Inför Eurovision 2018 – Makedonien



« Inför ESC Makedonien 2017

Inför ESC Makedonien 2019 »


Det har blivit dags att presentera Makedonien, som i år representeras av Eye Cue med låten “Lost and Found”. Makedonien har startnummer 11 i den första semifinalen den 8:e maj.

 

Bakgrundsfakta

Bakgrundsfakta

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik

  • TV-kanal: MRT
  • Första tävlingsåret: 1998
  • Senaste tävlingsåret: 2017 (15:e plats i semifinal)
  • Bästa resultat: 12:a i final (2006)
  • Sämsta resultat: 16:e i semifinal (2011)
  • Uttagningsprocess 2018: Internval
  • Startnummer i semifinal 1: #11

Så här har Makedonien placerat sig i Eurovision mellan åren 2008-2017:

  • Makedoniens placeringar 2008-2017:

 

Makedonien debuterade 1998 och har jämfört med de andra före detta jugoslaviska länderna inte haft någon större framgång i tävlingen. Deras bästa placering är en 12:e plats år 2006. Detta var under en period när Makedonien blev ökända för att alltid klara sig igenom semifinalen på håret, men även om de gick vidare till final så hamnade de ändå utanför topplaceringarna och fick kvala året därpå ändå. Efter 2008 har finalplatserna inte duggat lika tätt, för faktum är att från 2008 har Makedonien bara nått finalen en gång, nämligen 2012. Senaste gången var inte något lyckad heller, man hamnade på en femtondeplats i sin semi.

En intressant notering är att Makedonien höll på att inte få delta i årets Eurovision p.g.a. sitt skuldberg till EBU (lite som för Rumänien 2016). Men efter de hade genomfört en avbetalningsplan fick Makedonien grönt ljus att tävla i årets upplaga.

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Makedonien valde artist och bidrag genom internval. Man meddelade sitt artist- och bidragsval i början av februari, men hemlighöll själva låten till början av mars.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto hämtat från Eurovision.tv

Eye Cue är en makedonsk pop/rock-duo som består av Bojan Trajkovski och Marija Ivanovska. De är en av Makedoniens mest populära grupper som gjort musik ihop sedan år 2008. Under den tiden har de hunnit släppa två musikalbum med en mängd hits i hemlandet. Förutom de två tar de in musiker vid sidan om, t.ex. trummisen Ivo Mitkovski. Eye Cue vann även Skopje Fest 2015 med låten ”Ubava”, men då Makedoniens nationella TV-bolag MRT satsade på ett internval till Eurovisionen 2016 så fick de inte tävla i Stockholm.

I år, 2018, blev duon utvalda internt av MRT och den låt de ska tävla med heter ”Lost And Found”, som den ena halvan av Eye Cue (i det här fallet Bojan Trajkovski) har gjort tillsammans med Darko Dimitrov.

 

Lyssna på Makedoniens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

 

 

 

Det här bidraget känner jag att jag med stor säkerhet kan kategorisera som “snygg mellanmjölk”. Lite väl ointressant för att lyckas bra – men stjärna i kanten för en snygg och proffsig produktion. Tyvärr är det just det som har blivit Makedoniens signum de senaste åren, med idel snyggt producerade låtar som man fort glömmer. När bryter man den här trenden tro? 

 

 

Om Makedonien var en person så hade jag beskrivit det som en person med kraftig beslutsångest. Den vet inte riktigt vad den vill, så den kör allt på en gång. Tre genrer i en låt på tre minuter är modigt, eller bara förvirrande. Sångerskan ser så obekväm ut i videon att det är lite roligt. Men av någon märklig anledning gillar jag det. Jag finner hennes förvirrande tillstånd charmigt. Och jag gillar refrängen av någon anledning. Detta gör också att låten aldrig blir tråkig för mig. Det är absolut en av årets konstigaste låtar, men konstigt är kul ibland!

 

 

Makedonien kommer även i år med en i grunden rätt skaplig låt. Men det är i grunden. I verkligheten blir det sedan väldigt rörigt när de väljer att byta tempo från snabbt till långsamt och från genre till genre på tre minuter. Det blir bara mischmasch av allting vilket jag inte tror gynnar dem i år. Den enda delen som är lite intressant är reggae-delarna, men när låten sedan går över till en överproducerad refräng som dånar med pålagda körsångare så blir det bara ett stort nej. Jag tror att Makedonien kommer få det mycket svårt att nå final i år, dels på grund av att låten är rörig men också att man går ut precis efter Bulgarien vars nummer med högsta sannolikhet kommer att sticka ut som en av vinnarna av Eurovision 2018. Och Makedonien är för mig ingen vinnare i år, även om betyget landar på mittemellan bra och dålig.

 

 

Här bjuds vi på en blandad kompott av genres. Reggae-verser, EDM-refräng, allt detta i poprock-kläder. Jag blir ganska förvirrad faktiskt. Personligen tycker jag verserna är mer intressanta att lyssna på än refrängen, och detta är egentligen inte ett så bra tecken. Verserna sitter jag och diggar med i reggae-takterna, men under refrängen sitter jag bara och väntar på att den ska passera. Det är lite som att varva mellan ett glas Fanta Exotic och ett glas vatten för mig… Nåja, nog med metaforer, vad tror jag om låtens chanser… den hade nog klarat sig vidare till final under ett annat startfält, men jag tror återigen konkurrensen blir för hård för Makedonien.

 

 

Var ska jag börja? Har otroligt svårt att greppa den här låten. Det är som att låtskrivarna gjort ett medley utav tre olika låtar. Av någon anledning så gillar jag ändå det jag hör. Konceptet är intressant. Samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka att verserna påminner om “DJ take me away” (Bulgarien 2008), det kanske bara är jag som tycker så?

 

 

För mig personligen är detta en av de mer anonyma bidragen av årets alla 43 bidrag. Den sticker liksom inte ut på ett tydligt sätt utan känns mer som en utfyllnad än något som kommer slå särskilt stort. Det är en modern och helt okej poplåt som jag tror gör sig bättre i sin studioversion och på radio än på en ESC-scen. Mitt tips är att Makedonien återigen blir utan finalplats. Noterbart är att Makedonien är det landet som har väntat längst på en finalplats. Senast man var i final var år 2012. Det var 6 år sedan sist.

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen