De mest överskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 15-11)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för högt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu släpper vi den tredje delen av fem där ni får se plats 15-11.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt. Med det sagt – nu köööör vi 🙂

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest underskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, och den andra delen här. Men nu är det dags för Lukas att lista överskattade bidrag!

 

Plats 15-11


15. Belgien 2015 (4:e), ”Rhythm Inside” med Loïc Nottet

Denna låt minns jag snackades det ganska mycket om, men jag själv förstod aldrig riktigt varför. Dels så tar det lite tid för den att komma igång, men när den väl gör det blir det som ett aldrig tystnande eko. Sen brukar jag få en ganska olustig känsla när jag hör unga sångare ta ton trots att de inte hunnit gå in i målbrottet än. Man blir lite nojig och bara hoppas att det inte ska slå till för då är det kört. Nog för att Belgien hörde hemma i finalen, men fyra? Lite väl att ta i, va?

 


14. Makedonien 2006 (12:e), ”Ninanajna” med Elena Risteska

Nordmakedonien (då Makedonien) har ofta förvånat mig med sina låtval i många år, och inte alltid på ett bra sätt. Det här är nog den svagaste låten enligt mig. Det var bara en omelodisk låt som inte kändes som den passade in i Eurovision, utan snarare hörde hemma i någon obskyr porrfilm. Inte blev det bättre av att man med scennumret valde att köra på just det tricket med flertalet dansare med utmanande klädsel… nu blev det i och för sig bara en tolfteplats. Däremot skulle detta vara Nordmakedoniens bästa resultat fram tills 2019. Och det skulle egentligen inte ens ha blivit så!

2006 hoppade Serbien & Montenegro av tävlingen med kort varsel. Trots detta fick de fortfarande vara med och rösta, både i semifinalen och finalen, något som aldrig skett förr, eller efteråt för den delen. I finalen påverkade detta extra röstande land inte särskilt mycket, men i semifinalen skulle Serbien & Montenegro spela en ytterst avgörande roll. Makedonien belönades med en 10:a, och gick om det land som då slutade 11:a i semifinalen: Polen. Således gick Makedonien till final med en låt som egentligen inte borde ha varit i final om endast de tävlande röstat. Och detta skulle alltså inte ha hänt idag.  Därav att de hamnar på min lista här.

 


13. Norge 2017 (10:e), ”Grab the Moment” med JOWST feat. Aleksander Walmann

De senaste åren har Norge verkligen dribblat med många konstiga låtval, och jag tycker att ”Grab the Moment” speglar detta ganska tydligt. I det här fallet skickade man en ointressant EDM-låt med en sångare som stod och såg otrygg ut, och en maskerad DJ som stod och hejade på i bakgrunden. Men vad som var det värsta för mig var efter refrängen. Vi fick stå ut med så kallade vocal chops! (Alltså, det där när man tagit delar av artistens redan inspelade sång, klipper ihop det till en röra, och ändrar tonläge på det flera gånger om). Då kände jag att jag började må rätt illa i öronen. För mig kändes det inte som att den borde ha gått till final ens en gång. Och så gör den det, och slutar topp 10. Man tar sig för pannan…

 


12. Italien 2019 (2:a), ”Soldi” med Mahmood

Nu kanske jag är lite väl hård när jag sätter ”Soldi” så pass högt, då den inte är jättedålig till skillnad från vissa andra låtar här. Men en andraplats med en av Italiens svagare låtar? Italien har ju annars varit rätt kul att följa sedan deras comeback 2011, då de alltid bjudit på karaktär. Man lät sig aldrig påverkas av vad som är ”inne”, utan kollar vad som är mest omtyckt på hemmaplan för stunden och kör på det. Med det sagt så blir ”Soldi” för mig lite av ett antiklimax. Det är nog rätt känt att Mahmoods låt ändå handlar om hans dåliga relation till sin far som lämnade honom, och det är vad det är. Men det är samtidigt synd när en låt med ett djupt budskap av det här slaget misslyckas med att beröra. En förklaring kring detta är att man sällan har det ljudlandskap som krävs för att markera på vad melodin ska få lyssnaren att känna. Och med en melodi som lät som en enkel rapplåt så kände i alla fall jag att budskapet gick förlorat, och jag tappade intresset ganska fort. Så hur den här lyckades bli tvåa, och därmed komma högre upp i resultatraden jämfört med legendariska akter som t ex Il Volo, är något som förbryllar mig…

 


11. Tjeckien 2018 (6:e), ”Lie to Me” med Mikolas Josef

Även idag har jag svårt att förstå hur denna låt lyckades fixa Tjeckien sin bästa placering i Eurovision… för mig lät det här knappt ens som musik, utan det var snarare som ett ynka trumbeat och så fick man istället se några personer lattja runt på scen med vad som såg ut som diverse parkour-trick istället för att bjuda på så mycket sång… eller jo, Mikolas hade ändå en mick med sig och bjöd på mummelrapp, men det var allt. Det här hade kanske passat bättre som ett pausnummer, men inte som en tävlande låt! Och framför allt inte en låt som slutar sexa!

 

Det var plats 15-11, om en vecka går vi in på den mest överskattade Eurovision-topp 10:an – enligt Lukas. Missa inte det!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen