Under vecka 18 pågick scenrepetitioner inför ESC 2017 i tävlingsarenan Internationella mässan i Kiev. Varje dag mellan den 30 april och 7 maj genomfördes repetitioner i arenan och dessa följdes till stort sett enligt startordningen. ESC-Panelen var inte på plats i Kiev men vi rapporterade hemifrån om vilka intryck vi fick av scenframträdandena utifrån de klipp som presenterades.

Vi länkar även till andra aktörer som varit på plats och filmat som ESCDaily, EuroVisonary, Wiwibloggs och ESCKaz.com. Dessa vill vi ge cred till att de har lagt ned så mycket möda på att filma och publicera för alla. Våra intryck byggde dock enbart på de smygklipp som Eurovision.tv publicerade på sin YouTube-kanal, som i första vändan bara var korta publikbilder för att sedan vara filmade från EBU:s egna kameror.

Bläddra gärna ned på sidan eller använd länkarna nedan för att komma till den dag du vill läsa om.

 

Mycket nöje!

/ESC-Panelen

 

 

Schema över alla repetitioner

Första repetitionsomgången (endast semifinalländer)

Arenan var stängd för alla utom för produktionen. Ackrediterad press och fans fick följa repetitionerna från det närliggande presscentret.

  • 30 april: Bidrag med startnummer 1-9 i semifinal 1.
  • 1 maj: Bidrag med startnummer 10-18 i semifinal 1.
  • 2 maj: Bidrag med startnummer 1-9 i semifinal 2.
  • 3 maj: Bidrag med startnummer 10-18 i semifinal 2.

 

Andra repetitionsomgången (alla semifinalländer repeterar igen + direktkvalificerade genomför två repetitioner)

Arenan var vid dessa tillfällen öppen för ackrediterad press och fans. Dock var arenan stängd vid Big Five-repetitionerna den 5 maj (presskåren följde dessa repetitioner från presscentret).

  • 4 maj: Bidrag med startnummer 1-15 i semifinal 1.
  • 5 maj: Bidrag med startnummer 16-18 i semifinal 1 och startnummer 1-5 i semifinal 2. Alla 6 direktkvalificerade länder repeterade därefter för första gången.
  • 6 maj: Bidrag med startnummer 6-18 i semifinal 2.
  • 7 maj: Samtliga direktkvalificerade länder repeterar igen.

 

ESC 2017: Repetitioner dag 8 – sista enskilda repetitionsdagen (7 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 7 maj 2017

Under söndagen den 7 maj pågick de sista enskilda repetitionerna i Internationella Mässan i Kiev, där turen hade kommit till de 6 direktkvalificerade länderna att repetera enskilt en sista gång.

Vid det andra repetitionstillfället fick varje land endast 20 minuter till godo på scenen, och efter en avslutad check i Viewing room hölls en mindre presskonferens med det aktuella tävlingslandet. Arenan var öppen för den ackrediterade presskåren, som hade möjlighet att skriva och filma inne ifrån själva arenan.

I samband med “Big Five”-ländernas respektive presskonferenser lottades också starthalvorna. Samtliga länder utom Italien drog lotten till andra halvan, vilket gör att 5 av 6 direktkvalificerade kommer att få ett sent startnummer i finalen. Sedan tidigare är det bestämt (genom lottning) att Ukraina får startnummer 22.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

Efter avslutade repetitioner har arenan nu stängt för dagen (för presskåren) för andra tekniska repetitioner inför den kommande veckan. Under kvällen hålls sedan årets invigningsfest där artisterna får vandra upp längs med den röda mattan.

 

Här följer en sammanfattning av bakom kulisserna under den sista repetitionsdagen:

 

 

Dagens framträdanden

Smygklippen som EBU publicerat är liksom föregående repetitioner endast smygklipp av helhetsframträdandena. Dock är materialet denna gång från EBU:s kameror och inte från publikplats, vilket gör att vi tittare får en bättre insyn i hur framträdandena kommer att se ut. Eftersom att den ackrediterade presskåren hade möjlighet att sitta inne i arenan och rapportera var det flera av dessa som själva filmat helheten av framträdandena och publicerat online. Dock, dessa filmer är filmade från publikplatser och inte från EBU:s kameror.

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, där vi har utgått från Eurovision.tv:s klipp som publicerats på deras YouTube-kanal.

Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, ESCDaily, EuroVisonary, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Frankrike: Alma – “Requiem”

Foto: Andres Putting/EBU

Frankrike Alma lyckas precis som Storbritannien göra ett väldigt häftigt visuellt nummer på scenen, då det är en flygbild över Paris som går i LED-väggen. Numrets baksida är istället att Alma känns väldigt ensam på den stora scenen och även om sånginsatsen är bättre idag så är det långt ifrån hur bra det kan bli. Inför finalen måste de verkligen slipa på numret för annars finns det risk att den här floppar lika stort som Frankrike gjorde år 2011 då de var favoriter till segern. Alma har ju också tappat ett par placeringar i oddsen de senaste dagarna.

På den efterföljande presskonferensen lottades Frankrike till att tävla i finalens andra halva.

 

Storbritannien: Lucie Jones – “Never Give Up on You”

Foto: Andres Putting/EBU

Storbritanniens Lucie Jones lyckas få till ett riktigt snyggt visuellt framträdande och gör sin ballad mer ihågkommen. De har valt att tona ned numret rejält men lyfter upp det med en väldigt snygg bakgrund av stjärnor som likt en 3D-effekt ramlar framåt i snabb hastighet. Det enda motståndet som kan fälla Lucie är om det blir väldigt många ballader och midtempobidrag som går till final från semifinalerna (stor risk finns), men i jämförelse med den nationella brittiska finalen och musikvideon känns det här som ett starkare kort idag.

På den efterföljande presskonferensen lottades Storbritannien till att tävla i finalens andra halva.

 

Tyskland: Levina – “Perfect Life”

Foto: Andres Putting/EBU

Levinas nummer är fortsatt vitt-grått-svart och mer än så verkar inte hända här. Det är inga fel på vare sig sångröst eller låt, men tyvärr lyckas hon med det som hennes två föregångare Ann Sophie (2015) och Jamie Lee (2016) att inte göra något särskilt av numret. Och det innebär att det finns stor risk att den här låten glöms bort alternativt att den kommer att hamna efter en stor favorit och glöms bort.

På den efterföljande presskonferensen lottades Tyskland till att tävla i finalens andra halva.

 

Spanien: Manel Navarro – “Do It for Your Lover”

Foto: Andres Putting/EBU

För den som längtar till sommaren och alla strandraggarpartyn där det här en perfekt sång att spela. Här i tävlingen gör Manel kanske inte den bästa sånginsatsen men rent visuellt fungerar det bättre. Man har nämligen lyckats få in sommartemat både på LED-väggen och på golvet vilket gör det hela ett snyggt paket. Men, den bristande sånginsatsen och en tämligen medioker sång kan ställa till det för Manel. En spekulation alltså.

På den efterföljande presskonferensen lottades Spanien till att tävla i finalens andra halva.

 

Italien: Francesco Gabbani – “Occidentali’s Karma”

Foto: Andres Putting/EBU

Italiens Francesco Gabbani gör ett lekfullt nummer i hög klass (hur man nu ska uttrycka detta). Nej, det är lekfullt på scenen och det märks att han och hans gorillakompis har roligt när de framför detta knasiga nummer. Italien är bettingettan och det lär de nog fortsätta vara om inte någon av semifinalländerna gör ett rejält fantastiskt intryck på tisdag eller torsdag. Det här kan nog gå hem hos dem som vill att något annorlunda ska vinna, och det är just det kriteriet man måste ha om man ska vinna den här tävlingen.

På den efterföljande presskonferensen lottades Italien till att tävla i finalens första halva.

 

 

Ukraina: O.Torvald – “Time”

Foto: Andres Putting/EBU

Som tidigare meddelat kör ukrainska rockgruppen O.Torvald på ett mer stilrent nummer jämfört med hur det såg ut i den nationella finalen. Det blir mindre röj men mer action, kanske i en lite mildare form av det som gruppen Highway för Montenegro ifjol gjorde. Gruppen rockar på bra och det finns möjlighet att de kan få igång publiken något, men de ska nog inte räkna med att komma särskilt högt i finalen. Men helhetsmässigt gör de ett bra intryck.

 

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 7 (6 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 6 maj 2017

Lördagen den 6 maj var det dags för de sista 12 semifinalländerna att få göra sin andra repetition. Det handlade denna gång om länderna med startnummer 6-18 i den andra semifinalen. Efter att Israel som sista land ut för dagen hade repeterat klart var de enskilda scenrepetitionerna för samtliga semifinalländer avklarade.

Vid det andra repetitionstillfället fick varje land endast 20 minuter till godo på scenen, och efter en avslutad check i Viewing room höll landet en mindre presskonferens. Arenan var även idag öppen för den ackrediterade presskåren, som därmed fick skriva och filma inne ifrån själva arenan.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

Här följer en sammanfattning av bakom kulisserna under den sjätte repetitionsdagen:

 

 

Dagens framträdanden

Smygklippen som EBU publicerade är liksom föregående repetitioner endast smygklipp av helhetsframträdandena. Dock kom materialet denna gång från EBU:s kameror och inte från publikplats, vilket gör att vi tittare fick en bättre insyn i hur framträdandena kommer att se ut. Eftersom att den ackrediterade presskåren hade möjlighet att sitta inne i arenan och rapportera var det flera av dessa som själva filmat helheten av framträdandena och publicerat dessa online. Dock, dessa filmer är filmade från publikplatser och inte från EBU:s kameror.

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, där vi har utgått från Eurovision.tv:s klipp som publicerats på deras YouTube-kanal.

Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, ESCDaily, EuroVisonary, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Israel: Imri Ziv – “I Feel Alive”

Foto: Andres Putting/EBU

Både Imri och hans dansare har samma klädsel som nuder det första repet, Imri alltså svart och de två dansarna som syns i bild vitt. Till en början är hela scenen vit, och ljuset likaså. bakgrunden visar något slag av linjer som går i vågor, och de visas även på kransen kring och ovanför scenen, vilket gör att det skapas ett djup, och man får bilden av att Imri och dansarna är mitt inne bland linjerna. Då refrängen kickar igång går bakgrunden från vit till röd, likaså ljuset. En stor, svart man avbildas i bakgrunden, och “sprängs” i småbitar i takt med att Imri sjunger “breaking me to pieces”. Sånginsatsen i sig är kanske inte särskilt bra.

 

Estland: Koit Toome & Laura – “Verona”

Foto: Andres Putting/EBU

Medan jag skulle vilja hävda att Laura har på sig samma vita klänning som i det första repet, så har i alla fall Koit Toome bytt den ljusgrå-bruna kavajen till en vit underskjorta och en svartglittrig kostym. De står fortfarande långt ifrån varandra på scenen, men i början av klippet kommer Koit Toome invandrande på scenen, i bild, filmat med en Steady-Cam alltså. Kameraklippet är väldigt centrerat kring sångarna, vilket kanske är vettigt, men det gör att vi inte får se så mycket av vad som händer i övrigt på scen eller i arenan.

 

Litauen: Fusedmarc – “Rain of Revolution”

Foto: Andres Putting/EBU

Klädseln hon samtliga på scenen, den röda byxdressen, som definitivt är en byxdress och inte en klänning som jag trodde tidigare, och svart för resten av musikerna och sångarena på scenen. Arenan är upplyst i rött, och bakgrunden är svart. I bakgrunden projiceras ett rött hjärta, som är aningen pixelerat, nog avsiktligt. Kameramässigt har man valt att satsa på långsamma och stora översvepningar av hela scenen. Även Carola-fläkten är mycket välanvänd.

 

Bulgarien: Kristian Kostov – “Beautiful Mess”

Foto: Andres Putting/EBU

I början av klippet står sångaren Kristian Kostov i ett hav av led-skärmar som visar gråa bilder av moln, ungefär. Han har dock med sig samma kläder som under det första repet. Mot slutet av klippet lyfts skärmarna upp mot taket, och bakgrunden byts ut mot den “box” som vi såg tidigare. Sånginsatsen är rätt så ren, trots att man ser på Kristian att han är aningen osäkert på sig själv.

 

Vitryssland: Navi Band – “Story Of My Life (Historyja majho zyccia)”

Foto: Andres Putting/EBU

Båda parterna av Naviband har valt att slopa de tidigare kläderna och satsat på helt nya. Den manliga sångaren och gitarristen har bytt bort den vita skjortan och den gråa västen till endast en vit, längre skjorta. Den kvinnliga solisten har bytt till en annan vit klänning, som saknar blommorna på fållen och ärmarna. Istället har hon mönster målade i vitt och svart på in arm. De står dock fortfarande på samma båt som tidigare, med två stora fläktar bakom sig. Golvet är fyllt av rök och dimma. Mot slutet av klippet stiger det upp någon slags sol, och de dansar runt på båten.

 

Schweiz: Timebelle – “Apollo”

Foto: Andres Putting/EBU

Timebelle har fortfarande med sig både en pianist vid en vit flygel, och en trummis vid en vid ett vitt trumset. Båda musikerna är män. Tjejen i gruppen står på den gula upphöjningen på scenen, i samma gula klänning som tidigare i veckan. Uppe på upphöjningen har hon med sig ett gult mikrofonställ (kanske inspirerad av det vita Lena Ph hade 2004, eller kanske av det lysande vita som JOWST från Norge har). Golvet är färgat ljusrött, tills hon gått ner på det, då det tonas ner och blir rätt så mörkt. Sången sitter riktigt bra idag för Timebelle, det låter riktigt bra.

 

Norge: Jowst feat. Aleksander Walmann – “Grab the Moment” 

Foto: Andres Putting/EBU

I det klippet som idag släppts av Eurovision.tv märker man att de i det så kallade “sticket” i sången försöker bygga upp mystik, med mycket svepande kamerabilder, litet sneda. Under sticket är även ljussättningen mycket dämpad, vilket hjälper att bygga upp den omtalade mystiken. Vi kan nu även konfirmera att det är trummor och synther det är frågan om, då vi tidigare undrade vad bakgrundsmusikerna egentligen har framför sig. Då det övergår till refräng satsar man mycket på snabba kameraklipp, inzoomningar och panoreringar.

 

Kroatien: Jacques Houdek – “My Friend”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Jacques har bytt kläder, från den långa, svarta kappan, till en något mer åtsittande rock med ett “snett” blixtlås. Även glasögonen har fått ge vika. I det klippet som Eurovision.tv har släppt ser vi att det finns en hel del pyroteknik i användning, både skjutandes upp från golvet, och gnistregn från taket i bakgrunden. I övrigt är framträdandet mycket lika det vi kunde se redan i början av veckan. Sånginsatsen verkar rätt så säker, och på vissa ställen säkrar bakgrundskören det väldigt starkt.

 

San Marino: Valentina Monetta & Jimmie Wilson – “Spirit Of The Night”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Valentina Monetta har bytt byxor, från svarta läderbyxor till svartvita läderbyxor, men i annat fall är klädseln helt den samma som i det första repet. Hela scenen är väldigt färgglatt upplyst och belyst av LED-skärmarna, ljuset går främst i varma färger, gul, röd och orange. Skärmarna både bakom och ovanom scenen är lika färggranna, men med inslag även av lila och blått. Sånginsatsen är relativt svag, ingen av sångarna tycks vara hemskt mycket sångare, något som överraskar mig lite. Valentina Monetta har ju nog tidigare år levererat bättre.

 

Irland: Brendan Murray – “Dying to Try”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Precis som vi spekulerade efter den första repetitionen, så är det verkligen en luftballong har står i .Under det som skulle vara ballongens korg, går det lampor runt hela vägen, som lyser ut vitt. Brendan Murray har på sig samma kläder som under första repet, något som gifter sig väldigt väl tillsammans med den svartvita bakgrunden. För att ge en bild av att han verkligen flyger med sin ballong, så är golvet fyllt av rök och dimma.

 

Danmark: Anja Nissen – “Where I Am”

Foto: Thomas Hanses/EBU

I det här klippet har Anja Nissen från Danmark bytt kläder: från den rosa toppen och de turkosa byxorna till den vinröda långklänning som hon hade i finalen av Dansk Melodi Grand Prix. I bakgrunden i klippet har hon ett regn av gnistor, vilket är mycket effektfullt. Hon har också olika lampor nedsänkta mot scenen, vilket skapar en tuff bakgrund. I klippet sitter hon på knä på golvet. I panoreringarna över arenan ser man att hela scenen, även kransen ovanom scenen är guldfärgade, för att matcha gnistregnet.

 

Ungern: Joci Pápai – “Origo”

Foto: Andres Putting/EBU

Klippet vi kan se är helt klart från ett tidigare skede av sången än det vi tidigare kunde se. Joci Pápai har bytt skjorta under den svarta läderrocken han har på sig, istället för svart är den nu blå, med tydliga inslag av folkdräkt, skulle jag våga hävda. Vi får även se den vitklädda dansösen, som “väcks upp” av honom under refrängen. I ett skede gör kameran en så kallad “panorering”, de zoomar ut och visar en bredare bild av arenan. I det klippet ser vi att allting är färgat rött, även “kransen” som går ut över scenen.

 

Nederländerna: O’G3NE – “Lights And Shadows”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Något som Nederländarna igen bevisar är att de valt en trio som verkligen kan sjunga! Stämsången sitter perfekt, och även de partier där tjejerna sjunger enskilt låter riktigt bra. På sig har de fortfarande samma kläder, där det gemensamma är att de är svarta och glittriga. Scengolvet visar under en stund en gul-röd bakgrund, och en kvinna som lyfts uppåt, liggande. I övrigt handlar det mycket  om olika snabba skiftningar från mörkt till ljust.

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 6 (5 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 5 maj 2017

Under fredagen den 5 maj var det fortsatta repetitioner för semifinalländerna i Internationella Mässan i Kiev. Men under eftermiddagen fick också de 6 direktkvalificerade länderna (“Big Five” och värdlandet Ukraina) ställa sig på den stora scenen för första gången.

Fredagens repetitioner var således indelade i två block: 8 semifinalländer som repeterade för andra gången samt de 6 direktkvalificerade som repeterade för första gången. Spelreglerna för dessa länder såg lite olika ut beroende på om man stod på scenen för första eller andra gången. Semifinalländerna fick t.ex. bara 20 minuter repetitionstid (per land) som följdes av en check i Viewing room och en pressträff, medan de direktkvalificerade länderna fick 30 minuter per land på scenen, och efter en check i Viewing room hölls en mindre pressträff kallad “Meet & Greet”.

Fram till sista semifinallandet hade repeterat klart var arenan öppen för den ackrediterade presskåren, men därefter stängdes arenan för alla utom för produktionspersonalen varför presskåren fick flytta tillbaka till presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan angavs enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

  • 09:00-09:20 – Armenien: Artsvik – Fly with me
  • 09:25-09:45 – Slovenien: Omar Naber – On My Way
  • 09:50-10:10 – Lettland: Triana Park – Line
  • 10:15-10:35 – Serbien: Tijana Bogićević – In Too Deep
  • 10:40-11:00 – Österrike: Nathan Trent – Running On Air
  • BREAK
  • 12:05-12:25 – Makedonien: Jana Burčeska – Dance Alone
  • 12:30-12:50 – Malta: Claudia Faniello – Breathlessly
  • 12:55-13:15 – Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – Yodel It
  • BREAK
  • 14:05-14:35 – Ukraina: O.Torvald – Time
  • 14:40-15:10 – Italien: Francesco Gabbani – Occidentali’s Karma
  • 15:15-15:45 – Spanien: Manel Navarro – Do It for Your Lover
  • 15:50-16:15 – Tyskland: Levina – Perfect Life
  • BREAK
  • 17:35-18:05 – Storbritannien: Lucie Jones – Never Give Up on You
  • 18:10-18:40 – Frankrike: Alma – Requiem

 

Här följer en sammanfattning av bakom kulisserna under den femte repetitionsdagen:

 

 

De direktkvalificerades framträdanden

Här nedan följer beskrivningar från de direktkvalificerade ländernas första repetitioner, där vi ugick utifrån beskrivningar av det som EBU filmat och lagt ut på sin YouTube-kanal. Observera att dessa klipp endast är smygklipp på ca 30 sekunder (lite som SVT gör under Melodifestivalen) som är filmade ur publikvinkel. Det vill säga, det är inte helhetsbilden av framträdandena som har publicerats. Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Frankrike: Alma – “Requiem”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Frankrike har valt att ha Paris som bakgrundsbild på LED-väggen, närmare bestämt Eiffeltornet som lyser upp på olika sätt. I det klipp som EBU släppt sjunger Alma på sluttonerna och tyvärr brister hennes sånginsats idag. Hon ser också väldigt stel och nervös ut istället för att vara sprudlande glad och sprallig. Det här bådar tyvärr inte gott…

 

 

Storbritannien: Lucie Jones – “Never Give Up on You”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Lucie Jones är en av de som gör bäst ifrån sig under dagens repetitioner och det är ett snyggt nummer som hon lyckas få till. I bakgrunden har hon en gigantisk solfjäder som liknar som en slags spegel samtidigt som LED-väggen används till att projicera ut som 3D-stjärnor på en gul-brun-svart bakgrundsfärg. Helhetsmässigt lyfter detta numret något idag även om detta inte är någon av kandidaterna som det talas om för segern. Det är ju ändå Emmelie de Forrest som är en av upphovspersonerna till denna låt…

 

Tyskland: Levina – “Perfect Life”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Levina kör ett vitt-grått tema i sitt liveframträdande. Dagen till ära bär hon en vit top med en grå kjol och samma färger syns i bakgrunden under hela framträdandet. Annars är numret tämligen stillastående. Sånginsatsen verkar vara okej, även om körsångarna bryter in lite för tidigt ibland.

 

Spanien: Manel Navarro – “Do It for Your Lover”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Spaniens Manel Navarro kör på sommartema och strandraggarparty i sitt framträdande. Han och hans två gitarrpolare på scenen bär somriga kläder och lunkar sakta fram i sången. LED-väggen speglar en härlig (men animerad) sommardag med diverse aktiviteter som att surfa (på vågor). Sångmässigt är det helt ok, dock är ljudet i smygklippet något sämre kvalité så det är svårt att avgöra hur bra/dåligt det egentligen är.

 

Italien: Francesco Gabbani – “Occidentali’s Karma”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Bettingoddsvinnaren och årets fanfavorit Italien gör ingen besviken – om man gillar låten såklart. Artisten Francesco Gabbani bjuder inte på så många nyheter jämfört med San Remo i vintras, utan gorillan är kvar på scenen och lika så den dans som görs i refrängen. Enda skillnaden är väl egentligen att de nu har ställt upp en fyramannakör på scenen (som för övrigt också dansar med) och att det saknas en liveorkester. Annars är allt som vanligt här.

 

Ukraina: O.Torvald – “Time”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Gruppen O.Torvald som representerar hemmanationen Ukraina i år har valt att göra om sitt nummer till stor del, i jämförelse med hur det såg ut i den nationella uttagningen i vintras. Då hade man en effekt av att sångaren och två till ur bandet stod på högar med skräp och hade nedräkningsklockor på brösten. Nu är det ju bara första repetition så då är inte allt sceniskt på plats än. Men, det verkar som att de just nu inte tänker använda sig av den effekten och då faller numret lite. Även om detta är den enda rocklåten i årets tävling så gör de sig lite för anonyma.

 

 

Semifinalisternas framträdanden

Smygklippen som EBU publicerade för de 8 semifinalisternas repetitioner var liksom föregående omgång endast smygklipp av helhetsframträdandena. Dock kom materialet denna gång från EBU:s kameror och inte från publikplats, vilket gjorde att vi tittare fick en bättre insyn i hur framträdandena kommer att se ut. Eftersom att den ackrediterade presskåren fick möjlighet att sitta inne i arenan och rapportera har flera av dessa filmat själva och lagt ut helheten av framträdandena. Dock, dessa klipp var tagna ur publikvinkel.

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, där vi utgick från EBU:s klipp som publicerats på Eurovision.tv:s YouTube-kanal.

Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, ESCDaily, EuroVisonary, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – “Yodel It”

Foto: Andres Putting/EBU

Ilinca och Alex Florea gör en bättre repetition idag och det märks mer och mer att de blir synkade. Dock är det även här tråkigt att det blir mycket publikbilder istället för mer fokus på de två, för som med många av de tidigare numren i denna semifinal försvinner fokuset från den som det verkligen handlar om – artisten. Idag körde duon i sina scenkläder, och Ilinca som tidigare haft många olika scenkläder på sig i alla framträdanden (både i nationella och här) kör nu i röd klänning medan Alex Florera kör på någon slags kortärmad västliknande skjorta och svarta jeans.

 

Malta: Claudia Faniello – “Breathlessly”

Foto: Andres Putting/EBU

Claudia Faniello har även hon lite svårigheter med de högsta tonerna i dagens repetition, även om det helhetsmässigt ser bra ut. Hon står helt stilla på samma plats och sjunger sin låt i tre minuter. Den vita klänning hon hade på sig vid föregående repetition är kvar nu.

 

Makedonien: Jana Burčeska – “Dance Alone”

Foto: Andres Putting/EBU

Jana från Makedonien lider av lite samma bekymmer som Serbien och Österrike. Från Serbien att sånginsatsen inte är helt hundra och att scenshowen blir lite tråkig av att hon är själv på scenen. Från Österrike att de har valt att filma väldigt mycket mer vy-bilder över publikplatserna i arenan, vilket gör att hon försvinner mer och mer ur fokus. Men i övrigt så sitter det mesta idag för Jana, som framför låten i en svart dress.

 

 

Österrike: Nathan Trent – “Running On Air”

Foto: Andres Putting/EBU

Nathan Trent tar vid efter Zoë ifjol med sin himmel och drömlandskap. Han gör ett charmigt intryck på scenen och sjunger bra, men tyvärr är det lite för mycket vy-bilder vilket gör att helhetskänslan i smygklippet försvinner. Så om de tätar till bilderna lite mer så blir det perfekt. Dock känns han redan nu stabil och säker.

 

 

Serbien: Tijana Bogićević – “In Too Deep”

Foto: Andres Putting/EBU

Serbiens Tijana som inleder hela semifinal 2 gjorde inte en så bra andra repetition på scenen idag. Tyvärr är det sånginsatsen som brister rejält, åtminstone i det klipp som EBU publicerat. Själva numret är enkelt – det är Tijana i en vit klänning på scenen med en dansare. Ljussättningen går i blått. Helheten är enkel, men det kunde ha gått mycket bättre idag.

 

 

Lettland: Tirana Park – “Line”

Foto: Andres Putting/EBU.

Lettland bjuder på en fin avslutning med sitt konstnärliga nummer. Till skillnad från många andra i det första startfältet har de valt att gå all in på crazy-spåret, vilket gör att deras nummer sticker ut. Det är färger och former i alla storlekar och det är häftigt och intressant. Sångmässigt gör de bra ifrån sig.

 

Slovenien: Omar Naber – “On My Way”

Foto: Andres Putting/EBU.

Man får känslan av att det är ett modernt intryck från Omar Nabers framträdande. De har lyckats mycket väl med ljussättningen och som helhet blir det väldigt bra. Det som däremot är påtalande är att Omars sånginsats har stora brister denna dag. Men det där går ju säkert att fila på till nästa vecka.

 

 

Armenien: Artsvik – “Fly With Me”

Foto: Andres Putting/EBU.

Det finns stora likheter mellan fjolårets och årets armeniska bidrag och det är att bägge två är mer som konstinstallationer snarare än tävlingsbidrag. Det händer inte så mycket på sångdelen utan det är viktigare att smeka sig och stirra in i kameran på olika sätt. Men musikslingan som ligger på där är relativt effektiv och Artsvik sjunger också väldigt bra. Blir som ett wildcard i denna tävling.

 

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 5 (4 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 4 maj 2017

Under torsdagen den 4 maj drog andra repetitionsomgången igång för semifinalländerna i ESC 2017. Först ut igen på scenen var länderna i semi 1 som har startnummer 1-15. Till skillnad från föregående repetitioner gav EBU en smygtitt från sina egna kameror istället för bara från publikplats.

Vid det andra repetitionstillfället hade varje land endast 20 minuter till godo på scenen, och efter en avslutad check i Viewing room hölls en mindre presskonferens. För första gången i år var nu arenan öppen för den ackrediterade presskåren på plats, som därmed får skriva och filma inne ifrån själva arenan. Tidigare har presskåren nämligen bara varit hänvisad till att rapportera från det närliggande presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

  • 09:00-09:20 – Sverige: Robin Bengtsson –I Can’t Go On
  • 09:25-09:45 – Georgien: Tamara Gachechiladze – Keep the Faith
  • 09:50-10:10 – Australien: Isaiah – Don’t Come Easy
  • 10:15-10:35 – Albanien: Lindita Halimi – World
  • 10:40-11:00 – Belgien: Blanche – City Lights
  • BREAK
  • 13:05-13:25 – Montenegro: Slavko Kalezić –Space
  • 13:30-13:50 – Finland: Norma John – Blackbird
  • 13:55-14:15 – Azerbajdzjan: DiHaj – Skeletons
  • 14:20-14:40 – Portugal: Luísa Sobral (stand-in för Salvador Sobral) – Amar Pelos Dois
  • 14:45-15:05 – Grekland: Demy – This Is Love
  • BREAK
  • 15:35-15:55 – Polen: Kasia Moś – Flashlight
  • 16:00-16:20 – Moldavien: SunStroke Project – Hey Mamma!
  • 16:25-16:45 – Island: Svala – Paper
  • 16:50-17:10 – Tjeckien: Martina Bárta – My Turn
  • 17:15-17:30 – Cypern: Hovig – Gravity

 

Dagens framträdanden

Smygklippen som EBU publicerade var liksom föregående repetitioner endast smygklipp av helhetsframträdandena. Dock kom materialet denna gång från EBU:s kameror och inte från publikplats, vilket gjorde att vi tittare fick en bättre insyn i hur framträdandena kommer att se ut. Eftersom att den ackrediterade presskåren fick möjlighet att sitta inne i arenan och rapportera har flera av dessa filmat själva och lagt ut helheten av framträdandena. Dock, dessa klipp var tagna ur publikvinkel.

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, där vi utgick från EBU:s klipp som publicerats på Eurovision.tv:s YouTube-kanal.

Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, ESCDaily, EuroVisonary, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Nu när dagens repetitioner är avslutade har EBU satt ihop tv filmer med bakom kulisserna-material:

 

Cypern: Hovig – “Gravity”

Foto: Andres Putting/EBU.

Cyperns Hovig är sist ut att repetera idag och han gör en stabil insats. Dock märks det att den LED som Rysslands Sergey Lazarev använde i fjolårets tävling (när han klättrade på väggen) återanvänds delvis i Hovigs bakgrund. På scenen har Hovig med sig två dansare som hjälper honom att visa hur det här med Gravity fungerar. Sånginsatserna är okej även om det kunde låta bättre. Man blir i alla fall glad av framträdandet.

 

 

Tjeckien: Martina Bárta – “My Turn”

Foto: Andres Putting/EBU.

Martina Bárta kör också ensamt på scenen men agerar som om det vore en slags solnedgång i bakgrunden. För i hennes LED-vägg går färgerna i ett slags blålila sken samtidigt som människor syns. Martina kommer att ha på sig en gulddress i sitt framträdande. Sånginsatsen är det inget fel på idag, men helhetsmässigt kunde det varit roligare.

 

 Island: Svala – “Paper”

Foto: Andres Putting/EBU.

Svala har valt att ha samma typ av scenisk bakgrundsupplysning som Polens Kasia Mos, dock gör Svala ett betydligt bättre framträdande under repetitionen jämfört med Kasia. Svala känns som en av de bättre artisterna här och även om det blir väldigt ensamt på scenen känns det som att Svala utnyttjar alla hörn som finns på scenen. Svala har också valt vitt och klänning i sitt framträdande och just detta är hon inte ensam om att ha valt bland de tävlande i denna semifinal (totalt fem tjejer har det so far…).

 

Moldavien: SunStroke Project – “Hey Mamma”

Foto: Andres Putting/EBU.

Moldaviens SunStroke Project kör verkligen all in på crazy-temat. Inte minst att man har sin Epic Sax Guy så bjuder man även på bröllopsuppvisning och moon walk. Själva numret känns glatt och trevligt och det märks att de har roligt på scenen. Ett lite lyckopiller i denna semifinal med andra ord. Det är en blandning av både högt och lågt och smalt och brett från Moldavien i år.

 

 

Polen: Kaisa Moś – “Flashlight”

Foto: Andres Putting/EBU.

Kasia har valt att frångå vad hon framförde i sin musikvideo, där budskapet framfördes på ett mer naket sätt. Istället är det långklänning som gäller med en blåfärgad LED-vägg. Hon har dock med sig en violinist på scenen som står i bakgrunden och spelar. I övrigt är numret mer upplyst mot vad det var i musikvideon.

 

Grekland: Demy – “This Is Love”

Foto: Andres Putting/EBU.

Efter ett antal ballader och midtempobidrag kommer Grekland och sätter skåpet på plats. Demy som tävlar för Grekland kör järnet från början till slut och det blir också bra. Visionen verkar vara att få numret att se ut som en flygeffekt dvs. att hon svävar i luften. Med sig på scenen har Demy två dansare som flyger omkring lite grann. Sånginsatserna sitter bra, även om det krockar lite ibland med körsången. Annars ett mycket stabilt framträdande från Demy idag.

 

 

Portugal: Luísa Sobral (stand in för Salvador Sobral) – “Amar Pelos Dois“

Stand-in-artist för Portugal vid repetitionerna. Foto: Andres Putting/EBU.

Portugal gör precis som Finland ett väldigt enkelt och avskalat vackert framträdande. Artisten står som i en skogsdunge som är något nedtonat och använder sitt kroppsspråk för att förklara sina känslor för vad låten nu handlar om. Den här kommer många nostalgiker gå igång på eftersom det är mycket av det ljuva 60-talet i musikstil och så vidare. Hur det sedan blir live för artisten Salvador Sobral är dock oklart eftersom att det är fortfarande hans syster och till lika låtens upphovsperson som agerar stand in.

 

Azerbajdzjan: DiHaj – “Skeletons“

Foto: Andres Putting/EBU.

DiHaj verkar vara en konstnärlig artist, för numret inleds i ett rum med nedklottrade väggar som i refrängen tas ned och kören kommer fram. Det är dock en väldigt udda sångfågel det här och det är svårt att förstå varför man t.ex. har med en man med ett hästhuvud på en stege och att han sedan tar av sig hästhuvudet. Sedan bör de nog också se över i när de river kulissen live, för det känns lite som en teaterrepetition att scenen förändras med scenarbetarna i bild. Fast att dessa ingår i själva sångteamet. Sångmässigt helt okej insats från DiHaj.

 

Finland: Norma John – “Blackbird“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Finska duon Norma John är en av de som gör den mest stabila insatsen av dagens repetitioner. Det är lika avskalat och vackert som i finska UMK-finalen i vintras och både sånginsats och annat sitter klockrent. Numret går i mörka tecken med svart, rött och blått. Det är även dimma på scengolvet vilket skapar en tydlig effekt. Som det känns idag kan det här vara en av finalkandidaterna utan tvekan.

 

Montenegro: Slavko Kalezić – “Space

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Slavko från Montenegro kör ett riktigt danspass på scenen – med sig själv. Det ser dock lite tråkigt ut när han inte har med sig någon mer på scenen (dansare typ), men det blir ändå lite glatt. I repetitionen är han inte lika på i sitt uttryckssätt (om man jämför med musikvideon) men budskapet går fram, helt klart. För den som gillar halvnaket är det så numret kommer att bli live. Tyvärr har Slavko också drabbats av sämre sånginsats. Kanske är det för mycket dans och för lite sång?

 

Belgien: Blanche – “City Lights“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Blanche från Belgien står helt stilla i sitt nummer och sjunger. Numret är något nedtonat med lite intressant grafik i bakgrunden. Dock, även här är sånginsatsen bedrövlig och till skillnad från musikvideon lyckas hon inte gå ned i de djupa tonerna utan hamnar i någon slags barnröst istället. Åtminstone i det klippet som EBU släppt. Blanche kommer att ha på sig en vit klänning på scenen. Ska tillägga att Belgien har tappat placeringar på bettinglistorna sedan repetitionerna inleddes.

 

Albanien: Lindita Halimi – “World“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Albanien lyckas skapa stämning med sitt nummer. De har tagit all grafik från sin musikvideo och lagt in i LED-väggarna vilket gör att man får känslan av att man är i videon med Lindita. Dock har även Lindita drabbats av dålig sånginsats. De som tidigare kallat henne för gapig får helt enkelt fel för hon tar i något enormt men det är som att kraften rinner ur henne när hon sjunger på de sista tonerna. Tyvärr, men det finns ju alltid tid att repa sådant. Ska tillägga att Lindita repeterade i sin scenoutfit idag.

 

Australien: Isaiah – “Don’t Come Easy“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Isaiah kör på ett stilrent nummer där han är själv på scenen mitt på ett podium. I bakgrunden har man lagt in bilder på honom själv i olika situationer, och det hela påminner starkt om Lisa Ajax nummer från Melodifestivalen. Dock, sånginsatsen hos Isaiah verkar vara rejält svajig här och numret sticker inte ut från mängden lika mycket som tidigare australiensiska bidrag gjort. Så det behöver finputsas både här och där om det här ska ta sig till final.

 

Georgien: Tamara Gachechiladze – “Keep the Faith“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Tamara har valt att lysa upp sitt nummer, i jämförelse med den nationella finalen i vintras. Hon står ensam på scenen och det är oklart var körsångaren/na står. Hon gör en stabil sånginsats även om hon inte tar i från tårna som sist. Numret går i rött och hon bär också en röd klänning som går att se på bilden ovan. Helt klart är man inspirerad av förra årets vinnarlåt “1944” men man gör åt det motsatta hållet och vad som går att se av smygklippet finns inte längre några bilder på människor i nöd eller tidningsrubriker med.

 

Sverige: Robin Bengtsson – “I Can’t Go On“

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Ni som sett Robin Bengtssons framträdande från Melodifestivalen i vintras kommer inte att bli besvikna. Han kör nämligen på samma stuk som sist. Rullbanden är kvar liksom att han omgärdas av fyra manliga dansare. Alla i ensemblen bär kostym. Den enda stora skillnaden mot Melodifestivalen är att en LED-grafik lagts in på väggen bakom Robin, som ger en häftig effekt. Själva numret går i blått och lila. Idag sitter sånginsatsen väldigt bra, även om vissa bilder ibland känns att kameran kommer långt ifrån Robin. Men det är säkert saker som mest är på finputsnivån.

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 4 (3 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 3 maj 2017

Under onsdag 3 maj fick de sista nio länderna i den andra semifinalen repetera för första gången på årets ESC-scenen. Det handlade således om länderna med startnummer 10-18 i semi 2 som repeterade.

Vid första repetitionstillfället fick varje land 30 minuter på scenen och avslutade efter en check i Viewing room samt lite konsultation och videoinspelning med Eurovision.tv med en mindre presskonferens kallad “Meet and Greet”. Dagens repetitioner hölls stängda för press och fans i arenan, som istället fick rapportera från presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan anges enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

Nu när dagens repetitioner är avslutade har EBU satt ihop en kortfilm med det bästa från dagens händelser:

 

Dagens framträdanden

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, utifrån beskrivningar av det som EBU filmat och lagt ut på sin YouTube-kanal. Observera att dessa klipp endast är smygklipp på ca 30 sekunder (lite som SVT gör under Melodifestivalen) som är filmade ur publikvinkel. Det vill säga, det är inte helhetsbilden av framträdandena som har publicerats. Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Israel: Imri Ziv – “I Feel Alive”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Imri, som är svartklädd från topp till tå, har till en början med sig två stycken dansare, klädda i vitt. Efter en stund, då refrängen kör igång, dyker det upp tre stycken dansare till, klädda i svart. Ljussättningen satsar mycket på rött och vitt, och bakgrunden visar stundvis bilder på Imri sjläv, och ibland endast valv i rött.

 

Estland: Koit Toome & Laura – “Verona”

Foto: Thomas Hanses/EBU

De båda sångarna står på varsin sida av scenen, Laura längst till höger i en vit långklänning, och Koit Toome till vänster i en vit t-skjorta, ljusbruna byxor och en svart läderrock. Ljussättningen är myckket simpel, med enbart vitt. bakgrunden är svart och vit, med något slag av vita streck på en bakgrund.

 

Litauen: Fusedmarc – “Rain of Revolution”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Den kvinnliga solisten är klädd i en röd klänning/byxdress. Med sig på scenen har hon en gitarrist, samt fyra stycken svartklädda bakgrundssångare. Lamporna bakifrån lyser rött, och det som projicceras är även till en början rött. Längre in i refrängen övergår det i något som liknar fyrverkerier. I klippet som nu släppts är det något strul med ljudmixningen av sången, då man mest av allt hör alt-sångerskan i bakgrunden.

 

Bulgarien: Kristian Kostov – “Beautiful Mess”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Kristian Kostov står i klippet ensam på scenen. Bakom sig har han en stor skärm, som i det här fallet projicerar något slag av skvalppande vatten. Det kan hända att det lönar sig att se klippet för att förstå. Man får bilden av att han kanske är instängd i någonslags bur på scenen, utan en vägg framtill.

 

Vitryssland: Navi Band – “Story Of My Life (Historyja majho zyccia)”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Den kvinnliga solisten har på sig en vit klänning, och den manliga sångaren och gitarristen har vit skjorta, vita byxor samt en sammetsgrön väst. På scenen står de på en extra upphöjning, som ungefär kan likna en roddbåt till formen. Bakom sig har de två stycken stora fläktar. I bakgrunden projicerars en stor måne på en stjärnhimmel, samt olika monument och träd som flyger förbi. Sånginsatsen verkar helt okej, den bilden man får av det här är kanske att ingen av dem är hemskt stark som sångare, men tillsammans kompletterar de varandra.

 

Schweiz: Timebelle – “Apollo”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Timebelle står tillsammans med en trummis och en pianist på scenen i Internationella Mässan i Kiev. På sig har hon en mycket lång, gul klänning, med ett långt släp. De andra musikanterna på scenen är klädda i vitt, och även trumsetet och fygeln är vit till färgen. Bakgrunden är mycket färgrann, och föreställer till början vattendropapr, och mot slutet ett himmelrike på moln. På scenen har hon även en upphöjning med en trappa till sig, mot vilken hon vandrar i slutet.

 

Norge: Jowst feat. Aleksander Walmann – “Grab the Moment” 

Foto: Thomas Hanses/EBU

Norge ställer sig på scen med en sångare, en kille med en jättestor trumma, och två personer som endera spelar piano eller trummor, det är lite oklart. Solisten har med sig ett vitt, lysande mikrofonstativ, en vit skjorta, svarta byxor och en hatt. Hela scendesignen är rätt så ljus, vita lampor och vit led-bakgrund.

 

Kroatien: Jacques Houdek – “My Friend”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Jacques har på scenen med sig en cellist, en violinist och tre stycken bakgrundssångare. Själv är han klädd i en svart kappa, men även de kläder han har under kappan är svarta. Ljuset är varmt gult. Bakgrunden avbildar en hög bergstopp med ett pinjeträd på, samt en äng av solrosor i kring. Sånginsatsen är mycket bra, men det är relativt svårt att säga vem det är som sjunger vad i klippet, då väldigt mycket sång är överlappande.

 

San Marino: Valentina Monetta & Jimmie Wilson – “Spirit Of The Night”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Även San Marino använder sig av den så kallade ljuskronan i sitt framträdande. I den  korta snutten vi får se så är den ändå inte i så flitig användning. Något som ändå blir klart år att den under refrängen  hela tiden sänker sig ner mot scenen. På scenen står, förutom de två svartklädda solisterna, även två bakgrundssångare. Klippet är så kort att man inte hinner uppfatta hemskt mycket sång.

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 3 (2 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 2 maj 2017

Under tisdagen den 2 maj fick de första nio länderna som tävlar i den andra semifinalen att få repetera för första gången på ESC-scenen. Det handlade således om länderna med startnummer 1-9 som repeterade.

Vid första repetitionstillfället fick varje land 30 minuter på scenen och avslutade efter en check i Viewing room samt lite konsultation och videoinspelning med Eurovision.tv med en mindre presskonferens kallad “Meet and Greet”. Dagens repetitioner hölls stängda för press och fans i arenan, som istället fick rapportera från presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

  • 09:00-09:30 – Serbien: Tijana Bogićević – In Too Deep
  • 09:40-10:10 – Österrike: Nathan Trent – Running On Air
  • 10:20-10:50 – Makedonien: Jana Burčeska – Dance Alone
  • 11:00-11:30 – Malta: Claudia Faniello – Breathlessly
  • BREAK
  • 12:40-13:10 – Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – Yodel It
  • 13:20-13:50 – Nederländerna: O’G3NE – Lights And Shadows
  • 14:00-14:30 – Ungern: Joci Pápai – Origo
  • BREAK
  • 16:00-16:30 – Danmark: Anja Nissen – Where I Am
  • 16:40-17:10 – Irland: Brendan Murray – Dying to Try

 

Nu när dagens repetitioner är avslutade har EBU satt ihop en kortfilm med det bästa från dagens händelser:

 

Dagens framträdanden

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, utifrån beskrivningar av det som EBU filmat och lagt ut på sin YouTube-kanal. Observera att dessa klipp endast är smygklipp på ca 30 sekunder (lite som SVT gör under Melodifestivalen) som är filmade ur publikvinkel. Det vill säga, det är inte helhetsbilden av framträdandena som publicerats. Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Irland: Brendan Murray – “Dying to Try”

Foto: Andres Putting/EBU

Brendan Murray är sist ut för tisdagen. Brendan uppträder i en vit skjorta och mörka byxor, och är, under klippet i alla fall, ensam på scenen. På scenen står han under något som liknar en varmluftsbalong, och under honom ser det ut att vara något som ska likna korgen man står i. Bakgrunden föreställer en horisont, som till början endast är svart och vit, men mot slutet får den även toner av rött. Ljussättningen är även röd i klippet. Sånginsatsen är stark, i klippet som släppts klarar Brendan bra av både de höga och de låga tonerna.

 

Danmark: Anja Nissen – “Where I Am”

Foto: Andres Putting/EBU

Danska Anja utnyttjar scenen och dess ljus tull fullo, och trots att hon uppträder helt ensam på scenen så fyller hon hela arenan, eller i alla fall det man ser i den korta videon. Som ni kan se på bilden här ovan så uppträder hon i en färgrann topp, men en blå nedredel. Bakgrunden är mycket ljus, temat tycks vara gult i refrängen, och mörkblått i versen. Hennes sånginsats sitter relativt rent, men ljudet från arenan är inte särskilt bra.

 

Ungern: Joci Pápai – “Origo”

Foto: Andres Putting/EBU

Joci har med sig en dansande tjej i något slags folkdräkt på scenen. Själv är han klädd i svart. På den lilla “ön”, ute i publiken ett stenkast från scenen står det en violinist som även hen är klädd i svart. Scenen och ljuset är blått, och bakgrunden syftar endera mot vatten eller mot en stjärnhimmel, eller något där mitt emellan. Sånginsatsen i klippet är mycket kort, så man kan inte säga så mycket om det, det får vi vänta på till semifinal nummer 2.

 

Nederländerna: O’G3NE – “Lights And Shadows”

Foto: Andres Putting/EBU

Nederländska O’G3NE bjuder i sin tur på en sånginsats som är felfri, något vi inte sett på nästan ett dygn! Stämmorna sitter som en smäck! De tre tjejerna står ensamma på scenen, i svartglittrande klädsel. Bakgrunden är mycket lugn, några ord ur texten projiceras på skärmen, som i övrigt är ljusbrun till färgen. Det kan hända att det händer mera på scenen under låten, då det här klippet är taget ur de sista sekunderna i låten, låten i fråga tar slut i slutet av klippet.

 

Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – “Yodel It”

Foto: Andres Putting/EBU

På scenen står, förutom de två sångarna Ilinca och Alex Florea, även en dansare/bakgrundssångare. Med sig har de även två stycken stora kanoner, färgade i något slags silver. Bakgrunden är mycket färggrann, och även där förekommer liknande kanoner. I det klippet som syns nu så skjuts inte något ur kanonerna, men det är mycket möjligt att det kan häända i sändningen. Man vill kanske spara lite på krutet ännu i det här skedet. Sånginsatsen är aningen skakig.

 

Malta: Claudia Faniello – “Breathlessly”

Foto: Andres Putting/EBU

Maltas Claudia står i en vit klänning ensam på scenen. Scenens och bakgrundens färger går i blått. Även hon har utnytjat den så kallade “ljuskornan” som går att hissa ner från taket mot scenen. I den har honlampor som lyser utåt, som bildar en mer traditionell ljuskrona. Mycket stiligt, om ni frågar mig. I bakgrunden visas en mycket förstorad bild av någons, högst troligen hennes eget, ansikte, som sjunger med i låten. I det här fallet, videoklippet är rätt så kort, så låter sånginsatsen rätt så bra, men det är svårt att ha någon större åsikt.

 

Makedonien: Jana Burčeska – “Dance Alone”

Foto: Andres Putting/EBU

Jana står ensam på scenen i framträdandet man kan se i videon. På sig har hon något i svart, kanske läder, men bilden är inte så hemskt beskrivande i det här fallet. Med sig på scenen har hon, förutom ett antal stora lampor som lyser i takt med hennes musik, även tre stycken stora led-skärmar. Till en början visar skärmarna en förstorad bild på henne då hon sjunger sin låt, men mot slutet av klippet blir de röda, och blinkar i takt med musiken. Sånginsatsen kunde ha varit bättre, men är nog godkänd.

 

Österrike: Nathan Trent – “Running On Air”

Foto: Andres Putting/EBU

Österrikes Nathan Trent står i klippet som ensam person på scenen. Bakgrunden bakom honom föreställer en himmel, blå men med enstaka moln, lite som en varm sommardag. Med sig på scenen har han dock en står halvmåne som står på en ställning. Till en början verkkar det som om halvmånen är gjord av metall, men längs med klippet så börjar månen byta färg från metalliskt silver till mer lila, och det visar att den högst troligen är gjord av något slag av led-skärmar. Månen är ändå tillräckligt stadig så Nathan kan klättra litet på den. Sånginsatsen verkar i alla fall i det klippet vi såg nu rätt så ren, och vad man sett tidigare av Nathan Trent så borde han nog klara av även en stor arena.

 

Serbien: Tijana Bogićević – “In Too Deep”

Foto: Andres Putting/EBU

Seribens Tijana är först ut på scenen denna tisdag förmiddag. Hon står på scenen i en vit “jumpsuit”, byxdress. Med sig på scenen har hon en energisk, även han vitklädd, manlig dansare. Ljuset är blått, och bakgrunden föreställer luftbubblor under vatten, sådär som då man andas ut medan man dyker. Sången sitter rent och fint, trots att hon hade en tidig morgontur.

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 2 (1 maj)

Av ESC-Panelen | Publicerad 1 maj 2017

Under måndagen den 1 maj fortsatte repetitionerna av Eurovision Song Contest 2017 i Kiev. Denna dag fick de nio sista länderna i den första semifinalen repetera för första gången på den stora ESC-scenen. Utifrån de videoklipp som EBU släppte skrev vi i panelen om våra intryck om respektive framträdande.

Varje land hade 30 minuter till godo på scenen och avslutade efter en check i Viewing room samt lite konsultation och videoinspelning med Eurovision.tv med en mindre presskonferens kallad “Meet and Greet”. Dagens repetitioner hölls stängda för press och fans i arenan, som istället fick rapportera från presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

  • 09:00-09:30 – Grekland: Demy – This Is Love
  • 09:40-10:10 – Polen: Kasia Moś – Flashlight
  • 10:20-10:50 – Moldavien: SunStroke Project – Hey Mamma!
  • 11:00-11:30 – Island: Svala – Paper
  • BREAK
  • 12:40-13:10 – Tjeckien: Martina Bárta – My Turn
  • 13:20-13:50 – Cypern: Hovig – Gravity
  • 14:00-14:30 – Armenien: Artsvik – Fly with me
  • BREAK
  • 16:00-16:30 – Slovenien: Omar Naber – On My Way
  • 16:40-17:10 – Lettland: Triana Park – Line

 

Nu när dagens repetitioner är avslutade har EBU satt ihop en kortfilm med det bästa från dagens händelser:

 

Dagens framträdanden

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, utifrån beskrivningar av det som EBU filmat och lagt ut på sin YouTube-kanal. Observera att dessa klipp endast är smygklipp på ca 30 sekunder (lite som SVT gör under Melodifestivalen) och att de är filmade ur publikvinkel. Det vill säga, det är inte helhetsbilden av framträdandena som har publicerats. Vi vill ge fotocred (både stillbilder och rörliga bilder) till Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Lettland: Tirana Park – “Line”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Alla i bandet, förutom solisten, är klädda i svart. Solisten själv har, som ni kan se på bilden här ovan, en svart t-skjorta och “benskydd” av något mycket glittrigt material. Med sig på scen har de ett antal glasskivor med olika symboler målade på dem. Bakgrunden är färggrann, och lamporna likaså. Sången sitter kanske inte som en smäck, men låter helt okej.

 

Slovenien: Omar Naber – “On My Way”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Omar står ensam på scenen, där ”mittenpartiet” av scenens tak, det som tidigare kallats för en ”ljuskrona”, sänkt ner mot scenen. På den finns både lampor och ledskärmar, som i det här fallet är vita. Resten av scenografin är även vit, och han har lampor på scenen riktade mot sig. Mot slutet av klippet reser sig ”ljuskronan” upp från scenen mot taket igen. Det gör att hela scenshown blir lätt så ljus.

 

Armenien: Artsvik – “Fly With Me”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Artsvik står på scenen i en svart, tätt åtsittande klädsel tillsammans med två stycken dansare. Scenen är lila, och bakgrunden något orolig. Till en början föreställer bakgrunden något slags ikonbild, men då refrängen kör igång byts den ut mot rök. Man märker här, till skillnad från de som repade först på morgonen, att artisterna haft hela dagen på sig att värma upp rösten, och sångprestationerna sitter mycket bättre.

 

Cypern: Hovig – “Gravity”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Cypriska Hovig börjar det klippet vi kan se genom att ligga på golvet och sjunga. Till refrängen kommer det två stycken dansare med honom. Under refrängen blir också bakgrunden röd, från det vita den har varit till en början. Det klippet som idag släpptes är dett klipp som är rätt så intetsägande, det är bland annant svårt att säga från vilken del av låten det kommer.

 

Tjeckien: Martina Bárta – “My Turn”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Martina Barta står ensam på scenen i en klädsel som på något sätt lite liknar det materialet Benjamin Ingrosso hade bakom sig i sitt framträdande i Melodifestivalen. Hon står ensam på scenen och levererar skottsäker sång. I bakgrunden går något slag av människor i lila färg. Ljuset är gult. Sången sitter kanske inte perfekt, men så är inte ljudet på videon heller 100%-igt, så det är svårt att bedöma något utgående från det.

 

 Island: Svala – “Paper”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Isländska Svala står ensam på scen, framför en mycket levande bakgrund vars tema går i blått. Till en början står hon i ett hav av laserljus, som till refrängen försvinner. På sig har Svala en vit klänning med långt släp. Klippet ger inte en hemskt bra bild av hur sången går för henne, men som det verkat tidigare så är Svala en stark sångare.

 

Moldavien: SunStroke Project – “Hey Mamma”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Med en koreografi som verkligen sitter stiger Sunstroke Porject upp på scenen. Förutom de tre killarna har de med sig tre stycken vitklädda tjejer, vars medverkan än så länge är något diffust. Scenens bakgrund liknar lite något ur en tecknad serie, och med stora blåa bokstäver skrivs “Hey Mama” på väggen bakom dem. Då det blir dags för Saxofonsolo stiger sångaren åt sidan, och killen som blev internetfenomenet “Epic Sax Guy” kliver fram i blå kostym, dansandes tillsammans med resten av bandet.

 

Polen: Kaisa Moś – “Flashlight”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Näst ut på repetitionsscenen är Polen. Tillsammans med sig har Kaisa, som själv uppträder i en lång, vit klänning, en manlig violinist, också klädd i vitt och ljusbrunt. Violinisten berättar Kaisa i en intervju att är hennes bror. Scenen är i temat blå, med spotlights på scenen, och en bakgrund som skiftar i mörkblått med inslag av dimma. Ljudet i videon är inte särskilt bra, så något om hennes sånginsatser kan man inte bedöma.

 

 

 

Grekland: Demy – “This Is Love”

Foto: Thomas Hanses/EBU.

Grekland var först ut på scenen måndagen den första maj. På scenen står Demy, sångaren, ensam, upphöjd på något slags platå, som lyfts och sänks mekaniskt under sångens gång. I det klippet som släppts i det här skedet ser det ut som om den höjs uppåt i refrängen. På sig har Demy en ljus klänning. Bagrunden i versen är vatteninspirerad emd regn och större vattendroppar. I refrängen byts de blåa vattendropparna ut mot gula, något som kanske kan påminna om gnistor av eld. Sånginsatsen är aningen vacklande, och stundvis rätt så falsk och bredvid de långa, avgörande tonerna tyvärr.

 

 

ESC 2017: Repetitioner dag 1 (30 april)

Av ESC-Panelen | Publicerad 30 april 2017

Under söndagen (30 april) inleddes repetitionerna av Eurovision Song Contest 2017 i Kiev. Först ut på scenen blev länderna i första semifinalens första halva. Under dagen rapporterade vi om våra intryck från scenframträdandena.

Varje land hade 30 minuter till godo på scenen och avslutade efter en check i Viewing room samt lite konsultation och videoinspelning med Eurovision.tv med en mindre presskonferens kallad “Meet and Greet”. Dagens repetitioner hölls stängda för press och fans i arenan, som istället fick rapportera från presscentret.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan angavs enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

  • 09:00-09:30 – Sverige: Robin Bengtsson – I Can’t Go On
  • 09:40-10:10 – Georgien: Tamara Gachechiladze – Keep the Faith
  • 10:20-10:50 – Australien: Isaiah – Don’t Come Easy
  • 11:00-11:30 – Albanien: Lindita Halimi – World
  • BREAK
  • 12:40-13:10 – Belgien: Blanche – City Lights
  • 13:20-13:50 – Montenegro: Slavko Kalezić – “Space
  • 14:00-14:30 – Finland: Norma John – Blackbird
  • BREAK
  • 16:00-16:30 – Azerbajdzjan: DiHaj – Skeletons
  • 16:40-17:10 – Portugal: Luísa Sobral (stand in för Salvador Sobral) – Amar Pelos Dois

 

Nu när dagens repetitioner är avslutade har EBU satt ihop en kortfilm med det bästa från dagens händelser:

 

Dagens framträdanden

Här nedan följer beskrivningar från repetitionerna, utifrån beskrivningar av det som EBU filmat och lagt ut på sin YouTube-kanal. Observera att dessa klipp endast är smygklipp på ca 30 sekunder (lite som SVT gör under Melodifestivalen) som är filmade ur publikvinkel. Det vill säga, det är inte helhetsbilden av framträdandena som har publicerats. Vi vill ge fotocred (både stillbild och rörlig bild) till Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com.

 

Portugal: Luísa Sobral (stand in för Salvador Sobral) – “Amar Pelos Dois“

Stand-in-artist för Portugal vid repetitionerna. Foto: Andres Putting/EBU.

Till dig som undrar varför en annan artist repeterar för Portugal så kommer här svaret: de har fått tillstånd av EBU att låta en så kallad stand-in-artist få stå för de första två repetitionerna. Anledningen är att artisten själv, Salvador Sobral, inte har fått tillstånd av sin läkare att vara i Kiev under de två veckor som krävs. Salvador kommer istället att dyka upp i Kiev först söndagen den 7 maj när helhetsrepetitionerna för semifinal 1 ska genomföras. Stand-in för Salvador är hans syster Luísa som också står bakom låtens text och musik.

Lite om själva framträdandet då, som är lika avskalat som det var på hemmaplan. Bakom artisten har man valt att fylla LED-väggen med en bild på en skog. Annars står artisten stilla vid mikrofonstativet och gör konstnärliga uttryck. Som det ser ut nu kan det säkerligen imponera på en och annan jurymedlem…

 

 

 

Azerbajdzjan: DiHaj – “Skeletons“

Foto: Andres Putting/EBU.

Azerbajdzjan har valt att köra ett visuellt nummer. På scenen har man byggt upp som ett klotterplank och bredvid artisten DiHaj står en man på en stege som bär ett hästhuvud. Vad detta sedan ska symbolisera framgår dock inte, men just nu blir helhetsintrycket att numret sticker ut från övriga mängden. Man har även en LED-vägg med intressanta motiv som byter skepnad i olika färger. DiHaj verkar vara en konstnärlig artist och bär vid dagens tillfälle en lång rock och mörka byxor. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig framöver.

 

 

Finland: Norma John – “Blackbird“

Foto: Andres Putting/EBU.

Finska duon Norma John har precis som svenska Robin Bengtsson inte förändrat sitt framträdande nämnvärt från den nationella finalen i vintras. Man satsar fortfarande på det nordiska temat med en LED-vägg som går i mörkblåa toner under vers och i rött under refrängdelen. Låten känns ganska inspirerad av Noctune från 1990-talet som det ser ut idag. Inga fel på sånginsatser eller framträdande så här långt.

 

 

Montenegro: Slavko Kalezić – “Space

Foto: Andres Putting/EBU.

Montenegro bjuder på en egen mycket speciell show i år. Det är färgglatt och dansvänligt men kanske lite för udda för sammanhanget. För i klippet som EBU publicerat verkar Slavko mest springa omkring och visa upp sig i sin kostym och svingar med håret. Sånginsatsen verkar inte sitta så bra heller utan det är kören som får sjunga med lite extra istället. Så frågan är hur detta blir. Kanske behöver han en repetition till för att få allt att sitta. Kolla gärna klippet och säg vad du tycker.

 

 

Belgien: Blanche – “City Lights“

Foto: Andres Putting/EBU.

Belgiens Blanche väljer att köra ett avskalat nummer. I det klipp som EBU publicerat står hon helt stilla med ett mikrofonstativ och sjunger sitt bidrag. Här har man istället valt att utnyttja LED-väggen med häftig grafik. Numret verkar annars vara som det var i musikvideon dvs. nedtonat och inte så mycket mer än så.

 

 

Albanien: Lindita Halimi – “World“

Foto: Andres Putting/EBU.

Lindita har valt att behålla grafiken från sin musikvideo, för den lyser upp starkt i bakgrunden där tickande klockor möter berg och flygande skepp med mera. Lindita har valt att ha sin kör synlig på scenen. Förutom Lindita själv består kören av fyra personer. Smygklippet från Albaniens framträdande är i slutet av låten och då väljer Lindita att ta i mer och mer. Notera att Lindita har valt att inte framträda i sina scenkläder denna gång.

 

 

Australien: Isaiah – “Don’t Come Easy“

Foto: Andres Putting/EBU.

Australiens Isaiah gör ett mer återhållsamt framträdande. Han står mitt på scenen och vandrar som det ser ut som bara runt lite grand runt omkring. I bakgrunden åker bilder på honom själv i olika situationer (lite som Lisa Ajax hade i sitt Melodifestivalframträdande i vintras). Isaiah bär en lång rock och mörka byxor. Smygklippet som EBU lagt upp är från slutet av låten, men han väljer här att inte ta i lika mycket som georgiska Tamara. Vi får se vad det blir av det här framöver.

 

 

Georgien: Tamara Gachechiladze – “Keep the Faith“

Foto: Andres Putting/EBU.

Tamara står ensam på scenen och sjunger sin ballad “Keep the Faith”. Här använder man mycket av ljuset för att lysa upp budskapet, framförallt de berömda “Sanna”-lamporna som står rakt upp mot publiken. Smygklippet som EBU släppt (se nedan) är från slutet av låten och då passar Tamara på att ta i lite extra. Notera gärna att Tamara inte repeterar i sina scenkläder, om hon inte valt att stå i jeans och t-shirt nästa tisdag.

 

 

Sverige: Robin Bengtsson – “I Can’t Go On“

Foto: Andres Putting/EBU.

Sverige är ju först ut av alla årets semifinaltävlande och vad som går att se av det korta videoklippet så gjorde han ett bra första intryck här. Numret är likvärdigt i utseende som det såg ut i Melodifestivalen. Det vill säga, det är fortfarande Robin samt fyra manliga dansare på scenen. Hur de så att säga äntrar scenen är dock oklart då smygklippet enbart visar själva refrängen. En nyhet är dock att man har lagt in en annan grafik i bakgrunden som lyfter upp numret något. Annars går framträdandet i blåa och lila toner som lyser upp som neonskyltar som bygger en häftig grafik.

 


Kommentera

 
 

 

Fyll i koden i rutan nedanför för att kunna skicka iväg din kommentar: