INFÖR MELODIFESTIVALEN. Finalen i Melodifestivalen 2019 avgjordes i Friends Arena i Stockholm, lördagen den 9:e mars 2019. Tittarnas åtta röstningsgrupper tillsammans med åtta internationella jurygrupper (röstande Eurovision-länder*) fick gemensamt rösta fram en av de tolv finalbidragen till segrare och representant i Eurovisionen. De fördelade ut 464 poäng vardera till bidragen.

* De röstande länderna var Portugal, Österrike, Australien, Cypern, Frankrike, Finland, Storbritannien och Israel (alla tävlade i Eurovision samma år).

 

Röstningsinfo

När programmet startade öppnade telefonslussarna för tittarna att börja ringa och rösta på sina favoritbidrag. Därefter framträdde alla tolv finalister på scenen innan en kortare snabbgenomgång visades. Sedan var det dags för jurygrupperna att presentera sina poäng, samtidigt som tittarna fortsatt hade möjlighet att rösta på bidragen. När juryernas poäng var utdelad visades ytterligare en snabbrepris innan slussarna stängde helt och hållet och tittarnas röster räknades. Sedan fördelades tittarpoängen ut till bidragen och en vinnare var korad.

Presentationen av poängen skedde på lite annorlunda sätt detta år. Juryns poäng delades ut som vanligt med att poäng 1-7 åkte upp på poängtavlan direkt följt av att respektive lands talesperson presenterade de tre högsta poängen. TV-tittarnas poäng delades istället ut i de totalsummor som tittargrupperna gett bidraget. Detta var nytt istället för att bidragen fick procentuella poäng som varit fallen mellan åren 2011-2018.

 

Röstningssätten: telefon och app

Det nya röstningssystemet som användes baserades på åtta åldersgrupper, vilka var fördelade på sju stycken i Melodifestival-appen* och telefonröstningen som den åttonde. Det fanns ingen möjlighet att SMS-rösta det här året.

Under varje röstningsomgång delade varje enskild röstningsgrupp ut poängen 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 till bidragen. Detta innebar att tio av tolv bidrag fick poäng. Hur poängen fördelades gjordes känt först efter att alla program hade avgjorts.

* Tittargrupperna i Mello-appen var 3-9 år, 10-15 år, 16-29 år, 30-44 år, 45-59 år, 60-74 år och 75+ år. Observera att telefonröstningen räknades som “okänd ålder”.


Mer fakta


  • Datum
  • 2019-03-09

  • Tid
  • 20:00 – 22:00 CET

  • Plats
  • Friends Arena, Stockholm

  • Programledare
  • Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor, Marika Carlsson & Eric Saade

  • TV-bolag/stream
  • SVT

 

Startfält

Foto: ESC-Panelen


  • Här presenteras de artister med tillhörande bidrag och låtskrivare i startordning!

1. Jon Henrik Fjällgren – Norrsken
Text &/musik: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jon Henrik Fjällgren


2. Lisa Ajax – Torn
Text &/musik: Isa Molin


3. Mohombi – Hello
Text &/musik: Alexandru Florin Cotoi, Thomas G:son, Mohombi Moupondo, Linnea Deb


4. Lina Hedlund – Victorious
Text &/musik: Melanie Wehbe, Richard Edwards, Dino Medanhodzic, Johanna Jansson


5. Bishara – On My Own
Text &/musik: Markus Sepehrmanesh, Benjamin Ingrosso, Robert Habolin


6. Anna Bergendahl – Ashes to Ashes
Text &/musik: Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Erik Bernholm, Anna Bergendahl


7. Nano – Chasing Rivers
Text &/musik: Lise Cabble, Linnea Deb, Joy Deb, Thomas G:son


8. Hanna Ferm & Liamoo – Hold you
Text &/musik: Jimmy Jansson, Fredrik Sonefors, Hanna Ferm, Liam Pablito Cacatian Thomassen


9. Malou Prytz – I Do Me
Text &/musik: Isa Tengblad, Elvira Anderfjärd, Fanny Arnesson, Adéle Cechal


10. John Lundvik – Too Late For Love
Text &/musik: John Lundvik, Anderz Wrethov, Andreas “Stone” Johansson


11. Wiktoria – Not With Me
Text &/musik: Joy Deb, Linnea Deb, Wiktoria Johansson


12. Arvingarna – I Do
Text &/musik: Nanne Grönvall, Mikael Karlsson, Casper Jarnebrink, Thomas “Plec” Johansson


 

Resultat


Foto och montage: ESC-Panelen.

MELODIFESTIVALEN – FINAL! Det blev John Lundvik med låten “Too Late For Love” som till sist tog hem segern i Melodifestivalen 2019 och som därmed kommer att få bli Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2019 i Israel i maj. Finalen slog alla tiders röstningsrekord med totalt 15 757 707 inkomna röster. Radiohjälpen fick in hela 4 273 096 kronor vilket också var nytt rekord.

 

Vad hände?

Finalen som avgjordes lördagen den 9:e mars 2019 i Friends Arena i Stockholm av tv-tittarna och åtta internationella jurygrupper. Efter att alla framträdanden var klara avlade juryn sina poäng och deras favorit var John Lundvik som fick samtliga tolvor. Efter honom följde Nano och sedan duon Hanna Ferm & Liamoo.

Därefter adderades tittarnas poäng, och de hade också John Lundvik som vinnare medan de hade Bishara som tvåa och duon Hanna Ferm & Liamoo som trea. Eftersom att jurygrupperna och tv-tittarna hade samma vinnare blev det också John Lundvik som vann allting och det tämligen överlägset övrigt startfält.

Nu blir det alltså John Lundvik som representerar Sverige i Eurovision 2019 som avgörs i Tel Aviv i Israel den 14:e, 16:e och 18:e maj. Sverige kvalar genom den andra semifinalen den 16:e maj och om Europa röstar vidare honom den kvällen blir det även tävlan i finalen den 18:e maj.

 

Totaltabellen

Efter de internationella jurygruppernas och tittarnas poäng adderats samman blev det följande slutresultat:

 

1. John Lundvik – “Too Late For Love” (181p)

2. Bishara – “On My Own” (107p)

3. Hanna Ferm & Liamoo – “Hold you” (107p)

4. Jon Henrik Fjällgren – “Norrsken” (74p)

5. Mohombi – “Hello” (74p)

6. Arvingarna – “I Do” (64p)

7. Wiktoria – “Not With Me” (64p)

8. Nano – “Chasing Rivers” (64p)

9. Lisa Ajax – “Torn” (62p)

10. Anna Bergendahl – “Ashes to Ashes” (56p)

11. Lina Hedlund – “Victorious” (40p)

12. Malou Prytz – “I Do Me” (35p)

 

Kommentera gärna här nedan vad du tyckte om finalen och om rätt låt vann!

 

Panelen tycker till!


Det hör inte till vanligheterna att en Mellovinnare är så överlägsen som John Lundvik var i lördagskväll. Tvärtom har han nu gått till historien som en monstervinnare, som tog hem alla juryns 12:or och dessutom högsta poängen från folket. Redan vid första lyssningen under deltävling 4 så kunde man inse att John skulle utgöra toppskiktet i finalen, men knappast på detta enastående vis – finalstartfältet var ju ändå väldigt starkt i år. Ändå känns det befriande att vinnarbidraget var så överlägset, efter flera år av oklara och jämna resultat. Att de internationella jurygrupperna dessutom var så överens, tyder på att vi mycket väl kan ha hittat ännu en Eurovisionvinnare. Men Sverige har ju inte problem med att nå ut jurygrupperna i Eurovision – utan snarare till Tv-tittarna. De svenska bidragen har de senaste åren simmat i jurypoäng, men desvärre inte varit i närheten av att nå tv-tittarnas topp-3. Jag undrar hur “Too late for love” klarar att vända på den trenden? Jag känner på mig att man behöver möblera om i numret och göra låten mer minnesvärd på scenen. Men låten är så pass stark att den nog kan locka många tittarröster i år. Slutligen vill jag dock hylla årets Melodifestival, som har varit oändligt mycket bättre än de två senaste årens. Programledare, manus och startfält har gått från klarhet till klarhet, och jag hoppas att SVT håller fast vid detta och spinner vidare i samma spår nästa år.

 


Det blev nog relativt väntat att John Lundvik skulle promenera hem det, att han däremot skulle gå rent hos samtliga jurygrupper var ju ändå sensationellt. De flesta här i panelen har uttryckt sig väldigt positivt om den här låten, men just jag har fortfarande en komplicerad relation till den. Visst vet jag att den ändå är genuint bra, men av någon anledning tilltalar den mig inte. Jag blir inte berörd av den. Och det här säger jag givetvis inte för att jag ska vara cynisk och så, men jag känner på riktigt att jag vill förstå vad folk ser i den. För när jag stod i arenan och väntade på att ta vinnarfoton och låtens repris gick igång så studsade i princip hela arenan till låten. Den är ju klart bättre än “Dance You Off” från ifjol, det ska jag ändå skriva under på.

Melodifestivalen 2019 i övrigt då… vilken ickesäsong, måste jag konstatera med facit i hand. Ett mellanår låtmässigt, men framför allt precis lika ospännande som 2015, i det att man sätter storfavoriten allra sist ut och de resterande 27 låtarna innan blir som någon slags utfyllnad. Jag tycker inte det blir så kul, man vill ju gärna ha lite spänning och någon form av tävlingsbalans.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen