« Inför ESC Bosnien-H. 2012 |
INFÖR EUROVISION. Vi presenterar Bosnien-Hercegovinas artist och bidrag som deltog i Eurovision Song Contest 2016. Bosnien-Hercegovina hade startnummer 17 av 18 i semifinal 1. De gick inte vidare till finalen.
Först ger vi en faktaöverblick om Bosnien-Hercegovinas tidigare Eurovision-historik samt om deras representant för 2016. Därefter har vi gjort personliga omdömen och satt betyg, vilka har byggt på vad vi tyckt inför tävlingen och dess livesändningar.
| Bosnien-Hercegovina gjorde debut i tävlingen 1993, mitt under ett pågående inbördeskrig i landet och man försökte sprida budskapet om fred. Det lilla landet har varit en framgångssaga i tävlingen då man aldrig missat final när man deltagit. I år hoppas man på att succén fortsätter. |
Vem tävlade för Bosnien-Hercegovina 2016?
Fuad Backović är född den 12 april 1982 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Han är mer känd under sitt artistnamn Deen. Han slog igenom 1997 som ledsångare i det bosniska pojkbandet Seven Up. Efter flera år av framgångar och hits på hemmaplan riktade han in sig på en solokarriär och representerade sitt hemland i Eurovision Song Contest 2004 med låten ”In The Disco”, där han slutade på en nionde plats. Deen har tog examen i mode på Instituto Marangoni och studerar för närvarande för en påbyggnads examen på samma institution. Han bor och studerar i Milano.
Dalal Midhat-Talakić är född den 5 augusti 1981 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Hon ä verksam i R&B-duon Erato som bildades 1999.
Ana Rucner är född den 12 februari 1983 i Zagreb, Kroatien. Hon föddes in i en musikalisk familj där både mamma och pappa är musiker. Hon valde att gå i deras fotspår och studerade till violoncellist. Hon har under många år varit aktiv inom Maribors Symfoniorkester i Slovenien.
Jasmin Fazlić är född den 16 oktober 1986 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Han är mer känd under sitt artistnamn Jala. Han är en rappare med flertalet släppta album. Jala är medlem i rapgruppen BluntBylon och skapare av musik studion Red Eye Vision.
Låten är skriven och komponerad av Almir Ajanović och Jasmin Fazlić ”Jala”. Almir Ajanović leder gruppen Tempo Production Studio, som tillsammans med andra lokala företag erbjöd sig att bidra ekonomiskt för att möjliggöra landets deltagande i årets tävling.
Så här såg Bosnien-Hercegovinas musikvideo ut inför tävlingen:
Panelen tycker till!
Här nedan tycker vi till om årets akt från Bosnien-Hercegovina och betygsätter det. Vår betygsskala har fem steg från noll (lägst) till fem (högst). Däremellan har det varit möjligt att ge 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 eller 5 poäng.
Det är givetvis väldigt roligt att se Bosnien-Hercegovina tillbaka i Eurovision! Landet har under sina 23 år i tävlingen bjudit oss på fantastiska låtar såsom ”Lejla” (2006) och ”Bistra voda” (2009). Landet har i princip blivit synonymt med ”balkanballaden” och dess dystra men oerhört vackra och lidelsefulla stråkar. I sin comeback försöker Bosnien-Hercegovina nu sig på någon slags fusion mellan balkanballad och hip-hop. Detta är för mig fullständigt åt h-e, ungefär som att hälla ketchup på en sauterad hummer. De har tyvärr tagit en låt som hade kunnat fungera ganska bra, och förstört den med hip-hop. Jag kan inte hantera detta som det fan av balkanballader som jag är! Jag mår fysiskt illa av detta, och kan inte ge något annat än en poäng – eftersom jag aldrig skulle kunna ge noll poäng till något som iallafall försöker vara en balkanballad. |
Hjärtligt välkomna tillbaka till tävlingen Bosnien & Hercegovina! Och vad skönt att ni valt att skicka en balkanlåt som inte är en ballad! Som jag redan tidigare skrev så tycker jag inte alls om balkanballader, men den här måste jag säga att faktiskt är rätt så bra. Tycker kanske att dess placering som näst sist ut i semi 1 är lite orättvist, eftersom det i princip betyder att de inte kommer gå vidare, vad de än tävlar med. Men, för att nu vara helt ärliga, vad var risken/chansen till det annars? |
Ännu ett land som gör comeback efter några års frånvaro och jag är så glad att Bosnien är tillbaka för Bosnien har gjort en av mina absolut favorit bidrag i ESC, Låten ”Bistra Voda” med gruppen Regina. Låten har de typiska balkantoner men på slutet förstör det låten med att ta in hip hop?! Det är som att baka en vacker prinsesstårta och så toppar man det med kalaspuffar. Trots den förkastliga hip-hopen vill jag ha Bosnien i en final det vore bra för landets självförtroende och kul för tävlingen om balkanländerna fortsatt vill vara med i tävlingen. |
Det är svårt att vara opartisk när det är dags att kommentera mitt hemland. Efter några års frånvaro återvände man till den finaste musiktävlingen. När jag hörde låten första gången så tänkte jag ”åh vilken härlig comeback”. För jag älskar Balkan-ballader. Och mitt hemland fortsatte leverera på den fronten, med något som verkade bli ännu en klassiker. Med riktigt fin sång av Deen och Dalal i kombination av Ana Rucners fantastiska stråkar var detta gåshud direkt. Men drygt två minuter in i låten händer någonting – Jala dyker upp på scen och förvandlar denna magi till en ren mardröm. Vem kom på tanken att denna låt behövde hiphop? Vilket geni tyckte att det var ett smart drag att introducera ett stycke hiphop i denna vackra ballad? Jala var inte ens på förhand annonserad som en av artisterna som skulle representera landet. Så det kom som en chock för oss alla. Men när man fördjupar sig lite mer i det hela så inser man att Jala haft ett finger med i spelet hela tiden. Han är nämligen låtskrivare tillsammans med Almir Ajanović och var så från första början. Och det var dem som såg till att Bosnien skaffade tillräckligt med sponsorer för att kunna åka till årets tävling. Så självklart ville han ha en bit av kakan och Bosnien valde att sälja sin själ och inkludera honom i låten bara för att få vara med i tävlingen. Mitt betyg? Ja, en gnutta patriotism samt att låten faktiskt är bra i två tredjedelar. |
Välkommen tillbaka Bosnien och Hercegovina, ni har varit saknade från ESC och jag hoppas ert återvändande inte är tillfälligt utan permanent 🙂 Nu till låten, när jag hörde vilka artister som ni skulle skicka till årets tävling så himlade jag med ögonen och tänkte ”hur ska det här låta”, med tanke på hur olika de artisterna som satts ihop i kvartetten är musikaliskt. Men ni överbevisade mig totalt med denna fantastiska balkanlåt som känns ganska egen i sin genre i år (förutom Kroatien möjligen). Jag gillar detta och för min del gör rap-delen ingenting. Jag tror ni går till final oavsett och hamnar högt. Dock vinner ni nog inte, men jag hoppas det motiverar er att komma tillbaka. Önskar er lycka till! |
Trummorna – Love it. Cellon – Love it. Men det är nog det enda. |
Ett kärt återseende att Bosnien & Hercegovina är med igen. Det blir en klassisk balkanlåt. Äntligen!! Det enda som drar ner låten är rapdelen, men det stör inte så himla mycket då det bara är en bit in på slutet av låten. Lite interna intriger mellan låtskrivare och artister har stört uppladdningen till ESC, vilket såklart är jättetrist. Solklar finalist. Välkommen tillbaka och stort lycka till. |