« Inför ESC San Marino 2015 | Inför ESC San Marino 2017 » |
INFÖR EUROVISION. Vi presenterar San Marinos artist och bidrag som deltog i Eurovision Song Contest 2016. San Marino hade startnummer 8 av 18 i semifinal 1. De gick inte vidare till finalen.
Först ger vi en faktaöverblick om San Marinos tidigare Eurovision-historik samt om deras representant för 2016. Därefter har vi gjort personliga omdömen och satt betyg, vilka har byggt på vad vi tyckt inför tävlingen och dess livesändningar.
| San Marino är ministaten i Europa som i år deltar för sjunde gången gillt. Varje år har landet valt ut artist och bidrag internt, oftast att det har blivit bidrag av Ralph Siegel. Nu har man dock slutat med detta för en gångs skull för att pröva ett helt nytt koncept för att lyckas bra i Eurovision. |
Vem tävlade för San Marino 2016?
Serhat (artistnamn för Ahmet Serhat Hacıpaşalıoğlu) är född den 24 oktober 1964 i Istanbul, Turkiet. Han inledde sin karriär som producent på sitt egna bolag som han grundade år 1994. Han har varit med i en rad olika TV-program. Först år 1997 inledde han sin musikkarriär med låten ”Rüya-Ben Bir Daha” som sedan år 2005 följdes upp med ”Total Disguise” i duett med Viktor Lazlo. Han har därefter släppt ett antal singlar till, den senaste år 2014.
Till 2016 har Serhat valts ut att representera ministaten San Marino i Eurovision Song Contest. Det bidrag han ska tävla med heter ”I Didn’t Know” som har musik av Olcayto Ahmet Tuğsuz och text av Nektarios Tyrakis. Ett otal andra versioner av denna låt har spelats in och den version som slutligen kommer att tävla är discoversionen som vi länkar till nedanför.
Så här såg San Marinos musikvideo ut inför tävlingen:
Panelen tycker till!
Här nedan tycker vi till om årets akt från San Marino och betygsätter det. Vår betygsskala har fem steg från noll (lägst) till fem (högst). Däremellan har det varit möjligt att ge 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 eller 5 poäng.
Efter den (vad jag måste anta) rent traumatiska upplevelsen i Köpenhamn 2014 då San Marino faktiskt tog sig till final, så har man nu gått tillbaka till sina ordinarie kalkon-ökenvandring utan blekaste chans till avancemang. Årets bidrag lär bli en kalkonklassiker, då Serhat inte kan sjunga och dessutom till en sanslöst amatörmässig discolåt – och dessutom med dansare i bakgrunden! Det finns så många lager av total värdelöshet i detta bidrag att det nästan tar död på en. Jag kan inte annat än att slå mig själv för pannan här. Oj, vad detta borde få noll poäng. NOLL! |
Oh herregud. Måste jag ens skriva en kommentar om den här? Finns det en endaste en invånare i San Marino som känner att det här nog är bidraget som kommer leda dem till deras första vinst. Jag gråter blod ur mina öron… I finskan finns det ett uttryck som heter ”myötähäpeä”, alltså i princip det att man skäms med någon annan, för deras skull. Det är det enda som kan förklara mina känslor mot det här bidraget. Hans engelska uttal är bedrövligt, sämre får man leta efter, och låten i sig är något man kunde tänka sig höra i karaokebaren efter midnatt på en Finlandsfärja. Nä, hörni, det här är synd för San Marino och en ypperlig kisspauslåt för resten av Europa…
|
Det är det här som är charmen med ESC att sådana här bidrag kan få vara med i tävlingen. Artisten och producenten är säkert jättenöjda med bidraget medan vi övriga bara skriker av ångest för att det är så dåligt. Jag måste ändå ge San Marino 2,5 poäng för att de bjuder på denna kalkon som kommer bli en klassiker inom ESC-kretsar om några år. |
Hur lyckas San Marino gång på gång skicka tävlingens sämsta låt? Varken originallåten eller den slutliga discoversionen är bra och det är på gränsen till pinsamt dåligt. Och det känns mer som att Serhat pratar sig igenom låten än sjunger, för sång verkar inte vara hans starka sida. Jag vill ta fram skämskudden varje gång jag hör den här låten. Gör San Marino detta medvetet mot oss gång på gång? Inget är värre än ”Social Network Song”, men detta kommer väldigt nära. |
Vad ska man säga om den här låten? När jag hörde första versionen som den var tänkt att skickas tyckte jag den var väldigt pretto och konstig, men nu när de har bytt till discoversion så blir låten i alla fall lite mer intressant. Dessvärre låter det som den har legat i en skrivbordslåda sen sent 70-tal och togs fram först nu. Finns inget modernt här alls, men det är lite charmigt. Sedan tror jag faktiskt att Serhat skulle ha finalchans ändå. Skulle i alla fall inte bli förvånad om han tog en av finalbiljetterna liksom kommer sist. |
Asså VA?! HAHAH, vad är detta? San Marino lär troligtvis bevaka sista platsen. |
Då var det dags att kommentera San Marino. Eller ska vi säga San Marino/Turkiet denna gången eftersom man representeras av en turkisk sångare. Detta bidrag är lite småtrevligt och underhållande, men jag håller med mina kollegor om att sånginsatsen och engelskan är bedrövlig. Bra att de beslutade sig för att skicka discoversionen, då den första balladversionen verkligen var ett enda långt sömnpiller. Detta har noll chans att ta sig till final. Lite ironiskt är det att efter flera år på raken med Ralph Siegel som upphovsman, fortfarande låter likadant, trots att han inte står bakom årets bidrag. Serhat är en riktig entertainer och kommer säkert bli populär bland ESC-fansen. |