I väntan på nästa Mello-decennium: vann rätt låt Melodifestivalen 2019?


Publicerad:


Skribent:

ESC-Panelen


Publicerad

PANELEN TYCKER TILL. I väntan på att artister och bidrag till Melodifestivalen 2020 blir officiella har vi gått igenom Mello-år för Mello-år på 2010-talet och tycka till om vinnaren samt välja ut våra personliga favoriter från respektive år. Vi gjorde ett liknande projekt under sommaren (2019) fast för respektive Eurovision-år. Nu tog vi istället ned detta till Melodifestival-nivå!

I denna avslutande del av serien kommer vi att välja favoriter från Melodifestivalen 2019, det sista året på Mello-decenniet 2010-talet.

 

Fakta: Melodifestivalen 2019

Den 59:e upplagan av Melodifestivalen avgjordes i 6 stycken program mellan den 2:a februari och 9:e mars 2019, där totalt 28 bidrag tävlade om segern. Programledare för hela turnén blev kvartetten Marika Carlsson, Kodjo Akolor, Eric Saade och Sarah Dawn Finer. I finalen blev det slutligen John Lundvik med låten “Too Late For Love” som vann (se framträdandet i klippet här ovanför). I Eurovision i Tel Aviv kvalade han först vidare från sin semi till final, där han stannade på femte plats (främst tack vare stort stöd från jurygrupperna).

Inför den avgörande finalen i Melodifestivalen 2019 hade tv-tittarna fått rösta fram 12 av 28 bidrag till finalister, vilket skedde via de fyra deltävlingarna och uppsamlingsheatet Andra chansen. I deltävlingarna tävlade sju bidrag per program, där tittarnas två favoriter gick direkt till final. Därefter hölls uppsamlingsheatet för bidragen som tittarna satte på tredje och fjärde plats, där ytterligare fyra bidrag utsågs till finalister. Startfältet hade valts ut till en hälft av en urvalsjury och en hälft av SVT själva. SVT bjöd fortsatt in en joker från Svensktoppen nästa.

Den stora nyheten för 2019 års Melodifestival blev att SVT förändrade hela röstningssystemet i såväl deltävlingar, Andra chansen och finalen. Eller snarare bytte man ut sättet att räkna antalet röster och omvandlade dessa till poäng. Man delade även in tittarna i åtta åldersgrupper varav sju i appen (hjärtröstning) och telefonröstarna som den åttonde. Varje åldersgrupp i app och telefonröstnings rankade sina favoriter och gav poäng, där de med flest poäng gick vidare i tävlingen. Finalen avgjordes även på det sättet, även om tittarna bara hade halva makten. För i vanlig ordning stod resterande halvan av juryröstning även om de internationella jurygrupperna blev något färre jämfört med tidigare år.

 

Städer, datum och startfält
Via länkarna finns information om startfält och resultat:

 

Här följer också ett inofficiellt recap av alla 28 bidrag*:

Notera att rankingen i filmen inte är Panelens ranking. Av upphovsskäl saknas ljudet hos några bidrag.

 

Panelen tycker till

Nu tänkte vi gå in på vad vi själva tyckte om vinnaren – vann rätt låt eller hade vi andra favoriter?

PS: Vilken låt var din vinnare? Kommentera gärna i rutan nedanför artikeln!

Jag anser att rätt låt vann i finalen!

Motivering: Jag kan hålla med om att kvalitén på 2019 års bidrag inte riktigt höll måttet i jämförelse med många av de tidigare åren på detta decennium, och även före det. Nu när väldigt lång tid har förflutit har jag glömt nästan alla melodier som tävlade 2019, medan jag ofta kommer ihåg låtar från 2010, 2011 och 2012 mycket bättre. Märkligt, eller? Nåväl, men i jämförelse med både 2017 och 2018 måste jag ändå säga att Melodifestivalen 2019 var en stark uppryckning från bottennapp. Låtarna var bättre och framträdandena också väldigt bra. Men, långt ifrån så bra man hade kunnat önska.

2019 anser jag också att flera artister som kom tillbaka gjorde det med äntligen bra bidrag som Wiktoria, Martin Stenmarck, Anna Bergendahl, Arvingarna och Jon Henrik Fjällgren. Bara för att nämna några exempel.

Slutligen måste jag också nämna att den härliga upplevelsen att fått bevaka finalen på plats i pressrummet i Friends Arena med min skribentkollega Lukas. Det gör självklart att låtarna, även de som jag ansåg/anser var sämre eller inte favoriter hos mig, blev bättre när jag fick höra dem live jämfört med att se dem på TV. Det gjorde också att jag ökade mina interna betyg så att den jag tyckte sämst om fick en trea, dvs. jag anser att finalen hade rätt finalbidrag. Finalen hade även rätt vinnare, jag älskar John Lundviks låt och det kändes så skönt att både jury och tittarna hade den som solklar favorit. Det borde sedan ha gått mycket bättre i Eurovision (även om en femteplats är jättebra i sammanhanget) för om det finns någon artist som visar klass är det John Lundvik och självklart även The Mamas!

 

Min personliga topp 5

  1. John Lundvik – “Too Late For Love”
  2. Wiktoria – “Not With Me”
  3. Anna Bergendahl – “Ashes to Ashes”
  4. Arvingarna – “I Do”
  5. Jon Henrik Fjällgren – “Norrsken”

 


Jag anser att Wiktoria med låten “Not With Me” borde ha vunnit!

Motivering: Melodifestivalen 2019… vilken jäkla icke-säsong det var med facit i hand. Det var som att det var klart på förhand att sista låten ut av alla 28 var vinnarmaterialet och att hela säsongen bara var en enda transportsträcka dit. Precis som det var 2015.

Nog för att ett par låtar höjde sig när jag väl satt i pressrummet på Friends Arena under finalen och rapporterade tillsammans med Hollac16, men jag har en tes kring vad som var det överhängande problemet med årets startfält, och det vi hade starka namn bland artisterna, men med låtar som inte alls kom upp i den standard som förväntades. Ett glasklart exempel på en artist som inte ens är i min topp fem 2019 är Nano. “Hold On” som han tävlade med 2017 var min överlägsna favorit förra året, medan “Chasing Rivers” som han kom tillbaks med inte alls tog vara på hans kvalitéer. Och Nano var inte unik när det kom till sagda tes jag hade. Fanns så många mer artister som jag hade högre förväntningar på, som bl a Pagan Fury, Anton Hagman och ja, även John Lundvik. Men låtarna de hade höll inte för deras standarder.

Det finns ett undantag dock, och det är den låt jag satte högst upp: Wiktoria. När hon var med 2016 och 2017 var jag inte alls helt tilltalad av hennes verk. Det som var problemet då var att jag märkte att visst, hon kom ut genom rutan och hade scennärvaro, men lyckades ändå på nåt vänster ändå vara helt kall i sitt uttryckssätt. Men med “Not With Me” tyckte jag hon verkligen blommade ut. Här pratar vi rätt låt för rätt artist. Men kanske vid fel tillfälle? Vad vet jag. Men hur som haver, väl där på Friends Arena när jag väl såg hennes liveframträdande blev jag faktiskt riktigt berörd utav det hon sjöng. Och det trodde jag inte att det skulle ske.

Men som sagt, åter till det här gisslet som jag tycker har präglat Melodifestivalen de senaste åren så är det att många av de låtarna vi fått höra på senare år lider av att de blivit så himla utformade efter en typisk mall, den s k skivbolagspopen. Det är inte så att jag tycker illa om kommersiell musik för att den är kommersiell, utan det blir att jag tycker att den musik som är kommersiell idag är riktigt, riktigt tråkig. Det känns som att detta bara leder till att artister bara käkas upp och spottas ut av den industrin. Mellon har också på senare år varit ganska profillös. Visst, det kommer ju in etablerade namn här och var, men oftast är det folk som antingen har varit med förut, eller folk som är etablerade på andra håll (t ex influencers på sociala medier), och det sistnämnda tycker jag är en ren felsatsning. Vad man borde titta efter är att tunga namn i musikens värld bortom Mellobubblan om man ska kunna få programmet att stärka sina aktier igen. Och framför allt, om man ska ta in en artist med en väldigt distinkt genre, så får man för bövelen inte tona ner de yttersta attributen. Låtar behöver en edge för att inte falla mellan stolarna.

Nåja, det var mitt pladder det…

 

Min personliga topp 5

  1. Wiktoria – “Not With Me”
  2. Arvingarna – “I Do”
  3. Pagan Fury – “Stormbringer”
  4. Anna Bergendahl – “Ashes to Ashes”
  5. Lisa Ajax – “Torn”

 


Jag anser att Mohombi med låten “Hello” borde ha vunnit!

Motivering: Nu kanske någon tittar på min topp 5 och tror att jag har rangordnat låtarna fel, men nej. Norrsken var min favoritlåt det här året, ändå anser jag att Hello borde ha vunnit. Låt mig förklara. För det första så har jag redan satt Jon Henrik Fjällgren som vinnare en gång, nämligen 2017. Dessutom så även om jag personligen älskar Norrsken så kan jag knappast förneka att det är en Fjällgrens svagare låtar jämfört med vad han har släppt innan. Dessutom så skickade Norge ett liknande bidrag det här året och jag är rädd för att de hade tagit ut varandra. Jag anser det därför naturligt att Mohombi borde ha vunnit av flera anledningar. Låten är snyggt gjord och har en bra text med ett relaterbart budskap, det snygga framträdandet hjälpte dessutom till att stärka hela upplevelsen. Det kan låta långsökt, men jag är övertygad om att Mohombi hade kunnat vinna hela Eurovision med den här låten. Hur vida jag har rätt eller inte kommer vi dock aldrig att få veta.

När det kommer till den faktiska vinnarlåten så tycker jag att det var helt fel låt att skicka till Tel Aviv. John Lundvik är en väldigt skicklig artist och borde ha kunnat knåpa ihop en bättre låt, han lyckades ju uppenbarligen med det 2018… Jag tycker att Too Late For Love bara blir tråkigare för vardera gång jag lyssnar på den, att texten är så pinsamt dålig att man skäms gör knappast saken bättre. Varför SVT gjorde upp med internationella jurygrupperna på förhand att den här skulle vinna Melodifestivalen övergår mitt förstånd…

 

Min personliga topp 5

  1. Jon Henrik Fjällgren – “Norrsken”
  2. Mohombi – “Hello”
  3. Martin Stenmarck – “Låt Skiten Brinna”
  4. Zeana Feat. Anis Don Demina – “Mina Bränder”
  5. Jan Malmsjö – “Leva Livet”

 


Jag anser att rätt låt vann i finalen!

Motivering:

 

Min personliga topp 5

  1. John Lundvik – “Too Late For Love”
  2. Nano – “Chasing Rivers”
  3. Arja Saijonmaa – “Mina fyra årstider”
  4. Anna Bergendahl – “Ashes to Ashes”
  5. Arvingarna – “I Do”

 


 

Nu vill vi veta vad du tycker! Kommentera gärna vem du hade som personlig favorit det här året!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen