De tillbakadragna ESC-bidragen: Géraldine Olivier ‎(Schweiz 1992)


Publicerad:


Skribent:

Robban


Publicerad

Foto: skärmdump från YouTube

PANELENS PROJEKT. Det har blivit dags att kolla tillbaka på bidrag och artister som genom åren har blivit tvingade att avstå tävlan i Eurovision Song Contest av olika anledningar. I denna artikelserie listar panelmedlemmarna Haris och Robban några av dessa och skriver lite kortfattat om varje bidrag och varför det blev som det blev.

I den första delen för säsongen 2019 tar vi upp om artisten Géraldine Olivier ‎som skulle ha representerat Schweiz i Eurovision 1992 med låten “Soleil, Soleil”. Men så blev det alltså inte och detta egentligen bara baserat på en detalj i den nationella uttagningen! Men vi börjar från början…

 

Lite kort bakgrund

Géraldine Olivier föddes den 5:e juni 1967 i Marly, Fribourg där hon växte upp och började tidigt att sjunga i olika körer. Efter skoltiden arbetade hon som sekreterare, bland annat för den schweiziska ambassaden i Japan där hon kom i kontakt med musikbranschen för första gången. Hon träffade på några landsmän som tipsade henne om att få en karriär inom musiken. Efter tiden i Japan flyttade Géraldine tillbaka till Schweiz, denna gången till huvudstaden Bern och inom det schweiziska parlamentet.

I juli 1986 gjorde Géraldine sitt första scenframträdande på World Expo i Vancouver. Men allt kunde ha fått ett mycket abrupt slut redan innan musikkarriären ens börjat! För i mitten av 1980-talet var Géraldine Olivier med om en dramatisk bilolycka där hon skadade ryggraden kraftigt. Trots det gav hon inte upp drömmarna om att stå på scenen en vacker dag, vilket också skulle inträffa.

 

Ställde upp i Schweiz uttagning 1992

Inför 1992 års Eurovision Song Contest (i Malmö) hade Schweiz anordnat en nationell final för att utse sin representant till tävlingen. Finalen ägde rum i Palazzo dei Congressi i Lugano den 23:e februari 1992 och innehöll tävlingsbidrag som hade plockats ut av de olika språkområdenas tv-bolags interna uttagningar. Respektive språkområde (tysk-, fransk- och italienskspråkiga tv-bolagen) hade fått välja ut tre bidrag vardera.

Utöver de  dem hade produktionen även plockat in ett tionde bidrag, ett så kallat bonusbidrag, som skulle visa sig vara låten “Soleil, Soleil” framfört av Géraldine Olivier (och gjord av henne, Peter Jörg Wassermann och den numera legenden Ralph Siegel). Bidraget hade trots tysk låttext en fransk låttitel och kunde beskrivas som en väldigt traditionell schlagerlåt med tydliga 80-talsreferenser. Från början hade “Soleil, Soleil” skickats in till det franskspråkiga tv-bolagets interna uttagning med en fransk låttext, men där hade den ratats. Istället såg produktionen till att låten kom den med i den nationella finalen som bonusbidrag.

 

Vann finalen, men…

Att komma med som bonus i finalen skulle visa sig vara lysande då det blev solklar seger “Soleil, Soleil” och Géraldine Olivier i den nationella finalen med 51 poäng, 6 poäng framför tvåan Daisy Auvray med låten Mister Music Man. Men trots seger slutar inte vår historia där…

…för efter finalen uppdagades det att hela uttagningsprocessen inte hade gått rätt till, eftersom att det inte var tillåtet att göra som produktionen hade gjort (att ta med en låt som redan hade blivit ratad). Därför fick aldrig “Soleil, Soleil” åka till Malmö 1992 utan TV-bolaget beslutade sig för att skicka tvåan till Eurovision Song Contest istället. Resultatmässigt gick det sisådär för Daisy Auvray och Mister Music Man, eftersom det blev endast 15:e plats av 23 möjliga. En tolvpoängare från Island och en tiopoängare från Italien var bästa poänggivningen.

Så här såg det ut för Géraldine i den nationella finalen:

 

Vad hände sen?

Géraldine Olivier är än idag aktiv inom musiken än idag och har gjort flera tv-framträdanden efter hennes deltagande i den nationella finalen till Eurovision 1992. Hon har även släppt ett par album som går att hitta på både Spotify och Itunes. Hon har varit gift hela tre gånger och har en son med sin andra make. År 2007 gifte hon sig med sin nuvarande man Lutz Ribatis.

Nu undrar ni säkert hur det gick för Géraldine och hennes ryggskada som skedde på 80-talet? Jo, tack och lov löste sig allt till sist då hon så sent som år 2011 blev friskförklarad efter att ha genomgått flera olika behandlingar.

 

Panelen tycker till!

Enligt mig var “Soleil, Soleil” den absolut bästa låten som skulle ha fått tävla i Eurovision för Schweiz det året, en glad och uppryckande låt. Tvåan var inte alls lika bra, den kändes mer som en gammalmodig och trist låt bara. Daterad helt enkelt. Jag är också övertygad om att “Soleil, Soleil” hade gått betydligt bättre än “Mister Music Man” som fick åka och tävla på riktigt.

 

Vad tror du? Hade det gått bättre för Schweiz om man hade tävlat med “Soleil, Soleil” istället för med “Mister Music Man”? Kommentera gärna!

 


Läs gärna fler delar i serien genom att klicka på bilden nedan:

detillbakadragna


 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen