Inför Eurovision 2018 – Slovenien



« Inför ESC Slovenien 2017

Inför ESC Slovenien 2019 »


Det har blivit dags att presentera Slovenien, som i år representeras av Lea Sirk med låten “Hvala, ne!”. Slovenien har startnummer 17 i den andra semifinalen den 10:e maj. Slovenien kvalade sig vidare till finalen, där de fick startnummer 3.

 

Bakgrundsfakta

Bakgrundsfakta

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik

  • TV-kanal: RTVSLO
  • Första tävlingsåret: 1993
  • Senaste tävlingsåret: 2017 (17:e plats i semifinal)
  • Bästa resultat: 7:a i final (1995, 2001)
  • Sämsta resultat: 21:a i semifinal (2004)
  • Uttagningsprocess 2018: EMA 2018
  • Startnummer i semifinal 2: #17
  • Startnummer i finalen: #03

Så här har Slovenien placerat sig i Eurovision mellan åren 2008-2017:

  • Sloveniens placeringar 2008-2017:

 

Slovenien gjorde sin debut 1993 efter att man hade gått igenom en liten utgallringstävling vid namn “Kvalifikacija za Millstreet” tillsammans med Kroatien och Bosnien. För Sloveniens del gick det inte alls bra, man hamnade på en delad 22:a plats med Danmark och var ute ur nästa tävling. Sedan kom Slovenien in i en positiv trend då man 1995 tog hem en sjundeplats, och hade stundtals kommit på topp-10 under en tid, man lyckades replikera sjundeplatsen igen 2001. Sedan semifinaler infördes har det däremot inte gått så lyckat för dem, man har bara lyckats nå final fyra gånger. 2017 var man inte alls i närheten av någon finalplats då man slutade näst sist i semifinalen.

En intressant notering är att det är första gången sedan 2012 som Slovenien ställer upp med ett bidrag på sitt eget språk. De är dock inte ensamma – hela 12 länder (förutom engelsktalande Storbritannien, Irland, Malta och Australien) skickar i år ett bidrag på sitt eget språk, vilket kan jämföras med fjolårets blott 4 bidrag.

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Slovenien valde artist och bidrag genom EMA 2018, som bestod av en semifinal och en final. Nytt för denna gång var att alla bidrag framfördes på slovenska, även om två artister valde att byta språk till engelska i finalen.

TV-bolaget RTVSLO öppnade sin antagning tidigt men valde att hemlighålla länge hur man skulle välja ut artist och bidrag. Först mot senhösten kom besked om att det skulle bli en fortsättning av EMA, och efter den nationella antagningen som hölls valdes 16 bidrag (av 108 inskickade) ut att tävla. Upplägget blev först en semifinal där hälften av de tävlande röstades vidare till en final, där vinnaren slutligen koras. Det var delad jury- och tittarröstning genom både semifinalen och finalen.

Bland de tävlande fanns en rad välkända slovenska profiler från tidigare års slovenska uttagningar samt även två tidigare slovenska Eurovisionrepresentanter: Tanja Ribic (representerade Slovenien i ESC 1997 med låten “Zbudi se”) och ManuElla (representerade Slovenien i ESC 2016 med låten “Blue and red”). Ytterligare 6 tävlande som deltog i EMA 2017 återkom detta år, däribland pojkduon BQL som för andra året i rad hamnade på andra plats efter segraren. Lite som det blev för Danny Saucedo i Melodifestivalen 2011 och 2012…

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto hämtat från Eurovision.tv

Lea Sirk föddes den 1 september 1989 i Koper i dåvarande Jugoslavien (nuvarande Slovenien). Hennes musikaliska karriär startade hon som 17-åring 2006 då hon började skriva och framföra sina egna låtar.

Redan 2009 gjorde hon sitt första försök att nå Eurovision då hon ställde upp i EMA med låten “Znamenje iz sanj”, som slutade på 5:e plats. 2010 och 2017 försökte hon igen utan att lyckas. Emellertid hade hon redan hunnit stå på Eurovisionscenen två gånger: först 2014 som bakgrundssångerska för Tinkara Kovac och sedan 2016 bakom ManuElla i Stockholm.

Inför EMA 2018 hade hon dock skrivit sitt eget bidrag tillsammans med textförfattaren Tomy DeClerque. Låten heter “Hvala, ne!” och gick till slut ut som vinnare ur EMA.

 

Lyssna på Sloveniens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

 

 

 

Årets slovenska bidrag delar mig tyvärr ganska rejält. Å ena sidan så är detta ett av de mest uppdaterade, kaxiga och visuellt snyggaste bidragen som Slovenien har skickat någonsin – och Lea Sirk måste framhållas som en fenomenalt duktig sångerska som dessutom gör ett klockrent liveframförande. Men å andra sidan faller allting mellan stolarna, mycket p.g.a. att man väljer att sjunga på slovenska. Moderna låtar av det här stuket bör sjungas på ett språk som engelska – inte för att det låter bättre utan för att man annars inte förstår låttexten, och då är den oerhört mycket lättare att glömma. Det här faller alltså mellan stolarna för mig, jag kan inte greppa den här låten helt. Men låten är snyggt gjord och kunde, om den varit på engelska, blivit en full 5:a hos mig. Men nu är den dessvärre lite mellanmjölk…

 

 

Jag tycker genuint att detta är ett coolt och kaxigt bidrag. Men detta är en av låtarna som faktiskt borde framförts på engelska. Den hade varit så mycket mer mottaglig för den breda massan då och hade förmodligen fått en fin placering. Nu får den kämpa för att ens ta sig till final. Men jag gillar hela paketet. Det är snyggt på scen, Lea är riktigt grym och låten är bra. Jag har gillat detta sedan jag hörde det första gången för det finns något där som är riktigt tilltalande. Samtidigt finns det brister som gör att jag inte kan ge den ett toppbetyg.

 

 

Här har vi en låt som det verkar som många räknat bort, och jag undrar ärligt talat varför. Jag tycker det påminner lite om Ace Wilder i stil och kaxighet och det gillar jag skarpt. Den enda invändning jag har är att verserna är mer spännande än själva refrängen, även om både Lea och hennes dansare gör ett snyggt nummer hela vägen igenom. Låten är en av mina favoriter i år och jag hoppas verkligen att oddsen har fel och att Slovenien därmed går hela vägen till final.

 

 

Jag är själv lite konfunderad över att jag rankar den här såpass högt som jag gör. Men det har sin förklaring. Det som är, är bra. Lea Sirk gör sitt jobb här. Hon får till det bra med rap-partierna, och har ett scenspråk som matchar låten. Min panelkollega Markus påtalade tidigare att Netta från Israel var alldeles för kaxig i sin scenpersonlighet. Lea Sirk kör också på kaxighet, men går inte till lika stor överdrift. Och det är just detta scenspråket som låten behöver. Däremot finns det vissa brister, som gör att det inte blir full pott. Dels saknar låten en refräng, och sen störde jag mig lite på bakgrundsdansarna i liveframträdandet. Bort med dem, tycker jag.

 

 

1956 så sjöng Lill-Babs (må hon vila i frid) Tuff brud i lyxförpackning. Just så skulle jag beskriva Lea Sirk från Slovenien. Hon tävlar med en cool raplåt som dessutom framförs på slovenska. Jag gillar det här, men det är inte en av mina favoriter.

 

 

Slovenien skickar en modern poplåt med lite inslag av rap. Sångerskan har attityd när hon sjunger, men man väntar på att det ska explodera i refrängen men istället kommer det inget lyft alls utan den går snarare ner i tempo, vilket är en besvikelse. Jag tycker låten är väldigt rörig, men artisten är mer än godkänd. Precis som låtens titel så säger jag också “Nej, tack” till denna låten.

 

 


2 kommentarer

  1. Varför i hela friden är det så många (inte bara här i panelen) som tycker att den här låten “borde ha framförts på engelska”? Hade ni tyckt det varit lika olämpligt om den varit på svenska …? 🙂
    Som jag ser det finns det väl inga regler för vilka språk som passar för olika genrer. Driver man den åsikten till sin spets blir det omöjligt att sjunga rock’n’roll på svenska, blues på svenska, jazz på svenska, en massa andra genrer på svenska … (tänk efter bara!) och det blir också omöjligt att göra latinoinspirerade tongångar på något annat språk än spanska eller techno på något annat språk än tyska. 😉 Så kan man inte hålla på.
    Jag tycker att Sloveniens låt passar på slovenska, och faktiskt blir den i mina öron ännu mer intressant med sitt “hvala ne”, följt av den där monotona rytmen “dam-dam-dam-dam”. Och även om den inte hör till mina tyngsta favoriter så håller jag upp en tumme för Slovenien bara för att många andra verkar hålla ner sina tummar enbart av språkskäl.

    • Lukas skriver:

      Välkommen tillbaka Carl-Henrik!

      Just jag kan inte svara för mina panelkollegor då jag personligen också föredrar att Lea sjunger på slovenska. Min personliga uppfattning är att om en person vill framföra en låt med ett tungt budskap så tycker jag det blir mer trovärdigt om man sjunger på sitt modersmål för att det ofta blir lättare att få utlopp för ens känslor kring det (ta till exempel Ungerns låt).

      Även om det skulle finnas en språkbarriär tror jag inte det skulle vara ett hinder. Det går att ändå sjunga med i den, “Hvala ne, hvala ne ne!”


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen