mf17_header_df2

Den andra deltävlingen av Melodifestivalen 2017 sändes från Malmö Arena i Malmö, lördagen den 11 februari 2017.

Malmö har haft ett ordinarie stopp på Melodifestivalståget sedan 2009, då Malmö Arena stod klar. Innan dess hade Malmö bara haft ett stopp (2004) sedan tävlingen övergick till att bli en turné istället för en enda finalkväll. Flera år har Malmö fått avsluta eller inleda Melodifestivalen, men likt förra året görs årets andra stopp i Malmö.

Reglerna för denna deltävling var att sju tävlande gjorde upp om två finalplatser och två platser i uppsamlingsheatet Andra chansen. Som vanligt var det två röstningsomgångar – först gick fem bidrag vidare, följt av en andra omgång där det avgjordes vilka som skulle gå till final, Andra chansen respektive åka ut.

 

Inför: Melodifestivalens andra deltävling

  • Datum: 2017-02-11
  • Tid: 20:00 – 21:30 CET
  • Plats: Malmö Arena, Malmö
  • Röstningsprocess: 100% tittarröster: telefon-, SMS- och applikationsröstning genom en eller flera tävlingsomgångar.
  • TV-bolag/Stream: SVT1/SVT Play – Länk

 

Startfält

mf17_df2_all

De tävlande i Malmö. Foto: ESC-Panelen.

 

1. Mariette – “A Million Years”
Text &/musik: Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson


 

2. Roger Pontare – “Himmel och hav”
Text &/musik: Thomas G:son, Alexzandra Wickman


 

3. Etzia – “Up”
Text &/musik: Johnny Sanchez, Hanif Sabzevari, Simon Gribbe, Erica Haylett


 

4. Allyawan – “Vart haru varit”
Text &/musik: Masse Salazar, Samuel Nazari


 

5. Dismissed – “Hearts Align”
Text &/musik: Ola Salo, Peter Kvint


 

6. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
Text &/musik: Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad


 

7. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin'”
Text &/musik: Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Pardon


 

 

Resultat

Benjamin Ingrosso och Mariette gick till finalen. Foto: Stina Stjernkvist.

Den andra deltävlingen av Melodifestivalen 2017 som ägde rum i Malmö är nu avgjord. 7 bidrag tävlade om två platser i finalen och två platser i Andra chansen. Denna gång röstade tittarna Mariette och Benjamin Ingrosso till final, medan Dismissed och Lisa Ajax kommer att ta plats i Andra chansen.

Utöver de tävlande artisterna bjöd David Lindgren på en 24 låtar lång Mellokavalkad och så blev det även en flashmob i arenan under ledning av Radiotjänstkören (ni vet den som sjunger “Tack för alla bidrag”).

Totalt inkom 5 395 695 röster vilket gav 390 542 kronor till Radiohjälpen.

Så här slutade kvällens deltävling:

 

Till Final (utan inbördes ordning)*:

1. Mariette – “A Million Years

1. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’

 

Till Andra Chansen (utan inbördes ordning)*:

3. Dismissed – “Hearts Align

3. Lisa Ajax – “I Don’t Give A

 

Utslagna:

5. Roger Pontare – “Himmel och hav

6. Etzia – “Up

7. Allyawan – “Vart haru varit

 

* Placeringarna meddelas efter finalen den 11 mars för att inte avslöja i förväg vem som blev etta respektive tvåa, samt trea respektive fyra.

 

Panelen tycker till

Här nedan presenterar vi de tävlande artisterna i denna deltävling. Samtliga fotografier är tagna av oss i ESC-Panelen.

 

1. Mariette – “A Million Years”

Panelen inför: Mariette Hansson slog igenom offentligt i Idol 2009, även om hon innan dess hade hållit på med musiken sedan högstadietiden. Då bildade hon en sångduo med sin bästa kompis som senare utökades till en kvartett som spelade covers. Med sin medverkan i Idol blev hon känd för hela svenska folket och 2011 släppte hon sin första singel sedan Idoltiden, låten “Forever” (då under artistnamnet MaryJet). Den har sedan följts upp av ytterligare singlar. Mariette har även varit med andra artister på scenen som bakgrundsgitarrist, bl.a. för nyss nämnda Ace Wilder under en turné år 2014.

Hon ställde upp i Melodifestivalen 2015 med låten “Don’t Stop Believing” som var signerad Miss Li och Sonny Gustafsson. Sverige tog till sig låten och skickade henne direkt till finalen där hon slutligen blev trea. Nu två år senare är hon tillbaka i Melodifestivalen, denna gång med låten “A Million Years” som hon gjort i samarbete med Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström och Jenny Hansson. Mariette har precis som Ace Wilder fått draghjälp av “Euphoria”-låtskrivarna G:son och Boström.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Den mest upptalade artisten inför kvällens drabbning var ju Mariette – hon har en enorm fanbase bland både hbtq-personer och hallänningar. Därför var det redan innan ganska givet att hon skulle gå till final. Hennes bidrag är dessvärre inget märkvärdigt, snarare är det väl en slentrianlåt som visserligen är klippt och skuren för Mariette – men som nog passat bättre som ett albumspår än som mellobidrag. Bungey-dansarna var ett roligt inslag på scenen men stal mycket uppmärksamhet från Mariette.


Alexander: Jag tyckte mer om “Don’t stop believing” när hon senast var med, men det här var nog lätt ett av de starkaste bidragerna under kvällen. Stark låt, skicklig sångare och snyggt nummer, men inte någon vinnare riktigt ännu. Det kommer nog krävas ett par lyssningar till innan jag är helt såld.


Erik: Kvällens bästa låt var Mariette’s. Scennumret var riktigt snyggt med bungy-dansarna. Låten är mer radiovänlig än hennes tidigare mello-hit men vad gör det. Är det en bra låt så är det en bra låt.


Hollac16: Mariette kommer tillbaka till Melodifestivalen med en relativt intetsägande låt. Jag kommer inte ihåg hur den gick när hon framförde den och jag har heller ingen direkt aning om vad jag tycker om den. Den är alltså helt OK men något som försvinner i mängden. Är dock inte förvånad att hon gick vidare eftersom hon var så favorittippad som hon var.


Johan: Jag är inte så imponerad som jag hade hoppats på. Förra gången Mariette var med så älskade jag hennes låt. Dessvärre är detta inte på samma nivå, och tråkigt nog för hela Mello så var detta den bästa låten ikväll.


Robban: Tycker detta var en av kvällens vassaste låtar, med ett snyggt scennummer och fantastisk sånginsats från Mariette. Hon leverade verkligen och detta kan bli en farlig kandidat i finalen. Dock kände jag att det där lyftet som man satt och väntade på, aldrig kom. Själva framträdandet var nog mer intressantare än låten i sig.


 

 

2. Roger Pontare – “Himmel och hav”

Panelen inför: Roger Pontare föddes i Bjuråker 1951 och växte upp i Slagnäs. Han har stark koppling till etniska arv och detta är något som vi ofta har fått se i hans olika Melodifestivalbidrag. För ja, han har varit med förut och inte några gånger utan fyra gånger. Första gången var med låten “Stjärnorna” år 1994 (i duett med Marie Bergman) som tog guld i Sverige och en trettondeplats i ESC. Därefter deltog han igen år 1999 med “Som av is” men blev bara femma i finalen. Ett år senare var han tillbaka igen och då med bidraget “När vindarna viskar mitt namn” som vann tävlingen och Roger fick ånyo tävla i ESC, som denna gång avgjordes i Stockholm. Bidraget översattes till engelska (under titeln “When Spirits Are Calling My Name“) och hamnade på åttonde plats. Därefter dröjde det till 2006 innan Roger var tillbaka igen, denna gång med låten “Silverland” som tog sig till Andra chansen där den åkte ut.

Nu är Roger tillbaka en femte gång i tävlingen med låten “Himmel och hav” som han för oss har beskrivit vara inspirerad av många olika etniska kulturers musik från hela världen. Låten är gjord av Thomas G:son och Alexzandra Wickman.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Åh Roger. Sluta aldrig! Kvällens bidragsmässiga höjdpunkt var ändå när Roger Pontare gjorde comeback efter 11 års frånvaro! Visst är låten en kvarleva från 00-talet och Roger en hopplöst utdaterad schlagerfossil. Men ändå lyckas han göra det klart mest minnesvärda framförandet ikväll. Men lite skönt är det ändå att han slapp gå vidare, för det hade förstört det fina minnet att man hade behövt se det som en potentiell finalist. För det här var bara ett nostalgiskt inslag – en parentes i tävlingen.


Alexander: Nåväl, det var väl inte meningen att han vare sig skulle vinna eller gå vidare. Vad som egentligen söktes med det här bidraget måste jag medge att jag inte vet. Klart att det var helt okej, och Pontare kan ju verkligen sjunga, det kan man inte dementera, men kanske han var med bara för att få visa upp att han verkligen fortfarande lever. I år är det verkligen inte året då gamla tävlare klarar sig bra, men för att vara helt ärlig så tror jag inte det var hans tanke heller.


Erik:Roger har en fantastisk röst om detta bidrag hade varit med i tävlingen år 2007 hade den varit en het kandidat till en finalplats men nu är det alltså 2017 och då går man inte vidare på gamla meriter.


Hollac16: Roger är en skön karaktär på scenen och han tar för sig ordentligt. Men det här var tyvärr ingen höjdare till låt. Jag tyckte han försvann lite i mängden. Är dock glad att han blev femma totalt sett och inte sjua. Det stärker lite att inte alla veteraner från förr blir pasémat omgående.


Johan: Mysig och mystisk låt som man kan vänta sig av Pontare. Fast tycker detta är bland det sämre Roger har gjort i tävlingen hittills. Hade hoppats på att han skulle ha lite mera scenshow av allting men inte äns det bjöd han på.


Robban: För mig var detta kvällens bästa låt. Jag blev fruktansvärt nostalgisk och glad ut av Rogers bidrag. Han har en speciell röst och stil och går sin egen väg som han alltid har gjort. Som en samisk gud stod han rätt upp & ner och framförde sin pampiga låt som kändes som en mysig disneyballad. Han kändes verkligen äkta och inte som någon blek kopia av någon annan artist. Visst, åldern tar ut sin rätt och hans tidigare Mellolåtar är snäppet bättre, men visst borde han minst fått en andra chans.


 

 

3. Etzia – “Up”

Panelen inför: Erica Haylett är reggaeartist under namnet Etzia. Ursprungligen hade hon planer på att bli advokat men efter några års studier var det istället musiken som lockade mest. Hon har bl.a. körat bakom olika reggaeartister och det var där som hennes eget artisteri växte fram. Efter att ha släppt två låtar studerade hon vidare musikämnet i Göteborg. Etzia är även engagerad i organisationen Femtastic som arbetar för en jämställd scen, dvs. att det ska vara lika många kvinnor som män.

Etzia debuterar nu i Melodifestivalen 2017 med låten “Up” som hon gjort tillsammans med Johnny Sanchez, Hanif Sabzevari och Simon Gribbe. Den sistnämnde upphovspersonen kan vi nämna har fått med två bidrag i Maltas uttagning i år.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Det är alltid svårt att komma som helt okänd artist in i Melodifestivalen – i synnerhet när man har sin musikaliska härkomst i obskyra områden och genres. Etzia hade därför alla odds emot sig, och ärligt talat förstår man ju varför. Även om jag faktiskt tyckte att låten var rätt skön och lättlyssnad, så sjöng hon rätt illa och hade dessutom tagit det fatala beslutet att ha dansare med rullskridskor. Bottennapp!


Alexander: Om  det inte är läge för riktigt gamla artister att klara sig bra i årets tävling så är det verkligen inte heller ett särskilt debutantvänligt år. Låten var passligt svängig och trevligt melodiös, men ett apr dagar senare måste jag medge att jag inte skulle kunna sjunga sången utantill. Till skillnad från Adrian så måste jag medge att jag gillade faktumet med dansare på rullskridskor, men inte heller det hjälpte tyvärr Etzia i år. Förhoppningsvis ses vi nästa år, då med en lite bättre låt och ett lite bekantare namn!


Erik: Det blev ingen ny Kizungo jag tror det berodde mest på att hon sjöng en aning falskt. De enda som lyfte låten var rullskridskorna tycker det var ett kul inslag med dansar som åker rullskridskor.


Hollac16: Det här överraskade positivt på mig även om Etzia måste sjunga lite bättre. I TV lät det inte så starkt framförallt i refrängen. Men om man bortser från det tycker jag att det var någonstans här som tävlingen kom igång på allvar.


Johan: När jag lyssnat på 30 sekunders klippen inför andra deltävlingen så hade jag höga förväntningar på denna låten. Men live under tävlingskvällen så blev det här ett platt fall. Den lyfter aldrig på det sättet jag hade hoppats på. Bättre försök nästa gång Etzia.


Robban: Denna glada, dansanta reggaeinspirerade låt som påminde lite grann om både “Haba Haba” (Norges ESC-bidrag 2011) och “Kizunguzungu” (Mellobidraget från ifjol). Tyvärr lät det lite surt live, men låten kommer absolut att leva vidare i min spelningslista, för i studioversion är den riktigt härlig att lyssna på.


 

 

4. Allyawan – “Vart haru varit”

Panelen inför: Allyawan är hiphopartist som har hållit på i mer än ett decennium med musiken. Han är uppvuxen i Jönköping men är numera bosatt i Göteborg. Han fick kontakt med The Salazar Brothers som var intresserade av hans stil. I övrigt är Allyawan mest känd för sin medverkan i TV4-programmet Lyckliga gatan där han tolkade “Jag hade en gång en båt”.

Nu gör han debut i Melodifestivalen 2017 med låten “Vart haru varit” som han själv i en intervju med svt.se/melodifestivalen menar är en låt som ej är anpassad för tävlingen utan en låt som festivalen har anpassat. Låten är gjord av Masse Salazar och Samuel Naziri.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Jag skrev förra veckan att hip-hopen fortfarande lider av en mello-förbannelse. Och jag har fortfarande rätt! Däremot tycker jag att Allyawan gjorde ett rätt bra försök ändå, för den här låten kan nog kvalificera sig som bra hip-hop (utifrån “svenska standarder” – d.v.s. egentligen rätt dåligt). Men alltjämt är hip-hop i mellon ett givet självmål, och jag kan bara banka huvudet i väggen i frustration över att SVT fortfarande insisterar på att mata mellon med den här genren. Ge upp nån gång!


Alexander: Dels var låtens genre inte den bästa, och dels var det inte Allyawans dag i lördags. Jag måste medge att jag led med Allyawan hela låten igenom, tyvärr gick det lixom inte så bra den här gången. Han kändes lite borta direkt från början, och han klarade inte av att rädda situationen under hela låten. Man såg dessutom på honom efter låten, då han bara lämnade scenen utan att ens tacka publiken, att han insåg att det här racet var kört. Hoppas det här inte var en alltför bortskrämmande upplevelse, han har säkert en karriär framför sig, men inte i mellon.


Erik: Det här var inte bra som Adrian redan konstaterat så passar hip-hop inte i Melodifestivalen. Jag kommer ihåg en hip-hop låt som jag tyckt varit och det var 2005 när B-Boys International ställde upp med låten “One step closer“. Kommer i ihåg den? Lyssna gärna på de i sådana fall.


Hollac16: Det här var inget som jag tyckte om alls. Tråkig låt utan innehåll och känsla som toppas av att han sjöng rejält falskt. Inte en ton rätt genom hela numret. Tyvärr är bottenbetyg det enda jag kan ge till Allyawan.


Johan: Förra veckan så gillade jag hiphop nummret jättemycket. Men denna veckan så blir det ett stort minus för mig. Jag förstår inte framförandet på scen och inte heller det totalt mellodilösa låten.


Robban: Jag har inte så mycket att säga om detta bidrag egentligen. Både låten och sånginsatsen var bedrövlig. Inget jag någonsin vill lyssna på igen.


 

 

5. Dismissed – “Hearts Align”

Panelen inför: Rockgruppen Dismissed brinner för HBTQ-frågor och allas lika rättigheter. Gruppen består av Tor Höglund, Johan Carlsson, Freddie Van Eijsden och Douglas Woodbridge som alla är födda mellan åren 1991-93. De har sin bas i Göteborg. Gruppen beskriver sig själva (enligt svt.se/melodifestivalen) som ett galet liveband som väcker uppmärksamhet vad de än gör.

De ska nu tävla i Melodifestivalen 2017 med låten “Hearts Align”, som de själva beskriver som en “ganska arenarock-liknande låt, men lite råare”. Bidraget är gjord av Ola Salo (f.d. The Ark-sångare) och Peter Kvint (som har flera tidigare MF-låtar på CV:t).

 

Panelen tycker till:

Adrian: Det här var egentligen en rätt bra låt – den hade med enkelhet kunnat passerat nålsögat om The Ark hade framfört den. Men så var inte fallet. Dismissed känns som ännu en queer-artist (varje år är det någon) som ska spela queer-kortet i Mellon, och varje år (nästan) så misslyckas de. Visst kan man reta sig på deras utseende om man vill det, men det bryr jag mig inte så mycket om. Däremot så stör jag mig på att allt fokus i scennumret ligger på just utseendet – det verkade nästan som att hela inledningen går ut på att de ska posera framför kamerorna. NI ÄR EN GRUPP! SPELA INSTRUMENT – GÖR NÅTT MUSIKALISKT – VAD SOM HELST! Suck. Jag ger upp. En poäng för den snygga Ola Salo-låten.


Alexander: Varför ta med sig ett helt band på scenen, om de hela första halvan av låten bara ska fungera som modevisning, det kan jag inte förstå. Låten var rätt så bra kan jag medge, och att de gick till Andra chansen är bara rätt. Ola Salo kunde ju gärna själv ha framfört låten, men sen igen får vi minnas att gamla melloprofiler inte gjort annat än floppat i årets tävling, så kanske lika bra att han satt uppe i Green Room hela tiden istället.


Erik: Jag har väntat på att Ola Salo ska göra comeback i Melodifestivalen. Förra året var han programledare, i år är han låtskrivare, så då kanske han ställer upp som artist nästa år vem vet? Jag tyckte den är låten var bra, det är kul med olika genrer och rocken ska åtminstone ha en låt med varje år. Kul att de gick till Andra Chansen.


Hollac16: Jag gillar rock och det här var riktigt riktigt bra. Positivt överraskad av den här gruppen som jag gärna vill fortsätta följa. Låten påminner mycket om gruppen The Luxe låt “Olivia” och en annan rockgrupp vid namn No Sleep For Lucys låt “Feel Alive”. Själva showen var väl kanske lite att ta i dock men helhetsmässigt och låtmässigt en av favoriterna hos mig ikväll.


Johan: Det här var den stora överraskningen för mig under kvällen. Jag hade inga förväntningar så det var kul att se några totalt okända för mig artister göra en så bra låt och ha ett väldigt starkt nummer på scen. Jag tror Dissmised är det nummret som har utnyttjat scenen bäst iår av alla som tävlat hittils.


Robban: Ett av de bättre bidragen i denna deltävling, absolut. Inget som jag föll pladask för, men ändå hyfsat tilltalande. Det går inte att ta miste på vem som har skrivit låten. Det är Ola Salo, och det låter The Ark lång väg.


 

 

6. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”

Panelen inför: Lisa Ajax, 18 år, är tillbaka igen i Melodifestivalen efter fjolårets finalplats. Innan vi såg henne i Melodifestivalen ifjol med låten “My Heart Wants Me Dead” (som blev sjua i finalen) deltog hon i TV4-programmet Idol, där hon tog sig genom alla momenten och ända till final där hon utsågs av publiken till vinnare. Lisa blev därmed den dittills yngsta artisten som vunnit svenska Idol. Därefter dröjde det ett år innan hon ställde upp i Melodifestivalen som vi nyss nämnt. Hon har ett starkt driv för musiken.

I år är Lisa Ajax således tillbaka i Melodifestivalen och denna gång med låten “I Don’t Give A”, som har text och musik av Ola Svensson och “The Family”-gänget (Linnea Deb, Joy Deb och Anton Hård af Segerstad).

 

Panelen tycker till:

Adrian: Lisa var nog ändå min favorit ikväll, men det var mest tack vare röstprestationen och attityden. Låten är en mainstream radiopoplåt – inget märkvärdigt egentligen. Samtidigt är det mycket fokus på Lisa – kanske lite för mycket rent av p.g.a. den stora selfie-skärmen bakom henne. Men Lisas kaxiga attityd och fantastiska röst får bidraget att lyfta för mig – trots att låten inte är särskilt minnesvärd.


Alexander: ÅÅÅÅÅH VAD BRAAAA!! Jag gillar det här. Kommersiell tuggummipop, finns det något bättre! Ajax klarar av sången superbra, låten är repetitiv och lättfastnande, och scenframträdandet felfritt! Just såhär ska det vara, helt fantastiskt.


Erik: Den låt jag har nynnat mest på sen i lördags är faktiskt Lisa Ajaxs, det betyder inte att den är den bästa låten men det är i alla fall den låt som har satt sig på hjärnan kan bero på att hon upprepade samma ord ett flertalet gånger. Till final tar hon sig alla gånger det är trots allt hälften av bidragen som ska till final.


Hollac16: Först och främst vill jag rikta mig till kvällspressen som i början av veckan “rasade” över att Lisa Ajax skulle sjunga ordet “Fuck” flera gånger i sin Melodifestivalslåt. Lite märkligt att man ifjol aldrig anmärkte på samma ord i Samir & Viktors låt “Bada nakna”. Då de flera gånger sjöng “Fucka loss” på scenen. Eller att Sean Banan svor flera gånger i “Sean den förste banan” 2012 eller Dead By April som i “Mystery” (samma år som Sean Banan) sjöng “fucking” på ett ställe. Men det uppmärksammas inte. Men, men. Jag har för övrigt ett tips till Lisa om hon vinner i finalen (om hon går vidare från Andra chansen): byt ut U mot A i ordet. Från “fuck” till “fack”. Då bryter hon inte mot reglerna i alla fall.

Nåväl, till själva låten då. Jag tycker att det är en klar förbättring mot det sömnpillret till låt hon hade ifjol. Med det sagt var jag kanske inte direkt ett fans till den här låten heller, men det är en klar uppryckning mot hur det har varit. Det är i alla fall ett steg på vägen.


Johan: Snark, så lamt bidrag Lisa kommer med. Det enda jag minns från låten är F–k. Hon har en så pass bra röst att det låter ändå ok. Men låten i sig är inget som borde få tävla i Mello.


Robban: Mycket av snacket inför Lisas tävlande handlade om att hon svär i låten. Lite löjligt kan jag tycka, men absolut inte irrelevant. Låten är bättre än senast hon var med och tävlade (ifjol) men fortfarande slätstruken och intetsägande. Det var såklart aldrig någon tvivlan att hon skulle ta sig vidare.


 

 

7. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin'”

Panelen inför: Benjamin (Wahlgren) Ingrosso är son till sångerskan Pernilla Wahlgren som har deltagit många gånger i svenska Melodifestivalen. Benjamin själv har också ett starkt musikaliskt intresse och detta syntes redan som barn då han både medverkat i musikaler och pjäser. Men det spåret har han lämnat nu. Dessutom fick han som barn uppleva något som mamma Pernilla aldrig fått: vinna Melodifestivalen. Åtminstone vann han Lilla Melodifestivalen 2006 och 2014 vann han Let’s Dance.

Men idag är han vuxen och satsar på musiken helhjärtat. I oktober 2015 kom hans debutsingel “Fall In Love” och eftersom han fått sången av mamma och dansen av sin pappa är detta en mycket lovande showartist. Han har som målsättning att bli en stor artist och vill satsa internationellt. Men först blir det hemmaplan då han ska tävla i Melodifestivalen 2017 med låten “Good Lovin'”, som han gjort med Louis Schoorl, Matt Pardon och MAG.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Jag har egentligen inte så mycket åsikter om den här låten heller. Det känns som att även denna är lite mainstream lättlyssnad radiopop – inspirerat av Bruno Mars, kanske lite Justin Timberlake? Fast tråkigare såklart. Visst, Benjamin gör ett stabilt framträdande och det är ett snyggt nummer som helhet. Men ingenting som är särskilt minnesvärt om du frågar mig.


Alexander: Har man en mamma som är sångare, pappa som är dansare och dessutom föräldrar som träffats på eurovisionen första gången, så kan det inte bli annat än en direkt finalplats. Har man dessutom ett start namn från tidigare, en låt som är topp-producerad och ett utseende som säljer så är framgången ett faktum. Jag är rätt så säker på att han nog kan tävla om en första plats, helt påriktigt.


Erik: En låt som påminner otroligt mycket om Justin Timberlake. Tja, det funkade tydligen men jag tycer peronligen att det fanns flertalet bidrag som hellre fått gå till final istället för Benjamin.


Hollac16: Det här var nog den tråkigaste och mest slätstrukna låt jag har hört i hela mitt liv tror jag. Fullkomligt ointressant och absolut ingen finallåt i mina ögon. Men, svenska folket älskar Ingrosso och då är det självklart att han går till final. Grabben är ju en entertainer men när han försöker kopiera “äldre varianter” som håller 100% högre klass än Ingrosso själv så blir det bara pinsamt. Nej, det här var enligt mig en ovärdig finalist.


Johan: Jag måste säga att jag var väldigt skepptisk till Benjamin som artist innan denna deltävlingen. Trots det så har han en väldigt bra röst och en helt ok låt med många influenser från Amrikanska sångare som Justin Timberlake bland annat. Men kommer detta vinna Mello 2017, jag hoppas verkligen inte det.


Robban: Inte helt oväntat överöstes flickidolen Benjamin med tillräckligt många röster för att ta sig till final. Han är duktig på scen med sina dans-skills, men låten i sig var inte något vidare. Det som gör att betyget är någorlunda bra från min sida är det intressanta scenframträdandet, som han verkligen fixade snyggt. Hade hoppats på en bättre låt faktiskt. Som artist är Benjamin helt klart något nytt och fräscht. En ung, svensk Justin Timberlake 🙂


 

 

 

Panelens topplistor

Så här tyckte respektive panelmedlem att den andra deltävlingen skulle ha slutat. Här räknas enbart personlig smak och inte hur resultatet blev.
listornamnskylt_adrian

  1. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  2. Mariette – “A Million Years”
  3. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  4. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  5. Etzia – “Up”
  6. Dismissed – “Hearts Align”
  7. Allyawan – “Vart haru varit

Slutkommentar: KATASTROF. Var är hitsen? Var är de där riktiga favoriterna som man hoppas ska vinna? Än så länge så har Mellon 2017 varit ett mellanmjölksår utan toppar och utan dalar. Nästan alla bidrag är okej, men de som är bäst av dessa är bara mainstream mellanmjölkspop som vi kan höra på radion närsomhelst. Ingen minns dem. Jag har t.o.m. svårt att minnas de två finalbidragen ifrån kvällens deltävling, trots att det var så nyligen jag hörde dem. Så ska det inte va! För mig så växer nu hoppet på att Loreen faktiskt ska leverera i sista deltävlingen (eller The F0o’s redan i nästa deltävling), för inget av de bidrag vi har sållat fram hittills hade kunnat nå finalen i ESC. I övrigt har jag blandade känslor över programledarna och underhållningen. Jag håller fast vid att både Hasse, Clara och David gör ett bra jobb – de är underhållande och trevliga programledare. Men manuset är en ren katastrof – och jag fattar inte hur man kan fortsätta med de här hopplöst tråkiga och intetsägande “humor”-inslagen. Och inledningsnumret???! Driva med Skåne!??? Det känns som att de planerade det under en kafferast, typ: “Haha de pratar så konstigt där nere, det kanske vi kan göra nått på? Namedroppa lite skånska stereotyper också, så kan Hasse dansa så där stelt och taktlöst som är så festligt att titta på”. Där har ni inledningsnumret. Snälla, hoppa över alla försök till humor och cabaret-nummer, och ta in Carola eller nån istället. Sjung, dansa, laga mat – klipp får – bara ni gör nått annat! PS. Återigen var mellanakten det bästa bidraget – David är schlagerkung. Tack för att du räddade kvällen David! D.S.

 

 

listornamnskylt_alexander

  1. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  2. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  3. Mariette – “A Million Years”
  4. Dismissed – “Hearts Align”
  5. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  6. Etzia – “Up”
  7. Allyawan – “Vart haru varit

Slutkommentar: Jag måste sticka ut ur panelen nu, och säga att jag verkligen tyckte att både låtarna och programledarna blivit mycket bättre sen förra veckan. Manuset haltar fortfarande, men det kan vi ju nog inte skylla på vår ledartrio, de får ju jobba utgående från vad de har att tillgå. Mellanakten var fenomenal, och öppningsnumret helt okej, Hasse Andersson klarade till och med av några repliker och Mello-lumpen var ju ett lite småroligt inslag.

 

 

  1. Mariette – “A Million Years”
  2. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  3. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  4. Dismissed – “Hearts Align”
  5. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  6. Etzia – “Up”
  7. Allyawan – “Vart haru varit”

Slutkommentar: Låtarna tog en snäpp ner från förra veckans deltävling, men jag tycker att manuset var något bättre! Visst fanns det plumpar som när Clara Henry frågade Hasse vad han hade för drömmar och han referade till kakor så otroligt fånigt, har redan gjorts ett antalet gånger dessutom!! David Lindgrens mello-kavalkad var enormt bra och det är de jag tror de flesta minns från kvällens deltävling. Nu är det dags för Växjö och Krista! Det ska bli spännande!

 

 

  1. Dismissed – “Hearts Align”
  2. Etzia – “Up”
  3. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  4. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  5. Mariette – “A Million Years”
  6. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  7. Allyawan – “Vart haru varit”

Slutkommentar: Jag tycker så här: standarden på låtarna denna vecka var högre – men långt ifrån den standard jag tycker det ska vara. Återigen blir jag inte berörd av någon låt i startfältet, förutom Dismissed och Etzia som höjer lite. Men jag vill inte sätta några höga betyg på någon för jag tycker det helhetsmässigt känns uselt. Programledarna gjorde ett bättre jobb denna vecka, men sketcher och allt annat känns för manusbundet. Alltså att det märks att de läser från ett manus. Ifjol kändes det mer spontant kring manus och annat. Jag är för andra veckan relativt besviken och dessutom tycker jag det var två slätstrukna och tråkiga bidrag som tog finalplatserna. Jag kanske är lite gammaldags och gillar nostalgi för jag ogillar stilen över att Melodifestivalen har börjat förvandlats till ett barnkalas istället för att bjuda in fler åldrar än så.

 

listornamnskylt_johan

  1. Mariette – “A Million Years”
  2. Dismissed – “Hearts Align”
  3. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin”
  4. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  5. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  6. Etzia – “Up”
  7. Allyawan – “Vart haru varit”

Slutkommentar: 

 

 

listornamnskylt_robban

  1. Roger Pontare – “Himmel och hav”
  2. Mariette – “A Million Years”
  3. Etzia – “Up”
  4. Dismissed – “Hearts Align”
  5. Benjamin Ingrosso – “Good Lovin’”
  6. Lisa Ajax – “I Don’t Give A”
  7. Allyawan – “Vart haru varit”

Slutkommentar: Jag vill verkligen inte vara negativ, men kan inte låta bli att kritisera låtkvalitén i år. Det är verkligen ett mellanmjölks-år rakt av. Okej, nu tänker jag inte döma ut Melodifestivalen 2017 helt och hållet efter att bara ha kommit halvvägs, men hittils är jag verkligen besviken. Saknar de där “hitsen” som Mr Björkman talade om inför tävlingen. Tävlingen är så förutsägbar och resultatet bjuder inte på någon spänning alls, tyvärr.

 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen

Kommentera

 
 

 

Fyll i koden i rutan nedanför för att kunna skicka iväg din kommentar: