« Inför ESC Bosnien-H. 2012


head_country

Bosnien-Hercegovina gjorde debut i tävlingen 1993, mitt under ett pågående inbördeskrig i landet och man försökte sprida budskapet om fred. Det lilla landet har varit en framgångssaga i tävlingen då man aldrig missat final när man deltagit. I år hoppas man på att succén fortsätter.

 

Fakta & statistik

TV-kanal: BHRT
Första tävlingsåret: 1993
Senaste tävlingsåret: 2012 (18:e plats i finalen)
Bästa resultat: 3:a i final (2006)
Sämsta resultat: 22:a i final (1996)
Uttagningsprocess 2016: Internval
Startnummer i semifinal 1: #17

head_nf

Bosnien och Hercegovina valde artist och bidrag genom en intern uttagning. På grund av en bristande ekonomi för tv-bolaget BHRT har landet inte deltagit i tävlingen sedan 2012. Även om situationen inte har förbättrats hos tv-bolaget så lyckades man i år samla ihop tillräckligt med sponsorer för att kunna delta och i november 2015 bekräftade man sitt deltagande.

Dagen efter att man bekräftat sitt deltagande höll man en presskonferens där man meddelade att landet skulle representeras av Dalal Midhat-Talakić och Fuad Backović “Deen”. Man meddelade senare att dessa skulle få sällskap av kroatiska cellisten Ana Rucner och bosniske rapparen Jasmin Fazlić “Jala”. Valet av artister kom som förslag från Tempo Production Studio, som tillsammans med andra företag ställde upp som sponsor för att möjliggöra landets deltagande i tävlingen.

Den 19 februari 2016 höll man ett direktsänt tv-program vid namn BH Eurosong Show 2016 där låten “Ljubav je” presenterades.

 

head_artist

esc16_artist_bosniaherzegovina

Foto: Vanja Lisac.

Fuad Backović är född den 12 april 1982 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Han är mer känd under sitt artistnamn Deen. Han slog igenom 1997 som ledsångare i det bosniska pojkbandet Seven Up. Efter flera år av framgångar och hits på hemmaplan riktade han in sig på en solokarriär och representerade sitt hemland i Eurovision Song Contest 2004 med låten “In The Disco”, där han slutade på en nionde plats. Deen har tog examen i mode på Instituto Marangoni och studerar för närvarande för en påbyggnads examen på samma institution. Han bor och studerar i Milano.

Dalal Midhat-Talakić är född den 5 augusti 1981 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Hon ä verksam i R&B-duon Erato som bildades 1999.

Ana Rucner är född den 12 februari 1983 i Zagreb, Kroatien. Hon föddes in i en musikalisk familj där både mamma och pappa är musiker. Hon valde att gå i deras fotspår och studerade till violoncellist. Hon har under många år varit aktiv inom Maribors Symfoniorkester i Slovenien.

Jasmin Fazlić är född den 16 oktober 1986 i Sarajevo, Bosnien & Hercegovina. Han är mer känd under sitt artistnamn Jala. Han är en rappare med flertalet släppta album. Jala är medlem i rapgruppen BluntBylon och skapare av musik studion Red Eye Vision.

Låten är skriven och komponerad av Almir Ajanović och Jasmin Fazlić “Jala”. Almir Ajanović leder gruppen Tempo Production Studio, som tillsammans med andra lokala företag erbjöd sig att bidra ekonomiskt för att möjliggöra landets deltagande i årets tävling.

 

Lyssna på Bosnien och Hercegovinas bidrag här nedanför:

 

head_omdome

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5.

Det är givetvis väldigt roligt att se Bosnien-Hercegovina tillbaka i Eurovision! Landet har under sina 23 år i tävlingen bjudit oss på fantastiska låtar såsom “Lejla” (2006) och “Bistra voda” (2009). Landet har i princip blivit synonymt med “balkanballaden” och dess dystra men oerhört vackra och lidelsefulla stråkar. I sin comeback försöker Bosnien-Hercegovina nu sig på någon slags fusion mellan balkanballad och hip-hop. Detta är för mig fullständigt åt h-e, ungefär som att hälla ketchup på en sauterad hummer. De har tyvärr tagit en låt som hade kunnat fungera ganska bra, och förstört den med hip-hop. Jag kan inte hantera detta som det fan av balkanballader som jag är! Jag mår fysiskt illa av detta, och kan inte ge något annat än en poäng – eftersom jag aldrig skulle kunna ge noll poäng till något som iallafall försöker vara en balkanballad.

esc_betyg1

 

listornamnskylt_alexander

Hjärtligt välkomna tillbaka till tävlingen Bosnien & Hercegovina! Och vad skönt att ni valt att skicka en balkanlåt som inte är en ballad! Som jag redan tidigare skrev så tycker jag inte alls om balkanballader, men den här måste jag säga att faktiskt är rätt så bra. Tycker kanske att dess placering som näst sist ut i semi 1 är lite orättvist, eftersom det i princip betyder att de inte kommer gå vidare, vad de än tävlar med. Men, för att nu vara helt ärliga, vad var risken/chansen till det annars?

esc_betyg2

 

listornamnskylt_erik

Ännu ett land som gör comeback efter några års frånvaro och jag är så glad att Bosnien är tillbaka för Bosnien har gjort en av mina absolut favorit bidrag i ESC, Låten “Bistra Voda” med gruppen Regina. Låten har de typiska balkantoner men på slutet förstör det låten med att ta in hip hop?! Det är som att baka en vacker prinsesstårta och så toppar man det med kalaspuffar. Trots den förkastliga hip-hopen vill jag ha Bosnien i  en final det vore bra för landets självförtroende och kul för tävlingen om balkanländerna fortsatt vill vara med i tävlingen.

esc_betyg2

 

listornamnskylt_haris

Det är svårt att vara opartisk när det är dags att kommentera mitt hemland. Efter några års frånvaro återvände man till den finaste musiktävlingen. När jag hörde låten första gången så tänkte jag “åh vilken härlig comeback”. För jag älskar Balkan-ballader. Och mitt hemland fortsatte leverera på den fronten, med något som verkade bli ännu en klassiker. Med riktigt fin sång av Deen och Dalal i kombination av Ana Rucners fantastiska stråkar var detta gåshud direkt. Men drygt två minuter in i låten händer någonting – Jala dyker upp på scen och förvandlar denna magi till en ren mardröm. Vem kom på tanken att denna låt behövde hiphop? Vilket geni tyckte att det var ett smart drag att introducera ett stycke hiphop i denna vackra ballad? Jala var inte ens på förhand annonserad som en av artisterna som skulle representera landet. Så det kom som en chock för oss alla. Men när man fördjupar sig lite mer i det hela så inser man att Jala haft ett finger med i spelet hela tiden. Han är nämligen låtskrivare tillsammans med Almir Ajanović och var så från första början. Och det var dem som såg till att Bosnien skaffade tillräckligt med sponsorer för att kunna åka till årets tävling. Så självklart ville han ha en bit av kakan och Bosnien valde att sälja sin själ och inkludera honom i låten bara för att få vara med i tävlingen. Mitt betyg? Ja, en gnutta patriotism samt att låten faktiskt är bra i två tredjedelar.

esc_betyg3

 

listornamnskylt_hollac16

Välkommen tillbaka Bosnien och Hercegovina, ni har varit saknade från ESC och jag hoppas ert återvändande inte är tillfälligt utan permanent 🙂 Nu till låten, när jag hörde vilka artister som ni skulle skicka till årets tävling så himlade jag med ögonen och tänkte “hur ska det här låta”, med tanke på hur olika de artisterna som satts ihop i kvartetten är musikaliskt. Men ni överbevisade mig totalt med denna fantastiska balkanlåt som känns ganska egen i sin genre i år (förutom Kroatien möjligen). Jag gillar detta och för min del gör rap-delen ingenting. Jag tror ni går till final oavsett och hamnar högt. Dock vinner ni nog inte, men jag hoppas det motiverar er att komma tillbaka. Önskar er lycka till!

esc_betyg3-5

 

Trummorna – Love it. Cellon – Love it. Men det är nog det enda.

esc_betyg1-5

 

listornamnskylt_robban

Ett kärt återseende att Bosnien & Hercegovina är med igen. Det blir en klassisk balkanlåt. Äntligen!! Det enda som drar ner låten är rapdelen, men det stör inte så himla mycket då det bara är en bit in på slutet av låten. Lite interna intriger mellan låtskrivare och artister har stört uppladdningen till ESC, vilket såklart är jättetrist. Solklar finalist. Välkommen tillbaka och stort lycka till.

esc_betyg3-5

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen