Det har blivit dags att presentera Storbritannien, som i år representeras av Lucie Jones med låten “Never Give Up on You”. Då Storbritannien tillhör gruppen “Big Five” (de fem länder som betalar mest till EBU) är man direktkvalificerad till finalen och slipper därmed kvala till sig sin finalplats.

Storbritannien är en av grundstenarna och en av stormakterna i ESC, men den tiden är faktiskt historia (sett till de senaste 18 årens resultat). Landet debuterade i tävlingen år 1957, men hoppade av ett år senare för att vara tillbaka igen 1959. De har deltagit i tävlingen varje år sedan dess. Fram till år 1999 hade Storbritannien en riktigt stormaktstid i Eurovision Song Contest. Man lyckades med bedriften att vinna tävlingen fem gånger, komma tvåa 15 (!) gånger och trea två gånger. Det wildcard som Storbritannien hade på den tiden var att man var en av tre länder som endast tilläts sjunga på engelska, men när denna regel upphörde år 1999 så var det också början på Storbritanniens fall som stormakt i ESC. För sedan dess, undantaget år 2002, 2009 och 2011 har man uteslutande hamnat i bottenträsket. Hela tre sistaplatser har man lyckats samla på sig varav en med noll poäng.

En intressant notering är att Storbritannien idag är det ESC-land som har den längsta obrutna finalsviten av alla länder i Eurovisionen: hela 59 finaler – i rad!

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik
  • TV-kanal: BBC
  • Första tävlingsåret: 1957
  • Senaste tävlingsåret: 2016 (24:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1967, 1969, 1976, 1981 & 1997)
  • Sämsta resultat: 26:a i final (2003)
  • Uttagningsprocess 2017: Eurovision: You Decide
  • Startnummer i finalen: Avgörs den 12 maj 2017!

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Storbritannien valde artist och bidrag genom den nationella finalen Eurovision: You Decide. Det var andra året i rad som BBC beslöt sig för att behålla sitt uttagningsformat att låta folket bestämma vilken artist med tillhörande bidrag som man skulle skicka till ESC 2017 i Kiev. Dock återinfördes nu juryröster som uppvägning mot tittarrösterna. BBC anordnade en större antagning där skivbolag, OGAE UK (Melodifestivalklubben i Storbritannien) och andra intressenter fick välja ut bidragen. Totalt blev det 6 stycken till antalet, vilka presenterades i en radiosändning samma vecka som finalen skulle hållas.

Finalen sändes på BBC 2 och hölls i Eventim Apollo, Hammersmith, London med Mel Giedroyc som programledare. En expertpanel fanns på plats. men enbart för att coacha finalisterna och ge råd om hur de ska agera på scenen i Kiev. Final gästades även av poprockgruppen The Vamps och av Alexander Rybak (ESC-vinnaren 2009).

Likt 2016 års nationella final redovisades endast vilket bidrag som vunnit finalen. Övriga hamnade oplacerade.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto: Charlie Clift.

Lucie Jones föddes den 20 mars 1991 (26 år) i Cardiff, Wales (Storbritannien). Hon är sångerska, skådespelerska och modell. I Storbritannien gjorde hon sig känd då hon sökte och kom med i den sjätte X Factor-säsongen 2009. Hon lyckades ta sig till femte liveshowen då hon åkte ut. Efter detta fick hon ett modellkontrakt och ett år senare fick hon dessutom en roll i en musikal, som sedan följdes ett antal roller. Hon har också synts till som skådespelerska i ett avsnitt av den populära deckarserien Morden i Midsummer.

2017 kom hon med i den brittiska ESC-uttagningen med balladen “Never Give Up On You” som ESC 2013-vinnaren Emmelie de Forest står bakom på upphovet tillsammans med Daniel Salcedo och Lawrie Martin. Låten blev totalvinnaren i finalen och därför är det den Lucie Jones och den låten som nu ska representera Storbritannien i ESC 2017 i Kiev.

