Inför Eurovision 2018 – Belgien



« Inför ESC Belgien 2017

Inför ESC Belgien 2019 »


Det har blivit dags att presentera Belgien, som i år representeras av Sennek med låten “A Matter of Time”. Belgien har startnummer 4 i den första semifinalen den 8:e maj.

 

Bakgrundsfakta

Bakgrundsfakta

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik

  • TV-kanal: VRT (årets uttagning)
  • Första tävlingsåret: 1956 (Låt 1 och 2)
  • Senaste tävlingsåret: 2017 (4:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1986)
  • Sämsta resultat: 17:e i semifinal (2009 & 2012)
  • Uttagningsprocess 2018: Internval
  • Startnummer i semifinal 1: #04

Så här har Belgien placerat sig i Eurovision mellan åren 2008-2017:

  • Belgiens placeringar 2008-2017:

 

Belgien tillhör den så kallade “first 7”, alltså de sju länder som var med från allra första början i Eurovisionens historia, men är förmodligen det land av de sju som haft minst flyt av alla. Man har bara vunnit en gång, och det var åreet 1986 med den då blott 13-åriga Sandra Kim och hennes “J’aime la vie”, men sen har man kommit sist hela åtta gånger! Sedan när semifinalsystemet infördes 2004 har det inte heller fungerat för Belgien, men från och med 2010 har de börjat få till det igen. Även om det fortsatt med tre finalmissar har Belgien ändå lyckats med att komma med i topp 10 fyra gånger, varav två av dessa slutade man fyra. Kan Belgien fortsätta rida på dessa framgångar?

En intressant notering är att årets belgiska Eurovisionrepresentant arbetar på Ikea i Belgien.

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Belgien valde artist och bidrag genom internval. Man var faktiskt först ut att presentera sin artist, vilket skedde redan i slutet av september 2017. Men sedan dröjde det till mars innan själva tävlingsbidraget blev officiellt.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto hämtat från Eurovision.tv

Laura Groeseneken, här under sitt artistnamn Sennek, föddes den 30 april 1990 i Leuven, Belgien. Hon är singer-songwriter, röstcoach och arbetar som visual merchandiser på Ikea.

Några av de musikaliska koncept som Laura har arbetat med är konserten 007 In Concert, som var en hyllningskonsert till 50-årsfirandet av James Bond-konceptet. Sedan år 2014 har Laura också framträtt med artistprofilen Ozark Henry och de har synts på scener ihop under olika musikfestivaler. Just nu arbetar Laura med sin solokarriär och går då under sitt artistnamn Sennek. Men Sennek har även gjort musik för andra artister som till den belgiska gruppen Hooverphonic.

Låten som Sennek ska tävla med i Eurovision 2018 heter ”A Matter of Time” som hon gjort tillsammans med Alex Callier och Maxime Tribeche.

 

Lyssna på Belgiens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

 

 

 

Jag måste erkänna att årets belgiska bidrag går över huvudet på mig. Jag fattar inte vad som är så tilltalande med den här låten! För mig så låter detta som en billig kopia på “Skyfall” med Adele – och inget annat. Visst, “Skyfall” är en grym låt, men den här budgetversionen av låten intresserar inte mig speciellt. Detta är rätt unikt för belgiska bidrag – som jag annars brukar ha starka åsikter om. Speciellt då de senaste årens belgiska bidrag har varit mycket intressanta. Här blir det tyvärr bara en axelryckning från min sida.

 

 

Belgien är ett av de länder som verkligen höjt sin kvalitet på musiken och börjat ta tävlingen på allvar de senaste åren. Denna låt kan nog placeras in i samma hög. Det är på något sätt konstnärligt och annorlunda samtidigt som det sticker ut. Dock tycker jag inte det är lika bra som “Rythm Inside” eller “City Lights”. Men det är förmodligen en smaksak och att jag personligen inte riktigt går igång på det. Låten är lite seg och ett försök till dramatik som uteblir.

 

 

Ifjol var jag inte alls Team Belgien, för “City Lights” som Belgien tävlade med i Kiev, ansåg jag (och fortfarande anser) att den bara var en överskattad och väldigt tråkig låt som kom alldeles för högt i slutresultatet. I år däremot är jag verkligen Team Belgien, för när jag hörde låten första gången önskade jag att den aldrig tog slut, eftersom Sennek lyckades fånga mitt intresse direkt. Låten är mycket behaglig och lugn och samtidigt en spännande låt som absolut skulle kunna synas i en Bond-film. Sedan är Sennek en duktig och mycket karismatisk sångerska. Med tanke på att en så dålig låt som “City Lights” kunde komma fyra i finalen i Kiev hoppas jag att Sennek kan komma mycket högre än så. Kanske blir det Bryssel 2019, och i så fall är det inte mig emot! Jag ger lite avdrag för att låten har en tendens att tappa placeringar för mig, även om låten är absolut en av årets bästa bidrag och ett av Eurovisionens klart bästa bidrag genom tiderna!

 

 

Låten växer och är självklart intressant att lyssna på, men som helhet tycker jag den ändå är lite blek. Verserna känns ganska lagom farliga, lockande och spännande, men refrängen blir ganska tam i jämförelse. Det är lite synd för jag tycker också att Sennek har en intressant röst. Kunde hon inte ha fått en bättre låt?

 

 

Tävlingens mest ointressanta land, Belgien. Sällan skickar de någonting som får mig att höja på ögonbrynen. Men det finns undantag. B.la. Urban Trads ”Sanomi”, Vanessa Chinitors ”Like the Wind”, två fantastiskt bra bidrag enligt mig. Den förstnämnda tillhör dessutom min topp 10 favoritbidrag i Eurovision någonsin.
Årets bidrag är för mig mest ingenting. Vad handlar låten om? Vad är det för genre? Vad tänkte låtskrivarna? Helt ärligt så hade jag inte kunnat bry mig mindre. En annan intressant notering är att sångerskan påstår i en intervju att hon sjunger på engelska eftersom hennes röst inte låter vacker på holländska. Märkligt och tämligen arrogant resonemang då hennes röst bara gjorde låten platt och obehaglig på engelska… Visserligen är det här ett favorittippat bidrag, men jag tror att låten bara är överskattad av fans. Har man i åtanke hur stark första semifinalen är så är jag mer eller mindre övertygad om att Belgien kommer misslyckas med att ta sig till final.

 

 

Här håller jag helt och hållet med min panelkollega Markus. Belgien har en fruktansvärt ointressant låt i år och jag börjar tröttna på alla James Bond-bidrag som dyker upp med jämna mellanrum i Eurovisionen. Det är inget fel på sångerskan som jag tycker är bra, men själva låten är totalt ointressant och tråkig. Det händer ingenting och jag lämnas helt oberörd av detta fiaskobidrag. Belgien blandar och ger likt Italien. Ifjol älskade jag deras låt “City Lights” som kom på 4:e plats. Det känns som att det är på tiden att belgarna får sig en rejäl smocka och inte rider på framgångssagan år efter år. Särskilt inte när de skickar något så här dåligt och urtrist.

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen