Melodifestivalen 2019 – Finalen


 

Finalen i Melodifestivalen 2019 avgjordes i Friends Arena i Stockholm, lördagen den 9:e mars 2019. TV-tittarna och jurygrupper fick gemensamt rösta fram ett av de 12 bidrag som kvalat in hit till att bli Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2019.

Segern gick till John Lundvik och hans “Too Late For Love”.

 

Inför: Finalen

  • Datum: 2019-03-09
  • Tid: 20:00 – 22:00 CET
  • Plats: Friends Arena, Stockholm
  • Programledare: Marika Carlsson, Eric Saade, Kodjo Akolor & Sarah Dawn Finer
  • Röstningsprocess: Åtta internationella jurygrupper & åtta tittargrupper (i appen och teleröstningen) röstar gemensamt fram vinnaren av Melodifestivalen 2019!
  • TV-bolag/Stream: SVT1 och SVT Play – Länk

Finalen ägde rum i stora Friends Arena som rymmer drygt 28 000 åskådare under en Melodifestivalfinal och på scenen skulle 12 artister tävla om publikens och juryernas röster. För när finalen var över hade Sveriges nästa Eurovisionrepresentant utsetts.

Se panelens egna åsikter och tankar inför finalen »

 

Finalens upplägg

I finalen hade tv-tittarna inte längre ensam makt att avgöra resultatet utan den delades nu med åtta internationella jurygrupper. Varje jurygrupp respektive tittargrupp delade ut poäng på samma skala vilket gjorde lika delad makt. TV-tittarna röstade via Mello-appen eller telefonröstningen.

Varje jurygrupp respektive tittargrupp (det senare enligt de sju ålderskategorierna i appen samt telefonröstningen) delade ut 12 poäng till sin vinnare, 10 poäng till sin tvåa, 8 poäng till sin trea osv. nedåt 7-1 poäng. Precis som i Eurovision med andra ord! Totalt delade tv-tittarna och juryn ut 464 poäng vardera.

Presentationen av poängen skedde på lite annorlunda sätt detta år. Juryns poäng delades ut som vanligt med att poäng 1-7 åkte upp på poängtavlan direkt följt av att respektive lands talesperson presenterade de tre högsta poängen. TV-tittarnas poäng delades istället ut i de totalsummor som tittargrupperna gett bidraget. Detta var nytt istället för att bidragen fick procentuella poäng som varit fallen mellan åren 2011-2018.

Vinnaren blev bidraget med högst totalpoäng efter att jurygrupperna och tv-tittarna röstat klart.

 

Startfält

Foto: ESC-Panelen

Nedan presenteras startfältet enligt startordning (samt länkar till tidigare liveframträdanden).

 

1. Jon Henrik Fjällgren – Norrsken
Text &/musik: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jon Henrik Fjällgren


 

2. Lisa Ajax – Torn
Text &/musik: Isa Molin


 

3. Mohombi – Hello
Text &/musik: Alexandru Florin Cotoi, Thomas G:son, Mohombi Moupondo, Linnea Deb


 

4. Lina Hedlund – Victorious
Text &/musik: Melanie Wehbe, Richard Edwards, Dino Medanhodzic, Johanna Jansson


 

5. Bishara – On My Own
Text &/musik: Markus Sepehrmanesh, Benjamin Ingrosso, Robert Habolin


 

6. Anna Bergendahl – Ashes to Ashes
Text &/musik: Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Erik Bernholm, Anna Bergendahl


 

7. Nano – Chasing Rivers
Text &/musik: Lise Cabble, Linnea Deb, Joy Deb, Thomas G:son


 

8. Hanna Ferm & Liamoo – Hold you
Text &/musik: Jimmy Jansson, Fredrik Sonefors, Hanna Ferm, Liam Pablito Cacatian Thomassen


 

9. Malou Prytz – I Do Me
Text &/musik: Isa Tengblad, Elvira Anderfjärd, Fanny Arnesson, Adéle Cechal


 

10. John Lundvik – Too Late For Love
Text &/musik: John Lundvik, Anderz Wrethov, Andreas “Stone” Johansson


 

11. Wiktoria – Not With Me
Text &/musik: Joy Deb, Linnea Deb, Wiktoria Johansson


 

12. Arvingarna – I Do
Text &/musik: Nanne Grönvall, Mikael Karlsson, Casper Jarnebrink, Thomas “Plec” Johansson


 

Resultat

Foto och montage: ESC-Panelen.

MELODIFESTIVALEN – FINAL! Det blev John Lundvik med låten “Too Late For Love” som till sist tog hem segern i Melodifestivalen 2019 och som därmed kommer att få bli Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2019 i Israel i maj.

 

Vad hände?

Finalen som avgjordes lördagen den 9:e mars 2019 i Friends Arena i Stockholm av tv-tittarna och åtta internationella jurygrupper. Efter att alla framträdanden var klara avlade juryn sina poäng och deras favorit var John Lundvik som fick samtliga tolvor. Efter honom följde Nano och sedan duon Hanna Ferm & Liamoo.

Därefter adderades tittarnas poäng, och de hade också John Lundvik som vinnare medan de hade Bishara som tvåa och duon Hanna Ferm & Liamoo som trea. Eftersom att jurygrupperna och tv-tittarna hade samma vinnare blev det också John Lundvik som vann allting och det tämligen överlägset övrigt startfält.

Nu blir det alltså John Lundvik som representerar Sverige i Eurovision 2019 som avgörs i Tel Aviv i Israel den 14:e, 16:e och 18:e maj. Sverige kvalar genom den andra semifinalen den 16:e maj och om Europa röstar vidare honom den kvällen blir det även tävlan i finalen den 18:e maj.

 

Röstningsrekord

Finalen slog alla tiders röstningsrekord med totalt 15 757 707 inkomna röster. Radiohjälpen fick in hela 4 273 096 kronor vilket också var nytt rekord.

 

Totaltabellen

Så här slutade finalen i årets Melodifestival (listas jurypoäng + tittarpoäng = totalsumma)

 

  1. John Lundvik – “Too Late For Love” (96p + 85p = 181p)
  2. Bishara – “On My Own” (38p + 69p = 107p)
  3. Hanna Ferm & Liamoo – “Hold you” (48p + 59p = 107p)
  4. Jon Henrik Fjällgren – “Norrsken” (19p + 55p = 74p)
  5. Mohombi – “Hello” (32p + 42p = 74p)
  6. Arvingarna – “I Do” (27p + 37p = 64p)
  7. Wiktoria – “Not With Me” (36p + 28p = 64p)
  8. Nano – “Chasing Rivers” (54p + 10p = 64p)
  9. Lisa Ajax – “Torn” (39p + 23p = 62p)
  10. Anna Bergendahl – “Ashes to Ashes” (20p + 36p = 56p)
  11. Lina Hedlund – “Victorious” (32p + 8p = 40p)
  12. Malou Prytz – “I Do Me” (23p + 12p = 35p)

 

Kommentera gärna här nedan vad du tyckte om finalen och om rätt låt vann!

 

Panelens slutkommentarer

Så här tycker vi om Sveriges val av representant till Eurovision 2019.

 

Det hör inte till vanligheterna att en Mellovinnare är så överlägsen som John Lundvik var i lördagskväll. Tvärtom har han nu gått till historien som en monstervinnare, som tog hem alla juryns 12:or och dessutom högsta poängen från folket. Redan vid första lyssningen under deltävling 4 så kunde man inse att John skulle utgöra toppskiktet i finalen, men knappast på detta enastående vis – finalstartfältet var ju ändå väldigt starkt i år. Ändå känns det befriande att vinnarbidraget var så överlägset, efter flera år av oklara och jämna resultat. Att de internationella jurygrupperna dessutom var så överens, tyder på att vi mycket väl kan ha hittat ännu en Eurovisionvinnare. Men Sverige har ju inte problem med att nå ut jurygrupperna i Eurovision – utan snarare till Tv-tittarna. De svenska bidragen har de senaste åren simmat i jurypoäng, men desvärre inte varit i närheten av att nå tv-tittarnas topp-3. Jag undrar hur “Too late for love” klarar att vända på den trenden? Jag känner på mig att man behöver möblera om i numret och göra låten mer minnesvärd på scenen. Men låten är så pass stark att den nog kan locka många tittarröster i år. Slutligen vill jag dock hylla årets Melodifestival, som har varit oändligt mycket bättre än de två senaste årens. Programledare, manus och startfält har gått från klarhet till klarhet, och jag hoppas att SVT håller fast vid detta och spinner vidare i samma spår nästa år.

 



Det blev nog relativt väntat att John Lundvik skulle promenera hem det, att han däremot skulle gå rent hos samtliga jurygrupper var ju ändå sensationellt. De flesta här i panelen har uttryckt sig väldigt positivt om den här låten, men just jag har fortfarande en komplicerad relation till den. Visst vet jag att den ändå är genuint bra, men av någon anledning tilltalar den mig inte. Jag blir inte berörd av den. Och det här säger jag givetvis inte för att jag ska vara cynisk och så, men jag känner på riktigt att jag vill förstå vad folk ser i den. För när jag stod i arenan och väntade på att ta vinnarfoton och låtens repris gick igång så studsade i princip hela arenan till låten. Den är ju klart bättre än “Dance You Off” från ifjol, det ska jag ändå skriva under på.

Melodifestivalen 2019 i övrigt då… vilken ickesäsong, måste jag konstatera med facit i hand. Ett mellanår låtmässigt, men framför allt precis lika ospännande som 2015, i det att man sätter storfavoriten allra sist ut och de resterande 27 låtarna innan blir som någon slags utfyllnad. Jag tycker inte det blir så kul, man vill ju gärna ha lite spänning och någon form av tävlingsbalans.

 



Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen