De mest överskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 05-01)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för högt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu släpper vi den sista delen ni får se vilka låtar Lukas anser är mest överskattade.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt. Med det sagt – nu köööör vi 🙂

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest underskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, den andra delen här, den tredje här, och den fjärde här. Men nu är det dags för Lukas att lista överskattade bidrag!

 

Plats 05-01


05. Bulgarien 2016 (4:e), ”If Love Was a Crime” med Poli Genova

Bulgarien höll sig borta i Eurovision i två år efter en lång tid med vattentrampning, och 2016 var man tillbaka och lyckades med sin dittills bästa placering. Tyvärr oförtjänt ska jag säga. Poli Genova hade varit med 2011 redan, och även om hennes låt då inte tog sig någon vart så blev hon ändå ganska omtyckt. Och med ”Na Inat” kunde jag förstå varför då hon hade en ordentlig edge, hon hade en rivig personlighet som passade bra till det rockiga numret. När hon sen kom tillbaks med ”If Love Was a Crime” så blev jag ytterst förvånad. Just denna edge som jag uppskattade hos henne var nu helt puts väck! Istället fick vi höra en av de konstigaste klichéerna jag kan komma på. ”If love was a crime we would be criminals”… You don’t say!

 


04. Sverige 2017 (5:e), ”I Can’t Go On” med Robin Bengtsson

Det kan vara svårt att langa motorsåg till sitt hemland alla gånger, men jag måste tyvärr påpeka elefanten i rummet. Tyvärr har Sverige, ända sedan Loreen vann skulle jag påstå, hamnat i en bekväm bubbla där vi inte längre vågar ta ut några svängar, utan vi skickar låtar i samma slätstrukna stuk år in och år ut. ”I Can’t Go On” tycker jag speglar det här rätt så bra, för det här var verkligen en felbyggd låt rakt igenom. Man skulle nästan kunna tro att det faktum att Robin och kompani går på löparband fungerade som en metafor för låtens problem, den går och går och kommer ingenstans. Det är i stort sett bara refräng hela tiden… denna bagatell lyckades trots allt kamma hem en femteplats till Sverige, men det kändes redan då som att vi började halka efter, då det blev början på en trend där vi lovordas rejält av juryn, men tittarna blir inte alls lika impade. Men ingen förutom de mest inbitna fansen verkar höja ögonbrynen över detta så pass mycket, fast det kanske man borde göra…

 


03.Schweiz 2019 (4:e), ”She Got Me” med Luca Hänni

Förmodligen ett av de mest klassiska exemplen på när ett land som gått dåligt i Eurovision plötsligt sprattlar till, med fel låt. Detta var så enormt sliskigt så det förslår. Denna typ av sliskighet som man bara hittar i reggaeton-låtar (jag tror ni vet vilken specifik låt jag syftar på framför allt). Och det klarar jag inte av. Tvärtom ser jag bara framför mig ett urspårat, lökigt strandparty i Tylösand mitt under småtimmarna där alla närvarande har druckit bort sig. Och hade jag befunnit mig på det partyt hade jag bara velat åka hem. Sen är den här typen av låt totalt överspelad och borde inte ha haft nån relevans 2019. Ändå blev Schweiz en upphypad favorit, och tog sin första topp 5-placering på 25 år. Hur sjutton kunde det bli såhär?

 


02. DELAD
Grekland 2008 (3:e), ”Secret Combination” med Kalomira
Turkiet 2009 (4:e), ”Düm Tek Tek” med Hadise
Cypern 2018 (2:a), ”Fuego” med Eleni Foureira

Ja, som ni ser så lät jag tre låtar dela på andraplatsen, och det är för att dessa låtar har så himla mycket gemensamt. Dessa tre har hamnat högt upp på resultattavlorna, de är av ungefär samma stil, och samtliga dessa låtar har jag gett noll poäng till i min betygsskala! Jag har som bekant väldigt svårt för låtar av den här stilen, med någon random tjej som tror hon är värsta sexbomben och ska göra ett provocerande nummer av detta slag, med mycket suggestiva undertoner… om man nu ens kan kalla det för undertoner. Det hela blir bara virrigt och obehagligt. Förutom det uppenbara att artisterna lägger ner så himla mycket på att sätta koreografierna så tappar de rejält i sin sånginsats. Och ett annat gissel med dessa låtar är att artisterna kör på överdrivet mycket kaxighet. För mig som inte alls kan relatera till nånting utav det jag hör eller ser, tycker jag bara de framstår som rejält arroganta istället. Att jag pekar på just ”Secret Combination”, ”Düm Tek Tek” & ”Fuego” i detta inlägg handlar som sagt om att dessa tre alltså lyckades komma otroligt högt. Det är också därför som jag inte nämner låtar som till exempel ”Aphrodisiac” som föll helt i skuggan (Grekland 2012, 17:e plats), eller ”Replay” som floppade (Cypern 2019, 13:e plats). Men dessa andra tre hamnade där de hamnade och då får de ta denna kanske inte så roliga ära av att sluta tvåa i min lista över överskattade låtar. Men det finns däremot en låt som är värre (och för den sakens skull också slutade ännu högre), och den kommer här…

 


01. Grekland 2005 (1:a), ”My Number One” med Helena Paparizou

Vi tar med oss de argument jag hade för de låtar jag precis hade som tvåa, och applicerar det på denna. Fast denna låt har också ännu större bekymmer än så. Förutom det uppenbara att Helena Paparizou ska försöka vara så smörig som möjligt så blir det ännu mer pannkaka utav detta pga hennes tonfall, då hon låter ovanligt arg i rösten när hon sjunger. Det går inte ihop! Det är nästan som att jag känner mig hotad när jag hör henne sjunga. ”Om du inte älskar mig ligger du risigt till…” Huga!

I övrigt är det här den klart sämsta låten som vunnit i Eurovisions historia om man frågar mig. Jag kan inte lyssna på den överhuvudtaget, och när jag väl måste göra det blir jag alltid tvungen att byta till något bättre för att komma tillbaka på banan. Och det ska jag inte behöva göra…

 

Då har ni fått se hela Lukas topplista över hans val av överskattade låtar i Eurovision 2004-2019. Kommentera gärna vilka låtar du anser är mest överskattade!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

– Tredje delen (plats 15-11): läs mer »

– Fjärde delen (plats 10-06): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen