Det har blivit dags att presentera Israel, som i år representeras av Imri Ziv med låten “I Feel Alive”.

Israel debuterade i ESC 1973 och fick en bra start med två vinster 1978 och 1979. Efter att ha vunnit på hemmaplan stannade man dock hemma 1980, men var tillbaka igen året därpå. Under stort sett hela 80- och 90-talet har Israel haft bra placeringar (bland annat en seger till) men från 2000-talets infallande har det gått betydligt sämre, även om trenden de två senaste åren har vänt. Detta sedan TV-bolaget IBA bytte ut sitt gamla uttagningsformat som gett resultat på sikt.

En intressant notering är att Israel så gott som alla år efter språkregeln försvann 1999 har fortsatt att sjunga på hebreiska, även om man lagt in engelska som komplement. Dock har engelskan tagit över de senaste åren.

 

Allmän fakta & statistik

Allmän fakta & statistik
  • TV-kanal: IBA
  • Första tävlingsåret: 1973
  • Senaste tävlingsåret: 2016 (14:e plats i finalen)
  • Bästa resultat: 1:a i final (1978, 1979 & 1998)
  • Sämsta resultat: 24:a i semifinal (2007)
  • Uttagningsprocess 2017: HaBa L’Eirovizion (Rising Star)
  • Startnummer i semifinal 2: #18 (sist ut i semifinalen)

 

Om uttagningsprocessen

Om uttagningsprocessen

Israel valde artist och bidrag genom uttagningen Rising Star/HaKokhav HaBa L’Eurovizion. Själva tävlingen kan liknas vid en slags minivariant av TV-programmet “Idol” (eller liknande tävling) och själva formatet utgår ifrån ett internationellt format som finns världen över. Från början hölls fem stycken auditionprogram där de sökande fick framföra varsin coverlåt. Sedan var det upp till programmets jury (Asaf Amdursky, Keren Peles, Harel Skaat och Static & Ben-El Tavori) att rösta. För att få gå vidare krävdes det att man uppnådde minst 70% av rösterna från juryn. När hela startfältet var klart började gallringen på allvar då artisterna ställdes mot varandra i dueller. Samtliga program, utom finalen, var förinspelade.

Till slut var det bara fyra tävlande kvar och då blev det dags för final. Tittarna och juryn fick rösta genom två grundläggande duellomgångar på sina favoriter innan det var dags för en avgörande omgång. I finalen framförde artisterna bara covers.

Först efter finalens slut började bidraget väljas ut, och den presenterades först i mars månad.

 

Artist & bidrag

Artist & bidrag

Foto: Ronen Akerman.

Imri Ziv föddes den 12 september 1991 (25 år) i Hod HaSharon, Israel. Imri är artist och röstskådespelare och han har tidigare ESC-erfarenhet då han stått som körsångare i ESC för Nadav Guedj (2015) och Hovi Star (2016). Nu är det alltså han som får ta klivet ut i rampljuset, precis som Azerbajdzjans sångerska DiHaj. Detta är något han alltid har drömt om att få göra.

Imri har under sin uppväxt sjungit på många olika språk och i olika sammanhang runt om i världen. Förutom sången spelar han också piano och gitarr, samt gör röstskådespeleri för animerade serier. Just nu studerar han visuell kommunikation. Under vintern har han parallellt med detta tävlat i Rising Star som han vann och därmed fick rätten att tävla för Israel i ESC 2017 i Kiev.

Den låt som Imri ska tävla med i Kiev heter “I Feel Alive” och har text och musik av Dolev Ram & Penn Hazut. Dessa två upphovspersoner har de senaste åren stått i fronten för den israeliska musikscenen.

 

Lyssna på Israels bidrag här nedanför:

 

Panelen tycker till!

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5 (för exakta förklaringar – se här).

Jag gillar verkligen det här – äntligen kommer upptempolåtarna tillbaka! Israelisk pop är underskattat – och här får vi faktiskt höra ett riktigt bra exempel på det! Det har allting som jag tror borde gå hem, från en etnisk touch till det där klubb-beatet som bär tankarna till Swedish House Maffia. Om Imri bara lyckas få detta snyggt på scenen så har vi en given finalist i ett startfält fullt av kalkoner och konstiga låtar. Och i min bok är detta t.o.m. en potentiell topp-10 kandidat!


 

 

listornamnskylt_alexander

Versen och bridgen bygger upp till en fenomenal refräng, som tyvärr inte riktigt blir så bra som man skulle tro. Ett lite halvdant technobeat, som snart tar slut och går tillbaka till versen igen. Njaaaaa, ingen vinnare för mig inte.

 

 

listornamnskylt_erik

Tja, radiopop med Israel. Tycker inte om detta men hör att det är en låt som man kan dansa till på klubben. Den är unik i årets tävling och kan ta sig långt när det saknas renodlade klubblåtar.  För mig kommer den inte spelas flitigt utan jag kommer spela Towa Carsons “Vem Frågar Vinden” från 1967.

 

 

listornamnskylt_haris

För er som lär känna mig genom åren vet att dessa typer av bidrag får mig nästan att spy. Det är så billigt, enkelt och påklistrat. Det är så tråkigt och låter som allt som spelas på radio idag. Vet inte om jag är född i fel decenium, men förstår inte hur denna typen av musik kan vara så inne. Saknar “Golden Boy”, det var bra upptempo från Israel. Detta är bara tråkigt. Bra utgångsläge och folk kommer ju tyvärr rösta på detta. Ett poäng för de slänger in lite sköna rytmer på slutet som bryter hela den här house-tragedin.

 

 

listornamnskylt_hollac16

Det är skönt att en partylåt får avsluta semi 2, för det här är en låt som behövs med tanke på hur blekt det här ESC-året har varit överlag gällande tävlingsbidragen. Israel har ju tack och lov skärpt till sin uttagning och fått till bra låtar de senaste åren och fått bra utdelning för det. Lite roligt då att det nu är körsångaren för dessa två nummer som får stiga fram i rampljuset och göra ett försök i centrum. Jag tror det kommer gå väldigt bra för Israel. Det enda skälet jag ser att Israel skulle missa finalen är om Europa bara skulle vilja ha de intetsägande låtarna i finalen. Det hoppas jag inte sker.

 

 

ÄNTLIGEN!! En låt som inte får mig att nicka till! Israel har fattat grejen att housemusik är stort, över hela Europa!

 

 

listornamnskylt_robban

Israel har skärpt till sig i Eurovisionen nu de senaste åren och det har bara gått spikrakt uppåt sedan dess. Det här är en upplyftande partylåt och förhoppningsvis kommer att vi att få se ett snyggt scenframträdande med mycket dans och glädje. Det är också en bra avslutning på den andra semifinalen. Oavsett hur det går för låten i tävlingen kommer den garanterat spelas flitigt på EuroClub i Kiev. Den här och Montenegros bidrag är ganska lika varandra.

 

 


Kommentera

 
 

 

Fyll i koden i rutan nedanför för att kunna skicka iväg din kommentar: