De mest underskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 15-11)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för lågt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu fortsätter serien med att ni får se bidragen på plats 15-11.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt.

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest överskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, den andra delen här, och den tredje här. Men nu är det dags för några underskattade bidrag på Lukas’ lista!

 

Plats 15-11


15. Finland 2017: Norma John – “Blackbird” (12:e i semi)

Detta är tredje gången som ett finskt bidrag närvarar på min lista. Däremot med en annan typ av låt än de jag nämnt tidigare. Denna gång bjöd de på en mycket sorgsen ballad med ett mörkt, dunkelt ljudlandskap som fick mig att drömma bort till det karga, kalla nordiska klimat som Finland brukar förknippas med. En sångerska som sjöng riktigt bra, och hennes sinnesstämning kom ut genom rutan, och så ett fint mellanspel med pianosolot. När Sverige detta år fick mig att ta fram skämskudden så var Finland det land jag höll tummarna för. Men som sig bör, så blev det respass igen i semin. Och just här vet jag faktiskt inte riktigt varför. För vad jag vet talades det väldigt gott om ”Blackbird” inför tävlingen, och den omnämns än idag som en av de mest underskattade låtarna. Så vad gick fel?

 


14. Island 2007: Eiríkur Hauksson – “Valentine Lost” (13:e i semi)

Året innan denna låt hade Island retat rejält med gallfeber på många när de skickade den ultimata skämskudden Silvia Night, och hennes protestlåt som gjorde mången individ förbannad. Därför, inför 2007, tänkte man om och skickade den mycket vackra rockballaden ”Valentine Lost” med en person som inte är främmande för oss i panelen, Eiríkur Hauksson. En man som nu gjorde sitt tredje försök i tävlingen, och som även satt med i den nordiska panelen när programmet Inför ESC var en grej. I vilket fall, Eiríkurs insats var berömlig där i Helsingfors, där han framförde en välskriven rockballad och bevisade att han hade den viktiga rockrösten för det. Problemet var att den semifinalen var alldeles för stor. 28 låtar som då tävlade om 10 finalplatser. Rättmätigt gick EBU in och ändrade formatet året efter, men skadan var redan skedd. Jag är övertygad om att hade det här gjorts redan 2007 hade Island säkert gått vidare.

 


13. Serbien 2009: Marko Kon & Milaan – “Cipela” (10:e i semi)

Om det var någonting som kännetecknade 2009 för min personliga del så var det att det var ett år då resultaten helt enkelt inte ville gå min väg. Många bra låtar som föll ut redan i semin, och vi ska börja med en utav dem, och den som åkte ut på den mest konstiga premissen.

Efter att Serbien i två år skickade mycket dramatiska stycken så bytte man taktik och körde på den enkla, underhållande låten ”Cipela”, en låt som skämtar om materialismen och hur den styr våra samhällsideal. Jag tyckte att det var en uppfriskande låt och tyckte framför allt att Marko Kon sken igenom med en härlig personlighet.

EBU hade däremot inte lyckats få full ordning på sitt semifinalssystem ännu, för under 2008 och 2009 körde man på det märkliga konceptet att bara låta topp 9 gå till final, samt låta en jury handplocka den tionde finalisten. Och i tre av fyra fall brandskattades tiondeplacerande låtar från sina finalplatser. Givetvis skulle ”Cipela” bli en utav dessa tre…

(Notis: klippet ovan visar den officiella musikvideon istället för liveframträdandet, då videoklipp därifrån har en historia av att åka ner pga diverse copyright-bekymmer.)

 


12. Lettland 2009: Intars Busulis – “Probka” (19:e i semi, sist)

Vi fortsätter vidare på det förhånade året 2009. Förra låten var en låt som brandskattades på sin finalplats, medans denna inte ens var i närheten av en finalplats. Det är alltså den mycket vågade ”Probka” av Intars Busulis som det handlar om. Och vad ska jag säga om denna? Jo, att jag saknar proggrock i Eurovision! Att höra en rocklåt som går i den mycket udda tidssignaturen 7/8-takt och som handlar om trafikstockning är någonting man sällan hör i vardagliga sammanhang. Men låten lyckades fånga upp hur stressande det kan vara att fastna i trafiken. Samtidigt förstår jag att det blir en svår låt i det avseendet, och att den skulle få det svårt. Men att hamna sist var alldeles för hårt dömt.

 


11. Grekland 2018: Yianna Terzi – “Oniro Mou” (14:e i semi)

Grekland har efter sin storhetstid mellan 2004-2011 verkligen börjat gå utför i Eurovision. Och i många fall har det oftast berott på att man försöker hänga med i trender och då har det inte lyckats. Därför blev jag lycklig när man inför 2018 tänkte om och valde att satsa lokalt, med en renodlad etnolåt. ”Oniro Mou” var väldigt maffig och de etniska elementen mycket starka. Det är sådant här man vill höra från dem. Därför begriper jag inte hur det kunde gå så illa för dem just med denna låt. Många menade att Yianna kändes ganska utlämnad på scen, även om jag tyckte hon bjöd på ett visuellt snyggt nummer.

Däremot tror jag att katastrofen egentligen låg och lurade mycket tidigare. Grekland hade inför 2018 planerat en nationell uttagning med fem låtar, där vardera skivbolag skulle hjälpa till och sponsra den uttagningen. Det hela slutade istället med att fyra av dessa fem låtar diskades pga att resurserna inte hade kommit in i tid. Det i sig, borde ha varit ett illavarslande tecken, när skivbolagen i Grekland uppenbarligen inte ser Eurovision som en värdefull plattform då de inte var villiga att investera i en uttagning för det ändamålet…

 

Det var plats 15-11, om en vecka får du se plats 10-06. Missa inte det!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen