Eurovision Song Contest 2009 – Resumé, resultat & slutord

Av ESC-Panelen | Publicerad

Publicerad

rybak_winner

Alexander Rybak vann Eurovision 2009. Foto: Alain Douit/EBU.

EUROVISION 2009 – ANALYS. Vilken kväll och vilken utklassning vid bjöds på häromkvällen, Norges Alexander Rybak sopade mattan med alla andra deltagare och satte nytt poängrekord i sammanhanget. Igår skrevs det ESC-historia. Innan vi går in på resultatet och vår analys av det ska vi först ge er en kort resumé av själva kvällen.

 

Klockan 23:00 lokal tid inleddes årets final av Eurovision Song Contest på Olympijskij Arena i Moskva med dunder och brak och i ett väldigt påkostat nummer gör förra årets vinnare Dima Bilan en något misslyckad entré för att sedan sparka av tävlingen med förra årets vinnarlåt, Believe, ackompanjerad av Terem Quartet och Cirque du Soleil.

 

Introduktion av nya värdparet

Efter att vi alla tacksamt blev introducerade till det för finalen nya värdparet, Alsou och Ivan Urgant, drog cirkusen i gång med första landet ut, Litauen. Sasha Son gjorde precis som i semifinalen och levererade en soulballad. Israels duo Noa och Mira Awad avlöste därefter med nästa ballad med politiska undertoner. Därefter var det dags för den första av kvällens fem direktkvalade historier, Frankrike och Patricia Kaas. Den stora stjärnan gjorde numret precis lika väl som hon visat prov på under genrepen och den tredje balladen på raken revs av innan det var dags att sätta våra egna nerver på helspänn. Sverige och Malena Ernman skulle nu upp på scen och frågan var om man hade fått ordning på mikrofonproblematiken från semifinalen och det hade man. Dock lät det inte alls lika säkert som då men det var ju inte direkt frågan om någon katastrof i sammanhanget.

 

Tre ballader följde Malena

Ytterligare tre ballader skulle nu följa efter Malena och där kvällens enda riktiga Balkanballad följde först från Kroatiens Igor Cukrov och Andrea. Portugal och Flor-de-lis avlöste sedan med sina glada Medelhavstoner och färger innan första semifinalens stora sensation från Island levererade kvällens kanske vackraste ballad med dito röst tillhörande unga och fagra Yohanna.

 

Grekland i påkostat nummer

Kvällens åttonde bidraget kan man väl säga ökade tempot i den annars rätt så sega starten av finalen genom Greklands Sakis Rouvas som liksom en pinsam “ung” pappa på föräldramöte flåsade ikapp med sina dansare på scenen. Påkostat nummer! Armenien med Inga och Anush stod därefter för kvällens första Mellanösterninjektion innan den nästa av kvällens direktkvalade bidrag gjorde entré, värdlandet Ryssland genom ukrainskan Anastasia Prikhodko. Hennes nummer var avskalat men inramat av en åldrande sångerska på skärmarna som höjde dramatiken i numret något. Forna Sovjetrepubliken Azerbajdzjan med svenskiranske Arash i sällskap av AySel genomförde kvällens elfte bidrag på ett ganska lyckat vis.

 

Bosnien och Hercegovina mittplacerade sig

Storfavoriterna Regina från Bosnien-Hercegovina hamnade lite olyckligt mitt i startfältet vilket senare skulle visa sig något ogynnsamt men de genomförde sitt epos på bästa möjliga vis innan Moldaviens Nelly Ciobanu med olyckstalet 13 som startnummer avlöste grabbarna med sitt folkdansnummer. Chiara som för tredje gången stod på ESC-scenen för Malta bröt av dansandet därefter med sin oändliga ballad som aldrig tycktes ha ett slut för att sedan lämna plats på scen för de sjönsjungande tjejerna i Urban Symphony från Estland. Bandet fick ett mycket varmt mottagande av publiken.

 

Ronan Keating-producerad dansk låt

Brinck från Danmark fortsatte sedan kvällen med sin något ansträngda Ronan Keating-producerade låt innan det var dags för kvällens tredje direktkvalade bidrag och kanske också kvällens märkligaste. Tyskland skickade Alex Swings Oscar Sings! som framförde en swinglåt i sällskap av burleskdrottningen Rita von Teese som inte direkt skylde något på sin korsettomkramade smala kropp. Turkiets Hadise med belgisk anknytning fortsatte efter sexshocken med sitt nummer som dock fick lite sämre genomslag än under semifinalen. Tävlingens yngsta deltagare som smått överraskande tog sig vidare från semifinalen, charmprinsessan Kejsi Tola från Albanien, uppträdde med sitt något udda nummer.

 

Allt handlar nu om Rybak!

Från charmprinsessan gick vid sedan över till charmtrollet nummer ett och mannen som kvällen senare helt och hållet skulle komma att handla om, Alexander Rybak från Norge. Efter flera tveksamma repetitioner och ett svalt framträdande i semifinalen levererade norrmännen sitt nummer i nästan samma klass som de gjorde i finalen av Melodi Grand Prix tidigare i vår och de anlade därmed grunden för omröstningen.

 

Ukraina skickar sexighet

Efter fioler kommer sexet alltid tillbaka som det så fint heter i ESC-sammanhang och Ukraina skickade ju som bekant Svetlana Loboda som fick stå för kvällens andra vulgoshow. Numret var som väntat mycket snyggt och flera gånger bättre än själva låten. Och romarna som omgav henne. Mmmm..

 

 

Slutspurten som därefter följde…

…skulle nu mest egentligen handla om en transport fram till omröstningen men under denna inledde först Rumäniens Elena med sitt märkliga och svaga Balkannummer innan det blev dags för fjärde direktkvalade numret på scen och det mycket välplacerade balladnumret från Storbritannien. Jade Ewen sjöng för drottning och fosterland och riskerade till och med synen när hon vandrade på trappan bland violinister och deras stråkar till vapen. Våra kära grannar Finland avlöste musikalnumret med eurotechnogruppen Waldo’s People innan det var dags att runda av sånginsatserna med Spanien och Soraya som sista bidrag och tillika sista direktkvalade historia. Den före detta flygvärdinnan rev av sitt något loja nummer inför en nu ganska trött Moskvapublik, klockan var ju trots allt snart 1 lokal tid.

 

Omröstningen och mellanakten

Omröstningen inleddes därefter av utomjordingarna på rymdstationen MIR och medan vi runtomkring i Europa satt och ringde och SMS:ade på våra favoriter fick de som valde att fortsätta titta på själva tävlingen se de argentinska underhållarna i Fuerza Bruta genomföra någon form akrobatisk magplaskdans i en bassäng ovanför ett gäng stackare i publiken.

 

När mellanakten sedan väl tog slut återkom programledarduon i rutan för att inleda den spännande omröstningen som dessvärre inte blev så spännande. Norge knep nämligen den första tolvan som levererades av Spanien och efter det tappade Norge aldrig ledningen och omröstningen fortsatte därefter att handla om vem som skulle ta andraplatsen. Denna plats intogs till slut av Island och på tredje plats hamnade det semisvenska birdaget från Azerbajdzjan. När kvällen väl kom till sin ändå strax efter två lokal tid så hade alltså Alexander Rybak vandrat segrande ur striden med ofattbara 387 poäng vilket alltså är nytt poängrekord i sammanhanget. Hela sexton tolvor delades ut till Norge från vitt skilda lokalisationer i Europa. Stort grattis Norge och Alexander Rybak!

 

Så hur gick det till slut för Sverige då?

Jo, efter en seg start började så småningom lite småpoäng att ramla in från spridda länder och Sverige såg först ut att hamna nånstans strax under mitten men därefter slutade strömmen av poängen så gott som helt och vi hamnade till slut på 21:a plats med 33 poäng. Personligen anser jag att det här faktiskt är en ganska väntad placering med tanke på att omröstningen den här gången bestod av en kombination av telefon- och juryröster och redan under vår egen Melodifestival stod det klart att La Voix inte är ett jurypoänglockande bidrag. Malena var dock strålande i Moskva och vi får absolut inte glömma att hon trots allt hamnade på en hedrande fjärde plats i semifinalen då det bara handlade om telefonröster. Summan av detta gör att vi absolut inte tycker att några huvuden i form av Christer Björkman eller andra ansvariga på SVT ska rulla utan att det helt enkelt är musik-Sveriges plikt nu att producera bidrag som kan tilltala en bredare publik.

En annan lärdom vi kan ta av det hela är att det nya röstningssystemet ändå fått ett visst genomslag och att en del av grann- och diasporaröstningen dämpats ner tack vare jurygrupperna och det är mycket positivt. Frågan är dock om inte samma system borde användas semifinalerna också då där finns en risk att vissa bidrag kan favoriseras snett och tvärtom.

Slutligen kan man ju glädjande också se att det sistplacerade bidraget från Finland fick 22 poäng vilket är en ovanligt hög poäng för ett bidrag som hamnat på sista plats.

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

  Tillbaka till toppen

ESC-Panelen

Hoppa till verktygsfältet