De mest överskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 10-06)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för högt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu släpper vi den fjärde delen av fem där ni får se plats 10-6.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt. Med det sagt – nu köööör vi 🙂

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest underskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, den andra delen här, och den tredje här. Men nu är det dags för Lukas att lista överskattade bidrag!

 

Plats 10-06


10. Lettland 2015 (6:e), “Love Injected” med Aminata

Obegripligt hur den här kunde hamna så högt. Vad såg folk i detta? För mig var det här bara en röra av massa ljudeffekter till ett väldigt släpigt beat, plus en sångerska som inte lät helt ren i sången alla gånger, så det skar sig en hel del. Det fanns inte heller någonting i texten som kunde locka mig heller, till skillnad från andra känslosamma ballader som till exempel ”Suus” (Albanien 2012) eller ”Silent Storm” (Norge 2014).

 


09. Israel 2018 (1:a), ”Toy” med Netta

2018 minns jag ändå som ett starkt år med många låtar jag verkligen uppskattade. Tyvärr skulle detta starka år mynna ut i en inte så bra vinnare. Problemet som jag ser med ”Toy” är att låten och dess uttryckssätt blir alldeles för provokativt och konstigt för sitt eget bästa. Och även om Netta verkligen gjorde ett suveränt framträdande live så går det dessvärre inte att komma ifrån att helheten är väldigt förvirrande. Jag kan också konstatera att ”Toy” heller inte åldrats särskilt väl, då jag hört många negativa ord om den nu när resultatet från 2018 satt sig hos många fans.

 


08. Grekland 2004 (3:e), ”Shake It” med Sakis Rouvas

2004 var som bekant det första året som jag tittade på Eurovision Song Contest, och visst fanns det många låtar som stack ut. Men inte alla gjorde det på ett bra sätt, till exempel denna. Trots att jag bara var 10 år vid den tiden förstod jag redan då att den här kunde bli en utmanare då jag märkte att många verkade gilla den. Men jag håller inte alls med, ens idag. Problemet ligger mest i refrängen, för när den kommer igång och Sakis börjar sjunga ”Shake It Shake It Shake It Shake It…” så där jättefort så blir jag bara stressad. Liveframträdandet, även denna gång, var inte heller kul att titta på, där Sakis omgavs av dansare som, ni gissa rätt, fimpar kläderna. Blir så himla dumt där med en påklädd herre som backas upp av avklädda damer!

 


07. Azerbajdzjan 2009 (3:e), ”Always” med Aysel & Arash

2009 tyckte jag mig se ett smärre paradigmskifte i vad som var populärt att skicka till Eurovision. Då började ganska många länder försöka gå en annan riktning, mer åt det som var ”mainstream” så att säga. Azerbajdzjan var ett utav dessa länder, och detta märktes. Dels var låten väldigt cyniskt konstruerad, dels var helheten otroligt smörig, med två artister som bara parades ihop för tillfället utan någon tanke på om det skulle fungera eller ej. Att detta lyckades bli trea var inget jag hade velat se, men sen var 2009 också ett sådant där år där ingenting gick min väg resultatmässigt, jag hade flera låtar som jag verkligen gillade, och bara en utav dem gick ens till final…

Detta var för övrigt första gången som Azerbajdzjan började sin än idag levande trend med att hyra in låtskrivare från utanför rikets gränser (mest från Sverige), och det är fortfarande någonting jag inte är särskilt glad över. Överlag att låna in låtskrivare från andra länder tycker jag på något sätt skadar det egna landets integritet i Eurovision… Visst, om det rör sig om en mikrostat som till exempel San Marino ser jag inte det som någon fara på taket. Men Azerbajdzjan är ingen mikrostat, de borde ju kunna ha en lukrativ lokal musikscen… Nåja, det om det.

 


06. Danmark 2013 (1:a), ”Only Teardrops” med Emmelie de Forest

Att “Only Teardrops” inte bara utsågs som förhandsfavorit till segern redan från dag ett, utan sen gå och vinna, det övergick verkligen mitt förstånd. Den här låten innehåller så mycket missar som en vinnarlåt absolut inte får ha. En slätstruken melodi med en flöjt som enda hook. En artist som inte har så mycket karisma alls, som lät otroligt darrig på rösten när hon sjöng, och så den värsta dödsstöten av alla: Hon ler genom hela numret, trots att låten ska vara allvarlig och sorglig! Så kan vi ju inte ha det!

 

Det var plats 10-06, om en vecka går vi in på den mest överskattade Eurovision-topp femman – enligt Lukas. Missa inte det!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

– Tredje delen (plats 15-11): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen