Inför Eurovision 2018 – Serbien



« Inför ESC Serbien 2017

Inför ESC Serbien 2019 »


Det har blivit dags att presentera Serbien, som i år representeras av Sanja Ilić & Balkanika med låten “Nova deca”. Serbien har startnummer 3 i den andra semifinalen den 10:e maj. Serbien kvalade sig vidare till finalen, där de fick startnummer 10.

 

Bakgrundsfakta

Bakgrundsfakta

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik

  • TV-kanal: RTS
  • Första tävlingsåret: 2007 (eller 2004 som unionen Serbien-Montenegro)
  • Senaste tävlingsåret: 2017 (11:e plats i semifinal)
  • Bästa resultat: 1:a i final (2007)
  • Sämsta resultat: 11:a i semifinal (2013 & 2017)
  • Uttagningsprocess 2018: Beovizija 2018
  • Startnummer i semifinal 2: #03
  • Startnummer i finalen: #10

Så här har Serbien placerat sig i Eurovision mellan åren 2008-2017:

  • Serbiens placeringar 2008-2017:

 

Serbien är en stat som uppstod ur spillrorna efter att Montenegro bröt sig ur i maj 2006, och 2007 gjorde båda två länder debut. För Serbiens del blev det succé direkt då man vann, vilket är första gången det hänt sedan Schweiz vann på hemmaplan i tävlingens första upplaga. Man fick också bra resultat som värdland året efter när man slutade sexa. Men sedan dess har det varit lite upp och ner. 2009 missade man finalen för första gången, vilket även drabbade dem 2013 och 2017. Men så har man även lyckats bärga hem ett brons 2012.

En intressant notering är att landet för första gången kommer att skicka en låt som framförs på torlakisk dialekt. Huvudspråket för låten är visserligen serbiska, men några enstaka fraser kommer att framföras på den torlakiska dialekten.

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Serbien valde artist och bidrag genom den nationella uttagningen Beovizija, vilket var första gången sedan 2015 som man anordnade en nationell final och första gången sedan 2009 som det var just genom Beovizija. Efter en nationell antagning valde en jury ut 17 bidrag som fick vara med och tävla under en finalkväll. Vinnaren korades genom 50/50 jury- och tittarröster.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto hämtat från Eurovision.tv

Aleksandar “Sanja” Ilić föddes den 27 mars 1951 i Belgrad, Jugoslavien (numera Serbien). Han bildade gruppen Balkanika år 1998. Målet med gruppen är enligt skaparen själv att modernisera, återuppliva och bevara serbiska musikaliska traditioner. Själva bidraget “Nova Deca” kan översättas till “Nya barn” och den bygger på gruppen tidigare nämnda mål och blandar popmusik med Balkan- och världsmusik.

Tävlingsbidraget “Nova Deca” är gjort av Danica Krstajić, Aleksandar Sanja Ilić och Tatjana Karajanov Ilić.

 

Lyssna på Serbiens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

 

 

 

Mmmmm…. 00-talet är tillbaka, och denna gång är det Serbien som skakar liv i den gamla etno-trenden igen! Medan grannlandet Montenegro satsar allt på en hederlig balkanballad, så fläskar alltså Serbien på med en etno-disco mash-up som bär tankarna till både Bulgarien 2007 och Serbien 2008. Det är vackert, det är lidelsefullt, det är romantiskt, men framförallt är det – gammalt. Det här kommer aldrig att funka 2018, det är helt enkelt alldeles för gammaldags. Men mitt nostalgiska hjärta går igång på det här – och med ett snyggt etniskt scennummer så kommer jag iallafall rösta på Serbien i den andra semifinalen! 

 

 

Jag tycker det är kul att Serbien går tillbaka till det man kan. Även om det inte är en ballad denna gången. Det är inte den bästa låten, men det är kul. Framför allt tycker jag huvuddelen av låten faktiskt är bra. Sångaren Mladen Lukić slog igenom i första säsongen av X-Factor Adria där hans mentor var självaste Željko Joksimović. Tyvärr åkte han dock ut i första omgången när veckofinalerna drog igång. Men han visade att han var en oerhört duktig sångare. Här får han inte så stor möjlighet att visa det, men i det lilla så briljerar han ändå. Kul att serberna slutat experimentera och går tillbaka till sina rötter, även om detta är så långt bort från 2018 man kan komma.

 

 

Jag är väldigt kluven till årets serbiska bidrag och detta för att jag inte riktigt vet hur bra eller dålig låten är. Ena lyssningen blir jag bara uttråkad medan andra lyssningen är det lite mer intressant. Som helhet är låten någorlunda okej, men samtidigt är det så otroligt mycket grejer som händer på scenen som bara gör det rörigt. I det här fallet kommer det att stå och falla med hur de gör sitt liveframträdande i Lissabon. Om det blir som i den nationella finalen är jag ganska tveksam till att Serbien går vidare till finalen eftersom konkurrensen är hög även i denna semifinal. Det positiva och det som höjer mitt betyg lite grann är att de sjunger på sitt modersmål serbiska och att det låter som Balkanmusik ska låta. Till skillnad från när de ifjol försökte satsa på svengelsk popmusik som inte riktigt höll måttet.

 

 

Till och börja med är jag glad att Serbien sjunger på sitt modersmål igen, det var ett tag sen sist. Det här är sannerligen en intressant låt att lyssna på, man vet inte riktigt var man har den eller var den ska ta en. Det finns alltid en ny överraskning i varje del. Huvuddelen, där den manlige sångaren sjunger och körtjejerna kör sitt i bakgrunden är nog den bästa delen i låten, det är ett parti jag märker att det ofta fastnar i mitt huvud och jag går omkring och nynnar på ibland.

 

 

En blandning av folkmusik och modern popmusik? Varför inte! Låten är lite som ett lyckat experiment. Jag blir smått fascinerad varje gång jag hör den. Att Serbien dessutom släppt taget om engelskan och gått tillbaka till sitt egna språk är ett stort plus. Jag hoppas att det ska gå bra för landet. Men något säger mig att Serbien eventuellt kommer att missa finalen. Det kan vara så att låten helt enkelt är för konstig för den större skaran.

 

 

Serbien har även de hittat tillbaka till rötterna och det glädjer mig. Låten är bra och jag är svag för balkanmelodier. Jag tycker den saknar det där lilla extra för att fånga mig helt och hållet. Det är alldeles för många ingredienser och den tar tid på sig att komma igång. Det blir ett mitt-emellan-betyg från mig.

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen