Det har blivit dags att presentera Polen, som i år representeras av Kasia Moś med låten “Flashlight”.

Polen gjorde en succéartad debut i ESC 1994 med Edyta Górniak och låten “To nie ja!” som hamnade på andra plats i finalen. Några fler sådana “nära segern”-placeringar har det inte blivit för Polens del, utan topplaceringarna har snarare uteblivit. Med två undantag: 2003 (då man blev sjua) och ifjol (2016) när Michał Szpaks “Color of Your Life” som genom tack vare mycket tittarröster runt om i Europa och i Australien tog upp Polen till en åttondeplats. Annars har Polen i stort sett haft svårt att nå publiken och mellan åren 2005-2011 lyckades man bara kvala till finalen en gång. Därför avstod TV-bolaget TVP att tävla åren 2012 och 2013, men var tillbaka igen 2014 och sedan dess har man lyckats kvala sig till final varje år.

En intressant notering är att Polen givit mycket poäng till nordiska länder: Finland i semifinaler, Sverige i finaler och Norge i både semifinaler och finaler.

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik
  • TV-kanal: TVP
  • Första tävlingsåret: 1994
  • Senaste tävlingsåret: 2016 (8:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 2:a i final (1994)
  • Sämsta resultat: 19:e i semifinal (2011)
  • Uttagningsprocess 2017: Eliminacje Krajowe 2017
  • Startnummer i semifinal 1: #11

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Polen valde artist och bidrag genom finalen Eliminacje Krajowe 2017, där TVP hade valt ut 10 artister till en mindre finalkväll. Det var för övrigt andra året i rad som Polen valde genom sin klassiska Eliminacje Krajowe-final (både 2014 och 2015 var det internval). I år adderade TVP nyheten att man återtog jurygrupper till finalen, vilket var första gången på sju år som det inträffade. I startfältet fanns många nya namn med, men ett välkänt namn dök upp: en Martin Fitch som tidigare tävlat för Polen i ESC 2010, fast på den tiden gick han under sitt riktiga namn Marcin Mroziński. En svensk som försökte vinna den polska finalen var Fredrik Kempe, som tävlade med ett bidrag som upphovsperson. Han fick ju inte med ett enda bidrag till svenska Melodifestivalen 2017. Men det blev inte hans låt som tog hem segern.

Finalen avgjordes således genom jury- och tittarröster, där vinnaren efter det kombinerade läget med högst totalpoäng vann.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto: Dominika Cuda.

Kasia Moś, artistnamn för Katarzyna Moś, föddes den 3 mars 1987 (30 år) i Ruda Śląska, Polen. Hon är dock uppväxt i staden Bytom i Polen, där hon som barn studerade musik och lärde sig spela piano. Efter att ha gått ut skolan började hon ta sånglektioner, vilket blev första steget i hennes musikkarriär. Kasia började samarbeta med olika musiker, men kände att solokarriären var viktigare. 2002 gjorde hon sin första demosång med en låt av Robert Janson. Men det tog tre år innan den första singeln, “I Wanna Know”, kom. Den tävlande hon dock med i polska ESC-uttagningen 2005 med, men vann inte. Efter det gjorde hon en roll i en musikal innan hon åkte till Los Angeles i USA där hon lärde känna en musikproducent som hon samarbetade med. Men hon kom snart hem till Polen igen där hon sökte sig till talangtävlingen Must Be the Music.

År 2015 släppte Kasia sitt debutalbum och en av låtarna där, “Addiction”, kvalificerade sig till Polens ESC-uttagning 2016. Men för andra gången gillt tog hon inte hem segern. Det dröjde först till i år när hon deltog för tredje gången gillt i den polska uttagningen. Och denna gång blev det seger.

Låten som hon vann med heter “Flashlight” och den har Kasia gjort tillsammans med Rickard Bonde Truumeel och Pete Barringer.

 

Lyssna på Polens bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

Tycker lite synd om Polen här, för trots att detta nog i min mening är det bästa som landet skickat de senaste 10 åren, så är detta bidrag helt bortkommet i årets startfält. Det faller helt enkelt in i den gråa massan i år, eftersom det finns så många liknande låtar i startfältet. Dessutom finns enorma mängder förbättringar att göras på framförandet, så jag tror tyvärr inte att Polen har en rimlig chans att nå finalen. Det är helt enkelt för likt allt annat och för ointressant.


 

 

listornamnskylt_alexander

Polen har valt att satsa på ballad, med stora Eurovisionstrummor, även den här låten kändes lite Bond-aktig, men frågan är hur bra den kan skiljas från mängden. Polen har ju för en gångs skull satsat på ett rätt så bra bidrag och ett seriöst bidrag, och skulle därför vilja gilla det här, men har lite svårt att tycka att det här skulle vara intressant eller annorlunda.

 

 

listornamnskylt_erik

Falsksång och  dålig låt. Det är så mycket man skulle vilja ändra i detta nummer för att göra det bra. Det är så mycket så om jag ska räkna upp allting så skulle de andra medlemmar inte få plats på denna sida så vi lämnar Polen och går vidare.

 

 

listornamnskylt_haris

Från första lyssningen var jag hypnotiserad och fast. Jag tycker det här är helt underbart. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än såhär. Ibland kan det räcka med en avskalad ballad för att få mig på ballad. I en semifinal full med ballader kan det bli tufft att ta sig till final, men för mig är detta kanske ändå den bästa av dem. Mystiken kring låten tilltalar mig något oerhört och jag hoppas verkligen hon får till det på scen. Om polackerna i Europa lyckades ge över 200p till förra årets bidrag så kan de nog säkert ta detta till final också.

 

 

listornamnskylt_hollac16

Efter den polska nationella finalen såg jag Kasias liveframträdande och då förstod jag inte så mycket av låten. Men nu när det finns en musikvideo förstår jag mer av vad hon vill få fram. Och då blir jag också mer intresserad av både henne och bidraget. Direkt kan man dock lägga ”Flashlight” i högen av alla låtar som har ett s.k. politiskt statement att komma med i år, men precis som i fallet Albanien tycker jag inte det här är pekat mot just en specifik landsledare eller ett land (i motsats till låtar som Jamalas ”1944”). Sedan gillar jag mystiken kring låten och jag hoppas verkligen att det blir ett häftigt scenframträdande: naket, avskalat och enkelt. Mer än så behövs inte i det här fallet.

 

 

Varför står hon topless i videon? Hur är det relevant för låten? Låten är enformig. Möjligtvis är musiken bra.

 

 

listornamnskylt_robban

Polen var ett av mina favoritländer ifjol. I år är de ett av de länder jag gillar minst. En slags konstnärlig låt som aldrig riktigt tar fart. Hur mycket jag än söker med ljus (läs ficklampa) och lykta för att hitta något positivt att säga om låten, så går det dessvärre inte. Den känns bara grå, eländig och dyster.

 

 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen

Kommentera

 
 

 

Fyll i koden i rutan nedanför för att kunna skicka iväg din kommentar: