigare bidrag. Drängarna bjöd sen visserligen på mest underhållning då de försökte göra en ”Arvingarna goes Hasse Kvinnaböske”. men tyvärr lyckades de bara komma på en refrängslinga som de sedan kör på repeat. Nåja. Dessvärre matchade manus och programlederi kvaliteten i startfältet också. När höjdpunkten på kvällen blir att någon säger ”pungkula”, då vet man att det är dåligt. Just nu känns det som ett begynnande fiasko-år för manusteamet, så jag hoppas verkligen att något händer fram till sista deltävlingen. | |
Kommentar: Njae, till skillnad från föregående två veckor var tredje deltävlingen inget direkt att sätta i granen. Men det var inget dåligt startfält, utan det var mer att låtarna var mer åt ”okej-hållet” än ”världsbäst-hållet”. Drängarnas show tycker jag var härlig, det som är problemet med låten är att den saknar en refräng. Men vill man dansa till den så funkar den nog bäst till det. Faiths låt var fin och jag hade gärna unnat henne en plats åtminstone i Andra chansen. Det gäller även Amanda Aasas låt. Men det är nog två låtar som tar för lång tid att sätta sig och då kan jag förstå att de åker ut, lite för tidigt om du frågar mig. När det gäller Mohombis låt så tycker jag faktiskt att hans ”Hello” var bättre. Den här låten känns mer slätstruken. Samma sak med Mariettes låt. Den är helt okej, men ingen finalist-låt för mig. Anis Don Demina kör väldigt fort och här känns det som att man lagt på mer kör-paket eftersom tempot går nog snabbare än vad man kan sjunga. Så jag tror inte det är en smart idé att skicka den låten till Rotterdam när körerna inte får vara förinspelade. Slutligen Albins låt. Den var fin men inte det bästa han har haft. Det var ganska lätt att räkna ut att han inte skulle gå vidare. Programmet i sin helhet var bra, men som jag tidigare skrev tycker jag att de två tidigare programmen var klart bättre. Men inget är dåligt för det i år. | |
Kommentar: En tredje deltävling är avklarad och detta var ett ganska svagt startfält. Flera utav låtarna kändes som att det saknades det där allra sista som får låten att lyfta. Medioker pop mestadels förutom Mohombi som med sin säkra framträdande fick min fullpott. Enda minuset är att han inte är tjej för Europa vill ha en tjej från Sverige detta år. Drängarna är ju en ”blast from the past” och de gör inga fel. Härlig att lyssna på när det är dans på logen en midsommarkväll. Nu hoppas jag att vi nästa vecka får se och höra en kanonlåt som jag kan ge 5 poäng till! | |
Kommentar: Likt Markus under mig tycker jag faktiskt att standarden på låtarna blivit allt bättre ju längre tävlingen gått så här långt. Att jag smäller till med en andra fempoängare i år kanske inte många räknade med, än mindre att den skulle gå till Anis Don Demina av alla! Men jag diggade verkligen denna låt, som kombinerat feelgood-vibe med vad jag skulle kunna kalla för ”maskingevärsrapp” (alltså att man rappar väldigt fort) från honom. Många härliga hooks i den låten. Var rädd för att den kunde åka ut, men andra chansen var i alla fall en lättnad. Låt oss hoppas han går vidare där! Därefter har jag satt Mariette tvåa, som nu alltså bärgade hem sin fjärde raka direkta finalplats, med faktiskt den bästa låten enligt min personliga åsikt från henne. Även om scennumret var lite konstigt (vad hade den där gitarren där och göra egentligen när det inte är nån gitarr i melodin??). Sedan kommer Albin med den finstämda radioballaden ”Livet börjar nu”, som inte riktigt förtjänade den där sista platsen. Sedan kommer Drängarna med en låt som delar mig på hälften. Det är den där klassiska småstads-upptempolåten som kommer få folk att skutta omkring (trots att Drängarna är från betydligt större Götet). Men samtidigt tycker jag det känns lite fel att ta in den här 90-talsreliken som lika gärna varit one hit wonders med den där ökända “Vill du bli min fru”. Trea för gott försök. Samma betyg gav jag till Faith Kakembo, och kan inte låta bli att tycka det är synd att hon fick ett sånt tidigt respass. Om det var nån som kunde ge artistuttagningen P4 Nästa ett bättre rykte var det nog hon. För det lyckades däremot inte Amanda Aasa med. Det är rätt uppenbart att man försökt gå på Veronica Maggio-rutten där med mörka suggestiva toner och en sångröst som drunknar en aning och ibland är svår att tyda. Tyvärr fallerar det helt pga låtens undermåliga produktion, ett ständigt problem för nästan alla låtar med artister som gallrats in därifrån. Och så lik förbannat har jag Mohombi sist. Och ajajaj vad det svider kan jag medge. Sedan jag gick med i panelen (inför 2018) har jag lyckats intervjua många tävlande artister, och Mohombi är definitivt en av de snällaste personer jag träffat. Alltid glad, och väldigt duktig på att hålla en konversation uppe när jag intervjuat honom. En allmänt varm människa. Därför blir det så trist att han i år bjuder på en låt som känns väldigt kall och ihålig. Fick inte alls några ”Winner”-vibbar av denna.
| |
Kommentar: Jag håller inte allmänheten om att det här skulle ha varit en svag deltävling. Tvärtom så anser jag att det här var den starkaste hittills i år. Programledarna gjorde ett fortsatt fantastiskt jobb, och kvällens bidrag höll en hög högsta nivå. Det är alla deltävlingar som jag får äran att dela ut två fempoängare. Drängarna var min storfavorit. Jag älskar sådan här musik och tycker att det är ett sådant här bidrag vi bör skicka till Eurovision. Åker de ut i andra chansen kommer jag att bli mycket besviken. Min tvåa var personen som jag anser borde ha vunnit 2019 års melodifestival, nämligen Mohombi. Trots ett snyggt framträdande och en riktigt snyggt gjord låt så kan jag knappast förneka att den inte är lika bra som Hello. När det kommer till de andra två som gick vidare. Anis Don Demina var mina trea och jag är nöjd att han gick till andra chansen. Frågan är om hans resa kommer att sluta där eller om han och Drängarna får en plats i finalen. Mariette tyckte jag ställde upp med ett av sina svagare bidrag och jag hade personligen skickat vidare Amanda Aasa istället. Enligt spelbolagen så finns inte vinnarlåten i den här deltävlingen. Synd, för jag hade gärna skickat något av bidragen i min topp 3. | |
Kommentar: Den tredje deltävlingen var en mellanmjölkig sådan. Ingen av bidragen får särskilt höga poäng från mig denna veckan. Känns som att de låtarna som tog sig till final och ev tar sig dit från Andra Chansen bara kommer bli en utfyllnad i finalen. Mohombi var tillbaka efter succén med ”Hello” från ifjol och följde upp med en i mitt tycke sämre låt i år, men hade den bästa låten i den här deltävlingen. Mariette var tillbaka för fjärde gången och ställde upp med sitt sämsta Mello-bidrag enligt mig. Dock levererade hon som vanligt med ett klanderfritt framträdande på scenen. Ingen skräll att det var just Mohombi och Mariette som knep de två finalplatserna. De är proffsiga artister båda två. Anis Don Demina förmedlade energi med sin hiphop-poplåt som var lättsmält att ta till sig. Inte heller det någon skräll att det blev en andra chans för Anis. Just hiphop är en genre jag vanligtvis inte brukar uppskatta, men denna var medryckande och hade en skön refräng. Dock inget material till finalen anser jag. Nostalgi-gruppen Drängarna frälste både gamla – och nya fans med sin folkliga dänga ”Piga & Dräng” som definitivt kommer få ett eftermäle på landets alla folkparker och dansbanor i sommar. Att killarna inte har varit med tidigare är för mig en gåta. Låten hade stor igenkännigsfaktor från tidigare hits. Kul att de tog sig vidare. Faith Kakembo och Amanda Aasa som båda kom från P4 nästa placerade sig på 5:e respektive 6:e plats och det var ganska väntat. Den som på förhand låg närmast en Andra Chansen-biljett var väl Faith Kakembo som jag tyckte sjöng riktigt bra, men låten var alldeles för platt och seg. Återigen blev det uttåg för P4-artisterna. Men helt ärligt, så hade ingen av de båda tillräckligt starka låtar för att få tävla vidare. Slutligen så knep Albin Johnsén jumboplatsen och även det var väntat. Albin fungerar bäst ihop med en duettpartner än som solosångare. Han är alldeles för anonym. Då återstår det en till deltävling innan det är dags för Andra Chansen och finalen. Vi får hoppas på att Malmö bjuder på betydligt bättre bidrag för ingen av låtarna härifrån kommer upp i samma nivå som Deltävling 1 och 2:s finalister och Andra Chansen-kandidater. | |
Kommentar: För mig var den tredje deltävlingen den starkaste vad gäller bidragen. Programmet som sådant var helt ok, men jag saknar mellanakter så som Danny Saucedo och Gina Dirawi bjöd på! Om jag börjar från det jag ansåg som det svagaste bidraget så är Albin Johnsén med låten ”Livet börjar nu” den som får min jumbo. Det spelar ingen roll hur bra låtskrivare som ligger bakom, men när sången inte finns där, då dör det för mig. Då var låten ”Rik” ett bättre bidrag på det stora hela när Albin medverkade 2016. Faith Kakembo får gärna medverka igen, för hon har potential. Men, låten ”Crying rivers”är inte tillräckligt svulstig för mig i detta sammanhang. Mariette är bättre artist än ”Shout it out” är som låt. Den var för mellanmjölk för henne. Jag saknar känslan och framträdandet som var så bra med ”Million years” 2017. Varför en låt har en titel på engelska ”Late” (eller var det något svenskt slang jag inte visste om?) och Amanda Aasa sedan sjöng på svenska är något jag inte riktigt har förstått. Inte heller tycker jag knasigt klädda dansare lyfter ett framträdande. Däremot finns det något i refrängen som tilltalade. Anis Don Demina framträdde med låten “Vem är som oss?” innehållande konstiga ord (jag börjar väl bli gammal) och med en stil som inte riktigt är jag, men man kan inte förneka puls, gung och energi som framträdandet resulterade i och därför får den min tredje plats. Min andraplacering går till Drängarna, som jag har tyckt mycket om från starten 25 år sedan. De frambringar samma slagfärdighet i refrängen som alltid med sin ”Piga och dräng”. Om det är ESC-material eller inte kan man ju tvista om, men det är en rejäl dos av svenskt (i alla fall nordiskt) och med en glädje vi har för lite av i dessa sammanhang. Jag är en moll-person allt som oftast, men ska det vara dur ska det vara Drängarna! Mohombi känns tonsäkrare i sången i år än fjolåret och låtens refräng sitter fortfarande i minnet som en ljuv sommarromans. Min etta är solklar, där satt mollackorden och melodin som en riktigt hångelkyss. ”Winners” får min hittills enda fempoängare i Melodifestivalen 2020. | |
Så här tycker alltså vi – hur tycker du? Kommentera gärna (vi är nyfikna!)