 

Lyssna på Storbritanniens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

Det mest positiva med detta bidrag är att det är ett bevis för att Storbritannien i år iallafall visar att de har ambitioner i ESC. Att ta hjälp av ESC-vinnaren Emmelie de Forrest är ett tecken på att BBC nu tar uttagningen på allvar och inte skickar vilket skräp som helst till ESC. Men, trots det så är bidraget mest en sömnpiller – och trots höga ambitioner så skickar britterna ett bidrag som kommer smälta in fullkomligt bland alla andra ballader i årets startfält. Detta har inte en chans i världen att sticka ut om inte britterna gör en radikal förändring i scenshowen, och ens då kommer det det bli tufft att bli ihågkommen!


 

 

listornamnskylt_alexander

Intresset för Eurovisionen har under de senaste åren rasat kraftigt hon britterna, något som inte blir bättre av att de aldrig klarar av att placera sig bra i tävlingen. Vissa år förstår man varför, de har ju en tendens att skicka ploj-bidrag, medan man vissa år förundrar sig varför Europa inte alls öppnar famnen för ballader vackrare än den tidigare. I år har jag påkänn att vi får en upplaga av det senare exemplet. Det här är en jättefin ballad, men jag tror att den har en tendens att totalt drunkna i mängden, tyvärr. Den låter bra, och jag lyssnar gärna på den annars, men den tappas bort i årets startfält.

 

 

listornamnskylt_erik

Första gången jag lyssnade på denna sång tyckte jag den var tråkig och menlös, men den har växt för mig sedan första lyssningen, inte till några stora höjder men i alla fall når de upp till trädtopparna i de minsta granarna. Tycker Storbritannien gör framsteg för varje år sedan de börjat med att ha en tävling med flera bidrag istället för ett internval. Nästa år kanske det kommer på en 19:e plats istället för en 25:e plats.

 

listornamnskylt_haris

Vi fortsätter på ett återkommande tema i Eurovision 2017 – låtar man lätt glömmer. Det är rätt uppenbart att Storbritannien inte längre bryr sig om Eurovision, och om ni inte lagt märke till det tidigare år så kan ni ju bara lyssna på denna låt. Jag brukar vara svag för ballader, men detta ger mig ingenting. Jag försöker verkligen hitta något positivt i detta, men det är genuint dåligt. Storbritannien lär se fram emot ännu en botten 5 placering. För jag hade aldrig slösat mina ören på att lägga en röst på detta. Halv poäng för sångerskan är duktig och har potential, men eftersom vi inte delar ut halvor så blir det en nolla!

 

 

listornamnskylt_hollac16

Inför Storbritanniens nationella final i januari var jag kritisk mot alla finalbidragen för att de lät lika och jag var kanske inte lika positiv till vinnarlåten. Men nu när låten har bearbetats om något och fått lite annat fokus känner jag att det här är ganska bra faktiskt. Dock är jag övertygad om att det inte kommer gå så bra för UK ändå eftersom det med stor sannolikhet lär bli en ballad- och midtempofinal och då kommer Storbritannien försvinna i mängden. Och om Storbritannien hamnar i början av finalen kan de räkna med att komma dåligt. Synd på en nu ganska bra låt.

 

 

Mycket kärlek och hjärtesorg här. En helt okej låt.

 

 

listornamnskylt_robban

En låt som från första början var en intetsägande och tråkig låt för mig personligen. Jag har med tiden som gått börjat gilla den allt mer och därför ger jag den någorlunda högt betyg i slutändan, även om jag erkänner att britterna kan mycket bättre. Kul att danska ESC-vinnaren Emmelie de Forest står bakom låten. Det är många ballader med i årets tävling, men denna är absolut en av de bättre. På förhand känns det som att britterna kan räkna med en bottenplacering återigen, men det kan mycket väl bli en topp 10-placering också. Ovisst!

 

 


Just nu söker vi fler skribenter till panelen!

Vill du vara med och kommentera bidrag, skriva artiklar och bli en del av ett härligt Eurovisiongäng?

Hör i så fall av dig till rekrytering@escpanelen.se och berätta vem du är och om ditt intresse för tävlingen.

Läs mer »


Kommentera

 
 

 

Fyll i koden i rutan nedanför för att kunna skicka iväg din kommentar: